KV6 END berichten missen zeer regelmatig (GVB)

Mike Wes

to openov

Hi,

Het valt mij op dat ik van bepaalde ritten van het GVB de berichten van aankomst eindhalte (END) niet ontvang en dat (regelmatig) het laatste bericht +/- 60 a 90 meter eindigt voor het eindpunt.

Kan iemand dit bevestigen dat deze niet consequent worden uitgestuurd?

Van gisteren (28-12) zijn, als voorbeeld, voor lijn 26 30% (69 van de 237) van de ritten niet met een END bevestigd.

En dat gaat het bij dit voorbeeld om:

  • Provider: GVB

  • linenumber: 26

  • operatingday: 2023-12-29

  • journeynumber: 77

Bij dit voorbeeld is de laatste melding van 08:43:38, ONROUTE met als voertuignummer 2148.

De opvolgende melding van dat voertuignummer is een INIT om 08:43:46 van de opvolgende rit van dat voertuig.

Is er een koppelvlak waar dit wel correct wordt bijgehouden, cq hoe kan het GVB hier zelf mee om?

Mike

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Hoi Mike,

Op 12/29/23 om 12:49 schreef Mike Wes:
> Het valt mij op dat ik van bepaalde ritten van het GVB de berichten van
> aankomst eindhalte (END) niet ontvang en dat (regelmatig) het laatste
> bericht +/- 60 a 90 meter eindigt voor het eindpunt.

GVB is eigenlijk met niets consequent ;) maar het klinkt als de halte
cirkel die 100 meter is.

> Is er een koppelvlak waar dit wel correct wordt bijgehouden, cq hoe kan
> het GVB hier zelf mee om?

Waar ben je naar op zoek (functioneel)?

--
Stefan

OpenPGP_0xDA0A21EE7E3D2959.asc
OpenPGP_signature.asc

Mike Wes

to openov
Hi Stefan,

Het GVB moet aan derden kunnen aangeven tot in hoeverre hun ritten niet te veel vertraging hebben. Een tram mag bijvoorbeeld niet meer dan twee minuten te laat aankomen bij een eindhalte.

Hoe stelt het GVB voor zich zelf vast dat bijvoorbeeld een tram op welk tijdstip bij de eindhalte is aankomt op moment het niet uit de KV6 berichten (consequent) kan worden afgeleid?

Mike

Tristan van Triest

to openov
Heb je al naar KV7/8 Turbo gekeken?

78Turbo.png

Hier komt dan wellicht ook niet de laatste halte in de recorded times, maar de expected times lijken veelal overeen te komen met deze recorded times.
Wellicht kan je hier wat mee ;)

-Tristan

Mike Wes

to ope...@googlegroups.com
Hi Tristan,

Die ken ik nog niet. Die ga ik nu onderzoeken.

Mike

Op vr 29 dec 2023 om 13:46 schreef Tristan van Triest <trista...@gmail.com>:
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op een onderwerp in de groep 'openov' van Google Groepen.

Met vriendelijke groet,

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
KV78turbo kent ook z'n basis in KV6 en KV17. Dus reken jezelf niet rijk.

Je kunt jezelf overigens ook afvragen of aankomstvertraging op de
laatste halte nu een 'ding' is voor reisinformatie. Natuurlijk wel voor
overstappen.

Stefan
OpenPGP_0xDA0A21EE7E3D2959.asc
OpenPGP_signature.asc

Tristan van Triest

to openov
Ik denk dat het het wel waard is om hier een lijntje bij GVB uit te gooien als dit heel consistent gebeurd.

Zoals je zelf al aangaf, is dit voor een reisplanner best cruciaal om te weten, ook bij marges van slechts enkele minuten. Mij was het zelf nog niet opgevallen dat dit zo consistent gebeurd,
dus ik vind 't wel fijn dat dit nu boven water komt. Bij de meeste andere vervoerders zijn deze missende END-berichten gelukkig een stuk zeldzamer.

Mike Wes

to ope...@googlegroups.com
https://ijtram.nl/ov/monitor

Kijk zelf maar:
  • selecteer een dag,
  • selecteer een line,
  • selecteer een tijdstip,
Ik focus me voornamelijk op lijn 26

De UI is voor dit moment een REST controller die html terug geeft.
image.png

Op vr 29 dec 2023 om 22:56 schreef Tristan van Triest <trista...@gmail.com>:
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op een onderwerp in de groep 'openov' van Google Groepen.

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Hij is gemeld bij GVB.