Open Trip Planner 2

Carst Zwartenkot

Apr 12, 2024, 8:46:55 AMApr 12
to openov
Hoi allemaal,

Ik ben de laatste tijd aan het proberen om OpenTripPlanner 2 werkend te krijgen met de gtfs-rt data van openov maar ik krijg het niet aan de praat. De server start wel op enzo maar iedere keer dat ie de data polled, krijg ik een paar gigantische warnings over missing ids, invalid stop sequence,  no service on date, negative dwell time etc.
Ook krijg ik een error vehiclePositions over een missing mandatory id.

Ik zie dat jullie in het verleden al vaker gestruggeld hebben met OTP en was benieuwd of iemand al een oplossing had gevonden voor deze problemen?

--
Carst

Stefan de Konink

Apr 12, 2024, 10:19:22 AMApr 12
to ope...@googlegroups.com
Op 4/12/24 om 2:39 PM schreef Carst Zwartenkot:
> Ik zie dat jullie in het verleden al vaker gestruggeld hebben met OTP en
> was benieuwd of iemand al een oplossing had gevonden voor deze problemen?
Vroegah... in 2013 toen we er zelf voor hebben gezorgd dat
OpenTripPlanner 1.0 realtime ondersteuning kreeg deed alles het gewoon.
De software die toen GTFS-RT maakte, is nog steeds voor die versie
geschikt. De Noren hebben het om een of andere reden een goed idee
gevonden om de manier zoals we omleidingen deden bewust te verwijderen.

Tristan heeft volgens mij het meeste weer werkend gekregen op
OpenTripPlanner 2.x. Ik ben in de laatste paar weken weer back to the
future aan het gaan door aan rrrr NeTEx ondersteuning toe te voegen.

--
Stefan

OpenPGP_0xDA0A21EE7E3D2959.asc
OpenPGP_signature.asc

Tristan van Triest

Apr 12, 2024, 1:13:25 PMApr 12
to openov
Hi,

Je hebt gelukkig de juiste persoon gevonden! (Thanks voor de reference @Stefan).

Ik ben de afgelopen drie jaar bezig geweest met een eigen applicatie, waarvan het afgelopen jaar intensief met OTP voor het reisplanner gedeelte. Komt dat eens goed uit voor jou, want ik heb onze Nederlandse datastromen (voor nu specifiek treintjes) zo aangepast dat deze met een licht-aangepaste versie van OTP2 kunnen werken.

Je kan de OTP fork hier vinden:
Deze onderhoud ik nog regelmatig en word dus ook intern door mijn eigen app gebruikt. Op de branch /feat/fix-realtimetrip-id-static kan je de fixes vinden die voor specifiek NL nodig zijn. Als je hier vanaf een JAR maakt moet het goed komen.

Je kan als je wilt zelf ook de GTFS-RT aanmaken vanuit een database met InfoPlus informatie. Deze repo word actief bijgewerkt met de aannames die voor mijn systeem werken, dus je kan het eea moeten wijzigen om het voor jou werkend te krijgen.

Als dat je te veel werk is (begrijpelijk) kan je op best-effort basis gebruik maken van:

Ergens binnenkort (lees in de komende maanden) komt er ook een tripUpdates feed.

Mocht je vragen hebben, schroom dan niet om ze te vragen. Ik wil uiteraard wel van jou vragen, mocht je mijn werk in een publiek project gebruiken, me ergens in de credits te zetten 🙏🏼

Carst Zwartenkot

Apr 14, 2024, 4:08:47 PMApr 14
to openov
Hi,

Ik heb de aangepaste versie van OTP geprobeerd maar krijg dezelfde error en warnings. Ik heb een file toegevoegd met de belangrijke logs en mijn router config. Ik hoop dat jullie een idee hebben wat er prc fout gaat.
router-config.json
log.txt

Tristan van Triest

Apr 14, 2024, 6:26:21 PMApr 14
to openov
Helaas zal de OpenOV trainUpdates feed niet werken met goede resultaten in de huidige OTP vanwege te veel aannames die gemaakt worden. Daarom heb ik dus ook mijn eigen feed daarvoor. Die landt op een stabiele 97-99.9% success rate. (Afhankelijk van sommige rare dingen die NS soms uithaalt).

De tripUpdates feed van openOV zal zo’n 89-95% success rate moeten halen afhankelijk van de tijd en dag.

VehiclePositions gebruik ik zelf niet dus kan ik weinig over kwijt.