DVD-Jon har ikke gjort noe ulovlig!

Jan Hagen

Hvorfor vil dvd-selskapene henge ham når han ikke har gjort noe straffbart?
Han har jo bare gjort det mulig å spille av dvd-filmer i Linux.
Det er jo opptil folk om de bruker det til noe ulovlig. Slik er det med
mange ting. Jeg nevner: cd-rippere, cd-brennere, videoopptakere m.m. Det er
jo ikke ulovlig.

mvh
Jan Hagen

Ketil Albertsen

"Vegar Johansen":

> Men det er ulovlig å dekryptere CSS-materiale uten lisens.

Mener du at jeg må skaffe meg en lisens sammen med DVD-spilleren hvis
jeg skal dekryptere filmene for å se på dem?

ka

Vegar Johansen

Jan Hagen

> Men det er ulovlig å dekryptere CSS-materiale uten lisens.

Det er i så fall Xing som har dekryptert CSS da de gjorde den feil å legge
ut koden tilgjengelig for hvem som helst med litt datakunnskaper!
De bør heller takke Jon for å være med på å tette "sikkerhetshull".
Dessuten bør Linux brukere ha krav til å kunne se dvd-filmer.

Og det er latterlig at Gigant $elskaper skal saksøke en tenåring som har
gjort en noe dumt for milliarder. De kan jo ikke tror det hjelper!

mvh
Jan Hagen

ZyXEL - Geir A Rimala

Ketil Albertsen <ke...@kvatro.no> wrote in message
> "Vegar Johansen":

> Mener du at jeg må skaffe meg en lisens sammen med DVD-spilleren hvis
> jeg skal dekryptere filmene for å se på dem?
>
> ka

Det er jo ikke du som dekrypterer, men DVD spilleren. Og
DVD-spiller-produsentene må betale den lisensen så vidt jeg har forstått...

--
With kind regards,

Geir A. Rimala - ZyXEL Communications A/S
Mølleparken 4 - N-0459 Oslo - Norway
Phone (+47) 22 80 61 80 - Telefax (+47) 22 80 61 81
Did you win USD 1500 at www.zyxel.no today ?

Espen Braathen

Vegar Johansen <vegar.j...@filmteknikk.no> wrote in message

> "Jan Hagen" <jk_h...@hotmail.com> wrote in message
> straffbart?
> er
>
> Men det er ulovlig å dekryptere CSS-materiale uten lisens.

Nei.

Tor Hundst@d

When dinosaurs walked the earth, Thu, 03 Feb 2000 11:02:01 GMT,"Jan
Hagen" <jk_h...@hotmail.com> wrote:

>Det er i så fall Xing som har dekryptert CSS da de gjorde den feil å legge
>ut koden tilgjengelig for hvem som helst med litt datakunnskaper!
>De bør heller takke Jon for å være med på å tette "sikkerhetshull".

Akkurat som Securitas bør takke ranerne for at de gjorde det samme på
Økern? (God smak, iallfall, de brukte en Chevy Sub for å fikse saken).

>Dessuten bør Linux brukere ha krav til å kunne se dvd-filmer.

Alle 23 brukerne i Norge, mener du? ;-) Og er det ikke bare for
Linux-folka å lage en software-avspiller som funker sammen med en
vanlig DVD-ROM? De skryter jo så jævlig av at de ikke betaler
storkapitalen, men bare lager et program som kan gjøre det samme som
dyre Windows-utgaver. Jeg må innrømme at jeg tror systemet har en
framtid som er akkurat som fortiden: Linux er for de få nerdene som
gidder alt bryet, mens Windows er for alle som ikke bryr seg om annet
enn at PC-en funker når de slår den på, og at de har den beste mulige
funksjonaliteten man kan få. Det jeg har sett av tekstbehandlere for
Linux er JÆVLIG ynkelig i forhold til Word 2000.

>Og det er latterlig at Gigant $elskaper skal saksøke en tenåring som har
>gjort en noe dumt for milliarder. De kan jo ikke tror det hjelper!

Det kunne være en fordel å få orden på begrepene her. Ingen vil
saksøke ham for noe som helst. Det har de gitt klar beskjed om.
Saksøking er et sivilrettslig skritt for å oppnå f.eks. erstatning.
Det de har gjort, er å politianmelde ham. Det vil antakeligvis ikke
føre til noe, ettersom han ikke har knekt noen kode, bare lagd
brukergrensesnittet til DeCSS. Jeg tviler sterkt på at de kan få noen
av paragrafene i Lov om opphavsrett til å fungere på det.

En annen sak er at DVD som medium har tjent STORT på denne saken, så
god reklame som formatet har fått gjennom 3-4 oppslag i Dagsrevyen og
TV2-nyhetene og mange forsider og andre sider i avisene ville for det
første ikke vært mulig å få, og for det andre i så fall kostet veldig
mange millioner.
Tor

* Greetings from Norway, land of the Trolls. *
* "Very funny, Scotty. Now beam down my clothes too!" *
* Tor Hundst@d, translator & subtitler. E-mail: mas...@online.no *
* Tor with the hammer, the Mastiff and the Yamaha RD 350 *
* The truth is out there, and I used to subtitle it! *

Sverre Brubaek

"Vegar Johansen" <vegar.j...@filmteknikk.no> writes:

> "Jan Hagen" <jk_h...@hotmail.com> wrote in message
> straffbart?
> er
>
> Men det er ulovlig å dekryptere CSS-materiale uten lisens.

Nei. Spørsmålet er vel heller om de har tilegnet seg kunnskapene som
gjorde det mulig å skrive DeCSS på ulovlig vis. M.a.o. kan EULAen sies
å være rettslig bindende. Uansett kan jeg ikke se at dette har noe med
J. Johansen å gjøre det var ikke han som skrev DeCSS.

--
"We wouldn't be popular anywhere. Where is the world whose people don't
prefer a comfortable, warm, and wellworn belief, however illogical, to

Vegar Johansen

"ZyXEL - Geir A Rimala" <g...@zyxel.no> wrote in message

> Ketil Albertsen <ke...@kvatro.no> wrote in message

> Det er jo ikke du som dekrypterer, men DVD spilleren. Og
> DVD-spiller-produsentene må betale den lisensen så vidt jeg har
forstått...

Det var mitt poeng, ja.

Carsten J. Arnholm(sr)

Vegar Johansen wrote in message ...

>"Jan Hagen" <jk_h...@hotmail.com> wrote in message
>straffbart?
>er
>
>Men det er ulovlig å dekryptere CSS-materiale uten lisens.

Et utsagn som dette bør begrunnes næmere.

Hva mener du forøvrig med "uten lisens" - sikter du til materiale som ikke er
ervervet på lovlig vis ?

Mener du at det er straffbart etter norsk rett å dekryptere materiale som er
ervervet på lovlig vis ?

MVH
Carsten J. Arnholm(sr)
Oslo, Norway. carn...@online.no

Sverre Brubaek

mas...@start.no (Tor Hundst@d) writes:

> [...]

Standarden er spikret så dette er neppe et hull som lar seg
tette. 'Sikkerheten' i dette tilfellet var uansett 'security through
obscurity' som aldri vil holde i lengden.

> Akkurat som Securitas bør takke ranerne for at de gjorde det samme på
> Økern? (God smak, iallfall, de brukte en Chevy Sub for å fikse saken).

Dårlig sammenligning. LiViD eller MoRE har ikke i denne saken stjålet
noe eller tydd til vold (Så langt jeg kan se). At DeCSS på et senere
tidspunkt kan brukes av hobbypirater til å kopiere filmer er
irrelevant. Det blir som å anklage de som designet den nevnte 'Chevy
Sub' for å ha ansvar for ranet.

> Alle 23 brukerne i Norge, mener du? ;-) Og er det ikke bare for
> Linux-folka å lage en software-avspiller som funker sammen med en
> vanlig DVD-ROM?

Det er jo nettop det LiViD prosjektet dreier seg om, men for å kunne
gjøre det må de kunne dekryptere datastrømmen, derav DeCSS. Foreløpig
er ikke piratkopiering av DVD filmer intressant annet enn i
industriell sammenheng, og de trenger ikke DeCSS.

Hvor mange som bruker linux er egentlig ikke veldig relevant, selv om
det nok er mer enn 23. Lovgivningen i norge m.h.p. reverse engineering
gir så vidt jeg vet eksplisitt tillatelse for r.e. for
interoperabilitet.

> [...]
> funksjonaliteten man kan få. Det jeg har sett av tekstbehandlere for
> Linux er JÆVLIG ynkelig i forhold til Word 2000.

Hmmm... jeg har enda ikke sett noen grafiske tekstbehandlere som er
mer behagelige å bruke enn emacs+LaTeX, men dette er gjerne en
smaksak.

Nok om det.

Anders Gulden Olstad

In no.alt.diskusjoner Jan Hagen <jk_h...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> De bør heller takke Jon for å være med på å tette "sikkerhetshull".
> Dessuten bør Linux brukere ha krav til å kunne se dvd-filmer.

Det må vel være opp til DVD industrien om de vil støtte Linux
eller ikke.

--
Sing While You May!

Gunnar Horrigmo

mas...@start.no (Tor Hundst@d) writes:
> When dinosaurs walked the earth, Thu, 03 Feb 2000 11:02:01 GMT,"Jan

> Alle 23 brukerne i Norge, mener du?

stop the press! Norwegian cluebie reveals number of Norwegian
Linux-users now exceeds 20!

> [...]

> vanlig DVD-ROM? De skryter jo så jævlig av at de ikke betaler

> storkapitalen, men bare lager et program som kan gjøre det samme som

følger skikkelig med du, gitt...

> [...]
> brukergrensesnittet til DeCSS. Jeg tviler sterkt på at de kan få noen
> av paragrafene i Lov om opphavsrett til å fungere på det.

si meg; hvorfor mener du at vi skal tillegge dine uttalelser her
_noen_ som helst vekt, når du rett over så klinkende klart viser at du
gjerne babler ivei uten å ane et fnugg av hva du snakker om?

--
Gunnar
#31 SUCKS#015 Tupperware MC#002 DoD#0x1B DoDRT#003 DoD:CT#4,8 Kibo×: 2
"Det er nok ingen ovn, men fartsmåleren vår."

Asbjørn Mikkelsen

On 03 Feb 2000 13:59:31 +0100, Sverre Brubaek
<sverre...@fi.uib.no> wrote:

> [...]
>er ikke piratkopiering av DVD filmer intressant annet enn i
>industriell sammenheng, og de trenger ikke DeCSS.

Og en annen ting, hvem kan være interresert i å kopiere sånne filmer??
har kjapt gått igjennom 13 plater, og har kommet til en total på 85
Gigabyte, det blir vanvittig mange cdplater det.....

og DVD brennere koster vel flesk enda... og platee likeså, mener det
ligger på rundt 500 kr for en ensides plate, og den tar vel bare ca
3GB?

Andre har hentydet til at man kan komprimere litt mer og legge det ut
på VideoCD format, men hva er hensikten?, først bruker man flerfoldige
timer på denne komprimeringa, også får man et resultat man ikke gidder
å se på fordi det er for dårlig??

er litt lettere å skjønne at man vil bruke dette for å spille av på
linux og andre os'er...

Gunnar Horrigmo

"Anders Gulden Olstad" <ande...@alge.anart.no> writes:

> Det må vel være opp til DVD industrien om de vil støtte Linux
> eller ikke.

"det må vel være opp til VHS-industrien om de vil støtte Bang&Olufsen
eller ikke."

--
Gunnar
#31 SUCKS#015 Tupperware MC#002 DoD#0x1B DoDRT#003 DoD:CT#4,8 Kibo×: 2

to err is human -- to forgive is bovine.

Sverre Brubaek

Asbjørn Mikkelsen <asbj...@c2i.net> writes:

> [...]
> på VideoCD format, men hva er hensikten?, først bruker man flerfoldige
> timer på denne komprimeringa, også får man et resultat man ikke gidder

Da er dessuten ikke DeCSS nødvendig, siden du da bare kan ta tak i den
dekodede bitstroemmen ut fra mpeg2 dekoderen. Som på sw løsninger er
nødt til å kunne plukkes opp ett eller annet sted på vei til
framebufferen.

Anders Herbjørnsen

On Thu, 03 Feb 2000 13:54:15 GMT, Asbjørn Mikkelsen <asbj...@c2i.net>
wrote:

> [...]
>
>og DVD brennere koster vel flesk enda... og platee likeså, mener det
>ligger på rundt 500 kr for en ensides plate, og den tar vel bare ca

Nå kan det vel være at filmbransjen ikke bare er opptatt av
situasjonen akkurat nå. Jeg vil anta at de ser for seg en situasjon
noen år frem i tiden hvor DVD brennere (eller andre lagringsmedier med
tilsvarende kapasitet) blir like utbredt og rimelig som CD-R utstyr er
i dag.

Anders

ZyXEL - Geir A Rimala

Tor Hundst@d <mas...@start.no> wrote in message

> gidder alt bryet, mens Windows er for alle som ikke bryr seg om annet
> enn at PC-en funker når de slår den på, og at de har den beste mulige
Jah! Som om det er en selvfølge med Windows?

> funksjonaliteten man kan få. [snip]
Nei vær så snill!

Tor Hundst@d

When dinosaurs walked the earth, Thu, 3 Feb 2000 14:19:09

+0100,"Anders Gulden Olstad" <ande...@alge.anart.no> wrote:

>Det må vel være opp til DVD industrien om de vil støtte Linux
>eller ikke.

Tiltredes! Hvorfor skulle de kaste bort penger på utvikling av drivere
osv for en bande som likevel skryter av at de aldri kjøper kommersiell
programvare? ;-)

Tor Hundst@d

When dinosaurs walked the earth, 03 Feb 2000 14:56:38 +0100,Gunnar
Horrigmo <horr...@math.uio.no> wrote:

>"det må vel være opp til VHS-industrien om de vil støtte Bang&Olufsen
>eller ikke."

En bedre sammenligning ville vært at det er opp til Bang & Olufsen om
de vil være seriøse nok til at de får bruke VHS-teknologi eller ikke!
Tenk deg litt om, så er du sikkert enig. (Eller må jeg sette det opp
som en femtegradslingning for at du skal skjønne noe? ;-) Hvis Linux
hadde vært et seriøst, kommersielt system, ville det selvsagt
eksistert DVD-avspillere for det. Problemet er at det består av en
gjeng nerder og cowboyer som driter i opphavsrettigheter og hater
storkapital.

Det morsomme er selvsagt at hvis de hadde brukt sine ferdigheter innen
programmering (jeg skal ikke protestere på at de har dem) på noe mer
fornuftig, kunne mange av dem tjent veldig gode penger!

Tor Hundst@d

When dinosaurs walked the earth, Thu, 3 Feb 2000 17:00:26 +0100,"ZyXEL

- Geir A Rimala" <g...@zyxel.no> wrote:

>Jah! Som om det er en selvfølge med Windows?

Hvis man kjører et oppsett uten idiotisk overklokking (men heller
kjøper raskere prosessorer og skjermkort), med godkjente driver
(beta-drivere er selvmord) og holder seg til seriøs programvare,
fungerer det 95 % av tiden. Jeg har hatt to totalkræsj siden Win95
kom, og jeg bruker pc-en gjennomsnittlig åtte timer hver dag.

>Nei vær så snill!

Så avgjort ikke! Ingen har beskyldt meg for å være snill! Men derimot
kresen, det er jeg så avgjort. Jeg har vært borti OS2, Mac, Win NT og
litt av hvert annet (blant annet maskiner som kom mens de fleste i
gruppa gikk i bleier), og Win 98 er det jeg har vært mest fornøyd med
fram til nå, både som arbeids-, underholdnings- og spillplattform.

Morten Eriksen

> [...]

> ********************************************************************
> * Greetings from Norway, land of the Trolls. *

^^^^^^

Say no more..

Morten

Ken Rune Helland

"Tor Hundst@d" wrote:

> [...]
>
> Tiltredes! Hvorfor skulle de kaste bort penger på utvikling av drivere
> osv for en bande som likevel skryter av at de aldri kjøper kommersiell

Eg tror nok at linux miljøet kunne laget disse selv.

Problemet er att for å lage ein slik driver må man ha
tilgang til informasjon som man måtte undergå
ein "ikkje avsløre"-avtale for å få tak i.

Linux miljøet er allergisk mot programvare der
kildekoden ikkje er åpen og tilgjengelig, slik at
man kan fikse bugs, videreutvikle osv. selv.

Nå som katten er ute av sekken vil nok slike
avspillerprogrammer / drivere komme for linux ganske snart.

Eit spørsmål til juristene, vil ein slik spiller som kun
viser filmen på skjermen være lovlig?

KenR

Tor Hundst@d

When dinosaurs walked the earth, 03 Feb 2000 17:23:41 +0100,Morten
Eriksen <mor...@sim.no> wrote:

> ^^^^^^
>Say no more..

1. For å være troll må man utgi seg for å være noe man ikke er.
2. Ekte troll vil aldri så mye som spøke med at de er det, men tvert
imot bli såret eller sinte hvis noen påstår at de er det.
3. Den sig-fila er fem-seks år gammel.
Tor

* Greetings from Norway, land of the Trolls. *

Jone Andreas Berg

Apropos det med om lisens eller ikke. Xing gjorde en jævlig dårlig jobb med
å encrypte den koden (ettersom jeg forstår ikke i det hele tatt). Se på
xingtech.com. Ser du noen DVD-player der?

jone berg

> [...]
>

> Og det er latterlig at Gigant $elskaper skal saksøke en tenåring som har
> gjort en noe dumt for milliarder. De kan jo ikke tror det hjelper!

Jone Andreas Berg

Med fare for å få politiet på døra, cdr er ikke det eneste formatet som
egner seg for film. Jeg bruker DAT. Du får mange DVD'er på en 40 gb
DAT-kassett til 50 kroner. At det tar litt tid å laste dem til HDD'en (fordi
jeg ikke har en streaming DAT) bryr jeg meg ikke om. Det tar uansett ikke
lenger tid enn å kjøre å leie en DVD (enn å lage dipmix, for den saks
skyld!).

jone berg

Jens Kr. Kirkebų

wrote:

>Og en annen ting, hvem kan være interresert i å kopiere sånne filmer??

>har kjapt gått igjennom 13 plater, og har kommet til en total på 85
>Gigabyte, det blir vanvittig mange cdplater det.....

Jeg låner mye filmer, men har skjelden tid til å se de med en gang.
Hadde vært kjekt å bare kunne kopiert de ned på harddisken for senere
bruk. 37GB HD koster da heller ikke allverdens, snart får vi billige
74GB disker.
--
Jens Kr. Kirkebø

Carsten J. Arnholm(sr)

Ken Rune Helland wrote in message <3899AE07...@csc.no>...

Dersom spørsmålet gjelder om det er generelt er straffbart å fremstille noe
som kan benyttes til lovbrudd, er svaret nei (brekkjern, biler, vin - som kan
benyttes til fyllekjøring). Selvsagt finnes unntak (ulike typer av farlige
og/eller skadelige stoffer og annet som er forbudt ved lov), men slike unntak
synes totalt irrelevante i denne sammenheng.

Eyvind Spangen

On Thu, 3 Feb 2000 18:49:41 +0100, "Carsten J. Arnholm(sr)"
<carn...@online.no> wrote:

> [...]
>og/eller skadelige stoffer og annet som er forbudt ved lov), men slike unntak
>synes totalt irrelevante i denne sammenheng.

Hvis hadde vært så strengt at noe som kunne brukes til lovbrudd hadde
vært ulovlig å selge/fremstille, hadde jo ikke noe vært lov.. ;-)

Mobiltelefon/telefon --> telefonterror
Kamera --> snikfotografering
Stereoanlegg --> støyplager
PC ---> hacking
Kaustisk soda ---> giftmord
Sukker og gjær ---> hjemmebrent
Kjøttøks ---> drap

Sånn kan man fortsette i evigheter.. :-)

--
E. Spangen

Asbjørn Mikkelsen

On Thu, 03 Feb 2000 17:30:40 GMT, je...@isys.no (Jens Kr. Kirkebø)
wrote:

> [...]
>Hadde vært kjekt å bare kunne kopiert de ned på harddisken for senere
>bruk. 37GB HD koster da heller ikke allverdens, snart får vi billige

Hmm, for en moral... ;)

Neida, disker er billige, dat-taper er billige (hva koster en sånn
40GB datspiller tro???)

Men, jeg skjønner ikke at det er umaken værd å drive på med dette.

Forstår det rimelig godt når folk gjør ting for å få avspilt dvd på
linux boxer (kan realisere multimedia pc til stereoen da.. ;)), for
linux og slike os'er som kanskje ikke kapitalismen har størst kontroll
på, faller liksom utafor hele tiden....

Paul Currie

On Thu, 03 Feb 2000 10:02:38 GMT, "Jan Hagen" <jk_h...@hotmail.com> wrote:

>Hvorfor vil dvd-selskapene henge ham når han ikke har gjort noe straffbart?

Vel, hvis EULA'en kan håndheves, så kan nok en viss tysker føle seg litt
nervøs, og vår godeste JJ kan vel også trekkes inn i etterforskninga for
medvirkning til ettelleannet? (Eller er jeg helt på bærtur nå?)

>Han har jo bare gjort det mulig å spille av dvd-filmer i Linux.

Hvis han hadde muliggjort avspilling under linux, så hadde man hatt "play"
mulighet, ikke "copy to disk". Men de var vel ikke flinke nok til å lage en
full player tenker jeg.
Og hvis han hadde vært så innmari for avspilling på Linux, hvorfor finnes
det en windows utgave av programmet som også er laget av more? Bare lurer...

>Det er jo opptil folk om de bruker det til noe ulovlig. Slik er det med
>mange ting. Jeg nevner: cd-rippere, cd-brennere, videoopptakere m.m. Det er
>jo ikke ulovlig.

Og helautomatiske våpen, narkotika etc. etc. Poenget ditt var?

--
Paul Currie (pa...@stud.cs.uit.no) | Homepage: http://www.cs.uit.no/~paul/

Trond Michelsen

> [...]

Det
> er
> Men det er ulovlig å dekryptere CSS-materiale uten lisens.

Ulovlig? Jeg tror ikke Norges lover nevner CSS-materiale i det hele
tatt, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

For å få en lisens må man selvfølgelig undertegne en del kontrakter som
sier hva du kan og ikke kan gjøre, men disse kontraktene gjelder
selvfølgelig kun dem som har undertegnet dem, altså de som _har_ lisens.
Alle som ikke har undertegnet en slik kontrakt skal kun forholde seg til
sitt eget lands lovverk.

--
Trond Michelsen

Jan Hagen

> Akkurat som Securitas bør takke ranerne for at de gjorde det samme på
> Økern? (God smak, iallfall, de brukte en Chevy Sub for å fikse saken).

Dette var en dårlig sammenlikning. Man kan da ikke sammenlikne DVD-Jon med
farlige vinningsforbrytere som er i stand til skade folk. Det er bedre å
sammenlikne ham med en som har laget et piratkort. Ikke noe verre enn det!

mvh
Jan Hagen

Carsten J. Arnholm(sr)

Eyvind Spangen wrote in message ...

>Hvis hadde vært så strengt at noe som kunne brukes til lovbrudd hadde
>vært ulovlig å selge/fremstille, hadde jo ikke noe vært lov.. ;-)

Saken mot "DVD-Jon" her i Norge er en straffesak. Han er bl.a. siktet etter
strl. § 145 annet ledd, som "gjelder den som ved å bryte en beskyttelse eller
på lignende måte uberettiget skaffer seg adgang til data eller
programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller
andre tekniske midler". Her er det altså det handlingen, og ikke
hjelpemidler eller metoder, som rammes av straffebudet. Merk at strl. § 145
ikke rammer den som er *berettiget* til å "skaffe seg adgang til data...".
Berettiget er f.eks. den som har kjøpt en DVD plate på lovlig vis. Det står
overhodet intet i siktelsen om at "DVD-Jon" har skaffet seg adgang til data
(som han ikke var berettiget til). Han (eller muligens andre) har fremstilt
noe som synes egnet til bruk i såvel lovlig som ulovlig virksomhet.

Til illustrasjon gjelder strl. § 145 første ledd bl.a. brevbrudd, som kan
begås med papirkniv. Papirkniver kan produseres og omsettes uten hinder av
denne straffebestemmelsen.

Carsten J. Arnholm(sr)

Paul Currie wrote in message <3899ce08...@news.uit.no>...

> [...]
>det en windows utgave av programmet som også er laget av more? Bare lurer...

>Og helautomatiske våpen, narkotika etc. etc. Poenget ditt var?

Dersom vi ikke hadde hatt konkrete straffebestemmelser for produksjon,
besittelse, omsetning etc. av slike farlige og skadelige saker, hadde
produksjon, besittelse og omsetning selvsagt vært lovlig. I dette tilfelle er
det fremstilt noe som trolig *kan* anvendes til ulovligheter, men som neppe
er straffbart etter strl. §145 annet ledd (som siktelsen bl.a. går ut på)
eller andre straffebestemmelser.

Paul Currie

Og hvem bestemmer hva som er "farlig" og "skadelig"? Helautomatiske våpen
kan jo (av temmelige syke mennesker IMO) argumenteres som en forlengelse av
demokratiet, eller til jakt etc. etc. (Må være litt av en elg, gitt...)
Narkotika brukes jo i uttynnede mengder/raffinert i medesiner. Etc, etc.

Det er jo opp til de lovgivende instanser hvor mye frihet under ansvar
befolkningen gis, og i Norge så er slikt forbudt. Men i andre land er ikke
slike ting sett på som så farlige at folk må beskyttes fra dem. Hvor DeCss
faller i en Norsk sammenheng er vel det egentlige spørsmålet? Og da koker
vel alt ned til hvor mye bransjen "stoler" på den gjennomsnittlige
forbruker, og hvor hard lobbyisme blir satt inn på å hindre kopiering etc.

Jeg håper bare vi har politikere som greier å se igjennom mesteparten av
lobbybambusen, men hvis det blir noe vedtak ang. slike lover på EU nivå, så
er det vel fint lite vi kan gjøre her oppe i det ensomme nord.

Ivar Gjervan

> Og helautomatiske våpen, narkotika etc. etc. Poenget ditt var?

En liten ting... Narkotika er jo faktisk forbudt å framstille i Norge!
Helautomatiske våpen er jo heller ikke tiltenkt det private markedet...

Mvh Ivar Gjervan

Sortebill

"Tor Hundst@d" wrote:

> [...]
> programmering (jeg skal ikke protestere på at de har dem) på noe mer
> fornuftig, kunne mange av dem tjent veldig gode penger!

Enkelte av dem *har* tjent penger. Mye penger.
Sjekk f.eks. børsverdien til Red Hat:
http://finance.yahoo.com/q?s=RHAT&d=t

Dette er bare et av flere Linux selskaper som ble børsnotert før jul
ifjor.

Ivar Gjervan

> Jeg låner mye filmer, men har skjelden tid til å se de med en gang.

jaha? Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men folk flest låner som regel
film når de HAR tid til å se, dvs. ikke har noe annet å gjøre. :-)

Mvh Ivar Gjervan

Håkon Styri

Anders Gulden Olstad <ande...@alge.anart.no> wrote
> Det må vel være opp til DVD industrien om de vil støtte Linux
> eller ikke.

Det er et interessant poent, selv om det er vinklet litt
feil. DVD-forum (som samler DVD-industrien) har så
langt jeg vet ikke hatt noen mot å ønske en produsent
av DVD-spillere for Linux velkommen i klubben. Det
krever dog at det betales lisenser for teknologien.

--
Håkon Styri

Jan Hagen

> Det må vel være opp til DVD industrien om de vil støtte Linux
> eller ikke.

Hvorfor skal ikke Linux brukere også få lov til å se DVD-filmer?

mvh
Jan Hagen

Håkon Styri

Jan Hagen <jk_h...@hotmail.com> wrote

> Hvorfor skal ikke Linux brukere også få lov til å se DVD-filmer?

Har noen nektet dem (ennå). Den som har lest
torsdagens Klassekamp vil ha fått et klarere bilde
av hva som er i gjære, men etter dagens regler kan
jeg ikke se at det finnes noe forbud mot å se en
DVD-film under Linux.

--
Håkon Styri

Carsten J. Arnholm(sr)

Paul Currie wrote in message <3899f49c...@news.uit.no>...

>Og hvem bestemmer hva som er "farlig" og "skadelig"?

Jeg argumenter ut fra det nokså selvsagte grunnlag at det er vårt Storting
som fastsetter våre straffebestemmelser (og dermed bl.a. hva som skal forbys
ut fra farlighet mv.). Diskusjonen her går ellers på om DVD-Jon har begått
noe straffbart, hvilket jeg for min del antar at han ikke har.

Haavard Lygre

"Jan Hagen" <jk_h...@hotmail.com> writes:

Um... nei. "DVD-Jon" (sic) og andre som vil se DVD-filmer _har_ nemlig
betalt for filmen, og _har_ dermed rett til å se på den. Dersom du bruker
(eller lager) piratkort, er det for å se på filmer/kanaler du _ikke_ har
betalt for, og derved ikke har rett til å se.

Skal vi gjøre oss ferdige med de dårlige analogiene nå?

--
Håvard Lygre, hkl...@online.no
Bergen IT-Teknikk ANS, Conrad Mohrsvei 11, 5068 Bergen

Paul Currie

On Thu, 3 Feb 2000 23:03:02 +0100, "Ivar Gjervan" <igje...@online.no>
wrote:

>En liten ting... Narkotika er jo faktisk forbudt å framstille i Norge!
>Helautomatiske våpen er jo heller ikke tiltenkt det private markedet...

Og takk og lov for det, men hvorfor er det ulovlig? Fordi Stortinget har
bestemt (korrekt IMO) at dette er for farlig for samfunnet og/eller den
individuelle borger at slikt skal tillates. For at en slik lov skal fremmes
så er det vel mer eller mindre nødvendig at noen har gjort noe ugang slik at
man oppdager hvor farlig handlingen faktisk er og man kan få en lovgivning
som forbyr det om det er for problematisk/skadelig. Er ikke stakkars lille
DVD-Jon en av de som labber ut i en gråsone lovmessig sett, og derfor blir
en av de som enten "gjør nok ugang" eller flytter grensene for hva som
godtas i det norske samfunn fordi det ikke finnes en klar presedens i en
slik sak?

Paul Currie

On Thu, 3 Feb 2000 23:58:04 +0100, "Carsten J. Arnholm(sr)"
<carn...@online.no> wrote:

> [...]
>ut fra farlighet mv.). Diskusjonen her går ellers på om DVD-Jon har begått
>noe straffbart, hvilket jeg for min del antar at han ikke har.

Mitt spørsmål (jeg har ikke peil på Norges lover, annet enn at boka
(bøkene?) er stor og rød) er om denne handligen er dekket av den norske
lovgivningen? Har man presedens i en tilsvarende sak? Er det en gammel lov
som er blitt utdatert av teknologiske framsteg som har ført til en gammel
lovgivning med uante konsekvenser?

Odd Skjaeveland

mas...@start.no (Tor Hundst@d) writes:

[...]

> [...]
> eksistert DVD-avspillere for det. Problemet er at det består av en
> gjeng nerder og cowboyer som driter i opphavsrettigheter og hater

Kjernen i FSF/GNU-miljøet tar da copyright på alvor! Det er selve
grunnlaget for at konseptet med fri programvare skal virke. Kampen mot
"embrace and extend"-taktikken som fremdeles praktiseres i deler av
programvarebransjen, bygger nettopp på respekt for copyright.

Friheten en GNU-lisens (GPL) gir deg til å modifisere et verk,
strekker seg så langt at du kan publisere/utgi ditt eget verk (la oss
kalle det følgeverk). GPL setter imidlertid noen betingelser, og de
går i korthet ut på at du ikke kan praktisere dårligere betingelser
mot nestemann. GPL påstår alså en rett til å regulere forhold som
angår følgeverk. Dette har etter mitt skjønn mer karakter av en avtale
i beste shrink-wrap stil enn av å være fundamentert i copyright. Det
forutsetter på tilsvarende måte som shrink-wrap avtaler, at copyright
er et sterkt vern. Hittil har vel ingen utfordret GPL rettslig, så
man vet ikke om det holder. Uten respekt for copyright, ville nok
GNUen vært død for lenge siden.

Du har likevel et lite poeng fordi kjernen i FSF/GNU-miljøet ikke
har klart å formidle basisfilosofien helt ut til de ytterste sirkler.
Det finnes et slags ullent hylekor der ute som av en eller annen grunn
tror meningen er at alt skal være gratis og at alle skal kunne gjøre
hva de vil med alt. Av og til lurer jeg på om ikke denne ytre
uopplyste sone er en større trussel mot FSF/GNU enn noen komersiell
aktør kan drømme om å bli.

Det blir min påstand at uberettiget utnyttelse av andres verk er så
langt fra FSF/GNU-ideologi som det går an å komme.
--
Odd Skjæveland o...@hamso.no