Litteraturtips

Arwid Lund

to Open Source på bibliotek
Hej alla!
Vill bara tipsa om en mycket bra bok av den svenska forskaren Johan
Söderberg som ger ett politiskt perspektiv på fri programvarurörelsen
och
sätter in open source i sitt samhällsekonomiska sammanhang.

Boken heter Hacking Capitalism och kom i år på det engelska förlaget
Routledge. Boken är dyr men går att beställa på nätbokhandlar (tror
att
Göteborgs universitetsbibliotek har den också).

Samma författare kommer snart med boken Allt mitt är ditt på Atlas
förlag
(handlar om fildelning och liknande). Det intressanta med den boken är
att
den publiceras under en copyleft-licens (Creative Commons Share
Alike-licens) liknande den gpl-licens som bland annat linux kärna görs
tillgänglig under. Författaren och förlaget tillåter alltså
bearbetningar
av verket.

Hälsar,
Arwid Lund
Världsbiblioteket

Viktor Sarge, Region Halland

to Open Source på bibliotek
Hej!

Tack för tipsen. Jag fortsätter med lite litteratur jag själv läst
eller satt upp på läslistan:

* Bok: Muffatto, Moreno (2006). Open Source: A multidisciplinary
approach. Imperial college press
* Utredning: Statskontoret (2003). Öppen programvara. URL:
http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2003/200308.pdf
* Artikel: Rehn, Torsten (2005). Juridiska frågeställningar om
upphandling av Open Source-förvaltning.URL:
http://www.programverket.org/images/dokument/juridiska_fragestallningar.pdf

Den mest uppmärksammade aspekten av Open Source är ju att den är (mer
eller mindre) gratis. Gratis som ett samhällsfenomen debatteras på ett
intressant sätt i följande två artiklar:
* Anderson, Chris (2008). Free! Why $0.00 Is the Future of Business.
Wired Magazine. URL: http://www.wired.com/techbiz/it/magazine/16-03/ff_free
* Kelly, Kevin (2008). Better Than Free. URL:
http://www.kk.org/thetechnium/archives/2008/01/better_than_fre.php

Hälsningar/Viktor

Örjan Hellström

to opensource-sve...@googlegroups.com