Open source-baserat bibliotekssystem föreslås i BBL

Per Åkerlund

to opensource-sve...@googlegroups.com
Hej alla!

Har ni sett Thomas Kvists artikel Folkbiblioteken spår och leverantörer
rår - dags för öppen källkod! i senaste Biblioteksbladet?

http://www.biblioteksforeningen.org/bbl/bbl2009/Biblioteksbladet_nr1_2009.pdf

Han föreslår där att biblioteken (öppnar även för forskningsbibliotek)
bildar ett konsortium för att utveckla ett biliotekssystem med Koha
eller Evergreen som grund.

Förslagen i artikeln kanske kan blåsa liv i denna grupps slumrande
tillvaro? Någon som vill ta stafettpinnen?

Hälsningar /Per
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Per Åkerlund, Senior Librarian

Johnsson Yngve (Kof)

to opensource-sve...@googlegroups.com
Visst inspirerar Thomas Kvists artikel!

Kanske skulle kontakter redan nu kunna tas med den grupp bibliotekarier i Norge som entusiastiskt diskuterar Koha-frågan.
Jag tycker mej ha sett att man kommit så långt att man diskuterar organisation och stadgar.

Yngve J

to Open Source på bibliotek
> Han föreslår där att biblioteken (öppnar även för forskningsbibliotek)
> bildar ett konsortium för att utveckla ett biliotekssystem med Koha
> eller Evergreen som grund.

Eller varför inte titta närmare på vad man kan göra med Apache Solr -
VuFind, YuFind är bara några exempel på vad man kan åstadkomma. Visst
cirkulationsmodulen saknas, men det går väl att greja. Koha har ju
visserligen varit med ett tag (jag berättade om Koha 2004 på någon
konferens när jag talade om Open Source på bibliotek).

// John

Christer Larsson

to opensource-sve...@googlegroups.com

Vore det intressant att utveckla just en
cirkulationsmodul som jobbar mot Libris? Jag
menar, kunde vi bli av med alla mer eller mindre
mediokra lokala kataloger och satsa allt
samverkande krut på Libriskatalogen så borde en
hel del kunna vara att vinna. Det enda vi då
behöver lokalt är att kunna hantera våra utlån.

Eller?
/CL

Christer Larsson
Nordiska museets bibliotek, Box 27820, S-115 93 Stockholm, Sweden
http://nordmlib.nordiskamuseet.se

Johnsson Yngve (Kof)

to opensource-sve...@googlegroups.com
Att använda LIBRIS-resurser för alla offentligfinansierade bibliotek känns spontant som en god idé.
Men hur göra med bibliotek 2.0?
Även status och interaktion/kommunikation med användarna växer ju i betydelse.
Folkbiblioteken har ju många målgrupper: ålders-, språk- utbildningsmässigt.

Kanske kan den som har tid låta sig inspireras av
Artikler i kategorien «Fri programvare
http://wiki.biblioteklaboratoriet.no/index.php/Fri_programvare

Yngve J