Nieuwe Liedboek in Opensong

Paans

to open...@googlegroups.com

Beste medelezers,

ik was nieuwsgierig naar andere gebruikers van én het Nieuwe Liedboek 2013 én het programma OpenSong.

Ik heb nu het héle Nieuwe Liedboek 2013 ingevoerd als tekst in OpenSong (een hele klus). Maar de organisten bij ons in de kerk vinden het nogal belangrijk dat er ook noten getoond worden bij de liederen en dan het liefst bij álle verzen.

(Ik ben zelf van mening dat dat alleen nodig is bij onbekende liederen.)

Ik weet dat er hier vaker gepraat is over het notenbeeld bij OpenSong en dat er initiatieven zijn om dit programma technisch voor elkaar te krijgen, maar ik was ook benieuwd naar hoe anderen dat op dit moment doen met OpenSong en het Nieuwe Liedboek. Welke dingen moet je wél en welke moet je niet doen? Of zijn er ook mensen die weer van OpenSong afgestapt zijn en terug gaan naar PPT's (met alle beprekingen van dien)?

M.v.g.,

E.P.

Herman Kremer

to open...@googlegroups.com
Allen,

Ben bang dat opensong ten einde loopt. Zit al een jaar te wachten op de release met video support.
Nieuwe features en wensen zullen niet gauw beschikbaar komen. Jammer.

Tot nu toe heeft opensong perfect gewerkt, maar aangezien er steeds vaker ook filmpjes getoond moeten worden, is die functionaliteit belangrijk geworden voor ons.

Wij hebben in overweging over te stappen naar:

Inderdaad ppt is geen optie.

M.v.g.
Herman

Op 24 januari 2014 10:18 schreef Paans <vrijwi...@email.com>:

--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'OpenSong' van Google Discussiegroepen.
Stuur een e-mail naar opensong...@googlegroups.com om je af te melden bij deze groep en geen e-mail van deze groep meer te ontvangen.

--
Kremer Creatives - Creative for life
http://www.kremercreatives.nl/

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com

E.P.,

Onze notenschriftman maakt notenschriftplaatjes voor de liederen uit het nieuwe liedboek met ScorePerfect. Op ons beamerscherm kunnen we maximaal 8 versregels met notenschrift tonen. De notenschrift bestanden van de nieuwe liedboek website tonen er minder en gebruiken wij dus niet.

De teksten halen we van de website van het nieuwe liedboek (we hebben een abonnement daarvoor). Ook zijn sommige oude teksten van gezangen en andere bundels nog bruikbaar. Zo ook van de psalmen, maar dat is oppassen geblazen want de gebiedende wijs is er uit gehaald (bijv. Looft de Heer – is in het nieuwe liedboek Loof de Heer).

Per dienst worden er voor zo’n 3 a 4 liederen de notenschriften gemaakt. We hebben er nu al bijna 190. Zo doende bouwen we een database op van notenschriften met liederen uit het nieuwe liedboek.  Wij tonen bij alle verzen van elk lied notenschrift.

In de OpenSong versie die wij hebben kun je aan elk vers van elk lied een plaatje met notenschrift koppelen en daar maken we dankbaar gebruik van. Het in elkaar zetten van een presentatie is daardoor kinderspel. Er zit wel veel werk in de voorbereiding zoals het maken van de notenschriften en het bestandsbeheer van alle notenschriftbestanden. Uitwisseling van bestanden verloopt bij ons via Dropbox.

Met een groet,

PdM

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com

Herman,

Het is wel mogelijk om binnen OpenSong m.b.v. de VLC player filmpjes te tonen.

Piet

Herman Kremer

to open...@googlegroups.com
Piet,

Ja maar nog geen definitieve versie. Gebruik jij al een versie met video mogelijkheden in een dienst? En zo ja welke versie?

Groeten,
Herman

Robert

to open...@googlegroups.com
@Paans: kan je de bestanden van het nieuwe liedboek sturen? Ik heb al wel wat, maar weet niet of alles compleet is.
Ik weet trouwens dat er een database bestaat van allerlei PowerPoints met noten, alleen die heeft nog niet de nummering van het nieuwe liedboek (alleen oude bundels). Die kan je natuurlijk importeren in OpenSong of ander programma.

@Herman: VideoPsalm is inderdaad een goed alternatief voor OpenSong. Beide hebben ze hun voors en hun tegens. Ik heb ze vorig jaar vergeleken (net als vele andere programma's) en er een blog over geschreven. Deze is hier te vinden: http://goo.gl/Jghnqk Ook over licenties, notenbalken/bladmuziek en nieuw liedboek.

@Pjotr: Handig! Bewaren jullie ook de 'ruwe' bestanden van ScorePerfect? Dat zou handig kunnen zijn voor andere kerken, die weer hun eigen stijl e.d. willen gebruiken en zo eenvoudig kunnen bewerken. Ik houd me hiervoor ook graag aanbevolen :)

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com

Herman,

Zie onder … voor verdere info raadpleeg Ewout Voogt.

Groet,

image001.png

Vwout

to open...@googlegroups.com
Dag allen,

om ook mijn duit in het zakje te doen; een nieuwe release komt binnenkort.

Zoals Piet al meldt is er sinds versie 1.7 (de laatste 'echte release')
inderdaad video-support toegevoegd via Videolan. Die werkt ook al goed
in de voorlaatste beta (waarin een bug zit gerelateerd aan het opslaan
van liederen). Wij gebruiken die in onze gemeente.
Een nauwere integratie zoals in andere programma's wel voorbij komt zie
ik niet direct gebeuren, door de taal waarin OpenSong is geschreven,
maar ook omdat de oplossing moet werken op Windows, Mac en Linux.

Wat die notenbalken betreft; OpenSong kan (helaas) nog niet de
muzieknotatie van MuseScore, ScorePerfect of Lilypond zelf renderen. Als
alternatief zit er in de komende release wel de mogelijkheid om per vers
van een lied een achtergrond op te geven, waardoor dus bijvoorbeeld de
noten van de liederendatabase (via de Rehoboth kerk PPT) kunnen worden
geintegreerd.

Welke features en wensen bedoel je precies in 'Nieuwe features en wensen
zullen niet gauw beschikbaar komen'?

Ewout

Piet de Munck schreef op 24-1-2014 23:26:
> Herman,
>
> Zie onder … voor verdere info raadpleeg Ewout Voogt.
>
> Groet,
>
> Piet

Herman Kremer

to open...@googlegroups.com
Ewout,

Bedankt voor je reactie. Fijn dat de nieuwe release binnenkort komt. Misschien nog net op tijd voor ons.

Met 'Nieuwe features en wensen zullen niet gauw beschikbaar komen' doel ik niet specifiek op een bepaald feature. Het spreekt meer een bepaalde frustratie uit. Al een jaar vertel ik mijn beamer team dat er binnenkort een nieuwe versie met video support komt....
Daarnaast zijn er weinig ontwikkelaars en is de drempel ook hoog om mee te ontwikkelen aangezien het geen gangbare programmeertaal is en er kosten verbonden zijn aan de ontwikkel omgeving.

Wel respect voor jou en de andere ontwikkelaars dat jullie met zo weinig mensen een mooi product maken!

Naast video support, is de enige wens opmaak mogelijkheden te hebben voor tekst. Een eenvoudige richtext editor.

Herman

Op 25 januari 2014 21:53 schreef Vwout <vw...@users.sourceforge.net>:
[...]

Welke features en wensen bedoel je precies in 'Nieuwe features en wensen zullen niet gauw beschikbaar komen'?

    <mailto:opensong+afmelden@googlegroups.com> om je af te melden bij

<mailto:opensong+afmelden@googlegroups.com> om je af te melden bij deze

Stuur een e-mail naar opensong+afmelden@googlegroups.com om je af te

Stuur een e-mail naar opensong+afmelden@googlegroups.com om je af te melden bij deze groep en geen e-mail van deze groep meer te ontvangen.

[...]

Paans

to open...@googlegroups.com, vw...@users.sourceforge.net

Beste Ewout,

ik heb een aantal van de Beta 2 versies geprobeerd (ook die van vandaag) maar bij mij willen ze geen van allen de achtergrond van de liedverzen (achtergrond per vers) aanpassen tijdens het presenteren. Het extra menu'tje onder 'uitgebreid" is er wel en ik kan daar netjes per vers een plaatje toevoegen. Maar als ik vervolgens het lied laat presenteren zie ik alleen de standaard achtergrond.

Weet jij misschien wat er fout gaat?

M.v.g.,

E.P.

Op zaterdag 25 januari 2014 21:53:38 UTC+1 schreef Vwout:
>     <mailto:opensong%...@googlegroups.com> om je af te melden bij

Paans

to open...@googlegroups.com

Beste Herman,

wanneer er bij ons een video gebruikt wordt in de dienst laden wij deze extern in de VLC-player. Deze zet je dan schermvullend alvast scherp (pause); evt. zelfs op het tweede scherm. Met de toets combinatie ALT+TAB schakel je terug naar OpenSong. Je start dan gewoon de presentatie en op het moment dat je bij de dia van het filmpje aankomt druk je weer op ALT+TAB waarmee je terug schakelt naar VLC-player, met een klik op de spatiebalk loopt de video. Aan het eind zet je hem weer op pauze en ALT+TAB je terug naar OpenSong.

Zo voeg je de video's naadloos in de presentatie en ziet het publiek niet eens dat je uit OpenSong bent geweest. Zo kun je ook meerdere video klaar zetten.

In mijn ervaring belasten de video's het systeem zo veel minder dan wanneer je de video via de mogelijkheden van OpenSong 2 Beta laat laden. Deze moet namelijk op het moment dat de video moet starten eerst de VLC-player nog starten, dit duurt langer. Bovendien wordt je presentatie per video veeel groter om in te laden en gaan de knoppen bij de andere dia's ook trager reageren. Met drie lange video's in OpenSong 2 liep mijn computer al eens vast onder de dienst, en dat is niet zo fijn.

Eén van de redenen dat ik met OpenSong werk is juist de reden dat OpenSong niet met één grote database met liederen heeft (die in praktijk problemen kan leveren met schrijffouten).

M.v.g.,

E.P.

Op maandag 27 januari 2014 13:08:41 UTC+1 schreef Herman Kremer:
[...]

Herman Kremer

to open...@googlegroups.com
Her

Groeten,
Herman

Alfred Scholing

to open...@googlegroups.com
Beste allemaal van opensong,

Ik begrijp er even niets van. Eerst komt er een melding dat opensong eindigt. ik heb vorige week gebeamert met videopsalm. leuk pakket aangezien je de marges per lied aan kan passen, zodat je de tekst in de afbeelding kan aanpassen.
Verder te druk met de overgangen, waardoor er geen rust gecreëerd kan worden in de zaal. Werd voor een jeugddienst gebruikt.

Ik zou heel graag verder willen met opensong. Eigenlijk zoek ik een vervanger voor OPS van opwekking, en zou dat ook in het beamerteam willen introduceren. Het zou mooi zijn als opensong nog aangepast kan worden; ik heb nu versie 2.1 geïnstalleerd en die ziet er al goed uit.
Daarnaast maken wij gebruik van Opensong tijdens jeugddiensten, aangezien er dan nog meer mogelijk is.

Mijn wensen:
- Een knop om een tweede afbeelding/chroma key te kunnen switchen. wij werken met een mixing module en dat werkt supergoed. in combinatie met opensong de meest ideale combi, aangezien de letters heel duidelijk zijn en blijven.
- Een bibliotheek met afbeeldingen per thema, zoals avondmaal, liefde, vaders hart, (zelf indeelbaar) waardoor liederen in principe gecategoriseerd zouden kunnen worden en snel de afbeeldingen te kunnen kiezen op het tweede tab. Nog mooier zou zijn dat tijdens presentatie alleen die bibliotheek beschikbaar is, zodat ik tijdens het beameren de achtergrond kan aanpassen.
- Marges presentatiegebied per lied aanpasbaar, zodat de te projecteren teksten in een gedeelte van de afbeelding geprojecteerd kunnen worden.
- Tweede scherm aan kunnen sluiten en daarop afzonderlijke teksten kunnen plaatsen... bijvoorbeeld communicatie richting band. "laatste nummer, ander lied ...."
- wat betekenen de user defined fields?
- goede koppeling met PowerPoint/Openoffice presenter. Ik heb daar nog geen goed gebruik van kunnen maken.
- achtergrond zou ook video moeten kunnen zijn...videopsalm is daar heel sterk in.
- video heeft nooit goed gewerkt, bijvoorbeeld een countdown. Speelde ik altijd apart af.
- kortom ik zou graag alles willen integreren in 1 toepassing en dan tijdens de dienst hier niet uit hoeven te gaan.
Wij maken regelmatig gebruik van ppt, video via bv youtube, countdowns. Misschien doe ik iets verkeerd.... dan hoor ik het graag.

Misschien nog meer wensen, maar die komen dan wel.

Alfred

[...]

Met vriendelijke groet,

Alfred Scholing

Pjotr

to open...@googlegroups.com
E.P.

Je methode heb ik geprobeerd maar ik krijg dan toch nog een soort van flikkering tijdens het schakelmoment op het beamerscherm. Dit omdat ik met Alt-Tab naar VLC moet schakelen. Of is dat te voorkomen?

Pjotr

to OpenSong
E.P.

Ben je bereid de teksten met anderen te delen? Wij, als kerk, betalen ook voor Liedboek 2013 dus de voor de publicatierechten hebben we betaald.

Robert Lindeboom

to OpenSong

Je kan ook elke keer dat je een lied uit Liedboek 2013 moet beameren de afbeeldingen van Liedboek Online opslaan in de liederen. Dit zal een paar keer wat werk zijn, maar daarna kan je ze hergebruiken.

Op do 29 jun. 2017 18:07 schreef Pjotr <p.de....@gmail.com>:
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep "OpenSong" van Google Discussiegroepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar opensong+u...@googlegroups.com.

Als je een bericht in deze groep wilt plaatsen, stuur je een e-mail naar open...@googlegroups.com.
Bezoek deze groep op https://groups.google.com/group/opensong.
Ga naar https://groups.google.com/d/optout voor meer opties.

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com

Robert,

Dat is me bekend, ook op die manier kun je alles bij elkaar sprokkelen. Een beetje jammer dat er op de plaatjes van Liedboek.nu  steeds maar 4 regels tekst met notenschrift gelijk getoond wordt.  Wij werken met plaatjes waarbij 8 regels in beeld kunnen komen.

Robert Lindeboom

to open...@googlegroups.com

Klopt, het blijft jammer dat Liedboek Online niet flexibeler is. Liefst hadden ze de Lilypond bronbestanden gedeeld waarmee ze alles zelf ook hebben gemaakt.

Pjotr

to OpenSong
OpenSong loopt naar mij idee helemaal niet op z’n einde. We gebruiken het al jaren met veel gebruiksgemak. Er is pas weer een update verschenen.
Via een abonnement op liedboek.nu kun je in bezit komen van 4-regelige notenschrihbestanden.

patrick

to OpenSong
Ik wist niet dat ze dat met LilyPond gemaakt hebben. Opensong kan tegenwoordig (via de externe renderer https://sourceforge.net/p/opensong/code/HEAD/tree/source/utilities/LilyPondRenderServer/) ook LilyPond formaat renderen en automatisch de tekst onder de noten zetten. Je kunt dan zelf configureren hoeveel regels je wilt hebben, hoe de layout moet zijn, etc. Hij gebruikt alleen niet het hele bestand, maar je kunt het noten gedeelte uit het LilyPond bestand opnemen in de song. Dus geen geknoei meer met plaatjes, maar gewoon alleen het song bestand et voila, noten! Wij gebruiken dit al meer dan een jaar met success in onze gemeente.
Je kunt trouwens (relatief eenvoudig) zelf een renderer maken voor (dynamische) content. Laat maar weten als je meer info wilt hebben.

Gert Vrieling

to open...@googlegroups.com
Hallo,

Wij gebruiken de notenbeelden van Liedboek online en dat werkt goed. Die 4 regels zijn wat "weinig" in de vorm van zo weinig op een plaatje, maar het werkt wel goed. Is duidelijk leesbaar.
Ben inmiddels bijna klaar met het downloaden van alle liederen, dus we hebben de bibliotheek redelijk compleet.
Heb versie 2.2.7 nog niet geprobeerd. Is wel de moeite waard zoals ik het nu lees, m\want we hebben ook wel eens liederen waar geen notenbeeld van is en wel gewenst is.
Heb wel eens met Lilypond gewerkt, dus dat bied wel perspectief.
Ga dat straks in de Kerstvakantie eens uitproberen.

met vriendelijke groet
Gert Vrieling

Pjotr

to OpenSong
Gert,

Heb jij alle teksten (maar ook notenschriften) van de liederen van Liedboek online bij elkaar?. Wij hebben er al veel (teksten en notenschriften) maar niet allemaal. Wil je ze met me delen? Wij als kerk zijn ook geabonneerd dus het is legaal.

Pjotr

to OpenSong
Wij tonen van alle te zingen liederen (ook de verzen) de notenschriften via OpenSong. Met ScorePerfect maken we tot max. 8 regelige notenschriftplaatjes. Deze koppelen we aan de versteksten.

Op vrijdag 24 januari 2014 10:18:31 UTC+1 schreef Paans:

Beste medelezers,

Pjotr

to OpenSong
Het toevoegen van notenschriften heeft zeker toegevoegde waarde. Men zingt beter met het notenschrift er bij, althans dat is onze ervaring. Je kunt in OpenSong aan elke vers van een lied een notenschriftplaatje koppelen.

Op vrijdag 24 januari 2014 10:18:31 UTC+1 schreef Paans:

Beste medelezers,

Lennart Aangeenbrug

to open...@googlegroups.com
Er zijn verschillende gemeenten die draaien met het systeem wat P. hierboven beschrijft. De uitbreiding van Lilypond rendert dan automatisch plaatjes erbij. Je krijg dan een extra sectie (zoals [V1]: [N] ) waarin de noten gaan. Voordeel is dat het uitwisselbaar wordt, maar elke gemeente eigen opmaak definieert.

Op za 23 feb. 2019 13:19 schreef Pjotr <p.de....@gmail.com:

Mozeskerk zld

to open...@googlegroups.com
Beste mensen,
Ben bang dat ik het niet meer snap….
Het liedboek overtypen? Dan via een programma de nootjes er bij zetten?
Gewoon een abonnement op het liedboek.nl nemen. Alle liederen met noot op de schermen.
Helaas niet beschikbaar voor 16:9 schermen. Ik ben dus bezig om alle liederen te “Croppen” naar 16:9.
Vanwege het te grote boven en onder kader van de liederen kan dit niet als batch gelijk gedaan worden.
Jammer dat de club van Liedboek.nl geen gehoor geeft aan alle gemeenten welke overstappen van beamers naar
LED schermen.
Voor liefhebbers van PP heeft men wel een programma (via via) om de liederen “Cropped” in PP te zetten.

A.v.H.

Lennart Aangeenbrug

to open...@googlegroups.com
.. En dat probleem wordt juist verholpen door één keer de noten in te voeren en mbv Lilypond & OpenSong te tonen.

Dan kan gemeente A instellen dat ze 16:9 willen, gemeente B 4:3 en gemeente C pimpelpaars met groene ComicSans. Het instellen is 1 bestand, het noteren moet inderdaad voor elk lied in de database gebeuren.

Nadeel: opzetten is veel werk (maar veel is gedaan)
Voordeel: schaalbaarheid en aanpasbaar

Als ik weer internet heb (zit in een verhuizing), zal ik eens een filmpje maken & plaatsen.

Pjotr

to OpenSong
Paans,

Van het het Nieuwe Liedboek 2013 hebben wij al veel notenschriften gemaakt, maar hebben nog niet alle teksten.

Gerben Dubbink

to OpenSong
Hallo Patrick,

Is er ook ergens een beschrijving van hoe je die externe LilyPond renderer aan de gang krijgt?

Mvg,
Gerben