Wat is de status van SIRI en waar ontvang ik het?

tten...@gmail.com

to openov
We moeten over op NeTEx, en dat betekent (als ik het goed begrijp) ook dat we SIRI moeten gaan afnemen, in plaats van de ZeroMQ van Kv6 en vriendjes. Voor ons ook een mooie kans om van onze wanstaltige GTFS-aan-Kv6-koppeling af te komen.

We zijn vooral geïnteresseerd in voertuiginformatie, dus SIRI-VM. Maar op de BISON site https://bison.dova.nu/standaarden staat alleen een Nederlands profiel voor SIRI-PT; SIRI-VM is "nog niet uitgewerkt". Wordt SIRI-VM al ergens aangeboden met landelijke dekking, al of niet een conversie vanuit Kv6?

En waar kan ik SIRI data überhaupt verkrijgen? https://data.ndovloket.nl/REALTIME.TXT zwijgt erover in alle talen.

En mocht SIRI-VM echt nog niet klaar zijn: is het realistisch om dan NeTEx te koppelen aan Kv6, of is dat net zo'n slecht idee als GTFS-aan-Kv6?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Monday, May 22, 2023 11:13:30 AM CEST, tten...@gmail.com wrote:
> [...]
> ZeroMQ van Kv6 en vriendjes. Voor ons ook een mooie kans om van
> onze wanstaltige GTFS-aan-Kv6-koppeling af te komen.

De overgang naar SIRI 'duurt en duurt', en dat komt dan door een of ander
subsidietraject en een handje vol leveranciers die het woord standaard
interpreteren als hun eigen visie op die standaard.

> Wordt SIRI-VM al ergens aangeboden met
> landelijke dekking, al of niet een conversie vanuit Kv6?

Dit gaat niet vanuit NDOVloket gebeuren, maar ik sluit niet uit dat na de
GTFS-RT 'upgrade' we de VDV452, SIRI-ET en SIRI-VM route direct meepakken.
Mogelijk wordt dat de eerste distributie over MQTT. Het idee daarvan is dat
berichten een retentie hebben. Andere ideeen zijn welkom.

> En waar kan ik SIRI data überhaupt verkrijgen?
> https://data.ndovloket.nl/REALTIME.TXT zwijgt erover in alle
> talen.

Staat er nu bij, ter referentie.

Je kunt SIRI via NDOVloket in twee smaken ontvangen via productie en
acceptatie. Daar zijn ook al SIRI-VM leveringen onderdeel van.

tcp://pubsub.ndovloket.nl:7666
tcp://pubsubacc.ndovloket.nl:8702

> En mocht SIRI-VM echt nog niet klaar zijn: is het realistisch
> om dan NeTEx te koppelen aan Kv6, of is dat net zo'n slecht idee
> als GTFS-aan-Kv6?

Om de overgang te faciliteren is er binnen NeTEx een 'privatecode' die weer
terugpakt op LinePlanningNumber, JourneyNumber en UserStopCode. Dat is
by-design gedaan. Onze GTFS productie draait nu met HTM en Arriva als NeTEx
input, dat wordt gekoppeld aan KV6. Voor GVB is het op productie zelfs
mogelijk om SIRI+KV17 te doen.

--
Stefan

Thomas ten Cate

to ope...@googlegroups.com
On Mon, May 22, 2023 at 11:35 AM Stefan de Konink <ste...@konink.de> wrote:
> [...]

Mogelijk wordt dat de eerste distributie over MQTT. Het idee daarvan is dat
berichten een retentie hebben. Andere ideeen zijn welkom.

Ik ben daar niet zo in thuis, maar elke vorm van retentie klinkt me als muziek in de oren.

> En waar kan ik SIRI data überhaupt verkrijgen?
> https://data.ndovloket.nl/REALTIME.TXT zwijgt erover in alle
> talen.

Staat er nu bij, ter referentie.

Thanks!

Je kunt SIRI via NDOVloket in twee smaken ontvangen via productie en
acceptatie. Daar zijn ook al SIRI-VM leveringen onderdeel van.

tcp://pubsub.ndovloket.nl:7666
tcp://pubsubacc.ndovloket.nl:8702

Maar dus een select aantal vervoerders? Of zitten ze hier allemaal al in?

> [...]

input, dat wordt gekoppeld aan KV6. Voor GVB is het op productie zelfs

Prettig! Dan gaan we voor realtime voorlopig met de oude koppelvlakken verder, en laten we SIRI nog even voor wat het is.

Gerelateerd: je hebt eerder iets genoemd over een NeTEx conversie vanuit Kv1, voor vervoerders die zelf nog niet rechtstreeks NeTEx aanleveren. Op https://data.ndovloket.nl/netex/ mis ik bijvoorbeeld nog NS en Qbuzz, misschien meer (heb bijvoorbeeld niet gekeken of alle concessies van Syntus onder keolis staan, of dat de treinen van Arriva er ook bij zitten). Waar kunnen we die geconverteerde bestanden krijgen? Of zitten die achter een betaalmuur?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Monday, May 22, 2023 12:57:24 PM CEST, Thomas ten Cate wrote:

> Maar dus een select aantal vervoerders? Of zitten ze hier allemaal al in?

Een select aantal vervoerders, in een kwaliteit die pluriform is.

> [...]
> kunnen we die geconverteerde bestanden krijgen? Of zitten die achter een

Leuk idee, een betaalmuur. Gaan we eens over denken ;)

--
Stefan

Thomas ten Cate

to ope...@googlegroups.com
Ze zijn er dus wel?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Monday, May 22, 2023 2:44:30 PM CEST, Thomas ten Cate wrote:
> Leuk idee, een betaalmuur. Gaan we eens over denken ;)
>
> Ze zijn er dus wel?

Er zijn twee varianten die zijn getest. We kunnen vanuit de database (RID)
die GTFS maakt ook NeTEx maken. Dan is er dus sprake van een
integratieplatform waarin alles wordt genormaliseerd. Daarnaast kunnen we
met NeTExConv2 unieke dienstregelingen converteren van de ene standaard (of
zelfs variant) naar de andere.

--
Stefan

Thomas ten Cate

to ope...@googlegroups.com
On Mon, May 22, 2023 at 3:43 PM Stefan de Konink <ste...@konink.de> wrote:
Dan is er dus sprake van een integratieplatform waarin alles wordt genormaliseerd.

Die bult losjes gedefinieerde dialecten die men "Kv1" noemt was de reden dat wij destijds naar GTFS geswitcht zijn.

Dus als de data van alle vervoerders geharmoniseerd zou worden en samengevoegd tot een enkele NeTEx-levering... ik denk dat veel mensen daar heel blij van zouden worden en het de NeTEx-transitie zeker ten goede zou komen :)

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Monday, May 22, 2023 3:58:40 PM CEST, Thomas ten Cate wrote:

> Die bult losjes gedefinieerde dialecten die men "Kv1" noemt was de reden
> dat wij destijds naar GTFS geswitcht zijn.

Van NeTEx heb je internationaal gezien ook dialecten, dus het is wel zaak
dat je een zelfde concept kunt representeren en zonder informatieverlies
kunt opslaan en hergebruiken.

> [...]
> heel blij van zouden worden en het de NeTEx-transitie zeker ten goede zou

Ik denk het niet. Als je een zogenaamd "Network Offer" zou maken heb je
uiteindelijk een NeTEx XML-bestand van een aantal gigabyte groot. Dan moet
je al een handige harrie zijn om dat überhaupt te kunnen openen.

Dus ik denk dat een Line Offer beter werkt. De vraag is dan, gaan we EPIP
doen of een genormaliseerd Nederlands profiel.

--
Stefan