Til vaktmester angående kommunikasjonsproblemer

Jarle H Knudsen

Etter min mening er situasjonen der vaktmester ikke svarer ordentlig
på henvendelser uholdbar. Det fremstår som meg for ubegripelig
hvorfor han ikke svarer på det jeg har spurt om og hvorfor han ikke
vil opprette kontoer for alle i AU på general.usenet.no.

Jeg ber nå for siste gang vaktmester komme i dialog med AU. Ønsker han
å forstette å fungere som vaktmester? Hvem skal ha driftsansvaret for
general.usenet.no? Vil han delta aktivt i diskusjonen på AU-lista?

Hvis problemene skyldes forhold fra min side, håper jeg vaktmester sier
ifra.

Jeg ber om svar fra vaktmester innen 14 dager.

--
jhk

Joachim Mæland

On Sat, 19 May 2007 11:54:14 +0200, Jarle H Knudsen wrote:

> Jeg ber om svar fra vaktmester innen 14 dager.

Beklager, men spørsmålene dine er IMNSHO ikke krasse nok, eller grundige
nok. Løftene om konsekvenser er litt tafatte og uklare... (Beklager at jeg
ikke lenger evner å leke diplomat.)

Dagens AU kan gå inn i historien som stilltiende observatører når dagens
Vaktmester legger Usenet død, eller sørge for å bidra til en bedre løsning
på sikt.

Mitt syn er at vi, mens vi fortsatt fungerer, bør sørge for å utarbeide og
skape konsensus bak et bedre sett regler og avsette Vaktmester til fordel
for en demokratisk valgt Vaktmester. Om dette medfører aktivt og brutalt å
fjerne dagens Vaktmester, eller ha dagens Vaktmester på laget i denne
prosessen, (gjerne også etter et demokratisk valg), er i grunnen opp til
ham, for meg spiller akkurat _det_ svært liten rolle...

Jeg beklager selvsagt at Vaktmester har presset meg til å delta
i slike diskusjoner i det offentlige rom, men dette har han sørget for
selv... Altfor lenge har han kunnet dekke seg bak en nær anonym
Vaktmestertittel, nå er det fra min side slutt på å bruke slike
silkehansker. Om fjorten dager vil jeg konsekvent navngi Vaktmester,
når jeg mener denne i personifisert utgave. Jeg kan selvsagt garantere at
han fra min side vil få betydelig hyggeligere og mer forsonende publisitet,
om han for fremtiden samarbeider, fremfor å ignorere eller motarbeide AU
slik han bevisst eller ubevisst har valgt å gjøre, frem til nå, men ingen
skal lenger være tvil om mine hensikter.

Jeg kommer i løpet av helgen til å fremsette et forslag til prosedyre og
nytt regelsett. Dette blir postet til AU for en intern diskusjon. Jeg
regner med at vi i løpet av 14 dager kan presentere forslaget offentlig,
med sikte på endelig vedtak i løpet av sommeren.

--
Regards/mvh Joachim Mæland

If everything seems under control, you're just not going fast enough.
-Mario Andretti

Jarle H Knudsen

On 19 May 2007 14:07:52 GMT, Joachim Mæland wrote:

> Beklager, men spørsmålene dine er IMNSHO ikke krasse nok, eller grundige
> nok. Løftene om konsekvenser er litt tafatte og uklare... (Beklager at jeg
> ikke lenger evner å leke diplomat.)

Jeg er enig i at innlegget mitt ikke var så krasst som det kanskje burde
være. Jeg er uansett enig i det du skriver. Det har gått alt for lang tid
der vaktmester har fungert som en brems. Vi (både dette og forrige AU)
burde ha konfrontert vaktmester for lenge siden.

--
jhk

Erik Naggum

* Jarle H Knudsen @2007-05-19 09:54Z

> Etter min mening er situasjonen der vaktmester ikke svarer ordentlig
> på henvendelser uholdbar.

Jeg er bare en utenforstående i forhold til den pågående debatten, men
jeg kjenner vaktmester relativt godt og finner beskrivelsene som folk
kommer med her relativt underlige. Jeg vet lite om saksforholdene utover
det som er publisert, så dette er ikke noe /forsvar/ for noen, men
sannsynligheten for at kommunikasjonsproblemer har bare én skyldig part
er alltid eksakt null. Så hva har dere som gnåler og maser og anklager
gjort feil, som dere enklere kan gjøre anderledes enn å prøve å forandre
på noe som ikke lar seg forandre? Kan det være så enkelt at dere gnåler
og maser og anklager andre og at svært få mennesker gidder å gjøre noe
for folk som krever og klager, uansett hvor mye de blir betalt for det?
Har dere sett mange tilfeller der det å gnåle og mase på andre for at de
skal følge ordre har /fungert/ her på Usenet, kanskje?

> Det fremstår som meg for ubegripelig hvorfor han ikke svarer på det
> jeg har spurt om og hvorfor han ikke vil opprette kontoer for alle i
> AU på general.usenet.no.

Vanligvis bruker folk «jeg forstår ikke» for å si «det er noen andre som
er dumme», men hva om vi tok dette helt bokstavelig til en forandring?
/Hvorfor/ er det «ubegripelig» for deg? Hva har du gjort for å begripe
det? Hvordan endte du opp med at det er «ubegripelig» og ikke bare din
feil at du ikke skjønner hva som skjer? At folk ikke forstår hvordan
eller hvorfor andre reagerer på noe her på Usenet, er ikke akkurat
ukjent, er det vel? Særlig ikke hos den typen som tror at de kan få
andre til å gjøre som de vil ved å være ubehagelige mot dem. (Hvorfor
noen fortsetter å tro dét, er dessverre for meg /fullstendig
ubegripelig/, men noen må jo ha erfaringer fra livet som har fått dem
til å tro at det å oppføre seg som en drittsekk mot noen vil få dem til
å bli snille og hyggelige og hjelpsomme tilbake. Jeg mener det eneste
man kan oppnå ved å filleriste folk er at de helt slutter å være
plagsomme idioter, og i beste fall vil ta seg sammen og prøve noe annet,
men det er altså slett ikke dét du ønsker fra vaktmester, er det vel?
Samfunnet rundt oss har også innsett dette: Ingen som vil ha andre til å
gjøre noe, bruker straff og trusler og vold og makt for å få viljen sin,
lenger. Om de gjør det, slutter folk bare umiddelbart å ha med dem å
gjøre, akkurat som vettuge mennesker kommer seg unna psykopater, selv om
de aller mest tilbakestående tullingene på Usenet løper rundt og hyler
slike anklager mot folk /de selv klenger seg innpå/, noe som forøvrig
også er komplett uforståelig for meg. Det eneste vi bruker
middelaldertaktikker som vold og makt til i et sivilisert samfunn, er å
/stanse/ noen som ikke holder opp med idiotiet sitt uten å bruke dem.
Usenet er å så måte mye /mer/ sivilisert enn real life, for her vil
/ingen/ lykkes i å få viljen sin ved å true, straffe, eller generelt
oppføre seg som en drittsekk.)

> Hvis problemene skyldes forhold fra min side, håper jeg vaktmester
> sier ifra.

Hva har du gjort for å løse dem hittil, da? Jeg ser veldig lite annet
enn sure og halvt truende innlegg, med latterlige forsøk på å leke
inkassobyrå à la dette:

> Jeg ber om svar fra vaktmester innen 14 dager.

Ellers hva, liksom? Hihi. Men vil du ha svar, så ta en telefon, da.
Eller stikk innom ham på Blindern. Eller heng på irc hvor både han og
andre som faktisk kan gjøre noe, har flyttet seg. Det du gjør nå, må du
vel før eller senere forstå at faktisk ikke fungerer, så spørsmålet er
bare om du kommer til å prøve noe /intelligent/, dvs, noe nytt og
kreativt, eller om du bare kommer til å fortsette å skylde på andre for
at du mislykkes så konsekvent.

F eks kan du jo forklare hva du /skal/ med konto på maskinen. Er det noe
som er så viktig å få gjort, liksom, at du ikke får gjort det på noe
annet vis? (Isåfall har vi kanskje et utkast til manus for en ny sesong
rive ned hele verden.)

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the

signature.asc

Erik Naggum

* Jarle H Knudsen @2007-05-19 18:55Z

> Jeg er enig i at innlegget mitt ikke var så krasst som det kanskje
> burde være.

Hvor krasse har innlegg tidligere måttet være for at de har ført til at
du har gjort som du har blitt bedt om?

Kanskje vaktmester er mer som en katt enn en hund? Jeg har hørt hunder
kan beordres til ting og så gjør de akkurat som eieren sier, men jeg
synes dyr (og mennesker) som gjør akkurat som noen sier, er frastøtende
skapninger. Katter har en litt annen innstilling til ordre. Det er ikke
det minste vanskelig å få en katt til å gjøre som en vil, ei heller
slutte å gjøre som en ikke vil, men for å kommunisere med en katt må man
legge vekt på kattens egenskaper. Hunder følger lederen i flokken som en
genetisk predisposisjon og vi mennesker kan overta den rollen med stort
hell. (Derfor har så mange narkomane hunder: Når de ikke har kontroll
over seg selv, er det helt fantastisk å ha kontroll over en annen
skapning.) Katter har et helt annet forhold til flokker og ledere, og
derfor mennesker, og er kjent for å stikke av fra dårlige mennesker, noe
hunder aldri gjør. Kanskje vaktmester bare har stukket av fra dere
gnålere og sytere og anklagere fordi dere har oppført dere som hundeiere
mot en katt?

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the
existence of an alternative outcome, cause, or motive. -- Taleb

ID: 2007-140-04127 http://erik.naggum.no/sources-and-resources/

signature.asc

Joachim Mæland

On Sun, 20 May 2007 01:17:12 +0000, Erik Naggum wrote:

> Kanskje vaktmester er mer som en katt enn en hund?

[..]

> Kanskje vaktmester bare har stukket av fra dere gnålere og sytere og
> anklagere fordi dere har oppført dere som hundeiere mot en katt?

Vi er SVJV det andre AU-et på rad som klart tilkjennegir særdeles store
problemer med å få respons fra Vaktmester. Om det er fordi AU-ene er
sammensatt av folk som egner seg bedre som hundeeiere enn katteeiere er
for meg ikke like relevant som du åpenbart oppfatter det som.

Dette er egentlig svært enkelt: Om Vaktmester og AU ikke kan samarbeide,
bør kanskje Vaktmester og, eller AU byttes ut. Min foretrukne løsning er å
endre reglene slik at alle newsbrukere får si sin mening og delta i valget
om hvem som eventuelt skal erstattes. Spørsmålet er, slik jeg ser det,
ikke så mye om Vaktmester skal være en en fungerende hund eller en
ubrukelig ulldott, men om Vaktmester skal velges demokratisk eller være en
hellig ku, eh..! Hellig katt...

Tobias Brox

[Erik Naggum]

> Ellers hva, liksom? Hihi. Men vil du ha svar, så ta en telefon, da.

Vi har ikke prøvd så veldig hardt å få kontakt, bare ett forsøk
påtelefonisk kontakt, en SMS og en del mailer og innlegg her i gruppa.
Men det burde vel strengt tatt være nok?

> Eller heng på irc hvor både han og andre som faktisk kan gjøre noe,
> har flyttet seg.

Da må vi vite nick og server/nettverk?

> F eks kan du jo forklare hva du /skal/ med konto på maskinen.

Vi har ingen akutte behov akkurat nå, men det er ikke meningen at
forrige AU skal være nødt til å ha eneansvar for vedlikehold av
websider. Man kan jo undre seg om neste AU vil få tilgang til dette?

--
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E

Jarle H Knudsen

On Sun, 20 May 2007 11:36:20 +0000 (UTC), Tobias Brox wrote:

> [Erik Naggum]
>
> Vi har ikke prøvd så veldig hardt å få kontakt, bare ett forsøk
> påtelefonisk kontakt, en SMS og en del mailer og innlegg her i gruppa.
> Men det burde vel strengt tatt være nok?

Jeg ringte til han akkurat nå. Han sa at han ikke visste hvorfor han skulle
prate med meg. Jeg oppfordret han til å gi lyd fra seg her i gruppa.

--
jhk

Hans Petter Nenseth

Etter en stund uttalte Jarle H Knudsen følgende:

Så du fortalte ham ikke hva du ville prate med ham om, på tross av at
det var du som ringte ham?
--
Pendling er tøft

Vidar Grønvold

On Sun, 20 May 2007 01:05:21 +0000, Erik Naggum <er...@naggum.no>
wrote:

> [...]
>som er så viktig å få gjort, liksom, at du ikke får gjort det på noe
>annet vis? (Isåfall har vi kanskje et utkast til manus for en ny sesong

Hele situasjonen er vel en smule patetisk og vemodig når alt hva det
dreier seg om er anledning til å skape noe på web, en wiki osv.
no.usenet.admin er ellers død som en sild. Når var det sist en gruppe
ble foreslått så AU fikk noe å jobbe med, jeg mener, deres
kjerneoppgave; å vurdere gruppeopprettelser? Alt jeg kan dra ut av
topplokket var en gruppe for folk som restaurerer gamle båter, men det
er flere år siden og proponenten ble nærmest overtalt til, bl.a. av
meg, til å droppe forslaget.. Kanskje AU bør få tillatelse til å komme
med forslag til grupper selv, så ville iallefall de og no.usenet.admin
få noe bein å bite i?

Kjetil Torgrim Homme var på news.groups i vinter og ble oppdatert på
sammenbruddet i Big8 og kanskje han på et uheldig vis er blitt
inspirert av det. Nøkkelholder Russ Alberry gadd ikke mer for snart
halvannet år siden, men fikk istand en interimkomité som skulle
forberede prosedyrer for og valg på ett nytt komitésystem, egentlig á
la norske AU. Men denne interim-komiteen ledet av Tim Skirvin fant det
best å utnevne seg selv til permanent komite, kaller seg "founders" og
har flyttet "offisielle" gruppeopprettelsesdiskusjoner til en ny
moderert gruppe, news.groups.proposals, fordi man ikke kan leve med
all den pepper man (velfortjent) får på news.groups.

Jeg leser news.groups og kan vel si at bakom hos alle parter så ligger
en følelse/erkjennelse av at news er blitt utdatert, mindre kjent og
populært. Den nye komiteen er et forsøk på reform, men har bare gjort
vondt verre. Mange nye grupper er laget, men knapt noen har vist seg
levedyktige og utbredelsen er dårlig, news.groups.proposalt finnes
ikke på noen av serverne jeg bruker, chello og powertech sine (men de
oppretter ikke grupper i det hele tatt tydeligvis).

Jeg kan ikke helt fatte at noen mener at noen har vært slem mot Homme
og det er jo ironisk at Homme kom inn fordi daværende AU mente at
vaktmester Aurbakken ville være utilgjengelig fordi han jobbet i Hong
Kong.. Tror vel heller han har bestemt seg for å være litt kynisk og
tenker at siden ingen ønsker nye grupper så er AU irrelevante. Mulig
også at han tenker det er smart å imitere Alberry's forgjenger tale
fra gullalderen, som var legendarisk for ikke å kommunisere.

--
hilsen
Vidar Grønvold

Tobias Brox

[Vidar Grønvold]

> Hele situasjonen er vel en smule patetisk og vemodig når alt hva det
> dreier seg om er anledning til å skape noe på web, en wiki osv.

Vedlikehold av websidene er en av AUs kjerneoppgaver, slik jeg ser
det. Det er rom for en del forbedring og vidreutvikling der, men ikke
så lenge kun én i AU (og i kraft av å tilhøre forrige AU) har tilgang.

> [...]
> topplokket var en gruppe for folk som restaurerer gamle båter, men det
> er flere år siden og proponenten ble nærmest overtalt til, bl.a. av

UseNet er dessverre i en stagnasjonsfase pga konkurranse fra webfora
og blogger. En mulig arbeidsoppgave for AU er å demme opp for dette.
Det virker på megsom at det er en utbredt holdning blandt publikum at
news-standarden er foretrukken.

Ellers har ofte nye gruppedannelser blitt henvist til no.alt.* før
forslaget har kommet opp på no.usenet.admin. Det er egentlig litt
synd, og kanskje prossessen for å opprette grupper burde revideres.

> Tror vel heller han har bestemt seg for å være litt kynisk og
> tenker at siden ingen ønsker nye grupper så er AU irrelevante.

Det kan vel godt tenkes. Jeg mener å huske at han kom med en nokså
pessimistisk posting før forrige AU-valg.

Erik Naggum

* Joachim Mæland @2007-05-20 11:10Z

> [...]
> AU-ene er sammensatt av folk som egner seg bedre som hundeeiere enn
> katteeiere er for meg ikke like relevant som du åpenbart oppfatter

Vel, hvis du ellers i livet tilkjennegir den samme fantastiske mangelen
på evne til å forstå hva folk skriver, og virkelig tror jeg snakket om
hunde- og katteeiere i konkret forstand, istedenfor for å forstå den
billedlige talen, har ihvertfall jeg fått all den forklaringen jeg
trenger på hvor kommunikasjonsproblemene dere sliter med, har sitt
viktigste opphav.

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the
existence of an alternative outcome, cause, or motive. -- Taleb

ID: 2007-140-71763 http://erik.naggum.no/sources-and-resources/

signature.asc

Erik Naggum

* Vidar Grønvold @2007-05-20 12:36Z

> Jeg kan ikke helt fatte at noen mener at noen har vært slem mot Homme

Hvem er det som mener dét, da?

Dessverre er visst lesevansker en viktig del av situasjonen her.

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the
existence of an alternative outcome, cause, or motive. -- Taleb

ID: 2007-140-72302 http://erik.naggum.no/sources-and-resources/

signature.asc

Joachim Mæland

On Sun, 20 May 2007 19:58:11 +0000, Erik Naggum wrote:

> [...]
> billedlige talen, har ihvertfall jeg fått all den forklaringen jeg
> trenger på hvor kommunikasjonsproblemene dere sliter med, har sitt

Kan det tenkes at også jeg valgte en mer billedlig talemåte...?

Du kan ha rett i at AU har valgt feil tilnærming mht. kommunikasjon med
Vaktmester, men fra mitt ståsted er manglende demokratisk kontroll på
Vaktmester noen hakk viktigere. Uansett hvilket dyr vi i overført
betydning velger å sammenligne Vaktmester med, er det det hellige elementet
jeg ønsker å eliminere og erstatte med noe mer demokratisk. Jeg vil tro
at et slikt ønske kan få tilslutning, når jeg blir ferdig med mitt utkast
og AU har fått anledning til å massere dette litt...

Tobias Brox

[Joachim Mæland]

> [...]
> at et slikt ønske kan få tilslutning, når jeg blir ferdig med mitt utkast
> og AU har fått anledning til å massere dette litt...

Det er ikke så lett å erstatte vaktmester, vi trenger tross alt en som
er kompetent, kanskje det er et krav at vedkomne er ansatt ved uio for
å få root-tilgang til en boks på lokalnettet der, og som i tillegg har
tid og lyst til å være vaktmester. Et demokratisk valg vil ikke
nødvendigvis løse disse problemene.

Thore Harald Høye

In article <f2s2f3$3km$1...@news.uit.no>, Tobias Brox wrote:
> [...]
> å få root-tilgang til en boks på lokalnettet der, og som i tillegg har
> tid og lyst til å være vaktmester. Et demokratisk valg vil ikke

Jeg synes dere gjør veldig mye ut av dette, når det dere egentlig ser ut
til å ville ha er en webserver dere kan fikle med selv. Dette har ikke noe
med usenet i seg selv å gjøre, så sånn sett har jeg en viss forståelse for
Vaktmester. Jeg mener derfor at dere burde ta saken i egne hender ved å
forsøke å finne et annet sted som kan hoste usenet.no, sette opp siten
der, og be den som har kontroll (Vaktmester?) om å redirecte domenet. Det
kan sikkert være lurt å ringe Vaktmester og spørre om dette er en mulig
løsning først.

Helge Bjørkhaug

Tobias Brox skrev:
Ja, konsekvensen av å ha en demokratisk valgt Vaktmester, er vel at all
usenet.no-hw må flyttes fra UIO eller erstattes med noe annet.

Det at det er "kompetente" medlemer i AU i dag, betyr ikke at det vil
være det i evig fremtid. Det er vel det største argumentet for at
Vaktmester ikke er på valg. Ett alternaiv er kanskje å opprette litt mer
"formelle" backup-løsninger for Vaktmester hos UIO?

--
Snutten

Jan Ingvoldstad

On Mon, 21 May 2007 12:57:14 GMT, Thore Harald Høye <thhoy...@gmail.com> said:

> [...]
> der, og be den som har kontroll (Vaktmester?) om å redirecte domenet. Det
> kan sikkert være lurt å ringe Vaktmester og spørre om dette er en mulig

Vaktmester er den som har kontroll over domenet, eventuelt den som
henter post fra postboks 300 i Stavanger.

(http://www.norid.no/domenenavnbaser/whois/?query=usenet.no)

Kontaktinformasjon (f.eks. hvorvidt Vaktmester har kontroll eller
ikke) kan formelt sett endres gjennom registraren.

(http://www.norid.no/domenenavnbaser/whois/?query=ORG26O-NORID)

Å "redirecte" domenet (hva du nå enn legger i det begrepet) kan gjøres
av den som har kontroll over navnetjenerne. Hovednavnetjener er
nissen.uio.no, så det betyr vel i praksis Hostmaster på uio.no eller
noen med delegert tilgang.
--
brukergrensesnitt n1
1. skille som avskjærer brukeren fra å bruke en gjenstand, ofte en datamaskin.

Erik Naggum

* Joachim Mæland @2007-05-21 08:59Z

> Kan det tenkes at også jeg valgte en mer billedlig talemåte...?

Vet du ikke hva «hvis» betyr, heller?

> Du kan ha rett i at AU har valgt feil tilnærming mht. kommunikasjon
> med Vaktmester, men fra mitt ståsted er manglende demokratisk
> kontroll på Vaktmester noen hakk viktigere.

«Demokratisk kontroll»? Hva i alle dager der det du vil ha her?
Demokratiet handler om å la folket beholde styringen over /maktmidler/.
Hvilke maktmidler er det du ønsker deg her, egentlig? Har du ikke sett
mange nok mislykkede aborter herje rundt på Usenet i noe som /bør/ være
narkotikarus i jakt på makt over andre mennesker? Makt /utgår/ mellom
rasjonelle mennesker. Det å ville ha makt over andre mennesker der
overtalelse fungerer bedre, er ikke bare et nederlag, det er en
oppfordring til alle andre om å bruke makt mot det primitive dyret som
åpenbart ikke er rasjonell nok til å fungere i et informasjons- og
kunnskapssamfunn.

Helt konkret: Er det noen av de oppgavene Vaktmester har påtatt seg helt
frivillig som han ikke har utført? Eller er det slik at dere vil ha ham
til å gjøre /mer enn han påtok seg/, men istedenfor å /motivere/ til
dette har sørget for at han setter seg på bakbenene og nekter å gjøre
mer enn akkurat det han påtok seg å gjøre?

> Uansett hvilket dyr vi i overført betydning velger å sammenligne
> Vaktmester med, er det det hellige elementet jeg ønsker å eliminere
> og erstatte med noe mer demokratisk.

«Hellige element»? Tror du noen har /lyst/ til å være vaktmester med deg
i AU når du holder på slik du gjør?

> Jeg vil tro at et slikt ønske kan få tilslutning, når jeg blir ferdig
> med mitt utkast og AU har fått anledning til å massere dette litt...

Du er i ferd med å myrde hele norske Usenet med din kravstorhet og ditt
behov for maktmidler i et samfunn som lever av 100% frivillighet.

Det ville ikke forundre meg om konsekvensen av din aggressivitet er at
store norske Usenet-hubs legges ned. Hvem gidder å drifte store servere
og bruke opp masse båndbredde og penger når de står overfor slike
kravstore folk?

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the
existence of an alternative outcome, cause, or motive. -- Taleb

ID: 2007-141-72179 http://erik.naggum.no/sources-and-resources/

signature.asc

Jan Ingvoldstad

On Mon, 21 May 2007 20:13:49 +0000, Erik Naggum <er...@naggum.no> said:

> Helt konkret: Er det noen av de oppgavene Vaktmester har påtatt seg
> helt frivillig som han ikke har utført?

Slik du formulerer det her, så er det helt klart tilfelle at
Vaktmester tidligere har påtatt seg et ansvar for å vedlikeholde den
serveren som brukes for www.usenet.no og epost for AU m.v.

Dette ansvaret har ikke vært formalisert i noe offentlig tilgjengelig
dokument, men han har altså likevel påtatt seg å gjøre det, helt
frivillig.

I det siste har AU vært misfornøyd med at det ikke har vært
oppdatering av det AU og flere andre oppfatter som ganske viktige
elementer ved Usenet Norges virksomhet på denne serveren.

Erik Naggum

* Jan Ingvoldstad @2007-05-23 14:13Z

> Slik du formulerer det her, så er det helt klart tilfelle at
> Vaktmester tidligere har påtatt seg et ansvar for å vedlikeholde den
> serveren som brukes for www.usenet.no og epost for AU m.v.

Vel, jeg har gjort relativt mye frivillig arbeide gjennom årene, og har
sett relativt mye til den destruktive kravmentaliteten som dreper all
godvilje. Om en først gjør noe for noen som de ikke forstår verdien av,
forstår de først verdien når en ikke gidder å gjøre det mer fordi en
ikke fikk noe igjen for å ha gjort det i første omgang. Men å sutre når
en ikke lenger får det en har trodd en skulle få er helt ut akseptabelt
fra småbarn dersom foreldrene eller lærerne deres eller noen andre som
uten at barnet forstår det, har påtatt seg et ansvar for dem, uten noen
for dem forståelig grunn slutter å gi dem noe de trenger. Men dette er
ikke en barnehave, uansett hva et vell av onde tunger måtte si. Det som
er så utrolig bra med Usenet, er at /ingen/ har krav på noe som helst
Usenet lever (fremdeles) /bare/ i den grad den enkelte poster /ønsker/ å
bidra med noe, og dør i samme grad som enkelte hylende små drittunger
mener at andre har plikt til å oppfylle deres forventninger og gjøre
akkurat som de vil, og dør særlig hardt i det øyeblikk noen virkelig
tror at de kan kreve noe av andre mens ingen skal kreve noe av dem.
Derfor er det helt sentralt at vi forholder oss til hva folk faktisk har
lovet å gjøre, ikke bare én gang, men for en bestemt avtaleperiode. Bare
det man faktisk har inngått avtale om helt frivillig kan andre forvente
at de vil gjøre, men selv om de ikke skulle gjøre det som forventes av
dem, er der /ingen/ andre mekanismer tilgjengelig for oss her enn å
motivere dem til å gjøre det påny. Mangelen på maktmidler og
sanksjonsmuligheter. Dette gjør det nødvendig å skille mellom det en har
påtatt seg for /hele/ den perioden man har lovet å gjøre noe, og det en
har påtatt seg å gjøre én gang som et unntak fra det generelle løftet.
Forstår man ikke dette skillet, vil en som har gjort noe én gang lett
føle fraværet av takknemlighet og tilstedeværelsen av kravmentalitet som
en krenkelse og en sterk motivator til /ikke/ å gjøre som folk «krever»
av dem. (Jeg har ikke vært del i den prosessen dere går gjennom, så jeg
vet ikke /konkret/ om dette kommer til anvendelse, men jeg vet svært
godt hvor lei man går av å gjøre noe for andre når hylende små
drittunger bare lover å slutte å hyle dersom en dekker behovene deres og
aldri noensinne viser noen annen form for takk.)
Og om noen skulle være så fortapt i sine egne egoistiske,
moralistiske vrangforestillinger at de /virkelig tror/ at noen kan
motivere andre til å gjøre noe helt frivillig for dem ved å /kreve/ det
av dem, finnes det vel neppe noen bedre måte å lære dem livets
realiteter enn systematisk å nekte dem alt de skriker om at de
«trenger». Før eller senere går det opp for dem at de må /handle/ med
andre mennesker, og i vår frivillighetsverden er det nettopp ikke penger
som er valutaen, men noe folk har glede og nytte av. Et krav er /negativ
valuta/ i et frivillighetssamfunn, for ingen får noen glede eller nytte
av å oppfylle noens krav til dem. Det er derfor krav følges av /straff/
dersom noen ikke oppfyller kravene, slik at det skal være enda mer
negativ valuta i straffen enn i å oppfylle kravene. Men dette er det
diametralt motsatte av verdiskapning i et frivillighetssamfunn.

> Dette ansvaret har ikke vært formalisert i noe offentlig tilgjengelig
> dokument, men han har altså likevel påtatt seg å gjøre det, helt
> frivillig.

Det springende punkt er om han gjorde det én gang uten forpliktelser og
ikke fikk noen takk for det, men bare et forlangende om å gjøre det
igjen på kommando, eller om det var noe han lovet å gjøre fremover,
også. Det siste later ikke til å være tilfellet.

> I det siste har AU vært misfornøyd med at det ikke har vært
> oppdatering av det AU og flere andre oppfatter som ganske viktige
> elementer ved Usenet Norges virksomhet på denne serveren.

Så sett opp en annen server, da. Vis initiativ og vilje til å gjøre noe
/selv/, så tipper jeg viljen til å gjøre noe /for/ dere også øker. Men
dette problemet har jeg raljert mot mange ganger hos ekle moralister som
aldri noensinne vil være den /første/ til å handle slik de mener at alle
andre bør handle — de skal tvert imot være den /siste/ til å handle slik
de mener er godt og riktig, og skal i mellomtiden bjeffe som gale på
sauene som ikke innordner seg etter deres moralske autoritet. Det er
mulig det virker på flere dyr enn gjeterhunder og sauer, men neppe på
Usenet.

Moralen her er at enkelte mennesker ikke har utviklet seg (normalt) ut
av barnestadiet og fremdeles trenger foreldre som tar seg av dem og
dekker deres behov i bytte mot at de slutter å hyle på høyeste mulige
frekvens og volum, mens andre bare kan eksistere i et pengesamfunn der
de faktisk /får/ krav på andres tid og arbeide i bytte mot penger.
Frivillighetssamfunn er ikke laget for hylende små drittunger og
pengepugere. Hvis du ikke har noe å bidra med til andre som får dem til
gjøre noe for deg og du ikke får dine aldrende foreldre til å ta seg av
behovene dine, må du innse at det eneste alternativet du har, er å
bevege deg i pengesamfunnet hvor du ihvertfall har /penger/ du kan gi
folk. Frivillighetssamfunnet er imidlertid basert på /informasjon/ og
/gjensidighet/ som valuta, og i noe større grad for enkelte enn andre,
på /gode følelser/. Man ser f eks på peer-to-peer-folk at de gjerne gjør
det mulig å kjøpe seg til en 1.0 share ratio om man ikke har båndbredden
til det, mens den virkelige takken for å ha lastet ned noe en setter
pris på er å dele av sin utgående båndbredde til de neste som trenger
det, og når man er blant de siste som laster ned noe, fortsetter å seede
til man minst har oppnådd en 1.0 share ratio. Imidlertid har det i noen
sammenhenger dukket opp folk som synes det er verd å /takke/ for en
torrent, og det er et sørgelig syn å se disse folkene bli /fornøyd/ over
sitt bidrag i form av denne takken, fremfor å gi dét tilbake til resten
av samfunnet som de /virkelig/ trenger, nemlig båndbredde. Denne typen
forsøk på å «handle» med gode følelser er faktisk destruktiv, slik man
ikke kommer noen vei ved /bare/ å være hyggelig mot kassepersonalet i
butikken.

Budskapet mitt er altså meget enkelt: Slutt å kreve. Gjør noe /selv/.

Om dere er redd for at Usenet holder på å dø, så fatt poenget: Det er
fordi folk begynner å kreve og slutter å gjøre noe /selv/ at
frivilligheten dør.

Forresten, et budskap til: Ingen intelligente mennesker designer
noensinne systemer med et «single point of failure», så når man oppdager
at en større prosess har stoppet helt opp på grunn av ett enkelt
sviktende ledd, er min soleklare og både personlige og profesjonelle
holdning at da står man ikke egentlig overfor et sviktende ledd som kan
få «skylden» for stansen, men overfor uintelligente mennesker som ikke
har sørget for «contingency planning», selv om jeg naturligvis har rom
for ekstrem ressursmangel — det koster selvsagt endel å drive med slik
contingency planning. (Og det er neppe tilfeldig at jeg nå strever for å
finne norske uttrykk for dette...) I det øyeblikk man ser at Plan B må
iverksettes fordi Plan A feiler, /må/ man begynne å formulere Plan C,
slik at den er klar så fort Plan B feiler, som altså kan være med én
gang fordi Plan B ikke har vært testet ut. I dette tilfellet kan det
(men må ikke) være tilfellet at vaktmester har «falt ut», slik at Plan A
har feilet. Etter hva jeg forstår, har dere sittet på hendene deres og
gnålt om at Plan A har feilet uten å gjøre en dritt for engang å /tenke/
på en Plan B i /mange måneder/. Dette gjør at jeg lurer veldig på hva
dere ville ha gjort om vaktmester ble syk, døde, sluttet ved UiO, eller
noe annet «katastrofalt». Vil dere få ut fingeren og produsere og
iverksette en Plan B først når det er /umulig/ å fortsette å skylde på
noen andre for at Plan A har feilet? Jeg mener, det er bare ikke
tilstrekkelig for AU å si noe tilsvarende «vaktmester døde, så vi måtte
legge ned norske Usenet», men det er noe svært likt dét dere har sagt i
/måneder/ nå.

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the
existence of an alternative outcome, cause, or motive. -- Taleb

ID: 2007-144-17226 http://erik.naggum.no/sources-and-resources/

signature.asc

Tobias Brox

[Erik Naggum]

> Vel, jeg har gjort relativt mye frivillig arbeide gjennom årene, og har
> sett relativt mye til den destruktive kravmentaliteten som dreper all
> godvilje.

Joda, jeg har også gjort en god del frivillig arbeide, og jeg har også
ofte påtatt meg å gjøre frivillig arbeid som jeg senere har funnet ut
at jeg ikke har hatt særlig lyst, interesse eller tid til å gjøre, så
jeg kjenner meg veldig godt igjen.

Personlig krever jeg ikke mye, alt jeg krever er at vi får svar fra
vaktmester. Svar på formen "det her gidder jeg ikke å gjøre", eller
"jeg tar det når jeg får tid - kanskje i 2009" er IMHO bedre enn det
vi ser i dag - total taushet.

> Budskapet mitt er altså meget enkelt: Slutt å kreve. Gjør noe /selv/.

Forslaget mitt er da at vi bør underske muligheter for å hoste
websider utenom dagens general.usenet.no, kopierer dagens innhold over
som statisk HTML, og setter opp noen wikiløsninger for nye eller
oppdaterte sider.

Jan Ingvoldstad

On Thu, 24 May 2007 05:44:11 +0000, Erik Naggum <er...@naggum.no> said:

> [...]
> igjen på kommando, eller om det var noe han lovet å gjøre fremover,
> også. Det siste later ikke til å være tilfellet.

Implisitt har han jo valgt å beholde ansvaret for serveren i og med at
han fortsatt har root-passordet.

Hvis han ikke lenger hadde ønsket å ha de relaterte oppgavene, så
ville det være en forholdsvis enkel sak å overlate ansvaret til noen
som er interessert i å gjøre det.

> Så sett opp en annen server, da. Vis initiativ og vilje til å gjøre
> noe /selv/, så tipper jeg viljen til å gjøre noe /for/ dere også
> øker.

Følg med i timen! Jeg er ikke med i AU, har aldri vært med i AU, og
kommer sannsynligvis heller ikke til å være med i AU.

Jeg er en tilskuer og kommentator, akkurat som du selv er.

> Budskapet mitt er altså meget enkelt: Slutt å kreve. Gjør noe /selv/.

Jeg har ikke kommet med _noen_ krav, jeg har kun forsøkt å forholde
meg til saken.

Erik Naggum

* Jan Ingvoldstad @2007-05-24 09:18Z
> Følg med i timen!

Lykkes du ofte med det der?

> Jeg er ikke med i AU, har aldri vært med i AU, og kommer
> sannsynligvis heller ikke til å være med i AU.

Hvorfor tror du jeg snakket direkte og bare til deg, da?

> Jeg er en tilskuer og kommentator, akkurat som du selv er.

Men jeg legger vekt på å fortelle om det, slik at der ikke skal være
noen mistanker eller tvetydigheter. Min tillit til at folk beholder
kontekst i noe mer enn 10 sekunder når man ser dem rett inn i øynene og
snakker til dem, har aldri vært særlig høy, så jeg overdriver sikkert
presisjonen og forsøkene på å være mest mulig kontekst-uavhengig, men
hvis du tror du kommer noen vei med å skrike «Følg med i timen» til
folk, har du et mye større problem.

> Jeg har ikke kommet med _noen_ krav, jeg har kun forsøkt å forholde
> meg til saken.

Hvis du virkelig tror jeg bare snakker om og til deg, er dette et viktig
spørsmål for å avgjøre om så var tilfelle: Fikk du svaret mitt i mail,
eller ble det postet til en annen newsgruppe enn no.alt.fan.jani?

«Følg med i timen!» er ikke å holde seg til saken. Og du har brukt opp
halve innlegget ditt på å være furtete og forurettet. Merkelig «sak».
Fikk du ikke memoet om at kveldskurset i skjønnmaling av brustne egoer
er flyttet til no.samfunn.religion?

Men, til saken: Jeg har ikke engang tilstrekkelig interesse av å skylde
på noen for noe som går galt til at jeg gidder å finne ut hvem som
gjorde hva når mot hvem. Jeg ser at AU har et egentlig veldig praktisk
og enkelt problem som det ser ut som om de ikke /vil/ løse, men helst
vil skjelle ut vaktmester for at han ikke vil løse /for/ dem. Slikt er
ikke veldig imponerende. Selv Xyzzy, katten min (om noen skulle ha
skikkelig dårlig kontekstbevaring), viste en forfriskende og imponerende
kreativitet da en Amazon-eske falt over vann- og matskålene hennes mens
jeg var borte (noe som sannsynligvis skjedde på grunn av samme
forfriskende og imponerende kreativitet). Hadde AU vært i samme
situasjon, hadde de vel bare sittet og mjauet foran inngangsdøren til
vaktmesteren dukket opp.

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the
existence of an alternative outcome, cause, or motive. -- Taleb

ID: 2007-145-35520 http://erik.naggum.no/sources-and-resources/

signature.asc

Jan Ingvoldstad

On Fri, 25 May 2007 10:10:18 +0000, Erik Naggum <er...@naggum.no> said:

> Hvorfor tror du jeg snakket direkte og bare til deg, da?

Fordi du:

1) Svarte på en artikkel jeg skrev.
2) Brukte inkluderende henvendelsesform, "dere", istedenfor
eksluderende "de".
3) Brukte direkte "du"-henvendelser i minst ett avsnitt.
4) Brukte direkte imperativer i svar til deler av innlegget mitt.

Jeg antok at du hadde nok kontroll over språket ditt til at du klarte
å skille mellom det. Beklager.

Hvis du ikke ser at du har brukt slike ord, så foreslår jeg at du tar
deg tiden til å lese ditt innlegg på nytt. Kanskje du da ser hvordan
innlegget ditt virket som en ganske direkte anklage mot meg personlig
og som medlem av en gruppe jeg ikke var medlem av.

> Hvis du virkelig tror jeg bare snakker om og til deg,

Nei, jeg tror ikke at du _bare_ snakker om og til meg, men du
henvendte deg klart og tydelig til meg som om jeg var en del av
gruppen.

> Jeg ser at AU har et egentlig veldig
> praktisk og enkelt problem som det ser ut som om de ikke /vil/ løse,
> men helst vil skjelle ut vaktmester for at han ikke vil løse /for/
> dem.

Jeg synes ikke at AU _skjeller ut_ vaktmester. De klager sin nød, ja,
men kun etter lang tids forsøk på å kommunisere med vaktmester
direkte.

Jeg har vært på sidelinjen av dette ganske lenge, og har også forsøkt
å få vaktmester i tale, om enn bare for å komme med et saklig svar på
de spørsmålene AU stiller. Jeg vet ikke om vaktmester har svart
saklig per epost, og vil derfor ikke spekulere i det, men vil jo i
utganspunktet tro at han i det minste har sendt et slikt svar.

Det er flere konkrete ting AU kan forsøke å gjøre for å få den
tilgangen den ønsker, men slik det ligger an nå, så sitter faktisk
vaktmester _personlig_ med bukta og begge endene i forholdet til
usenet.no.

Siden vaktmester ikke ser ut til å ville gi fra seg denne kontrollen,
ei heller bruke den til å hjelpe AU med å modernisere usenet.no, så
ser det ut til at det neste logiske steget er å gå vekk fra
domenenavnet usenet.no for offisiell bruk.

Dersom dette domenenavnet skal ligge under .no, så må AU formalisere
sin organisasjonsform i henhold til de krav som ligger for
organisasjoner i Enhetsregisteret, slik at man kan få et eget
organisasjonsnummer.

Etter dette kan man eventuelt gjennomføre endring av
epostvideresending m.v. for moderatorlister osv., slik at de ikke
lenger går via usenet.no, samt forsøke å få endret på PGP-nøkler osv.

Dette er en ganske omfattende affære, men alternativet ser jo ut til
at AU ikke får utført det arbeidet de er valgt til å gjøre.

Erik Naggum

* Jan Ingvoldstad @2007-06-05 19:59Z

> On Fri, 25 May 2007 10:10:18 +0000, Erik Naggum <er...@naggum.no> said:

Uinteresserte lesere bør få med seg at Jan Ingvoldstad har driti seg ut
i et annet forum og nå trenger å sutre og grine og hevne seg slik han
alltid gjør i lange tider etter å ha følt seg skrekkelig fornærmet over
å ha blitt satt litt på plass. Jeg beklager støyen han skaper når han
føler slikt, så ytterligere svar på mer av rantingen hans vil være
fullkommen redundant.

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the
existence of an alternative outcome, cause, or motive. -- Taleb

ID: 2007-156-78969 http://erik.naggum.no/sources-and-resources/

signature.asc

Odd Einar Aurbakken

Joachim Mæland <jm-...@profine.net> writes:

> [...] om Vaktmester skal velges demokratisk eller være en

> hellig ku, eh..! Hellig katt...

Hellig katt!
(den satt)

Litt mer saklig, reglene er gode nok, vaktmeser skal godkjennes av
n.u.a, les reglene! Det er ikke mangel p} demokrati som er problemet
(denne gangen heller).

--
[-oea]Pq "Urgency is merely a proof of insufficient planning"

Jan Ingvoldstad

On Mon, 11 Jun 2007 19:11:29 +0200, Odd Einar Aurbakken <o...@hanarr.ifi.uio.no> said:

> Litt mer saklig, reglene er gode nok, vaktmeser skal godkjennes av
> n.u.a, les reglene! Det er ikke mangel p} demokrati som er problemet
> (denne gangen heller).

Siden verken domenenavn eller drift av den aktuelle serveren ikke ser
ut til å være direkte knyttet til vaktmestervervet, men derimot til
personen som i øyeblikket innehar vaktmestervervet, så er det
vanskelig å se hvordan det å bytte vaktmester vil løse de problemene
AU mener finnes.

Det som mangler i reglene er kanskje en liten tekst som sier at dette
ansvaret skal følge en bestemt rolle, og hvilken rolle dette er.

Jarle H Knudsen

On Mon, 11 Jun 2007 19:11:29 +0200, Odd Einar Aurbakken wrote:

> Litt mer saklig, reglene er gode nok, vaktmeser skal godkjennes av
> n.u.a, les reglene! Det er ikke mangel p} demokrati som er problemet
> (denne gangen heller).

Har du forslag til hvordan vi kan løse problemet?

--
jhk

Odd Einar Aurbakken

Jarle H Knudsen <jh...@jarle.com> writes:

> Har du forslag til hvordan vi kan løse problemet?

Kan jo pr|ve } starte med } definere et pass h}ndterlig problem.

Forslag:

Problem:
Oppdatering av Usenet Norge web-sider.

Bakgrunn: I dag er det bare en person i AU som har tilgang til }
redigere sidene. Dette er upraktisk for AU's daglige arbeide (litt
overdrevet, det er ikke hver dag det er noe som m} gj|res..)

Mulig l|sning:
Vaktmester f}r liste med:
- Navn
- brukernavn
- Foretrukket shell
- SSH n|kkel, evt. en metode for } overlevere passord trygt.

Jeg synes det ville v{re en god start om dere p} denne m}ten gjorde
halve jobben selv. Evt. enda bedre:
useradd -c 'Jo Bruker' -m -d /usenet/home/job -g au -s /local/gnu/bin/bash job

Det ville kanskje ogs} hjelpe } lese Erik naggums postinger her de
siste par ukene, og late som om man er en utenforst}ende tredjepart og
ikke ta det personlig...

Thore Harald Høye

In article <r9fy4uw...@hanarr.ifi.uio.no>, Odd Einar Aurbakken wrote:

> Kan jo pr|ve } starte med } definere et pass h}ndterlig problem.

Det er selvsagt lettest å lete der det er lyst, men det virkelige
problemet slik situasjonen er nå må vel defineres som "Vaktmester nekter å
svare på AUs henvendelser".

Du bør forøvrig fikse tegnsettet ditt.

Odd Einar Aurbakken

Ok, da tror jeg vi har klarlagt alt. Takk.

--
[-oea]Pq "Progress (n.): The process through which Usenet has
evolved from smart people in front of dumb terminals

Bjarte Runderheim

Erik Naggum wrote:
> [...]
> å ha blitt satt litt på plass. Jeg beklager støyen han skaper når han
> føler slikt, så ytterligere svar på mer av rantingen hans vil være

Nå snakker vi om noe annet, sa gutten, han skulle ha juling;-)

BjarteR