Koha i Norge och Sverige

Harnesk Jakob

to opensource-sve...@googlegroups.com

Hej alla!

(om det nu är någon som inte har semester ….:-) )

Många pratar numera om Koha (ett Open Source-bibliotekssystem, se mer info på www.koha.org ).

För er som inte vet så mkt om Koha kan jag informera om att man i dagarna släpper en ny version av systemet, som heter 3.0.

I Norge har man arbetat hårt med att översätta Koha (till både nynorsk och bokmål). En intressant artikel/intervju finns på http://www.biblab.no/blog/?q=koha .

Här i Sverige finns det två (?) bibliotek som kör Koha än så länge, dels ett mindre skolbibliotek i Lund och dels SIPRI:s bibliotek. De sistnämnda har alldeles nyligen lagt ut sin katalog SIPCAT på webben, finns på http://catalogue.sipri.org/cgi-bin/koha/opac-main.pl . Finns det fler, någon som vet?

För att kunna köra Koha i Sverige behöver systemet dels översättas, dels i viss mån anpassas till svenska förhållanden. Jag har i all enkelhet översatt ca halva OPAC-delen på en kollaborativ översättningstjänst som ligger på translate.koha.org, men det stora jobbet är att översätta personaldelen som är ca 7 ggr så stor. Men efter att ha tittat lite på vad norrmännen gör så tror jag att det skulle gå snabbare att översätta från norska till svenska än från engelska till svenska.

Ha det gott,

Jakob

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jakob Harnesk
Affärsområdeschef Bibliotek
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Teknikhuset AB
Tel: +46 46 240 34 25
Mobil: 0735-30 21 61
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
jakob....@teknikhuset.se

CONFIDENTIAL NOTICE: The contents of this message, including any attachments, are confidential and are intended solely for the use of the person or entity to whom the message was addressed. If you are not the intended recipient of this message, please be advised that any dissemination, distribution, or use of the contents of this message is strictly prohibited.

to Open Source på bibliotek
Hej!

Jag bekänner mig sedan tidigare till de som tycker att Koha är
intressant. Tyvärr kunde jag inte åka på den norska konferensen i
Bergen (var det väl?), men det var intressant att nu läsa några norska
erfarenheter.

Nyheter i Opacen är högvilt och jag är mycket nyfiken på att se vad
Zebra har inneburit för Koha. Den som hittar ett 3.0-system i publik
drift kan väl skicka länken! Av mina egna försök att installera Koha
under Debian och senare Ubuntu (bägge GNU/Linux system) har jag lärt
mig att en Unix/Linux-kunnig IT-avdelning är bra att ha i ryggen. Djup
datornördighet under Windows och erfarenheter av systemansvar för Book-
IT räcker inte långt just där.

Hälsningar
/Viktor Sarge
Regionbibliotek Halland