Muvakkit soruları

Akif Eyler

Mar 25, 2024, 8:28:43 AMMar 25
to Iqra
Amatör bir muvakkit olarak iki gözlem paylaşıyorum:

* Dikkatinizi çekmiştir, iftar vakti her gün bir dakika ilerliyor, imsak vakti ise çoğu gün iki dakika geri gidiyor, imsak neden daha hızlı?

* 3-4 sene önce, İzmir'in iftar vakti İstanbul'dan önce idi, bir kaç yıldır daha sonra oluyor, neden, ne değişti?

__Akif Eyler__

image.png
            Muvakkit aletlerinden Astrolabe (Usturlap)

Ebrar Sena Çekiç

Mar 25, 2024, 11:19:57 PMMar 25
to oku...@googlegroups.com
İlkinin cevabını bilmiyorum hocam ama ikincisi için bir tahminde bulunabilirim:

Ekvator’da gece gündüz süresi eşit malum, bu sebeple Ekvator’a doğru yaklaştıkça gece ve gündüz süresi birbirine yaklaşıyor. Birkaç yıl önce (Kuzey yarımküre için günler daha uzunken) daha kuzeyde olan İstanbul’da gündüz süresi İzmir’den uzundu, bu sebeple de hava daha geç kararıyordu. Şimdi 21 Mart’a yakın günlerde olduğumuz için gece ve gündüz süresi her yerde hemen hemen eşit, bu durumda İzmir’in daha batıda olması öne çıkıp iftar daha geç oluyor. Doğru cevap bu olabilir mi acaba?

P.s.: Muvakkit olduğunuzu bilmiyordum :)

Selamlar,
Ebrar Sena

25 Mart 2024 Pazartesi 15:28 +03:00 kimden: Akif Eyler <akif....@gmail.com>:
--
Bu iletiyi Google Grupları'ndaki "Iqra -- Okuyun" grubuna abone olduğunuz için aldınız.
Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için okuyun5+u...@googlegroups.com adresine e-posta gönderin.

Erkan Ture

Mar 26, 2024, 2:39:46 PMMar 26
to oku...@googlegroups.com
Birinci soruya cevap olarak imsak ve iftar (veya güneşin doğuşu ve batışı) saatlerindeki farklılık dünya ekseninin eğri oluşundan kaynaklanıyor olmalı diye düşündüm.
Diğer soru için benim vermeyi düşündüğüm cevabı Ebrar kızımız vermiş zaten. İzmir 2 derece kadar Batıda, 1,5 derece kadar ise Güneyde. İzmir'de güneşin doğuşu ve batışı arasındaki süre İstanbul'a göre birazcık daha kısa ve mevsime göre Ebrar'ın açıkladığı küçük kaymalar oluyor.

Daha belirgin bir örnek bizim 7 sene yaşadığımız güzel ülke Oman'dan verilebilir. Ülkenin Kuzeyindeki Muscat'a yakın bir konumdaydı üniversite kampüsü.
Muscat İstanbul'dan 15 derece Güneyde (Ekvator'a epeyce yakın, 23.5 enlemde) ve bize göre 30 derece Doğuda.
Orada güneşin doğuşu ve batışı arasındaki süre yazın en uzun günlerinde 13,5 saat kadar olurken, kışın en kısa gününde 11,5 saat oluyor. Günler fazla kısalıp uzamıyor yani.
Oysa İstanbul'da 9,5 saatten neredeyse 15,5 saate kadar uzayan günler söz konusu. Ortalaması çok fark etmiyor ama mevsimler arası fark çok fazla.

Erkan

Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/okuyun5/5a610703-a6d4-4b81-b997-730e89081f0e%40Ebrar-Senas-iPhone adresini ziyaret edin.

Akif Eyler

Mar 27, 2024, 8:13:00 AMMar 27
to Iqra
On Tue, Mar 26, 2024 Ebrar Sena Çekiç
P.s.: Muvakkit olduğunuzu bilmiyordum :)

Evet, pandemi sırasında iki sunum yapmıştım:
https://maeyler.github.io/Gunes/sunum.html

* 3-4 sene önce, İzmir'in iftar vakti İstanbul'dan önce idi, bir kaç yıldır daha sonra oluyor, neden, ne değişti?

Gelen cevaplar güzeldi, teşekkür ederim.

* Dikkatinizi çekmiştir, iftar vakti her gün bir dakika ilerliyor, imsak vakti ise çoğu gün iki dakika geri gidiyor, imsak neden daha hızlı?

Bunun asıl sebebi, gün uzunluğunun 86.400 artı eski 20 saniye kadar farklı olması. Şu sırada eksilerdeyiz, bu nedenle gün ortası olan öğle vakti yaklaşık üç günde bir dakika geri gidiyor.

Dünya güneşe yakınken daha hızlı gidiyor, yıldızlara göre ölçülen gün (gündüz değil) kısalıyor:
image.png