DataOwnerCode vs AgencyId -> Waar te vinden in niet GTFS files

Tristan van Triest

to openov
Goedeavond,

Sinds het begin van mijn reis met OV-data (no pun intended) maak ik nu gebruik van de GTFS bestanden vanuit OpenOV voor het vinden van rit informatie. Echter, zal ik graag een overschakeling naar KV1 en later NeTeX willen maken voor een betere zekerheid van data (In de GTFS missen nog wel eens trips die wel in de KV1 bestanden te vinden zijn). Echter kwam de vraag in mij op waar voor de GTFS files de AgencyId's vandaan worden gehaald.

In de enumeraties en tabellen standaard is bijvoorbeeld wel "Bravo Flex" te vinden, maar enige andere referentie naar BRAVO:ARR / BRAVO:CXX heb ik nog niet weten te vinden.

Hoe is het mogelijk om een rit/planning nummer aan deze operators die niet per se de data owners zijn te koppelen?

Waarschijnlijk kijk ik ergens over heen.

Met vriendelijke groeten,
Tristan

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Thursday, October 13, 2022 8:22:56 PM CEST, Tristan van Triest wrote:
> (In de GTFS missen nog wel
> eens trips die wel in de KV1 bestanden te vinden zijn).

Do tell als je zoiets tegen komt.

> Echter kwam de vraag in mij op waar voor de GTFS files de AgencyId's vandaan worden gehaald.

Een creatieve geest, die helemaal los gaat.

> Hoe is het mogelijk om een rit/planning nummer aan deze operators die niet
> per se de data owners zijn te koppelen?

Je kunt op basis van een aantal kenmerken selecteren. Denk aan ORUN in KV1,
maar ook LinePlanningNumbers.

--
Stefan

Tristan van Triest

to openov
>  Do tell als je zoiets tegen komt.

Will do!
Ik heb zojuist nog even snel een sanity check gedaan, en het probleem met bepaalde IFF ritten speelt sowieso nog steeds.
Neem bijvoorbeeld KEOLIS 1312 16212, in de KV1 bestanden is deze terug te vinden, in de GTFS niet, hetzelfde voor KEOLIS 1079 16140.

Het lijkt erop dat deze lijnen helemaal niet mee zijn genomen in de GTFS bestanden. (PlanningNummer 1312, 1085 en 1079 komen helemaal niet voor onder "KEOLIS")

Een snelle run van mijn KV6 receiver geeft in zo'n 30 seconden de volgende ritten die niet op combinatie van DaOwCode + PlanningNummer + JourneyNumber gevonden kunnen worden in de GTFS trips bestanden:

 KEOLIS 1312 16105
 KEOLIS 1085 16178
 ARR 13308 30836
 ARR 14038 3852
 ARR 32807 8170
 KEOLIS 1079 16142
 ARR 24324 32444
 ARR 32807 8177
 ARR 2501 1140
 ARR 32807 8175
 ARR 24322 32241
 ARR 32807 8181
 ARR 24322 32242
 ARR 24325 32547
 ARR 24324 32442
 ARR 24203 20319
 ARR 32807 8172

Het betreft hier voornamelijk ARR / KEOLIS ritten, ik heb van andere dataowners nog weinig problemen naar voren zien komen, dus het zal best kunnen dat dit allemaal IFF ritten zijn (ik heb ze niet allemaal in KV1 gechecked, sorry).
Nu kan het uiteraard zo zijn dat dit volgens plan is, maar het lijkt mij dat er niet zoveel ritten (of uberhaupt planningnummers) horen te ontbreken?
Of is dit een kwestie van: "Treinen rijden alleen op Ritnummer dus plannummers zijn overbodig" -> In dit geval zal dat wel moeilijk te matchen zijn voor mensen die alleen gebruik maken van GTFS bestanden, aangezien bijv. KEOLIS 16105 wellicht niet uniek is voor alleen treinritten? (Na een korte check blijkt uberhaupt ritnummer 16105 niet in de GTFS te bestaan behalve voor HTM, dus dit gaat ook niet op.)

Voor mijn doeleinden is het momenteel niet een heel groot probleem wat betreft de IFF ritten, omdat ik daarvoor gebruik maak van RitInfo berichten.
Mocht ik het zelf fout hebben hoor ik dat uiteraard ook graag.

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Saturday, October 15, 2022 1:27:27 PM CEST, Tristan van Triest wrote:
> [...]
> korte check blijkt uberhaupt ritnummer 16105 niet in de GTFS te bestaan
> behalve voor HTM, dus dit gaat ook niet op.)

Als je al weet dat dit treinritten zijn, dan klopt het dat je ze hier niet
tegen komt, want actuele reisinformatie over treinen komt voor alle
spoorvervoerders van NS.

Als je wilt hobbyen met KV6, moet je niet met GTFS werken.

--
Stefan