Ondersteuning voor notenbalken / melodie-indicatie

typovar

Feb 11, 2011, 1:25:58 PM2/11/11
to OpenSong
In onze gemeente zijn er mensen die graag met notenbalk zingen.
Ik weet dat het mogelijk is handmatig dia's te maken met muziek en
tekst bij elkaar.

Ik ben op zoek naar een "handiger" manier. Iets in het verlengde van
de liederen-mode in OpenSong.

Denken jullie dat het mogelijk is om bij elk lied in de database de
notenbalk (bijv. in de vorm van Lilypond-code) op te nemen en dan
direct als afbeelding te laten zien?

Nu staat er dit in het "liedbestand" van gezang 1:
[V1]
1
God heeft het eerste woord.
Hij heeft in den beginne
het licht doen overwinnen,
Hij spreekt nog altijd voort.

[V2]
2
God heeft het eerste woord.
Voor wij ter wereld kwamen,
riep Hij ons reeds bij name,
zijn roep wordt nog gehoord.

[V3]
3
God heeft het laatste woord.
Wat Hij van oudsher zeide,
wordt aan het eind der tijden
in heel zijn rijk gehoord.

[V4]
4
God staat aan het begin
en Hij komt aan het einde.
Zijn woord is van het zijnde
oorsprong en doel en zin.

Kan er misschien onderstaande code met de melodie bij, zodat boven
elke regel van het lied ?
Heeft iemand ervaring met een dergelijke plugin?

% semi-lilypond-code
\version "2.12.0"
\melody c'{
r4 a'2 g4 | % 1
g a a e~ | % 2
e r e d | % 3
e f d e~ | % 4
e e e a | % 5
b c a d~ | % 6
d d c a | % 7
g e g a~ | % 8
a r r2 \bar "|."
}

Vwout

Feb 11, 2011, 3:28:07 PM2/11/11
to open...@googlegroups.com
Ik loop al langere tijd rond met dit idee, want inderdaad lijkt
integratie met Lilypond een van de weinige goede (gratis) opties voor
het visualiseren van notenschrift in combinatie met tekst.

Veel heb ik er nog niet mee geexperimenteerd.

Heb je ervaring met het opmaken van lilypond voor beam-presentaties?

Vwout

Arjen

Feb 11, 2011, 3:35:46 PM2/11/11
to open...@googlegroups.com
Nee, ik heb nog helemaal geen ervaring met presenteren, want we zijn
nog in de onderzoeksfase. Maar ik ben nu al wel volop aan het
experimenteren met bestaande MIDI-bestanden, psalmen / gezangen en
Lilypond.
Het zal uiteraard nog wel veel werk zijn, maar misschien is het de moeite waard?
Arjen

Op 11 februari 2011 21:28 heeft Vwout <vw...@users.sourceforge.net>
het volgende geschreven:

Eelco Mulder

Feb 11, 2011, 3:54:33 PM2/11/11
to open...@googlegroups.com
Hpo Vwout,

Klinkt bekend. Wij projecteren de noten met de bijbehorende tekst als plaatjes. Ik heb hierover ook een feature request bij OpenSong lopen:

Ondertussen gebruiken we OpenSong steeds meer als "plaatjesprojectie" programma. De liederen database gebruiken we steeds minder. Andere zaken projecteren we sowieso zo min mogelijk.

Groet,
Eelco

2011/2/11 Arjen <typ...@gmail.com>

--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'OpenSong' van Google Discussiegroepen.
Als je een bericht in deze groep wilt plaatsen, stuur je een e-mail naar open...@googlegroups.com.

Gerrit

Feb 11, 2011, 4:08:44 PM2/11/11
to OpenSong
Ik heb hier iets voor ingebouwd, in onze opensong versie.

Ik heb naast songs een map genoemd notenbalk.
Als ik nu in opensong een lied kies dan kijkt opensong eerst of dit
lied en dit vers als .jpg bestaat in de notenbalk map, als dit
bestaat, neemt hij die, anders toont hij gewoon de tekst.
Betekend dus dat je de .jpg precies dezelfde naam moet geven als lied
en daarachter een "v" met erachter het versnummer.
als het lied niet op 1 jpg past, staan er 2 .jpg bestanden de 2e met
een b erachter, dit herkend opensong dan ook.

Ik kan het stukje sourcecode wel opzoeken.
Je moet dan wel een jpg maken van de liederen die je wilt met
notenschrift

Eelco Mulder

Feb 11, 2011, 4:10:57 PM2/11/11
to open...@googlegroups.com
Dat klinkt goed.

Heb je dit gedeeld met de OpenSong community? Wordt dit in een volgende versie meegenomen?

De jpg bestanden hebben we wel.....

Groet,
Eelco

Vwout

Feb 11, 2011, 5:26:43 PM2/11/11
to open...@googlegroups.com
Ik meen me wel te herinneren dat Gerrit me eens iets gezegd heeft over
zijn toevoeging aan zijn versie van OpenSong hiervoor.
Ik zal het eens voorleggen aan de andere ontwikkelaars, maar ik heb de
idee dat dit niet de meest intu�tieve benadering is. Beter is denk ik de
toevoeging om per vers een achtergrond in te kunnen stellen (wat nu
alleen mogelijk is per lied in het geheel), met de toevoeging dat de
achtergrond de liedtekst vervangt.

Beter is het nog om het notenschrift en de tekst te scheiden van de
achtergrond, zodat het huidige principe van stijlen en diverse
achtergronden gehanteerd kan blijven worden.
De benadering van typovar spreekt me daarom meer aan, maar het
integreren is wel meer werk. En er moet worden uitgezocht hoe je met
Lilypond een op de beamer goed leesbare representatie krijgt.
We zijn daar in onze gemeente in ieder geval ook wat mee aan het
experimenteren.

Eelco en/of Gerrit, hoe maken jullie de afbeeldingen met tekst en
notenschrift daarop? Gebruiken jullie gratis software (Gerrit gebruikt
bijvoorbeeld het niet bepaald gratis Capella als ik me niet vergis)?

Ewout

Eelco Mulder schreef op 11-2-2011 22:10:

> [...]

> naar open...@googlegroups.com <mailto:open...@googlegroups.com>.

> Als je je wilt afmelden voor deze groep, stuur je een e-mail naar

Arjen

Feb 11, 2011, 5:32:53 PM2/11/11
to open...@googlegroups.com
Op de CD van het Liedboek voor de kerken staan TIFFs, maar dat zal
geen probleem zijjn.
Zelf denk ik dat het genereren van die afbeeldingen beter via
scripting kan gebeuren. Door een brug te slaan tussen MIDI (te
converteren naar Lilypond) en tekst is het makkelijker om bestanden
van... naar... te converteren.
Doel is het "makkelijk" projecteren van tekst en muziek.

Op 11-02-11 heeft Eelco Mulder<voor...@gmail.com> het volgende geschreven:

--
Verzonden vanaf mijn mobiele apparaat

typovar

Feb 12, 2011, 8:15:44 AM2/12/11
to OpenSong
Ik ben ook eens gaan kijken naar de broncode van OpenSong en ik vraag
me af welke programmeertaal gebruikt wordt.
Is het überhaupt mogelijk lilypond te importeren of aan te roepen?
Bij OpenLP werken ze met python en QT (niet dat ik daar echt veel van
snap…)

Arjen

On 11 feb, 23:32, Arjen <typo...@gmail.com> wrote:
> [...]
> van... naar... te converteren.
> Doel is het "makkelijk" projecteren van tekst en muziek.

Vwout

Feb 12, 2011, 11:24:23 AM2/12/11
to open...@googlegroups.com
OpenSong is geschreven in RealBasic. Hiervoor is een commerciële compiler
noodzakelijk, met de uitzondering voor Linux, waarbij een gratis licentie
op te vragen is voor opensource projecten, zoals OpenSong.
Van de compiler is een trail-versie beschikbaar die 30 dagen full
functional is, maar de gegenereerde binaries sluiten automatisch na 5
minuten.

Het is geen probleem om lilypond via de commandline aan te roepen, daar is
prima functionaliteit voor aanwezig. Mijn kennis van LilyPond is niet
grondig genoeg om te weten of de interface (API) ook via een library (dll,
so) wordt aangeboden. Als die geregistreerd is is dat een alternatieve,
meer geïntegreerde benadering.
Mijn eerste vraag was en is bij LilyPond: hoe construeer ik een layout die
op zeg 1024x768 een 4 tot 6 (liefst 8 :D) goed leesbare notenbalken met
tekst produceert.

Vwout

On Sat, 12 Feb 2011 05:15:44 -0800 (PST), typovar <typ...@gmail.com>

Arjen

Feb 12, 2011, 1:18:48 PM2/12/11
to open...@googlegroups.com
Ik heb gezien dat je het formaat van je papier/scherm kunt aanpassen/instellen.
Ik hebt ontdekt dat je handmatig de notenbalken kunt "afbreken" en
daardoor het aantal regels kunt instellen.
Ik heb ook ontdekt dat het eenvoudig is om coupletten toe te voegen.
Dat heb ik niet allemaal zelf bedacht, maar iemand heeft een heldere
uitleg geschreven voor beginners:
http://www.wilbertberendsen.nl/cursus_lilypond

typovar

Feb 12, 2011, 1:22:26 PM2/12/11
to OpenSong
Meer documentatie over Lilypond staat op
http://lilypond.org/manuals.html
Arjen

Guido van Harten

Feb 13, 2011, 6:43:08 AM2/13/11
to OpenSong
Ik ben nog maar pas begonnen met het uittesten van OpenSong. We maken
op dit moment in onze gebruik van andere presentatiesoftware. Wanneer
wij muzieknoten willen projecteren ("nooteren" noemen wij dat :D) dan
maken wij dat lied op dat moment in Noteworthy Composer en maken
daarvan een powerpoint. Dat gaat redelijk snel en gemakkelijk.
Inmiddels hebben wij een verzameling van zo'n 1000 powerpoints van
liederen. Toch zou het gemakkelijker moeten kunnen en was ik gegrepen
door de mogelijkheden van OpenSong.
Toen Lilypond ter sprake kwam, heb ik naar de mogelijkheden hiervan
gekeken en ook dit programma biedt goede mogelijkheden. Nu blijkt er
zelfs een converter te zijn om van muziekbestanden uit Noteworthy
Composer een Lilypond-versie te maken. Helaas werkt de converter niet
meer met de huidige versie van Noteworthy Composer en is het
emailadres van de auteur niet meer actueel (wie weet iets over de
status van deze applicatie?).

Als alle verzen van een lied van noten moeten worden voorzien, dan
moet je er op letten dat de muzieknotatie per couplet kan wijzigen.
Een bekend lied waarbij je dit ziet is "In het begin lag de aarde
verloren".
In vers 1 regel 2 staat: "...in het begin in de duisternis" (9
lettergrepen), maar in vers 2 regel 2: "...in het begin is de hemel
ontstaan" heeft 10 lettergrepen, daar zijn de lettergrepen "mel
ont" (van "hemel ontstaan") verdeeld in twee halve noten.
Ook Opwekkingsliederen hebben vaak een notatie die verschillend is per
couplet.

Tot zover even mijn gedachten.
Vriendelijke groet,
Guido van Harten

Arjen van Voorst

Feb 13, 2011, 8:02:56 AM2/13/11
to open...@googlegroups.com
Ondertussen heb ik ontdekt dat er een OpenOffice.org-plugin bestaat die het mogelijk maakt om vanuit OpenOffice.org programma's (zoals bijv. Impress (=Powerpoint)) direct Lilypond in te voegen. Er wordt dan een afbeelding gegenereerd met notenbalken en tekst.
Als er al een mogelijkheid bestaat om Impress-presentaties te importeren, moet het mogelijk zijn daar die Lilypond-plugin in te betrekken, lijkt me.
N.B. Ik kan redelijk wat scripten en begrijp ook wel wat scripts doen, maar ik zie niet hoe ik dit zou moeten aanpakken. Als er iemand is die "echt" kan programmeren…

Over het omgaan met verschillende aantallen lettergrepen per couplet:
Ik denk dat Lilypond op die momenten "handmatig" in te stellen is.
Hoe doen andere notenbalk-schrijvers dat?

Guido van Harten

Feb 12, 2011, 7:10:17 AM2/12/11
to open...@googlegroups.com

Op 11-2-2011 23:26, Vwout schreef:

> [...]
> Ik zal het eens voorleggen aan de andere ontwikkelaars, maar ik heb de

> idee dat dit niet de meest intuītieve benadering is. Beter is denk ik

Arjen van Voorst

Mar 4, 2011, 4:50:51 AM3/4/11
to OpenSong
Er schijnen ook gemeenten te zijn die werken met afbeeldingen van
notenbalken/liedteksten.
Zoals het er nu bij ons uitziet, ontkomen ook wij niet aan het
handmatig maken van zulke plaatjes voor elke eredienst.
Los van de wijze waarop deze afbeeldingen gemaakt worden (met
Noteworthy, Lilypond, of de afbeeldingen van de Liedboek CD-rom) gaat
er hoe dan ook veel tijd in zitten.

Hoe doen jullie dat?
Wie maakt genereert deze afbeeldingen?
Hoe zorg je dat je uitkomt met de hoogte (vergelijk Gezang 1 met 477)
zonder dat je onleesbaar kleine balkjes krijgt?
Hoe zorg je dat de afbeelding scherp genoeg /voldoende resolutie
blijft?

En voor mij erg belangrijk: In OpenSong kun je afbeeldingen schalen,
waardoor tekst en notenbalken vervormen. Is dat op te lossen?

Veel vragen, maar ik hoop dat iemand tijd kan vinden hier antwoord op
te geven.

Arjen

P.S. Ik ben grafisch ontwerper en zeer bedreven in Photoshop,
Illustrator en InDesign, dus mijn vraag betreft niet de programma's
waarmee je dit kan doen.
Ik zoek meer naar de organisatie/mensen/afspraken/etc.

Eelco Mulder

Mar 4, 2011, 7:37:43 AM3/4/11
to open...@googlegroups.com, Arjen van Voorst
Arjen,

Wij maken gebruik van afbeeldingen waarbij er maximaal 4 notenbalken op een dia staan. We schalen niet. Dit komt voor de meeste liederen niet onaardig uit. Je moet wel vaker van beeld wisselen dan bij tekst alleen. In de bijlage de voorbeelden van gezang 1 & 477.

Nadeel in OpenSong is wel dat afbeeldingen niet aan de liederendatabase toegevoegd kunnen worden, hiervoor loopt al een feature request: http://sourceforge.net/tracker/?func=detail&aid=2993183&group_id=108754&atid=651382 Aangezien hier al een jaar lang verder geen reactie op gekomen is, verwacht ik niet dat dit top-prioriteit heeft.....

Eelco

2011/3/4 Arjen van Voorst <typ...@gmail.com>
gezang 1.jpg
gezang 477-1.jpg
gezang 477-2.jpg
gezang 477-3.jpg

Arjen van Voorst

Mar 4, 2011, 8:37:53 AM3/4/11
to OpenSong
Bedankt voor deze voorbeelden. Ik zal ze doorsturen naar de andere
mensen van ons beamerteam.

Iemand heeft al eerder in deze discussie aangegeven dat er al eens om
gevraagd was…
Hmmm… dat was jij, Eelco.

Ondertussen ben ik er achter gekomen dat bij het "zuster-project"
OpenLP al evenmin animo is voor deze feature.
"Men" vindt het kennelijk allemaal te omslachtig en moeilijk en ik
geef ze geen ongelijk; ik zou ook niet direct weten hoe ik dat aan
moet pakken…

De optie van Gerrit met die extra uitbreiding klinkt nog steeds erg
interessant.
Is het mogelijk dat daar nog iets meer over verteld/uitgewisseld kan
worden?
Arjen

On 4 mrt, 13:37, Eelco Mulder <voors...@gmail.com> wrote:
> [...]
> bijlage de voorbeelden van gezang 1 & 477.
>
> Nadeel in OpenSong is wel dat afbeeldingen niet aan de liederendatabase

patrick

Dec 18, 2018, 7:46:23 AM12/18/18
to OpenSong
Beter laat dan nooit: Opensong kan tegenwoordig (via de externe renderer https://sourceforge.net/p/opensong/code/HEAD/tree/source/utilities/LilyPondRenderServer/) ook LilyPond formaat renderen en automatisch de tekst onder de noten zetten. Je kunt dan zelf configureren hoeveel regels je wilt hebben, hoe de layout moet zijn, etc. Je kunt het noten gedeelte in LilyPond formaat opnemen in de song. Dus geen geknoei meer met plaatjes, maar gewoon alleen het song bestand et voila, noten! Wij gebruiken dit al meer dan een jaar met success in onze gemeente.
Je kunt trouwens (relatief eenvoudig) zelf een externe renderer maken voor allerhande (dynamische) content. Laat maar weten als je meer info wilt hebben.