Waarvandaan haalt de NS-app de realtime posities voor de NIAG-buslijn SB58?

Rutger Broekhoff

to ope...@googlegroups.com

Beste allen,

In de NS-app kan ik de realtime voertuigposities van de grensoverschijdende buslijn SB58 zien (gereden door NIAG, een duitse vervoerder). Ik vroeg me af waar de app deze data vandaan haalde, aangezien ik verder die data nergens kon zien te verkrijgen.

Ik heb m.b.v. een proxy bekeken uit welke API de NS-app de gegevens haalt, en deze lijkt een WebSocket-verbinding op te zetten met wss://vt.ns-mlab.nl/gps/treinen?features=bus&route=83946. Hieruit komt een datastroom met posities van de bus, die er een beetje zo uitziet:

{
  "treinen": [
    {
      "ritId": "CXX:X058:4017",
      "lat": 51.801437,
      "lng": 6.164353,
      "snelheid": 3.2222764,
      "richting": 256,
      "horizontaleNauwkeurigheid": 1333.3333,
      "type": "BUS",
      "bron": "KV6"
    },
    {
      "ritId": "CXX:X058:4022",
      "lat": 51.791424,
      "lng": 6.004677,
      "snelheid": 0,
      "richting": 0,
      "horizontaleNauwkeurigheid": 1333.3333,
      "type": "BUS",
      "bron": "KV6"
    }
  ]
}

Ik zag hierin dat de bron KV6 was, dus ik heb een kort programmaatje geschreven wat een verbinding maakt met het NDOV Loket. Echter krijg ik in die datastromen (/CXX/KV6posinfo) geen positie-updates over SB58 bussen (berichten die X058/SB58/een ander gerelateerd nummer bevatten). Ik heb gisteren geprobeerd de GTFS-RT-feed uit te lezen (vehiclePositions.pb) maar daaruit komt ook geen informatie over de SB58, ook al lijken de realtime_trip_id's daarin wel heel erg op de ritId's die uit de NS API komen.

Ik vraag me dus heel erg af waarvandaan de NS-app deze informatie krijgt. Zijn er andere KV6-datastromen waaruit deze informatie zou kunnen komen? Of moet ik op een andere prefix subscriben?

Met vriendelijke groet,

Rutger Broekhoff

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Ik zal het eens bij Connexxion navragen.

Stefan

Rutger Broekhoff

to openov
Ha Stefan, heb je reactie van Connexxion gekregen?

- Rutger

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Helemaal niets. Ook niet op andere vragen rond NeTEx.

--
Stefan

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Er wordt *nu* aan gewerkt.

--
Stefan

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Vanaf morgen is er data. Zo niet, schudden we weer aan de boom.

--
Stefan

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Wednesday, April 19, 2023 11:22:23 AM CEST, Stefan de Konink wrote:
> Vanaf morgen is er data. Zo niet, schudden we weer aan de boom.

We zijn weer aan het schudden.

--
Stefan

Rutger Broekhoff

to ope...@googlegroups.com
Dank je!

--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij een onderwerp in de groep 'openov' van Google Groepen.

Rutger Broekhoff

to ope...@googlegroups.com

Ha Stefan,

On Wednesday, April 19, 2023 11:22:23 AM CEST, Stefan de Konink wrote:
Vanaf morgen is er data. Zo niet, schudden we weer aan de boom.

Ik kan de data nu via KV6 ontvangen!

- Rutger

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Er was nog een probleem met "sommige" boordcomputers, maar de data mag er
wezen ;) Hopelijk maak je er wat moois van.

--
Stefan