Hvad kom først: Søndagskvisten eller Sould Limbo?

Peter Makholm

Jeg hørte lige Booker T & The MG's'[0] Soul Limbo og kom selvfølgelig
straks til at tænke tilbage på barndommens søndag morgener, men ville
lige sikre mig i min sag. Google to the rescue, hvilket bringer mig
til følgende tekst:

<http://www.musik.org/dma/tekst.htm>

Slagtøj er et populært indslag i den danske klubmusik, men det er
ikke kun derfor, at de to djs Mikkel Torsting og Jesper Green --
tilsammen Musikk -- scorede sig et regulært sommerhit med "Soul
Limbo". Nummeret låner en stump af titelnummeret til det populære
radioprogram Søndagskvisten, en melodi som kan vække en smag af
birkes i munden på de fleste. En brandgod idé og lægger man en fin
produktion oveni, har man vel nærmest opskriften på et hit.
Nomineret i kategorien: Årets Danske Klubhit

Og jeg blev ærlig talt noget overrasket. Jeg viller ellers have vædet
hvad som helst på at Soul Limbo var ældre end radioprogrammet
Søndagskvisten.

Man må vel regne med at IFPI Danmark om nogen er i stand til at
kreditere kunstnere korrekt, så det *må* vel være mig der tager fejl.

0) Hmmm hvordan laver man genitiv af et navn der ender på 's?

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
pe...@makholm.net | goal of life is to have fun

H. P. Holm

Peter Makholm skrev:

> <http://www.musik.org/dma/tekst.htm>
[...]

> Og jeg blev ærlig talt noget overrasket. Jeg viller ellers have vædet
> hvad som helst på at Soul Limbo var ældre end radioprogrammet
> Søndagskvisten.

Soul Limbo er fra 1968, genudgivet på CD i 1991. http://cdnow.com/
har flest detaljer om gammel musik (selv om de er åbenbart er blevet
overtaget af Amazon siden jeg sidst besøgte dem) men http://cdon.dk/
har en remasteret Soul Limbo CD fra 2001 på tilbud til 89 kr. hvor
cdnow forlanger $12.97 for 1991 udgaven og $15.99 for remasteren.

--
Hans

Per K. Nielsen

On Thu, 27 Feb 2003 23:04:31 +0100, Peter Makholm <pe...@makholm.net>
wrote:

>0) Hmmm hvordan laver man genitiv af et navn der ender på 's?

På dansk som du har gjort: "Susannes' bad"
http://www.dsn.dk/oss_faq.htm#Genitiv

På Engelsk er reglerne her:
http://www.english-usage.com/faq.html#fxwheret

--
Per K. Nielsen

Bertel Lund Hansen

Per K. Nielsen skrev:

>På dansk som du har gjort: "Susannes' bad"

Du så vist ikke Peters apostrof?

Men jeg ville have gjort som Peter. Dem der laver et navn i
genitiv, er selv ude om det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Guldager

Fri, 28 Feb 2003 at 08:09 GMT Bertel Lund Hansen wrote

> Du så vist ikke Peters apostrof?
>
> Men jeg ville have gjort som Peter. Dem der laver et navn i
> genitiv, er selv ude om det.

Hmm, nu er jeg ikke helt stærk i hvad gennitiv faktisk betyder.

Men tror I ikke nærmere at 's i "Booker T. & the MG's" er sådan
et s der betyder "flertal"? Og altså ikke noget med ejerskab?

Men det er måske netop det "gennitiv" betyder? Ja, vi lærte ikke
så fine ord den gang jeg gik i skole.

En lille tur i reolen afslører iøvrift en vis kunstnerisk frihed.

På "Green Onions" (1962) coveret står det som:

BOOKER T. & THE M.G.s
Booker T. & The M.G.s
Booker T. & The MG's

På "AND NOW!" (1966) skriver de:

BOOKER T. & THE MG'S
Booker T. & The MG's

På "that's the way it should be" (1994) skriver de:

BOOKER T & THE MG's
Booker T & the MG's
(bemærk det manglende punktum efter T)

Så som Bertel skriver så er man selv ude om det når man er så inkonsekvent.

Jeg har vist nok iøvrigt et par Booker T. ting mere, men tilgængæld har
jeg ikke noget system i min CD samling....

/Morten %-)

Bertel Lund Hansen

Morten Guldager skrev:

>Hmm, nu er jeg ikke helt stærk i hvad gennitiv faktisk betyder.

"Ejefald" så du har helt ret i at det er nogen med ejerskab.

>Men det er måske netop det "gennitiv" betyder? Ja, vi lærte ikke
>så fine ord den gang jeg gik i skole.

Jeg bruger en blanding af danske og latinske ord om
sprogbegreber. De danske er ikke altid gode. F.eks. vil jeg meget
hellere sige "verbum" end "udsagnsord". "Genitiv" er dog en
undtagelse for "ejefald" er faktisk godt og præcist.

Men du har er et i at det er en flertalsform der er tale om, og
ikke genitiv. Hvis der kun var én MG, ville det være genitiv, men
der er formodentlig flere.

Henrik Christian Grove

Morten Guldager <spam...@mogul.dk> writes:

> Hmm, nu er jeg ikke helt stærk i hvad gennitiv faktisk betyder.

Genitiv er latin for ejefald.

> Men tror I ikke nærmere at 's i "Booker T. & the MG's" er sådan
> et s der betyder "flertal"? Og altså ikke noget med ejerskab?

Jo, men det ændrer ikke på problemet med at ejefaldsformen kommer til at
se sær ud.

> Så som Bertel skriver så er man selv ude om det når man er så inkonsekvent.

Enig.

.Henrik

--
Savner du også de gode gamle dk.chat-dage?

Peter Makholm

Bertel Lund Hansen <nosp...@lundhansen.dk> writes:

> sprogbegreber. De danske er ikke altid gode. F.eks. vil jeg meget
> hellere sige "verbum" end "udsagnsord". "Genitiv" er dog en

> undtagelse for "ejefald" er faktisk godt og prćcist.

Hmmm, jeg har det faktisk omvendt. Jeg foretrćkkker genitiv frem for
ejefald og udsagnsord frem for verbum. Mĺske har det noget med
endelsen -fald, som jeg finder fremmed.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
pe...@makholm.net | pants and slide on the ice

Lars Balker Rasmussen

Peter Makholm <pe...@makholm.net> writes:
> Hmmm, jeg har det faktisk omvendt. Jeg foretrækkker genitiv frem for
> ejefald og udsagnsord frem for verbum. Måske har det noget med

> endelsen -fald, som jeg finder fremmed.

Sikke et knæfald for fremmedord.
--
Lars Balker Rasmussen "S.M.R.T."

Per K. Nielsen

On Fri, 28 Feb 2003 09:13:59 GMT, Morten Guldager <spam...@mogul.dk>
wrote:

>Jeg har vist nok iøvrigt et par Booker T. ting mere, men tilgængæld har
>jeg ikke noget system i min CD samling....

Ha!
http://pknielsen.dk/cd/
--
Per K. Nielsen

Per K. Nielsen

On Fri, 28 Feb 2003 09:09:49 +0100, Bertel Lund Hansen
<nosp...@lundhansen.dk> wrote:

>Du så vist ikke Peters apostrof?

Jo, den ene af dem.

(og din pointe med, at jeg glemte at skrive at der under normale
omstændigheder ikke er ejefaldsapostrof på dansk, er taget ad notum.
--
Per K. Nielsen

Bertel Lund Hansen

Per K. Nielsen skrev:

>Ha!
>http://pknielsen.dk/cd/

Sådan en liste kan enhver idiot jo lave. Hvor er billedet der
viser at du holder smuk orden i cd'erne?

Og hvem er de der Various Artists? Dem har jeg godt nok aldrig
hørt, men de har da haft travlt.

Allan Olesen

Bertel Lund Hansen <nosp...@lundhansen.dk> wrote:

>Og hvem er de der Various Artists?

Er det ikke dem, der bor i Ausfahrt i Tyskland?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Niels Teglsbo

Bertel Lund Hansen <nosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Og hvem er de der Various Artists? Dem har jeg godt nok aldrig
> hørt, men de har da haft travlt.

Det er ligesom Danske stemmer, der har levet en del film
http://www.playtimevideo.dk/ListFilmsql.asp?id_skuespiller=8, også
(Ingen registreret skuespillere) har været aktiv
http://www.playtimevideo.dk/ListFilmsql.asp?id_skuespiller=59

Er du ny på Usenet?
Se http://www.usenet.dk for hjælp og vejledning

Allan Olesen

Allan Olesen <aol...@post3.tele.dk> wrote:

>Er det ikke dem, der bor i Ausfahrt i Tyskland?

Jeg fortsaetter lidt ud ad tyskersporet.

Jeg har i familien en lastbilchauffoer. I gamle dage skulle de
som led i kontrol af koere-/hviletidsbestemmelserne under koersel
i Tyskland foere bog over, hvilke rastepladser de havde
overnattet paa.

Forunderligt mange havde overnattet paa
"RASTSTELLE BITTE SAUBERHALTEN".

Jens Tønnesen

Lars Balker Rasmussen <la...@balker.org> skrev i
nordunet.talk.skandinaviska:

>Sikke et knæfald for fremmedord.

Fald ned. Lad være med at overfalde ham for det.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Bertel Lund Hansen

Jens Tønnesen skrev:

>Fald ned. Lad være med at overfalde ham for det.

I fald I kunne glemme Peters bemærkning som faldt lidt uheldigt
ud, kunne vi måske komme videre. Jeg vil i alt fald gerne.

Per K. Nielsen

On Fri, 28 Feb 2003 16:38:34 +0100, Bertel Lund Hansen
<nosp...@lundhansen.dk> wrote:

>Sådan en liste kan enhver idiot jo lave. Hvor er billedet der
>viser at du holder smuk orden i cd'erne?

Cd'erne ligger i mapper som disse:
http://www.casedirect.com/profiles/multi_view.asp?EDP=444&VIEW=E

>Og hvem er de der Various Artists? Dem har jeg godt nok aldrig
>hørt, men de har da haft travlt.

Ja, de er et af de helt store navne på denne side af bæltet.
Jeg har også været til koncert med dem.
--
Per K. Nielsen

Peter Makholm

Bertel Lund Hansen <nosp...@lundhansen.dk> writes:

> I fald I kunne glemme Peters bemærkning som faldt lidt uheldigt
> ud, kunne vi måske komme videre. Jeg vil i alt fald gerne.

Hvis I ikke snart styrer jer så forudser jeg et kraftigt mandefald her
i gruppen.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
pe...@makholm.net | It brings on many changes

Jens Tønnesen

Peter Makholm <pe...@makholm.net> skrev i nordunet.talk.skandinaviska:

>Hvis I ikke snart styrer jer så forudser jeg et kraftigt mandefald her
>i gruppen.

Er dette ikke i det hele taget for affald?

Iøvrigt: Var 'ejefald' ikke et udtryk, der opstod i forbindelse med et
'Linie 3'-jubilæumsshow for år tilbage? Eller er det bare mig, der er
ved at falde af på den?