Problemer med usenet.no epost

Jarle H Knudsen

Eposttjeneren til usenet.no tar ikke imot post. Se nederst for feilmelding.
Jeg aner ikke hvor lenge det er siden feilen oppstod, siden det er lite
trafikk på au-lista. Nå mailserveren er nede, kan man ikke poste til de
modererte gruppene.

-----

Your message has been enqueued and undeliverable for 1 day
to the following recipients:

Recipient address: a...@usenet.no
Reason: unable to deliver this message after 1 day

Delivery attempt history for your mail:

Tue, 30 Oct 2007 08:41:42 +0100 (CET)
TCP active open: Failed connect() 129.240.12.39:25 Error: Connection
refused

Tue, 30 Oct 2007 04:41:41 +0100 (CET)
TCP active open: Failed connect() 129.240.12.39:25 Error: Connection
refused

Tue, 30 Oct 2007 00:41:41 +0100 (CET)
TCP active open: Failed connect() 129.240.12.39:25 Error: Connection
refused

Mon, 29 Oct 2007 20:41:41 +0100 (CET)
TCP active open: Failed connect() 129.240.12.39:25 Error: Connection
refused

Mon, 29 Oct 2007 18:41:41 +0100 (CET)
TCP active open: Failed connect() 129.240.12.39:25 Error: Connection
refused

Mon, 29 Oct 2007 16:41:41 +0100 (CET)
TCP active open: Failed connect() 129.240.12.39:25 Error: Connection
refused

Mon, 29 Oct 2007 15:41:41 +0100 (CET)
TCP active open: Failed connect() 129.240.12.39:25 Error: Connection
refused

The mail system will continue to try to deliver your message
for an additional 3 days.

--
jhk

Jan Ingvoldstad

On Tue, 30 Oct 2007 19:52:12 +0100, Jarle H Knudsen <jh...@jarle.com> said:

> [...]

> to the following recipients:

> Recipient address: a...@usenet.no
> Reason: unable to deliver this message after 1 day

(...)

> The mail system will continue to try to deliver your message
> for an additional 3 days.

Som du ser her, så er det bare snakk om en melding fra din
epostleverandør om et midlertidig leveringsproblem. Du trenger ikke
få panikk før det står en advarsel om "permanent delivery error".

Ved test nå fungerer det:

$ telnet general.usenet.no smtp
Trying 129.240.12.39...
Connected to general.usenet.no.
Escape character is '^]'.
220 general.usenet.no ESMTP Sendmail 8.8.8/8.8.8(TINC); Tue, 30 Oct 2007 23:11:58 +0100 (MET)
quit
221 general.usenet.no closing connection
Connection closed by foreign host.

--
brukergrensesnitt n1
1. skille som avskjærer brukeren fra å bruke en gjenstand, ofte en datamaskin.

Jarle H Knudsen

On Tue, 30 Oct 2007 23:14:07 +0100, Jan Ingvoldstad wrote:

> Som du ser her, så er det bare snakk om en melding fra din
> epostleverandør om et midlertidig leveringsproblem. Du trenger ikke
> få panikk før det står en advarsel om "permanent delivery error".

Meldingen fra min epostleverandør sier ikke noe om problemet er midlertidig
eller ikke (hvordan kan de vite det?), bare at mailserveren på
general.usenet.no var nede alle gangene den prøvde å levere eposten, samt
at den ville fortsette å prøve.

Problematikken rundt general.usenet.no har vært mye oppe i denne gruppa, så
jeg synes det er greit å orientere om at det er problemer på boksen.

--
jhk

Jan Ingvoldstad

On Wed, 31 Oct 2007 09:47:17 +0100, Jarle H Knudsen <jh...@jarle.com> said:

> [...]
> eller ikke (hvordan kan de vite det?), bare at mailserveren på
> general.usenet.no var nede alle gangene den prøvde å levere eposten, samt

Så lenge din epostleverandørs eposttjener sier at den vil fortsette å
prøve, så er det per definisjon et midlertidig leveringsproblem for
denne meldingen.

> Problematikken rundt general.usenet.no har vært mye oppe i denne gruppa, så
> jeg synes det er greit å orientere om at det er problemer på boksen.

Hvis dette er et enkelttilfelle -- du har ikke skrevet noe som tyder
på noe annet -- så er det krisemaksimering.

Hvis ikke, så er det kanskje verdt at noen tar en titt på det.

Uansett har dette ikke noe å gjøre i no.usenet.admin.

Tobias Brox

[Jan Ingvoldstad]

> Uansett har dette ikke noe å gjøre i no.usenet.admin.

Tja, sannsynligheten for at slike problemer blir løst er vel størst
dersom det tas opp her? Kommunikasjonen innad i AU stopper jo litt
opp dersom epostene ikke kommer frem.

--
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E