Windows en Mac OpenSongpresentaties uitwisselbaar?

Pjotr

to OpenSong
Wie heeft er ervaringen met uitwisseling van presentaties gemaakt met de Windows versie en de Mac versie van OpenSong? Het gaat me om de verschillen tussen een Windows computer (mappenstructuur) en een Mac computer (geen mappenstructuur). M.a.w. kun je een OpenSong presentatie gemaakt op een Mac presenteren op een Windows computer?

Vwout

to open...@googlegroups.com
Ik begrijp niet goed waarom je zegt dat een Mac geen mappenstructuur
heeft. Voor zover ik weet zijn de bestanden zonder probleem uitwisselbaar.

OpenSong is niet voor niets platform onafhankelijk. Ik heb zelf in ieder
geval de Linux en Windows versie door elkaar gebruikt.
Ik heb geen Mac, maar een van de andere ontwikkelaars uiteraard wel ...

gr,
Vwout

Op 26-1-2017 om 15:39 schreef Pjotr:
> --
> Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep
> "OpenSong" van Google Discussiegroepen.
> Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer
> wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar
> opensong+u...@googlegroups.com
> <mailto:opensong+u...@googlegroups.com>.
> Als je een bericht in deze groep wilt plaatsen, stuur je een e-mail naar
> [...]

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com

Vwout,

Bij ons BeamTeam werken we allemaal met een Windows computer en de Windows versie van OpenSong. Ik vraag me af wat het voor gevolgen heeft als ik als enige van het BeamTeam afstap van Windows en overga op iOS. We wisselen namelijk via Dropbox de OpenSong bestanden met elkaar uit.

Op alle Windows pc’s bij de leden van ons BeamTeam staat OpenSong allemaal op dezelfde plaats namelijk op C:\BeamTeam met een daaronder liggende mappenstructuur. Achter elke Liedtekst hebben wij notenschrift plaatjes gekoppeld. Ik vraag me af of een presentatie (Set) gemaakt met iOS, of dit bestand ook kan draaien op een Windows computer en andersom.

Voorbeeld: Liedboek notenbestand (nieuwe liedboek) van Lied 0220 staat in de map:

C:\BeamTeam\OpenSong\Documents\Backgrounds\02. Notenschriften\01. Lb 2013\0201-0250\0220

Ook in de OpenSong instellingen is aangegeven dat de documenten staan in de map C:\BeamTeam\OpenSong\Documents. Kan iOS hier mee overweg als we via Dropbox en een synchronisatieslag de mappenstructuur uitwisselen tussen een Windows pc - Dropbox en Mac met iOS?

Het is namelijk mijn taak om als beheerder van het dropboxaccount de bestanden te actualiseren zodat elk lid van het BeamTeam dezelfde bestanden tot zijn beschikking heeft, snap je?

Met een groet,

Piet

to OpenSong
We doen het hier met Linux en Windows. Mac en Linux hebben dezelfde wortels, dus volgens mij kan het.

Vwout

to open...@googlegroups.com
Het maakt niet zozeer uit waar de Opensong Documents folder staat; dat
jullie 'm op C:\BeamTeam\OpenSong\Documents hebben staan is niet zo
relevant. Het gaat om wat onder ´Documents´ staat. Als je die structuur
in Dropbox mikt, kun je dat onder Windows, Linux en MacOS (je bedoelt
vast niet iOS) gebruiken met OpenSong.
Je moet dan in OpenSong de juiste map kiezen als OpenSong Documents folder.

De paden worden in OpenSong sets niet absoluut opgeslagen (dus inclusief
'c:\beamteam\...', maar relatief, dus ten opzichte van 'Documents\...'.

Op 26-1-2017 om 22:59 schreef Piet de Munck:
> [...]
>
> Ook in de OpenSong instellingen is aangegeven dat de documenten staan in
> de map _C:\BeamTeam\OpenSong\Documents_. Kan iOS hier mee overweg als we

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com

Vwout,

Songteksten binnen OpenSong koppelen wij zoveel als mogelijk aan een plaatje. Als ik in een editor (bijv. Notepad++) de bron van een song bekijk dan zit de verwijzing naar dat plaatje er in gebakken zie ik bijv. (deels) wat hier onder staat. Zie ook de bijlage voor de volledig song.

[V4]

4 (allen)

Ga met God en Hij zal met je zijn

tot wij weer elkaar ontmoeten,

in zijn Naam elkaar begroeten.

Ga met God en Hij zal met je zijn.</lyrics>

  <backgrounds resize="body" keep_aspect="false" link="true" background_as_text="true">

  <background verse="V1A">

  <background verse="V1B">

  <background verse="V2">

  <background verse="V3">

  <background verse="V4">

  <linked_songs/>

</song>

Dus met verwijzingen zoals:

  <background verse="V2">

kan een MacOs overweg?

Met een vriendelijke groet,

Piet

Die paden worden door OpenSong behandeld en voor ieder OS (Windows,
MacOS, Linux) 'vertaald'. Dus dit werkt.
(zo niet, dan is het een bug voor een specifiek geval)

Op 28-1-2017 om 10:27 schreef Piet de Munck:
> [...]
>

> Dus met verwijzingen zoals:
>
> * <filename>02. Notenschriften\01. Lb 2013\0401-0450\0416 met
> voorzang\0416-1-a.jpg</filename></background>*

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com

Eusibus,

Graag zou ik eens een presentatie gemaakt met een Mac van je ontvangen en kijken of ik dat aan de praat kan krijgen om mijn pc.

Groet,

Piet

patrick

to OpenSong
Er kunnen alleen mogelijk problemen ontstaan met presentaties die een verwijzing hebben naar een bestand buiten de presentatie (bijvoorbeeld afbeeldingen, zoals je al aangeeft). Presentaties gemaakt op Linux of Mac hebben de '/' als scheidingsteken. Windows accepteert dat ook, dus die presentaties werken op alle drie de platformen. Presentaties gemaakt onder Windows hebben een '\' als scheidingsteken. Dat heeft een andere betekenis onder Linux en Mac, dus die presentaties werken NIET onder Linux of Mac (de bestanden worden niet gevonden).
In een volgende release is dat probleem verholpen en werk alles goed door elkaar.

patrick

to OpenSong
De paden naar de afbeeldingen worden in de presentatie opgeslagen in het formaat van het systeem waar de presentatie op gemaakt is. Dus voor Mac en Linux wordt '/' gebruikt als scheidingsteken en voor windows '\'. Voor absolute paden gaat het natuurlijk sowieso al fout, want de root is voor Mac / Linux ('/') en windows ('C:/') al anders en vaak zal het ook niet mogelijk zijn om de absolute paden op deze systemen gelijk te houden. Maar voor relatieve paden kan het wel (dat doen wij ook, met windows en Linux). Er zit echter nog een bug in de huidige versie, waardoor de paden niet 'vertaald' worden naar het systeem waarop de presentatie draait (wanneer de presentatie op een ander systeem is gemaakt). Dan wordt dus het verkeerde scheidingsteken gebruikt (namelijk zoals in de presentatie opgeslagen en niet die van het systeem waarop hij draait). Windows heeft hier geen moeite mee, omdat die zowel '/' als '\' accepteert. Bij Mac en Linux heeft '\' echter een andere betekenis, zodat OpenSong de afbeeldingen niet zal kunnen vinden. Deze bug is in de aankomende release opgelost. Voor nu werkt dus maken op Mac / Linux en draaien op windows goed, maar maken op windows en draaien op Mac / Linux niet.

Vwout

to open...@googlegroups.com
Thx voor de correctie :))

Op 29-1-2017 om 18:19 schreef patrick:
> [...]
> <mailto:opensong+u...@googlegroups.com>.
> Als je een bericht in deze groep wilt plaatsen, stuur je een e-mail naar

Pjotr

to OpenSong
Sla je dan de bestanden (bijv. plaatjes) op in de presentatie zelf?

LMAangeenbrug

to OpenSong

Als je een afbeelding invoegt (New Item > Image), heb je 2 keuzes:
a) een relatieve link naar de afbeelding, bv c:\plaatje\kees\dienstzondag\plaatje.jpg
b) of in de set zelf opslaan. De bestandsgrootte van de set wordt dan natuurlijk groter

Als je met (bv) DropBox werkt op verschillende PC's moet je oppassen met a). Want c:\plaatje\kees\dienstzondag bestaat op de PC van Kees, maar niet op die van Piet. In onze situatie slaan we ze op in een subfolder in OpenSong-folder. Dit is uit mijn hoofd /Backgrounds en is standaard.

Veiliger is b), door de afbeelding in de set in te sluiten. Krijg je wel grotere set-bestanden van. Voor afbeeldingen die je een enkele keer gebruikt is deze methode handig.

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com

Lennart,

Bij ons BeamTeam staat bij iedereen alles op dezelfde plaats, namelijk op de C schijf in submappen. Via dropbox en een synchronisatieslag is dit niet moeilijk te realiseren.  Dus alle plaatjes van notenschriften, collectes e.d. staan bij iedereen op dezelfde plaats.

Mijn 1e vraag: is dan uitwisseling van een presentatie mogelijk (als deze op een Windows computer is gemaakt) met een Mac computer als gebruik gemaakt wordt van methode a)?  Ik denk namelijk van niet, vanwege die vaste mappenstructuur op de Windows computers.

Mijn 2e vraag: als een presentatie wordt gemaakt op een Windows computer en er wordt gebruik gemaakt van methode b) is dan uitwisseling van de presentatie mogelijk met een Mac computer? Ik denk van wel. Andersom zou dan dus ook kunnen: een presentatie gemaakt op een Mac computer kan draaien op een Windows computer.

Graag je reactie, bij voorbaat dank!

Met een vriendelijke groet,

Piet