general.usenet.no status

Jarle H Knudsen

I juli 2006 postet AU informasjon om sin virksomhet, vi skrev blant annet:

> [...]
>SPARCstation 2 med 25 MHz SuperSPARC og 32 MiB RAM), og skal oppgraderes.
>
>Vaktmester oppdaterte oss sist 20. april med status på dette, sitat:
>
> "Det er satt opp ein ny tenar, diverse.usenet.no, men data og
> konfigurasjon er ikkje kopiert over enno. Det må også koordinerast med
> eit par andre sidan general også har ansvar for eit par andre domene,
> f.eks. usenet2.org.
>
> diverse er ein Sun Ultra 60 med Solaris 10, den er vel ca. tre år gammal
> tippar eg (donert frå Norsk Regnesentral som ikkje trengte den lenger).

Siden den gang har jeg ikke hørt noe fra vaktmester angående dette.

--
jhk

Jarle H Knudsen

Kjetil, kan du gi oss en oppdatering?

--
jhk

Odd Einar Aurbakken

Generalen har stabilisert seg i det siste, 3 hikker på tre år. Ikke
sikker på at det er så lett å få tak i noe som er nevneverdig mer stabilt.

--
[-oea]Pq "Urgency is merely a proof of insufficient planning"

Joachim Mæland

On Wed, 07 Mar 2007 14:10:08 +0100, Odd Einar Aurbakken wrote:

> Generalen har stabilisert seg i det siste, 3 hikker på tre år. Ikke
> sikker på at det er så lett å få tak i noe som er nevneverdig mer stabilt.

Ja, AU har stabilt IKKE tilgang til boksen. AU har ikke anledning til å
oppdatere hjemmesidene. Generalen videresender sinnsyke og unødige mengder
spam..

Beklager at dette utbruddet ikke foregår i det stille, men nå er begeret i
alle fall fullt for mitt vedkommende...

--
Regards/mvh Joachim Mæland

If everything seems under control, you're just not going fast enough.
-Mario Andretti

Tobias Brox

[Joachim Mæland]

> Beklager at dette utbruddet ikke foregår i det stille, men nå er begeret i
> alle fall fullt for mitt vedkommende...

... så AU er enige i at vi bør få flyttet de tjenestene som kjører på
general, og har planlagt å lufte dette på no.usenet.admin. På grunn
av ferieavvikling er ikke AU fullstendig operativt før etter påske,
men det kan jo gjerne kjøres debatt her allikevel :-)

--
Tobias Brox, Tallinn

Jarle H Knudsen

On 7 Mar 2007 17:47:12 GMT, Joachim Mæland wrote:

> Ja, AU har stabilt IKKE tilgang til boksen. AU har ikke anledning til å
> oppdatere hjemmesidene. Generalen videresender sinnsyke og unødige mengder
> spam..

Jeg har tilgang til boksen, men bare som vanlig bruker. Jeg kan oppdatere
websidene, men ikke noe mer. Det tok svært lang tid, og telefonpurring,
etter at vi var valgt inn før vi fikk tilgang. Det var i forrige
AU-periode. I denne perioden har ikke de nye medlemmene fått bruker på
boksen.

--
jhk

Odd Einar Aurbakken

Jarle H Knudsen <jh...@jarle.com> writes:

> [...]
> etter at vi var valgt inn før vi fikk tilgang. Det var i forrige
> AU-periode. I denne perioden har ikke de nye medlemmene fått bruker på

Aha! S} man antar at det er mindre jobb } installere ny maskin enn }
legge til et par brukere p} en eksisterende maskin? Det m} har skjedd
mye innen OS installsjonsteknologien de siste }rene, sist jeg sjekket
var Jumpstart og flar Tingen(TM), men det er jo ganske lenge siden (og
n}r en Dino sier "lenge siden", s} mener vi ikke tidlig i forrige uke!)

Tobias Brox

[Odd Einar Aurbakken]
> Aha! Så man antar at det er mindre jobb å installere ny maskin enn å
> legge til et par brukere på en eksisterende maskin?

Lettere å sette opp en ny maskin enn å få root-tilgang på eksisterende
boks ;-)

--
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E

Jarle H Knudsen

On Wed, 28 Mar 2007 18:18:18 +0200, Odd Einar Aurbakken wrote:

> Aha! S} man antar at det er mindre jobb } installere ny maskin enn }
> legge til et par brukere p} en eksisterende maskin?

Det må også installeres noe programvare. Det er bare vaktmester som har
root-tilgang og han gjør det ikke. Han svarer ikke på epost til au-lista
eller på innlegg i denne gruppa, selv ikke når jeg ber han om å svare.

Det er litt rart, for det ser ut som han er på nett. Google Groups har
registrert at "Kjetil Torgrim Homme <kjeti...@kaksi.ifi.uio.no>" har postet
senest i dag.

--
jhk

Joachim Mæland

On Sat, 31 Mar 2007 22:15:49 +0200, Jarle H Knudsen wrote:

> [...]
> eller på innlegg i denne gruppa, selv ikke når jeg ber han om å svare.
>
> Det er litt rart, for det ser ut som han er på nett. Google Groups har

Vedtektene våre gir SVJV ingen formell mulighet for å erstatte en
disfunksjonell vaktmester. Det beste er IMNSHO at vaktmester viser seg
voksen nok til selv å fratre. Om dette ikke gjøres i løpet at april
2007, ser jeg for meg en debatt hvor vi ender opp med å velge ny
vaktmester og få vedtekter med litt bedre sikkerhetsventiler. Det første
dersom vaktmester ikke skulle våkne fra dvalen sin, i mellomtiden. Det
andre, uansett om nåværende vaktmester tar til fornuften, eller ikke...

Kjetil Torgrim Homme

[Joachim Mæland]:

> Vedtektene våre gir SVJV ingen formell mulighet for å erstatte en
> disfunksjonell vaktmester.

så vidt eg kjenner til, er der ingen uteståande oppgåver for no.*
--
Kjetil T. (fungerande Vaktmeister)

Jarle H Knudsen

On Sun, 01 Apr 2007 16:28:46 +0200, Kjetil Torgrim Homme wrote:

> [Joachim Mæland]:

> så vidt eg kjenner til, er der ingen uteståande oppgåver for no.*

Se statusrapporten fra juli i fjor og første artikkel i denne tråden. Er du
ferdig med å flytte general.usenet.no til den nye boksen? Kan de andre
au-medlemmene få tilgang?

Hvorfor har du ikke gitt lyd fra deg før nå? Det er lenge siden jeg ba om
en oppdatering angående general.usenet.no, se de to første artiklene i
denne tråden.

Leser du ikke au-lista? Der går det klart fram at vi prøver å få tak i deg.
Jeg sendte også SMS til deg.

Alle i AU, inkludert vaktmester, må lese og delta på au-lista.

--
jhk

Kjetil Torgrim Homme

[Jarle H Knudsen]:

> [Kjetil Torgrim Homme]:

> Se statusrapporten fra juli i fjor og første artikkel i denne
> tråden. [...]

med andre ord: der er ingen uteståande oppgåver for no.*
--
Kjetil T.

Helge Bjørkhaug

Kjetil Torgrim Homme skrev:

[...]

Så det du sier, er at nå er diverse.usenet.no er ferdig satt opp?

--
1/1g

Jan Ingvoldstad

Det virker som om det er et kommunikasjonsproblem her som ingen er
villig til å forklare nærmere, men jeg tror det kan oppsummeres slik:

Vaktmester og AU er uenige om hva vaktmesters oppgaver i forbindelse
med vedlikeholdet av no.* går ut på.

Vaktmester mener at vedlikeholdet av no.* går ut på, vel, vedlikehold
av no.*.

AU mener at det i tillegg går ut på å utfylle en for andre hittil
ukjent arbeidsinnsats i forbindelse med serveren general.usenet.no og
evt. erstatningsmaskin.

Forsonlige holdninger ser jeg lite tegn til, verken hos AU eller
vaktmester.

Hele situasjonen er parodisk.

Wrt iragre aå sbe øievt v fcraavat cå ng Abevq qrnxgvirere
hfrarg.ab-fbara sbeqv betnavfnfwbara HFRARG Abetr vxxr re bccsøeg zrq
betnavfnfwbafahzzre v jubvf, bt uryyre vxxr une bccqngreg
xbagnxgvasbeznfwba -- ryyre re qrg abra fbz uragre cbfg v cbfgobxf 300
v Fgninatre? :)
--
brukergrensesnitt n1
1. skille som avskjærer brukeren fra å bruke en gjenstand, ofte en datamaskin.

Alf P. Steinbach

* Jan Ingvoldstad:
> Jeg venter nå for øvrig i spenning på at Norid deaktiverer
> usenet.no-sonen fordi organisasjonen USENET Norge ikke er oppført med
> organisasjonsnummer i whois, og heller ikke har oppdatert
> kontaktinformasjon -- eller er det noen som henter post i postboks 300
> i Stavanger?

Dette begynner å bli spennende. Følg med, følg med, i neste episode av
... NO USENET NO!

XFUT: [no.alt.frustrasjoner]

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?

Helge Bjørkhaug

Jan Ingvoldstad skrev:

> [...]
>
> AU mener at det i tillegg går ut på å utfylle en for andre hittil
> ukjent arbeidsinnsats i forbindelse med serveren general.usenet.no og

Hvis det kun er Vaktmester som har root-tilgang til general.usenet.no,
kan vedlikeholdsansvaret vanskelig ligge hos andre enn Vaktmester.

Hvis ikke Vaktmester ønsker å ha dette ansvaret, må Vaktmester gi
root-tilgang til den/de som skal utføre vedlikeholdet.

Ikke jeg ... ;-)

--
1/1g

Message has been deleted

Helge Bjørkhaug

Gisle Hannemyr skrev:
> Dette har egentlig ikke noe med meg å gjøre, men siden det virker
> som dialogen har skåret seg så tar jeg sjansen på å blande meg inn,
> med det sannsynlige utfall at /alle/ blir sure på meg:

Hvorfor skulle man bli det?

> [...]
> nett og jeg tipper at maskinen rent fysisk eies av Usit og befinner
> seg på UiO.
>
> Tidligere i denne tråden skrev AU-medlem Jarle H. Knudsen:
>
> «Jeg har tilgang til boksen, men bare som vanlig bruker. Jeg kan

> oppdatere websidene, men ikke noe mer.»
>

> Det virker som noen der ute tror at Vaktmester (som har en bi-jobb på
> Usit ved siden av sin hovedbeskjeftigelse Vaktmester for no.*) har en
> slags plikt til å gi utenforstående (det vil her si en som ikke er
> ansatt på Usit) AU-medlemmer root-tilgang på en burk som eies av Usit?

Jeg har ikke sagt noe om hvilken tilhørighet eventuelle personer skulle
ha, bare at hvis Vaktmester ønsker at andre skal utføre vedlikeholdet
- må han gi vedkommende adgang (med de konsekvensene det måtte medføre).

> Vel, sjansen for at så vil skje tror jeg ikke er så veldig stor (for å
> si det diplomatisk).

Det tror ikke jeg heller, jeg hadde ikke gitt utenforstående tilgang.

> Nå må jeg bare innrømme at jeg ikke helt skjønner hva ymse
> AU-medlemmer skal med noe mer enn webtilgang. /Hvorfor/ ønsker AU
> root-tilgang til denne boksen (men her kan kanskje AU supplere med å
> fortelle hva det er jeg ikke har skjønt?)

Enig ...

> Nå er det selvsagt på ingen måte gitt at Usit skal eie
> general.usenet.no. Løsningen ble vel i sin tid valgt fordi den var en
> praktisk løsning, gitt at AUs budsjett til maskinkjøp, båndbredde og
> årlig domeneleie ikke helt strakk til. Dersom dagens AU ikke liker
> denne løsningen, så kan de sikkert kjøpe seg en ny boks med
> IP-forbindelse og DNS-tjenester selv, og deretter sette opp boksen og
> gi seg selv root-tilgang så mye de måtte ønske.

Det viktigste er at vi har en løsning som fungerer.

--
1/1g

Message has been deleted

Tobias Brox

[Gisle Hannemyr]

> [...]
> slags plikt til å gi utenforstående (det vil her si en som ikke er
> ansatt på Usit) AU-medlemmer root-tilgang på en burk som eies av Usit?

Det ville være urimelig å kreve root-tilgang til akkurat denne boksen,
og det er også urimelig å kreve at Vaktmester til enhver tid skal
prioritere dugnadsarbeid - men dette anser i allefall jeg som viktig:

1) AU må ha mulighet til å oppdatere websidene, og det må ikke være
slik at bare én av AUs medlemmer har mulighet til å gjøre dette, og
dermed blir sittende med alt ansvaret. Helst bør vi ha noe
publiseringsverktøy, f.eks. wiki, slik at oppdateringer kan skje
enkelt, hyppig og uten særlig teknisk innsikt. Diskusjonen omkring
dette stoppet opp sist i påvente av hardwareoppgradering. Vi venter
som sagt fortsatt på statusrapport for denne.

2) Vi har sant nok ikke gjort noe omfattende kontaktsøkende
virksomhet, og vi kan vel strengt tatt heller ikke forlange at
Vaktmester skal følge med i og delta i AU-interne diskusjoner, men vi
forventer at Vaktmester i det minste kjapt ser igjennom AU-mail, og
svarer på spørsmål. Det er som sagt veldig lenge siden vi hørte noe
fra Vaktmester. Så vidt jeg kan huske, har vi i allefall fire
utestående forespørsler som vi aldri har fått svar på, rapport om
hardwareoppgradering, bytting av mailadressen min i aumailinglista
(pga spammengden), anmodning om at hele AU må få tilgang til å
oppdatere websider, samt en generell anmodning om å tilkjennegi sin
tilstedeværelse.

3) Vi bør ha en nødplan i tilfelle driftsbrudd. Nå er det sant nok
kanskje ikke så kritisk dersom generalen skulle være nede én dag, og
generalen har sant nok en imponerende oppetid - men det er allikevel
noe bekymringsverdig at det virker såpass vanskelig å få tak i
Vaktmester.

> [...]
> IP-forbindelse og DNS-tjenester selv, og deretter sette opp boksen og
> gi seg selv root-tilgang så mye de måtte ønske.

Det er ikke så vanskelig å få tilgang til gratis båndbredde og
lokalisering i dag; jeg mener at vi så vidt har vært innom to
muligheter bare ved intern diskusjon på AU-mailinglisten. Nå må det
jo stilles krav til bl.a. stabilitet, uavhengighet og langsiktighet,
så en løsning hvor man beveger seg vekk fra Usit må nok diskuteres
grundig her i newsgruppen.

Tobias Brox

[Gisle Hannemyr]

> Da gjenstår det bare å høre om AU også er enig.

I utgangspunktet helt enig, såfremt man har en oppadgående og
erstattbar Vaktmester skulle det ikke være noe behov for root-tilgang
for resten av AU.

Erstattbarheten er viktig i det tilfelle noe Må gjøres og vaktmester
ikke er tilgjengelig (f.eks. ferie).

Helge Bjørkhaug

Tobias Brox skrev:

Og det var i grunnen det som var poenget mitt også.
Det er med Vaktmestere som med servere,
tilgjengelighet løses best med redundans :)

--
1/1g

Odd Einar Aurbakken

Gisle Hannemyr <gisle...@ifi.uio.no> writes:

> Jeg tror Vaktmester mener at den tilgang vedkommende trenger for
> å utføre vedlikeholdet, er tilgang til å oppdatere websidene, og
> ikke noe mer.

Det burde holde.

> Den tilgangen har AU allerede, og det har de hatt
> siden i vår.

Jeg sjekket netopp og finner ikke noen konto for Tobias Brox eller
Joachim M{land, s} det er kanskje noe Vaktmester kan fikse.

Thore Harald Høye

In article <q54pnym...@sviurr.ifi.uio.no>, Gisle Hannemyr wrote:

> [...]
> å utføre vedlikeholdet, er tilgang til å oppdatere websidene, og

> ikke noe mer. Den tilgangen har AU allerede, og det har de hatt

Jeg tror dette hadde blitt mye lettere hvis Vaktmester bare skriver selv
hva han mener. Det må jo være en grunn til at han bare ignorerer alle
spørsmål fra AU?

Message has been deleted

Thore Harald Høye

In article <q5d52ku...@honbori.ifi.uio.no>, Gisle Hannemyr wrote:

> Det hadde utvilsom vært mye greiere dersom BÅDE Vaktmester og AU
> kunne si fra hva de mente. Det vi så langt har fått vite er at
> Vaktmester mener at det ikke er utstående oppgaver, og at AU mener
> at det er det og de trenger root-tilgang til general.usenet.no
> for å løse dem. Vi har imidlertid ikke fått vite hva disse
> uløste oppgavene er.

Vi har egentlig fått vite det siste, det er bare nokså lenge siden. Som
man ser av <e8p1ej$4gp$1...@news.uit.no> var det planlagt å overføre
general.usenet.no til en kraftigere maskin for å kunne gå over til en
wiki-basert løsning. Denne har Vaktmester sagt at var ca halvveis ferdig
satt opp for et år siden, men etter det har de ikke fått vite noe mer. Som
det står i første melding i denne tråden ønsker de også egen konto for
alle medlemmene på den nåværende maskinen.

Joachim Mæland

On Mon, 02 Apr 2007 17:28:12 +0200, Gisle Hannemyr wrote:

> Dette har egentlig ikke noe med meg å gjøre, men siden det virker
> som dialogen har skåret seg så tar jeg sjansen på å blande meg inn,
> med det sannsynlige utfall at /alle/ blir sure på meg:

Du har åpenbart vært med en stund... ;-)

Det kan se ut som om du har rett i at dialogen har skåret seg, men hvordan
og på hvilken måte vi skal løse det, er jeg mindre sikker på...

> [...]
> ansatt på Usit) AU-medlemmer root-tilgang på en burk som eies av Usit?
>

> Vel, sjansen for at så vil skje tror jeg ikke er så veldig stor (for å

Root-tilgang er en av flere mulige løsninger på ting AU oppfatter som
problematisk.

> [...]
> skal med noe mer enn webtilgang. /Hvorfor/ ønsker AU root-tilgang til
> denne boksen (men her kan kanskje AU supplere med å fortelle hva det er

Vi i AU har f.eks. et sterkt ønske om at general filtrerer spam litt bedre
enn i dag. Med root-tilgang kan vi løse dette selv, _men bare om ikke
Vaktmester kan, vil eller gidder_. For meg er slik tilgang bare et verktøy,
ikke et mål, jeg tror de andre i AU føler det på samme måten.

Noen har gitt uttrykk for ønsker om et eller annet CMS på general,
eventuelt bare muligheten til å endre deler av innholdet, enklere og
raskere enn i dag.

Det er mulig at Vaktmester oppfatter slikt som "ikke mitt bord", men da bør
han i stedet svare AU sine medlemmer, enten med "Dette kan jeg ikke løse"
eller "Dette kan jeg ikke løse, men kontakt ....!" ikke som i dag,
tilsynelatende ignorere alle forespørsler.

> [...]
> IP-forbindelse og DNS-tjenester selv, og deretter sette opp boksen og gi
> seg selv root-tilgang så mye de måtte ønske.

Personlig er jeg veldig for at Usit fortsatt skal eie og ha hovedansvaret
for general.usenet.no. Hva jeg har store problemer med, er den
tilsynelatende manglende muligheten til å kommunisere og få løst
behov/ønsker, og den absolutte ikkeiksisterende muligheten til å fikse
ting på egenhånd.

Mellom dagens situasjon og den ideelle situasjonen hvor AU har
root-tilgang finnes det mange løsninger som er bedre enn ingen tilgang
til en gratis general, og en Vaktmester som tilsynelatende velger å
ignorere alle ønsker og forespørsler, kanskje, fordi de inneholder
elementer som Vaktmester oppfatter som uvesentlige eller er uløselige...
Mulig at jeg er både treig og dum, men jeg synes det er greit at
grunnreglene kommuniseres i klartekst. Jeg synes også at forklaringen på
"Hvorfor ikke?" blir tilgjengelig fra den som mener seg å vite. Eventuelt
at den som får spørsmål er høflig nok til å svare "Beklager, det vet jeg
ikke"... Da vet jeg i alle fall at spørsmålet er oppfattet.

Og så det er sagt; Jeg er ikke primært opptatt av å "sparke" Vaktmester,
jeg er mye mer interessert i å kommer videre, ende opp med en bedre løsning
enn dagens OG som en bonus; få tilgang til mer informasjon om hvordan alt
ble gjort i sin tid, hvordan det er nå og hvorfor.

Alf P. Steinbach

* Joachim Mæland:

> Vi i AU har f.eks. et sterkt ønske om at general filtrerer spam litt bedre
> enn i dag.

Er dette spam til AU sin mailingliste?

I så fall må det da være mulig å filtrere dette på mottakersiden. For
eksempel, min Thunderbird filtrerer spam. Da jeg brukte Outlook brukte
jeg forskjellige tillegg som filtrerte spam.

> Noen har gitt uttrykk for ønsker om et eller annet CMS på general,
> eventuelt bare muligheten til å endre deler av innholdet, enklere og
> raskere enn i dag.

Det var vel snakk om en Wiki-løsning, noe slikt.

www.usenet.no ble oppdatert av dagens AU, med noen linker lagt til --
eller har jeg misforstått det, at det var forrige AU?

Hva er det som gjør oppdatering vanskelig og hindrer videre oppdatering?

Kanskje det holder at vaktmester installerer PHP på serveren?

Et lite tips, uansett: da ACCU reorganiserte sine websider for et års
tid siden eller to forsvant mye nyttig informasjon der, og mange
eksterne lenker til informasjon der ble ugyldige. Så før noen
stortstilt endring er det kanskje lurt å lage en oversikt over hva som i
dag ligger direkte på og lenkes til fra og lenkes til på www.usenet.no,
og sørge for at det også blir med i ny løsning. En slags
avkrysningsliste, for eksempel: jepp, dét har vi fått med, neste...

Tobias Brox

[Alf P. Steinbach]

> [...]

> eksempel, min Thunderbird filtrerer spam. Da jeg brukte Outlook brukte
> jeg forskjellige tillegg som filtrerte spam.

Du bruker ikke gprs, regner jeg med? :-)

90 NOK pr megabyte skal Telenor ha ...

> [...]
> og sørge for at det også blir med i ny løsning. En slags
> avkrysningsliste, for eksempel: jepp, dét har vi fått med, neste...

Absolutt et poeng, jeg tror det beste vil vaere aa kjoere gamle sider
i parallell med en wiki i starten.

Tobias Brox

Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> wrote:
> [Alf P. Steinbach]

> Du bruker ikke gprs, regner jeg med? :-)

> 90 NOK pr megabyte skal Telenor ha ...

AU-mail til meg forwardes i dag til tob...@stud.cs.uit.no - her
kjoeres det ingen filtrering, men greylisting, som faktisk tar knekken
paa det aller meste av spam som blir sendt direkte til
tob...@stud.cs.uit.no. Dette systemet er ikke kompatibelt med mail
som forwardes via generalen, og jeg har i praksis "mistet" min
tidligere primaere epostadresse for privat mail.

Jeg har satt opp en mailkonto paa gmail for aa loese problemet, gmail
filtrerer bra - men Vaktmester har saa langt ignorert forespoersler om
aa endre adresse til tob...@gmail.com. Vel, jeg maa inroemme at jeg
bare proevde to ganger foer jeg gav opp og heller forwardet all epost
fra tob...@stud.cs.uit.no til gmail.

Dessverre har gmail ogsaa filtrert vekk en del legitim AU-mail :-(

Bjørn Mork

Joachim Mæland <jm-...@profine.net> writes:

> Det kan se ut som om du har rett i at dialogen har skåret seg, men hvordan
> og på hvilken måte vi skal løse det, er jeg mindre sikker på...

Jeg foreslår at dere møtes over en øl. Man får som oftest løst de
fleste verdensproblemer på den måten.

> Vi i AU har f.eks. et sterkt ønske om at general filtrerer spam litt bedre
> enn i dag.

Hmm, jeg antar dere får forwardet spammen til egen mailkonto. Det er
selvsagt suboptimalt, men hva er egentlig problemet med å filtrere den
der?

Det kan sikkert diskuteres om det er mye eller lite, men jeg håper
alle er enige om at det er mer arbeid å adminstrere spam-filtrering
enn å la være. Det var vel aldri meningen at vaktmester skulle ha
slike tilleggsoppgaver.

> Med root-tilgang kan vi løse dette selv, _men bare om ikke
> Vaktmester kan, vil eller gidder_. For meg er slik tilgang bare et verktøy,
> ikke et mål, jeg tror de andre i AU føler det på samme måten.

Som andre har sagt: Not bloody likely.

> Noen har gitt uttrykk for ønsker om et eller annet CMS på general,
> eventuelt bare muligheten til å endre deler av innholdet, enklere og
> raskere enn i dag.

Høres også ut som en masse ekstra-arbeid vaktmester neppe kan
forventes å ta seg av. OK, jeg skjønner at dere kunne tenke dere noe
slikt. Da foreslår jeg heller at dere ser på muligheter for å kjøre
den slags på andre maskiner, og heller få vaktmester til å mappe det
inn under www.usenet.no et sted, f.eks. vha en reversproxy-løsning.

Men for å få til det, bør nok løsningen gi tilnærmet null-
adminstrasjon. Hvordan det best gjøres tror jeg er greit å ta over
den nevnte ølen.

Bjørn
--
I don't want to hear about your surfboard.

Joachim Mæland

On Tue, 10 Apr 2007 14:25:50 +0200, Alf P. Steinbach wrote:

> [...]
> eksempel, min Thunderbird filtrerer spam. Da jeg brukte Outlook brukte
> jeg forskjellige tillegg som filtrerte spam.

Jeg ser INGEN grunn til å benytte båndbredde til slikt i utgangspunktet.
Jo nærere kilden dette stoppes, dess bedre...

Om tre medlemmer av AU + Vaktmester mottar dritten, betyr dette at 1
spammelding == 5 spammeldinger (+ gud vet hvor mange andre servere eposten
skal innom før den endelig havner der den skal). Jeg tror videre at litt
CPU-tid på generalen koster mindre enn det koster MEG å motta min andel av
søppla...

> Hva er det som gjør oppdatering vanskelig og hindrer videre oppdatering?

Jeg aner ikke hvor jeg skal starte med å besvare det spørmålet med annet
enn å si: "Jeg har ikke engang peiling på hvordan dette gjøres i dag..."

> [...]
> og sørge for at det også blir med i ny løsning. En slags
> avkrysningsliste, for eksempel: jepp, dét har vi fått med, neste...

Svært viktig poeng.

*notere*

Joachim Mæland

On Tue, 10 Apr 2007 14:50:48 +0200, Bjørn Mork wrote:

> Jeg foreslår at dere møtes over en øl. Man får som oftest løst de
> fleste verdensproblemer på den måten.

.... og skapt noen nye. ;-)

Om jeg ikke tar helt feil, er jeg den eneste bosatt i det samme området
som Vaktmester. Selv om jeg kanskje roper høyest og som regel synes at øl
er mye bedre som en løsning enn som et problem, er det ikke sikkert at jeg
fortjener en så stor andel av tiden hans.

Så snart mailkøen har gitt seg, sorteringen er ferdig, jeg får mulighet
til å lese og skrive mail og gått gjennom "bunken", skal slik invitasjon
sendes...

> Hmm, jeg antar dere får forwardet spammen til egen mailkonto. Det er
> selvsagt suboptimalt, men hva er egentlig problemet med å filtrere den
> der?

Uønsket IP-trafikk, unødig IP-trafikk, uønsket IP-trafikk, unødig
IP-trafikk, uønsket IP-trafikk, unødig IP-trafikk, uønsket IP-trafikk,
unødig IP-trafikk, uønsket IP-trafikk, unødig IP-trafikk... (Du forstår
sikkert poenget...) ;-)

> [...]
> foreslår jeg heller at dere ser på muligheter for å kjøre den slags på
> andre maskiner, og heller få vaktmester til å mappe det inn under

Jeg tror at det kommer en løsning, men jeg synes det er trist om det blir
en nødløsning pga mye støy, i stedet for noe gjennomtenkt og varig etter
grundige overveielser...

Tobias Brox

[Bjørn Mork]

> Jeg foreslår at dere møtes over en øl. Man får som oftest løst de
> fleste verdensproblemer på den måten.

Det er forsåvidt en god idé, såfremt vi kunne møtes en gang. Jeg tror
hverken jeg eller Jarle har tid eller råd til å dra til Oslo bare for
en AU-øl for tiden. Jeg undres på om Vaktmester ville ignorere en
invitasjon til øl? ;-)

Jeg og Jarle kan jo gi hint når vi er i området ... for min del er
Gardermoen som regel det nærmeste jeg kommer.

Tobias Brox

[Joachim Mæland]

> Så snart mailkøen har gitt seg, sorteringen er ferdig, jeg får mulighet
> til å lese og skrive mail og gått gjennom "bunken", skal slik invitasjon
> sendes...

En rask tilbakemelding på siste mail jeg skrev ville vært fint ;-)

> [...]
> IP-trafikk, uønsket IP-trafikk, unødig IP-trafikk, uønsket IP-trafikk,
> unødig IP-trafikk, uønsket IP-trafikk, unødig IP-trafikk... (Du forstår

Det finnes ingen ideelle og realistiske løsninger på
spamproblematikken (greylisting, slik uit.no gjør det, er en av de
bedre jeg har sett, men lett å omgå dersom det blir populært).

Kanskje dødsstraff for enkeltpersoner involvert i spamming, utført av
en gruppe dyktige leiemordere, og stor mediedekning om dette, ville
hjulpet - men ikke akkurat politisk korrekt, og stor sannsynlighet for
"justismord" ;-)

For min del ville jeg vært ganske så begeistret om vaktmaster hadde
giddet å endre addressen min fra tob...@stud.cs.uit.no til
tob...@gmail.com.

Stian Høiset

[Tobias Brox]

> for min del er Gardermoen som regel det nærmeste jeg kommer.

I følge tabloidpressen er jo Gardermoen det stedet i Norge med dyrest øl ...

--
Stian
http://pjolterbekken.blogspot.com/

It's not the years, honey, it's the mileage

Tobias Brox

[Stian Høiset]

> I følge tabloidpressen er jo Gardermoen det stedet i Norge med dyrest øl ...

Sikkert ikke lov å nyte medbragt øl der, eller øl kjøpt fra
tax-free'en ... men det er som regel min løsning på problemet ;-)

Jan Ingvoldstad

On Tue, 10 Apr 2007 18:13:50 +0000 (UTC), Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> said:

> Det finnes ingen ideelle og realistiske løsninger på
> spamproblematikken (greylisting, slik uit.no gjør det, er en av de
> bedre jeg har sett, men lett å omgå dersom det blir populært).

Siden vi er inne på denne digresjonen, vil jeg påpeke at grålisting i
utgangspunktet er en veldig fin måte å sørge for at epost blir
forsinket på, uavhengig av om det er spam eller ikke. De vanligste
problemene oppstår når den som grålister har to eller flere MX-records
i DNS, og disse MX-ene ikke er satt opp tolerant. Her er det flere
ISPer som rett og slett har bommet på grålistekonfigurasjon. Det er
mulig at UiT har gjort det smartere, det har jeg ikke noe grunnlag for
å si noe om.

Teergrubing kan være et greit ekstra hjelpemiddel, og har den fordel
framfor grålisting at man ikke nødvendigvis forsinker epost.

Hvis man kombinerer grålisting med ekstensiv persistent hvitlisting og
ikke bare midlertidig hvitlisting, slik grålisting er basert på, så
hjelper det nok en del. NetClient AS har satt opp en hvitliste for
blant annet slik bruk for norske ISPer, se http://www.blocklist.eu.

Jeg vet ikke om noen teknikker som alene er gode nok til å hindre
spam.

> [...]
> en gruppe dyktige leiemordere, og stor mediedekning om dette, ville
> hjulpet - men ikke akkurat politisk korrekt, og stor sannsynlighet for

Man må knuse noen forsikringsselskap for å få god omelett.

> For min del ville jeg vært ganske så begeistret om vaktmaster hadde
> giddet å endre addressen min fra tob...@stud.cs.uit.no til
> tob...@gmail.com.

Om ikke annet har du gitt spammerne gode muligheter til å teste Gmails
spamfiltre. ;)

Tobias Brox

[Jan Ingvoldstad]

> Siden vi er inne på denne digresjonen, vil jeg påpeke at grålisting i
> utgangspunktet er en veldig fin måte å sørge for at epost blir
> forsinket på, uavhengig av om det er spam eller ikke.

Det har du helt rett i, og er vel grunnen til at vi ikke bruker det på
jobb. For universitetsposten min, og særlig for au-post gjør ikke
forsinkelser så mye.

> Teergrubing kan være et greit ekstra hjelpemiddel, og har den fordel
> framfor grålisting at man ikke nødvendigvis forsinker epost.

Teergrubing? Må visst lese meg opp litt :-)

Jan Ingvoldstad

On Tue, 10 Apr 2007 21:51:36 +0000 (UTC), Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> said:

> Teergrubing? Må visst lese meg opp litt :-)

Det kommer fra tysk, og på norsk kan det vel best beskrives som å
tjærelegge litt, slik at insektene bruker lengre tid på å komme fram.

I korthet går teknikken ut på at man forsinker innkommende
forbindelser. Teorien er at spammeres programvare da vil gi opp.

Ulempen er at det tar ekstra tid å sende epost.

Fordelen er at det ikke er i SMTP-sesjonen, slik at man ikke får
4xx-meldinger som igjen medfører større forsinkelser.

Der teorien feiler er hvor spammere bruker ordinære PC-er til å sende
ut via sine nettleverandørers eposttjenere; denne framgangsmåten er
på vei oppover.

Tobias Brox

[Jan Ingvoldstad]

> Det kommer fra tysk, og på norsk kan det vel best beskrives som å
> tjærelegge litt, slik at insektene bruker lengre tid på å komme fram.

wikipedia henviste til "tarpit", og det er for min del et velkjent
begrep :-)

Insekter kommer seg vel ikke lett vekk fra tjære?

Message has been deleted

Bjørn Mork

newsacco...@hoiset.net.invalid ("Stian Høiset") writes:
> [Tobias Brox]

> I følge tabloidpressen er jo Gardermoen det stedet i Norge med dyrest øl ...

Tviler. Betalte 70 kroner halvliteren på Liomseter (betjent
DNT-hytte) i påsken.

Bjørn
--
I couldn't care less about your PAD.

Jan Ingvoldstad

On Wed, 11 Apr 2007 09:40:24 +0200, "Bjørn Mork" <bm...@dod.no> said:

> Tviler. Betalte 70 kroner halvliteren på Liomseter (betjent
> DNT-hytte) i påsken.

Og selv det er jo billigere enn Quality Hotel & Resort Skjærgården i
Langesund, hvor de tar 99 for 0,6.

Tobias Brox

[Gisle Hannemyr]
> Men /dersom/ man ønsker spam-filtrering på epost-tjeneren så burde det
> være kurant for AU selv å installere et Sieve-filter på Cyrus
> IMAP-serveren som mottar post til a...@usenet.no, jf.:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Sieve_(mail_filtering_language)

> Dette er forøvrig den løsningen jeg selv benytter. Installsjon og
> vedlikehold av filteret krever bare en helt vanlig UiO shell-konto
> (altså ikke root eller spesiele privileger). Så vidt jeg har forstått
> disponerer AU en slik konto.

Jarle har en konto der. Jeg tviler på at han har de tilstrekkelige
rettighetene til å gjøre noe med mail som går til au.

> Også et CMS (f.eks, MediaWiki) kan greit installeres gitt at man
> disponerer en vanlig shell-konto. Det krever imidlertid at man har
> tilgang til en PHP og en MySQL-database.

Dersom vaktmester kunne sette opp PHP og MySQL og gi oss shelltilgang
vil nok dette kunne løse CMS-utfordringen - men nå har jeg forstått
det slik at generalen er en såpass gammel maskin at det ikke er
aktuelt å installere ting som spiser mye minne der.

> Det siste problemet jeg har sett nevnt, er at Tobias Brox ønsker at
> AU-post forwardes til en alternativ adresse. Nå vet jeg ikke hvordan
> forwarding av AU-post rent teknisk er løst, men det er nærliggende å
> tro at det brukes .forward.

Jeg tror au er en mailingliste styrt fra /etc/aliases, hvor
mailadressene våre er tastet rett inn, men dette må Vaktmester svare
på. Det burde være en smal sak å fikse. Som sagt er det bare Jarle
som har login-tilgang til generalen. En løsning hvor hver enkelt av
oss hadde shell-tilgang og fikk mailen levert til tob...@usenet.no
ville jo vært fin.

> På en riktig satt opp Gnu/Linux-burk er det veldig lite man ikke
> får gjort fra en vanlig brukerkonto.

Enig. Jeg tror ikke generalen kjører linux, men prinsippet er det
samme.

> Som utenforstånde er det umulig å forholde seg til hvem som har
> kommunisert hva, og på hvilken måte. Jeg håper imidlertid dere klarer
> å få dialogen "på skinner" igjen.

Problemet er at dialogen ikke eksisterer, Vaktmester svarer svært
sjeldent på mail, og det har SVJV vært et problem også for forrige AU.

Steinar Børmer

Gisle Hannemyr wrote:

| [...] I så fall er det å oppdatere forwarding-adresse ikke en
| Vaktmester-oppgave.

Hva _er_ egentlig Vaktmesters oppgave? Jeg har en anelse av at uenighet
om hva Vaktmester skal gjøre er delvis skyld i hele denne tråden. Er AU
(inkl. Vaktmester) enige om hvilke oppgaver Vaktmester skal utføre?

Kan det være at enkelte av AUs medlemmer oppfatter Vaktmester som en
slags altmuligmann for alt som har med usenet.no å gjøre, mens
Vaktmester ser det ganske annerledes (se under)? Jeg ser meg nødt til å
spørre.

Et kort besøk på www.usenet.no ga følgende informasjon om Vaktmesters
oppgaver:

,----
| Ett av medlemmene er "vaktmester" og tar seg av de tekniske tingene
| som opprettelser eller nedleggelser av grupper etc.
`----

Hvis det er alt Vaktmester er forpliktet til å gjøre så vil jeg foreslå
at diskusjonen begynner der, gjerne over den ølen - som jeg for øvrig
synes var et ypperlig forslag.

--
SB

When in doubt, use brute force.
-- Ken Thompson

Tobias Brox

[Steinar Børmer]

> Hva _er_ egentlig Vaktmesters oppgave? Jeg har en anelse av at uenighet
> om hva Vaktmester skal gjøre er delvis skyld i hele denne tråden. Er AU
> (inkl. Vaktmester) enige om hvilke oppgaver Vaktmester skal utføre?

Det ville i såfall vært veldig greit om Vaktmester kunne si i fra at
"dette er ikke en vaktmesteroppgave", eller eventuelt: "jeg har ikke
tid nå, skal se på det i 2009". Slik situasjonen er i dag får vi ikke
noe respons fra Vaktmester i det hele tatt.

> [...]

> Hvis det er alt Vaktmester er forpliktet til å gjøre så vil jeg foreslå
> at diskusjonen begynner der, gjerne over den ølen - som jeg for øvrig

Nå er det dessverre en del andre ting enn gruppeopprettelser og
nedleggeser vi er avhengige av Vaktmester for å kunne gjøre. Vi
trenger bl.a. tilgang til å endre websider og til au-mail. I dag er
det bare Jarle som har tilgang til å endre websider (fordi han også
var med i forrige AU), og jeg tenkte ikke over at spamsystemet mitt
ville knekke da jeg oppgav tob...@stud.cs.uit.no som min AU-adresse.

Message has been deleted

Joachim Mæland

On Wed, 11 Apr 2007 11:38:31 +0200, Steinar Børmer wrote:

> [...]
> slags altmuligmann for alt som har med usenet.no å gjøre, mens
> Vaktmester ser det ganske annerledes (se under)? Jeg ser meg nødt til å

Jeg tror egentlig ikke engang at vi vet hvem Vaktmester er i dette
tilfellet. Vår vaktmester har egentlig et avgrenset ansvarsområde, jeg har
ikke sett noen kritisere manglende oppfølgning av primærfunksjonene, men
det kan nok se ut som om AU sine medlemmer ønsker rendundans, alternativ
en bekreftelse på at slikt er ivaretatt og informasjon om hvordan, når det
gjelder Vaktmesters primæroppgaver. Sikkert litt pirkete av oss, men sånn
blir det bare, når vi stadig svever i vakuum og Huston ikke svarer på
anrop.

Av en eller annen grunn, (som sikkert har vært god engang), er det i
prinsippet bare Vaktmester, (pluss en til), som kan gjøre endringer på
nettsidene.

Av en eller annen grunn, (som sikkert har vært god engang), er det slik AU
oppfatter det, bare Vaktmester som kan endre selv det mest elementære av
oppsett på general. Jeg kan med min beste vilje ikke se at dette er
Vaktmesters skyld/ansvar, forsåvidt, men jeg føler ikke at Vaktmester ved
å ignorere AU sine spørsmål, bidrar positivt for å oppklare eventuelle
misforståelser på vår side.

Av en eller annen idiotisk grunn, svarer vår Vaktmester bortimot
konsekvent ikke på AU sine forespørsler. Vaktmester føler sikkert at hans
grunner er gode, men for oss er fraværet av selv den minste
informasjonsbit om tingenes tilstand, og manglende svar på hva som er
prosedyren og tidsrammen for en bedring, ufattelig frustrerende.

Kjære Vaktmester!: Dette AU-et er ikke det samme som har mast usakelig i
mange år... Vi er et nytt AU og vil svært gjerne ha nødvendig
kontaktinformasjon slik at vi ikke behøver å bry deg, hver gang noe må
gjøres av root..! Kanskje finner vi også ut hvem som har tid til å høre på
maset vårt om ny HW, eller flytting til kraftigere jern...

> Hvis det er alt Vaktmester er forpliktet til å gjøre så vil jeg foreslå
> at diskusjonen begynner der, gjerne over den ølen - som jeg for øvrig
> synes var et ypperlig forslag.

Jeg tar svært gjerne en øl med Vaktmester. Tipper jeg sågar kliner til med
å spandere første runde, men AU sitt flertall befinner seg desverre litt
lenger unna enn bare rett nord for Sinsenkrysset. TTT, men siden i alle
fall Tobias stadig er i nærheten, kan det jo tenkes at vi to kan skenke
Vaktmester så full at han røper alle passordene sine. Mulig at selv ikke
altfor store mengder skikkelig Grappa duger, men da har vi det i alle fall
som i himmelen, mens vi forsøker... ;P

Joachim Mæland

On Wed, 11 Apr 2007 08:24:18 +0200, Gisle Hannemyr wrote:

> Jeg vet desverre ingenting om forhistorien eller om hva som i sin tid
> ble avtalt mellom Usit og AU når general.usenet.no ble etablert.
>
> Mulig det er noen som "var der" når ting skjedde som fortsatt følger nua
> som kan fortelle?

Veldig trist om viktig historie går tapt fordi vi glemte å spørre de som
var med den gangen...

Tobias Brox

[Gisle Hannemyr]

> Dersom han har en konto, hvorfor skal han mindre rettigheter
> til å gjøre noe med mail-filtrering enn det jeg har? Jeg
> har ingen spesielle privilegier, og filterer mail på server.

Ja, men du filtrerer vel bare _egen_ mail? Det ville være noe
alvorlig galt om en bruker A på boksen også kunne filtrert mailen til
bruker B. Jeg har fått forståelse av at Jarle har en personlig konto
på generalen. Dersom han har en konto som heter 'au' er det åpenbart
ikke nødvendigvis en vaktmesteroppgave å sørge for at vi også får
tilgang, samt å fikse mailfiltrering. Nå må det sies at Jarle ikke
har særlig kunnskap om unix.

Bjørn Mork

Joachim Mæland <jm-...@profine.net> writes:

> Veldig trist om viktig historie går tapt fordi vi glemte å spørre de som
> var med den gangen...

Det burde vel ikke være umulig å finne ut av. Det står litt om
opprettelsen av "USENET Norge" på
http://www.usenet.no/history/1997q1/32d12387....@news.sn.no.txt

Ingen av disse personene er vel umulige å få tak i. Odd Einar har da
nylig postet i denne gruppen. Bjørn har oppdatert kontaktinformasjon
liggende på http://www.nonews.net/blarsen/ . Jens har visst flyttet
utenlands, men om man virkelig vil får man sikkert tak i ham... Ove
Ruben har jeg aldri truffet, men det går jo an å prøve å nå ham via
kontaktinformasjonen i ORO8P-NORID.

Postadressen tatt i betraktning, tror jeg kanskje Bjørn er den som kan
si mest om domenet usenet.no.

Bjørn
--
It's fun to be really improper.

Message has been deleted

Jan Ingvoldstad

On 11 Apr 2007 13:47:18 +0200, Gisle Hannemyr <gisle...@ifi.uio.no> said:

> Mulig en kortslutning fra min side, men jeg antok at Jarles konto på
> boksen også ga ham tilgang til den kontoen som mottok posten adressert
> til "au", ja. Dvs. at han har et IMAP-passord som tillater ham å
> logge inn på IMAP på den mailserveren som betjener "a...@usenet.no".

> Selvsagt dumt av meg å anta såpass mye om hvordan disse tingene
> er konfigurert, all den tid jeg ikke har mulighet til å gå inn
> på maskinen å sjekke dette.

Det krever ikke akkurat lokal tilgang å sjekke om det er en
IMAP-server som kjører der:

: jani@honbori ~ ; telnet general.usenet.no 143
Trying 129.240.12.39...
telnet: connect to address 129.240.12.39: Connection refused
: jani@honbori ~ ; telnet general.usenet.no 993
Trying 129.240.12.39...
telnet: connect to address 129.240.12.39: Connection refused

POP, da?

: jani@honbori ~ ; telnet general.usenet.no 110
: jani@honbori ~ ; telnet general.usenet.no 995
Trying 129.240.12.39...
telnet: connect to address 129.240.12.39: Connection refused

Du var inne på et viktig lite element da du observerte at det var
Solaris med Apache 1.2.4 som kjørte der: maskinen er _gammel_.

Å kjøre en IMAP-server krever ganske mye ressurser, ditto å lagre
epost lokalt for slik bruk, for ikke å snakke om sieve og liknende
teknologier.

Erstatningsserveren skulle være en kraftigere SUN Ultra 1 eller Ultra
5, tror jeg, noe som heller ikke er særlig sprekt i dag, men vesentlig
sprekere enn den SparcStation 2-burken som står der i dag. Dvs, jeg
tror det er SS 2, men jeg har en mistanke om at det kan være eldre
saker også.

Bjørn Mork

Jan Ingvoldstad <jani+n...@ifi.uio.no> writes:

> [...]
> sprekere enn den SparcStation 2-burken som står der i dag. Dvs, jeg
> tror det er SS 2, men jeg har en mistanke om at det kan være eldre

Ingen vits i å gjette. Hardwaren ble beskrevet i artikkelen som
startet denne tråden: <glgy7bpv3fgn.l...@40tude.net>

Bjørn
--
It's well known that Nietzsche's poor hygiene is repellent.

Jan Ingvoldstad

On Wed, 11 Apr 2007 14:38:48 +0200, "Bjørn Mork" <bm...@dod.no> said:

> Ingen vits i å gjette. Hardwaren ble beskrevet i artikkelen som
> startet denne tråden: <glgy7bpv3fgn.l...@40tude.net>

Åja, Ultra 60, ja. Ikke akkurat verdens sprekeste den heller, men god
nok så lenge man ikke skal gjøre for avanserte eller tunge ting.

Unngå plone.

Jarle H Knudsen

On 11 Apr 2007 12:22:38 +0200, Gisle Hannemyr wrote:

> Dersom Jarle har shell-konto, så burde han i alle fall kunne svare på
> om det skjer på den ene eller andre måten (Logg inn på AU-kontoen og
> sjekk om ekspansjonen skjer vha. .forward eller /etc/aliases. )

Jeg har sjekket og kan bekrefte at det skjer i /etc/mail/aliases. Den
inkluderer /etc/mail/lists/no-au som jeg heller ikke har skrivetilgang til.

Mail til AU blir ikke levert til shellkontoen min, så jeg kan ikke gjøre
noe i forhold til mailen.

> Er det gjort på den siste måten bør Vaktmester finne seg i å
> vedlikeholde oppsett for mail-forwarding.

Ja, eller ihvertfall gi beskjed om at han ikke kan påta seg oppgaven
lenger.

Jeg vil klargjøre litt hva problemet består i.

I april 2006 stilte jeg noen spørsmål om status på generalen. Kjetil svarte
raskt på den. Eposten er lagt ved nederst. Som dere ser så sa han at ny
server nesten var klar. Han har altså sagt at han skal ordne med ny maskin.

Da er det ikke urimelig å be om statusrapport et år senere.

Når det gjelder root-tilgang til nåværende boks, så har jeg ikke bedt om å
få det. Jeg har bare opplyst her i gruppa at jeg ikke har det.

On Wed, 2006-04-19 at 18:35 +0200, Jarle H. Knudsen wrote:
> Vaktmester,
>
> kan du gi oss en oppdatering på hvordan det står til med serveren vår,
> general.usenet.no?
>
> 1. Hva slags maskin er det, hvilke spesifikasjoner har den og hvor
> gammel er den?

eldgammal, Sun SPARCstation 2 med 25 MHz SuperSPARC og 32 MiB RAM!

> [...]

> trengs for at annonsegruppene skal virke. Det ble kommentert på news
> noen ganger. Krasjer disse tjenestene fremdeles?

på den gamle tenaren er det framleis eit problem at der er så lite
diskplass (den har to diskar på 400 MiB :), så av og til går køområdet
for e-post fullt og ein må ta manuelle grep.

> 3. Hvordan skal vi forholde oss når en tjeneste på maskinen ikke
> virker? Det er jo ikke sikkert at du er tilgjengelig.

det går an å be unix-drift (at) usit.uio.no om å ta ein titt, men ein kan
ikkje rekne med at dei vil gjere stort meir enn å ta straumen ved heng.

> 4. Tas det backup?

ja, den er med i dei vanlege backuprutinene ved UiO.

ja.
- --
Kjetil T.

--
jhk

Jarle H Knudsen

On Wed, 11 Apr 2007 11:13:31 +0000 (UTC), Tobias Brox wrote:

>Nå må det sies at Jarle ikke har særlig kunnskap om unix.

Det er vel å ta litt hardt i...

--
jhk

Tobias Brox

Jarle H Knudsen <jh...@jarle.com> wrote:

> Det er vel å ta litt hardt i...

Hm, har du mye kunnskaper om Unix? Mener aa huske at vi diskuterte
dette paa AU-lista for en god stund tilbake, men finner det ikke
igjen. Kanskje jeg husker galt? Beklager i allefall ;-)

Jarle H Knudsen

Ja, det var det jeg lurte på, men jeg fant det heller ikke. Uansett så
ville jeg neppe fått jobb som sysadmin. Men siden jeg vokste opp med
Sun-maskiner (med TIN og NCSA Moasic i 1993) på HiA, så er jeg ihvertfall
ikke helt grønn.

--
jhk

Jarle H Knudsen

On Wed, 11 Apr 2007 18:24:42 +0200, Jarle H Knudsen wrote:

> NCSA Moasic

NCSA Mosaic (skrivefeil...)

--
jhk

Jarle H Knudsen

On 11 Apr 2007 10:32:19 GMT, Joachim Mæland wrote:

> Jeg tar svært gjerne en øl med Vaktmester. Tipper jeg sågar kliner til med
> å spandere første runde, men AU sitt flertall befinner seg desverre litt
> lenger unna enn bare rett nord for Sinsenkrysset.

Jeg har pleid å dra til Oslo noen ganger i året, og øl med AU er grunn god
som noen. Det må bare passe med turnusen der jeg har langfri hver tredje
helg.

--
jhk

Odd Einar Aurbakken

> [...]

> vedlikehold av filteret krever bare en helt vanlig UiO shell-konto
> (altså ikke root eller spesiele privileger). Så vidt jeg har forstått

Det er som nevnt ikke alle (kun en av tre) AU medlemmene som har konto
p} generalen. Da ting ble satt opp var det tanken at alle i AU hadde
konto (og det var vel ogs} tilfelle inntil site AU valg).

USIT eier ikke general, det er det USENET Norge som gj|r, jeg mottok
den (en SPARCstation 2, ikke Ultra 2) i gave fra Skrivervik Data.
(dette var ogs} nevnt p} web siden til USENET Norge og skulle vel
st}tt der fortsatt...)

> [...]
> ble avtalt mellom Usit og AU når general.usenet.no ble etablert.
>
> Mulig det er noen som "var der" når ting skjedde som fortsatt følger

USIT har kun levert hylleplass, str|m, nett og backup. Aldri noe
drift eller vedlikehold. Jeg jobbet "tilfeldigvis" for USIT da boksen
ble satt opp.

Er det mer folk vil vite er det lurt } sp|rre f|r jeg glemmer mer.
(post her, mail g}r stort sett i b|tta)

Noen nevnte at Jens har flyttet utenlands, det er riktig, vi er naboer n} :)
(~10 min med bil unna)

--
[-oea]Pq "Urgency is merely a proof of insufficient planning"

Jarle H Knudsen

On Tue, 01 May 2007 12:26:28 +0200, Odd Einar Aurbakken wrote:

> [...]
> den (en SPARCstation 2, ikke Ultra 2) i gave fra Skrivervik Data.
> (dette var ogs} nevnt p} web siden til USENET Norge og skulle vel

OK! Da skjønner jeg ihvertfall ikke hvorfor vaktmester ikke har gitt alle
AU-medlemmene konto på boksen.

Kjetil, kan du opprette bruker til de andre i AU på general.usenet.no?

--
jhk

Espen Munch

Jarle H Knudsen skrev:

> OK! Da skjønner jeg ihvertfall ikke hvorfor vaktmester ikke har gitt alle
> AU-medlemmene konto på boksen.

Jeg var med i det opprinnelige "Arbeidsutvalget for USENET" (AU)sammen
med blant annet Odd Einar Aurbakken sånn circa for 10 år siden (den
gangen dr.NO gav seg), og Odd Einar og jeg var veldig delaktige i å
skrive de reglene som danner grunnlag for de reglene som gjelder i dag.

Den gangen var det ikke snakk om at vaktmester skulle fungere som noe
annet enn en teknisk gruppeoppretter/sletter + kvalifisert stemmegiver
og rådsmedlem i AU.

Nettsidene til USENET NORGE ble den gangen driftet frivillig av
medlemmer av AU (les etterhvert Vidar Andreassen), og alt foregikk på
måte "Ser dette bra ut - nei vel - vi endrer ... eller -ja, bra".

Selv om vi beviselig hadde våre kontroverser innad i AU, var nettsiden
ikke blant kontroversene da.

Når jeg leser hva AU og vaktmester holder på med (eller ikke holder på
med) nå, så ser jeg at ting ikke er ok. Jeg ser også at vi i vårt
dokument kanskje gav vaktmester for stor makt eller gal type makt i
forhold til resten av AU, tatt i betraktning hvordan nettet og USENET
har utviklet seg siden da.

For meg er det opplagt at vaktmester i det minste er nødt til å svare på
henvendelser fra AU.

Espen