Jeg har nylig fått en 3-fas båndslipemaskin som jeg ønsker å ta i bruk, men
har ikke 3-fas lagt opp i min bolig. Jeg er fullstendig amatør på det
elektrosniske feltet, og etterspør derfor på denne nyhetsgruppen en kort
forklaring på forskjellen mellom 1-fas og 3-fas. Samtidig ønsker jeg å få
vite om jeg på en enkel måte kan bygge om den elektriske motoren slik at jeg
kan kjøre den på mitt vanlige 1-fasnett, eller om det er kurant å installere
3-fas i mitt lille verksted i garasjen. Har noen noen tips til meg?
På forhånd takk for hjelpen!
Vennlig hilsen
****************************************
PÃ¥l G. Nord
pn...@online.no
http://www.drnord.no/
****************************************
Det gjør ikke noe forde dette er lavspent sterkstrøm :-)
og etterspør derfor på denne nyhetsgruppen en kort
>forklaring på forskjellen mellom 1-fas og 3-fas.
1-fas som er og heter to-fas har 2 strømførende leder som du tilkobler
utstyret ditt. 3-fas har 3 strømførende ledere.
Samtidig ønsker jeg å få
>vite om jeg på en enkel måte kan bygge om den elektriske motoren slik at
jeg
>kan kjøre den på mitt vanlige 1-fasnett, eller om det er kurant å
installere
>3-fas i mitt lille verksted i garasjen. Har noen noen tips til meg?
Den tredje fasen kan lages med en kondensator av rett verdi, har ikke
tabeller for hånden. Denne motoren vil da bli noe svakere så jeg ville ringt
elverket og bestilt 3-fas, dette vil koste noen kroner så det kan hende du
vil bruke kondensator, men også det koster litt å få montert.
Siden du spør om dette må du ha noen til å montere for deg, det er bedre det
enn å brenne en motor, og det er vel gjerne en flensmotor som koster flesk,
Oddvar
: PÃ¥l G. Nord skrev i meldingen ...
:>Hei!
:>
:>Jeg har nylig fått en 3-fas båndslipemaskin som jeg ønsker å ta i bruk, men
:>har ikke 3-fas lagt opp i min bolig. Jeg er fullstendig amatør på det
:>elektrosniske feltet,
Jo, du har 3-fase lagt inn til din bolig. Denne trefasen er så jevnt ford
elt på de ulike 1-fase nettene rundt om i din bolig.
: og etterspør derfor på denne nyhetsgruppen en kort
:>forklaring på forskjellen mellom 1-fas og 3-fas.
: 1-fas som er og heter to-fas har 2 strømførende leder som du tilkobler
: utstyret ditt. 3-fas har 3 strømførende ledere.
1-fase som altså heter 1-fase heter så fordi der er står en spenning
mellom to ledere. Det er elektrikerens barnelærdom at der ikke finnes
absolutte spenninger, bare spenningsforskjeller. Følgelig står der ikke
noen spenning på den ene lederen alene, men til gjengjeld er der en 230 V
spenningsdifferanse mellom den ene og den andre lederen i et 1-fase nett.
3-fase har tre ledere. Du kan måle spenningsfall mellom alle tre lederene
i den orden du selv måtte forlyste. Organisert i et triangel kan du se at
der er tre og bare tre måter å måle spenningsdifferanser mellom de tre
lederene. Følgelig er det trefase. Tofase er ikke fysisk mulig å realisere.
I norge er jord plassert midt i triangelet. Dette er grunnen til at du
måler ca. 130 V og ikke 230/2 = 115 V til hver av lederene på 1-fase.
Der er altså tre sidekanter i et trefasetriangel du kan tappe 1-fase fra.
Dette er også gjort i ditt hus, iallefall om der er jordkabel inn.
Du finner igjen denne trefasen i sikringsskapet ditt.
--
********************************************
E'kke greit å være geit i et sauesamfunn
Gei...@omegav.ntnu.no
********************************************
Bruker ikke stekeovner 3fas?
jone berg
Den bruker vel "vanlig" 1-fas med jording og ekstra kraftig kontakt og
ledning, da det vanligvis er mer effekt som skal gaa her enn til
lampepunkter....
Arne
SIden du har vært hos ham og vet at han har 3-fas kan du vel hjelpe ham med
en ekstra 3-fas kurs ?
Hvis du ikke har vært hos ham vet du heller ikke om det ligger 2 eller 3
leder inn til huset, men det kan hende det ligger en 3 leder men det er ikke
sikkert at den 3. er spenningssatt.
Dette kan han finne ut ved å se om det står 3-fas eller 1-fas på måleren
eller ved å se om det går 4 (1-fas) 6 (3-fas) ledere inn i bunnen av måleren
>: og etterspør derfor på denne nyhetsgruppen en kort
>:>forklaring på forskjellen mellom 1-fas og 3-fas.
>
>: 1-fas som er og heter to-fas har 2 strømførende leder som du tilkobler
>: utstyret ditt. 3-fas har 3 strømførende ledere.
>
>1-fase som altså heter 1-fase heter så fordi der er står en spenning
>mellom to ledere.
Jeg snakker ikke om hvor du måler spenning, men om hva det heter.
Jeg har bestandig ment at det var mer korekt å kalle det 2-fas men måtte
kalle det 1- fas fordi det hette det, men for mer enn ti år siden måptte jeg
venne meg på å kalle det 2-fas fordi det heter det.
Oddvar
Normalt ikke hvis du mener vanlig kjøkkenkomfyr, i storkjøkken er det
vanlig.
Oddvar
Mvh
Arne
I Norge har vi hovedsaklig isolert neutral (svevende) slik at jord havner
hvorsomhelst i triangelet.
Noen få har jordet neutral men dette er ikke ført fram til insatllasjonene
slik at jod også her havner hvorsomhelst.
Så har vi til slutt 400 V hvor jord (protection Eart Neutral) blir ført helt
fram til installasjonene og jord får da sin faste plass midt i triangelet.
>Der er altså tre sidekanter i et trefasetriangel du kan tappe 1-fase fra.
>Dette er også gjort i ditt hus, iallefall om der er jordkabel inn.
>Du finner igjen denne trefasen i sikringsskapet ditt.
Når vi ser bort fra nye installasjoner er det få som har 3 leder ført frem
til sikringsskapet om det er luftstrekk eller kabel . Det er ikke alle som
har en elverkskjef som oss som mener 3-fas skal være standard.
Oddvar
Alf Jacob
Oddvar Demmo wrote in message ...
PÃ¥l G. Nord <pn...@online.no> wrote in message
news:qYz%4.22033$C9.4...@news1.online.no...
> Hei!
>
> Jeg har nylig fått en 3-fas båndslipemaskin som jeg ønsker å ta i bruk,
men
> har ikke 3-fas lagt opp i min bolig. Jeg er fullstendig amatør på det
> elektrosniske feltet, og etterspør derfor på denne nyhetsgruppen en kort
> forklaring på forskjellen mellom 1-fas og 3-fas. Samtidig ønsker jeg å få
> vite om jeg på en enkel måte kan bygge om den elektriske motoren slik at
jeg
> kan kjøre den på mitt vanlige 1-fasnett, eller om det er kurant å
installere
> 3-fas i mitt lille verksted i garasjen. Har noen noen tips til meg?
>
Takk igjen!
Først og fremst har du ikke lov til dette, bare for å ha mitt på det tørre.
Og så har du forsikret deg om at du ikke har lettere tilgang på på 3-fas og
at slipemaskinen er 3-fas.
Du setter opp en 316 stikkontakt, kobler jord til jord og de andre to til T1
og T2, kondensatore kobler du mellom T3 og T2 eller T3 hvis den går feil
veg, kondensatoren er sikkert så stor at den må ligge i en boks ved siden av
stikkontakten. Kondensatoren får du hos en motorleverandør/reparatør, du må
oppgi størelse på motor. Denne maskinen blir ikke like sterk som en som går
på "ekte" 3-fas men erfaringen min er at de går til evig tid alikevel.
Oddvar
P.S.
Har du høyrt om 400 volt 3-fase motirer?.
Harald Mossige
---------------------------------
400/690V Y U1--V1--W1
V2 W2 U2
| | |
---------------------------------
230/400V |> U1 V1 W1
| | |
V2 W2 U2
| | |
---------------------------------
--
Tormod J.
Oddvar Demmo <oddv...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:VkT05.24640$C9.4...@news1.online.no...
> >Sikkert. Dessuten nekter de fleste el-verk å gi private husholdinger
> >3-fase opplegg fordi en 3-fase måler er for dyr.
>
>
> Er ikke helt enig der siden jeg aldri har montert nye enfase anlegg
>
> >La meg også bare minne om at det ikke finnes 2-fase anlegg i Norge.
> >Enten er det 1-fase eller 3-fase. Kunstige 2-fase anlegg fantes i UK for
> >mange år siden, og det er det nærmeste en kommer.
>
>
> Du har vært for lenge borte fra dette, forsåvidt jeg også, fra feb88 (da
var
> jeg borte) eller feb91 (da begynte jeg med installasjon igjen) het det 2
> eller 3-fas anlegg, hvorfor vet jeg ikke, men det som er interesant er
hvor
> mange ledere trenger du, det blir jo 2 eller 3 til stigere og sånt. Når
det
> blir snakk om måling kommer elektriker inn og da vet han forhåpentligvis
> hvordan det måles, for de andre kan jeg fortelle at du måler en gang på
> 2-fas anlegg (for å se om en sikring er røket) og en eller kanskje to
ganger
> på et 3-fas anlegg, finner du ikke ut noe er det på tide å ringe
> elektrikeren.
>
> Nå er det slik at når en standard elle forskrift er ferdig utarbeidet har
> ikke de som har arbeidet med den noe mer jobb, men det fikser de lett, de
> bare forandrer litt på den av og til. Da er det ikke lett for deg og meg å
> holde oss helt oppdatert hele tiden, med mindre du er i miljøet hele
tiden.
> Oddvar
>
>
Dette var da en sær diskusjon....
Så vidt jeg vet er distribusjonsnettet i Norge slik at man fører fram 2 av
de tre fasene i et trefasenett fram til brukeren. Den eneste måten de to
fasene kan bli et tofasenett på er å bruke jord som retur, altså koble
lasten mellom en av fasene og jord slik at man får en fasespenning på ca
115V. Dette er så vidt jeg vet ikke tillatt (korriger meg hvis jeg tar feil)
fordi distribusjonsnettet i Norge bruker flytende jord. Hvis den eneste
lovlige måten å kople lasten på er mellom de to fasene, så har man et
ENfasenett der fasespenningen er spenningsforskjellen mellom de to fasene
som distribueres.
Harald
Vi er et par stykker som har fått med oss at benevnelsen på dette er 2-to-
fase nett. Ellers kan du ikke si at to ev de tre fasene blir ført frem til
bruker siden det er vanlig å føre frem alle tre.
Oddvar
Menherreguddamann, har du kun én spenning tilgjengelig i kontakten så kan
ikke den ene spenningen har mer enn én fase. Hvis du insisterer på å kalle
en enfase spenning for tofase så gjør det, men da snakker du verken teknisk
eller norsk.
Om det er vanlig å føre fram alle tre fasene til sikringsskapet så har det
null og niks med dette å gjøre.
Harald
>Dette var da en sær diskusjon....
>
>Så vidt jeg vet er distribusjonsnettet i Norge slik at man fører fram 2 av
>de tre fasene i et trefasenett fram til brukeren. Den eneste måten de to
>fasene kan bli et tofasenett på er å bruke jord som retur, altså koble
>lasten mellom en av fasene og jord slik at man får en fasespenning på ca
>115V. Dette er så vidt jeg vet ikke tillatt (korriger meg hvis jeg tar feil)
>fordi distribusjonsnettet i Norge bruker flytende jord.
riktig nok, men spenningen er vel ikke 115V, snarere 160V såvidt jeg
erindrer. I Rogaland kan en vel saktens ta ut 230-240V mellom to faser
og jord, men hva kan en bruke det til?
>Oddvar Demmo <oddv...@online.no> wrote in message
>news:fkP25.2932$eI.5...@news1.online.no...
>> Vi er et par stykker som har fått med oss at benevnelsen på dette er 2-to-
>> fase nett. Ellers kan du ikke si at to ev de tre fasene blir ført frem til
>> bruker siden det er vanlig å føre frem alle tre.
>> Oddvar
>
>Menherreguddamann, har du kun én spenning tilgjengelig i kontakten så kan
>ikke den ene spenningen har mer enn én fase. Hvis du insisterer på å kalle
>en enfase spenning for tofase så gjør det, men da snakker du verken teknisk
>eller norsk.
Nu er jeg godt nok Dansk ;-)
Men : I Danmark har vi et 230V/400V net hvor en alm stikkontakt er
forbundet til 0 og een fase = 230V
I Norge har i så vidt jeg ved et 127/220V net hvor en alm. stikkontakt
forbindes mellem 2 faser = 220V.
I begge tilfælde er der jo tale om en to-polet tilslutning, forskellen
er "ens" for det udstyr man tilslutter.
--
Se www.repairfaq.org hvis du vil vide mere om fejlfinding/reparation.
Øg din popularitet på usenet, lær at quote
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
Warning : low voltage, connection disabled
Spenningen mellom fase og jord er nettspenning div. med rot3 men med
flytende jord vil det være noe avik. Hvis du i et 230 V anlegg har 230 V
mellom to av fasene og jord er den tredje kortsluttet til jord. Hvis det er
et 400 V anlegg skal det være 230 V mellom alle faser og jord, dette bruker
du til stikk, lys, mm. men du tar dett ut mellom N og fasene.
Når det gjelder Rogaland har jeg hør mye men ikke fra elektrikere, de som
VET må gjerne fortelle om systemene.
Oddvar
TN nullpunktet tilkoblet jord, gir 400v anlegg med 230v enfase mot N-leder
(jord)
IT nullpunktet ikke tilkoblet jord, gir 230v anlegg med 127 v mot jord (uten
jordfeil i kretsen)
Norge har av "gammel vane" IT anlegg.
Unntak er agder - rogaland som har TT nett pga sin spesielle struktur
Jakob
Harald Ljøen <h...@start.no> wrote in message
news:8ifvav$bdq$1...@troll.powertech.no...
> Geir <ga1...@online.no> wrote in message
> news:Pjw25.2461$eI.4...@news1.online.no...
> > Oddvar har skjønt den rette betegnelsen.
> > Faser kommer fra de induserte spenningene i trafoen.
> > 230v IT kan bli 2fas , Merkelig?
>
> Dette var da en sær diskusjon....
>
> Så vidt jeg vet er distribusjonsnettet i Norge slik at man fører fram 2 av
> de tre fasene i et trefasenett fram til brukeren. Den eneste måten de to
> fasene kan bli et tofasenett på er å bruke jord som retur, altså koble
> lasten mellom en av fasene og jord slik at man får en fasespenning på ca
> 115V. Dette er så vidt jeg vet ikke tillatt (korriger meg hvis jeg tar
feil)
> fordi distribusjonsnettet i Norge bruker flytende jord. Hvis den eneste
> lovlige måten å kople lasten på er mellom de to fasene, så har man et
> ENfasenett der fasespenningen er spenningsforskjellen mellom de to fasene
> som distribueres.
>
> Harald
>
>
Enkelte gonger var der behov for å "fasedela" last om der var meir en ein
fase inn til huset, for eksempel til komfyrer eller store varmeovner. Lasta
blei delt i to, og ein fase til kvar. Den eine delen blei kopla mellom R og
N, den andre delen mellom S og N.
Lasta blei då 2 fase kopla!
Ein liten kurisiotet:
Ved ovner kopla slik, sette vi ofte termostat i nullederen, og ein med lit
høgare temperatur i den eine fasen.
NÃ¥r null-termostaten braut, blei dei to gruppene kopla i serie mellom 2
faser, = tilnærma halv efekt. ( forsøk å rekna litt på det.)
Harald Mossige
>Ved 400 V anlegg er spenningen mellom hver fase og jord 230 V.
>Vanlige abonenter får tilført ein fase + 0. ( stjernepunktet).
>Inne i huset blir null- lederen delt i 2: den eine går til jord, med
>jordplate og alt det der. Den andre ledningen blir brukt som strømførande
>(returledning fra fase).
>
>Enkelte gonger var der behov for å "fasedela" last om der var meir en ein
>fase inn til huset, for eksempel til komfyrer eller store varmeovner. Lasta
>blei delt i to, og ein fase til kvar. Den eine delen blei kopla mellom R og
>N, den andre delen mellom S og N.
>
>Lasta blei då 2 fase kopla!
>
>Ein liten kurisiotet:
>Ved ovner kopla slik, sette vi ofte termostat i nullederen, og ein med lit
>høgare temperatur i den eine fasen.
>NÃ¥r null-termostaten braut, blei dei to gruppene kopla i serie mellom 2
>faser, = tilnærma halv efekt. ( forsøk å rekna litt på det.)
To tusen watts ovner i serie på 400 V blir 1512 W mao 3/4 effekt. Var dette
dagens nøtt ? :-)
Men er dette en forskriftsmessig måte å koble på, to 230 V komponeter i
serie på 400 V ?
En annen sak:
Hvis noen har 400 V system og finner trang til å "leke" med dette kan de se
her hvordan det kan ende.
http://home.sol.no/~odemmo/fordelig.html
Oddvar
>Husk at det finnes to hovedtyper av nett.
>
>TN nullpunktet tilkoblet jord, gir 400v anlegg med 230v enfase mot N-leder
>(jord)
>IT nullpunktet ikke tilkoblet jord, gir 230v anlegg med 127 v mot jord (uten
>jordfeil i kretsen)
som sagt så er det mest i urbane strøk brukt IT anlegg med jordet
midtpunkt, mens på landsbygda er det som du sier - ikke jord,
ihvertfall her i Agder
>
>Norge har av "gammel vane" IT anlegg.
>Unntak er agder - rogaland som har TT nett pga sin spesielle struktur
nei, Agder er type 'Bulgaria', men flere elverk plarnlegger å bygge om
til 400V anlegg, skal være noe utbredt også på Østlandet
Dette er ikke mitt fagfelt, mitt fagfelt er svakstrøm, men jeg fikk
det fra en elektriker for noen år siden
>
>Oddvar Demmo skrev i meldingen ...
>>
>>J M Noeding skrev i meldingen
>>>riktig nok, men spenningen er vel ikke 115V, snarere 160V såvidt jeg
>>>erindrer. I Rogaland kan en vel saktens ta ut 230-240V mellom to faser
>>>og jord, men hva kan en bruke det til?
>>
>
>Ved 400 V anlegg er spenningen mellom hver fase og jord 230 V.
>Vanlige abonenter får tilført ein fase + 0. ( stjernepunktet).
>Inne i huset blir null- lederen delt i 2: den eine går til jord, med
>jordplate og alt det der. Den andre ledningen blir brukt som strømførande
>(returledning fra fase).
trodde det var snakk om IT-anlegg, men som sagt - der borte på Bryne
hvor jeg tror du bor, og for den saks skyld i mesteparten av det
siviliserte Rogaland stemmer det du sier, også i endel av
Oslo-området, mens her i Vest-Agder er det fortsatt som i Bulgaria,
tror mesteparten av landet fortsatt er slik
Her i Krsand er det jordpunkt på trafo, mens Vest-Agder Elverk ikke
har det slik, de liker flytende midtpunkt
>
>
Var det ikke Alabania :-)
>tror mesteparten av landet fortsatt er slik
>Her i Krsand er det jordpunkt på trafo, mens Vest-Agder Elverk ikke
>har det slik, de liker flytende midtpunkt
Noen har atmofæriske forhold (lyn og torden som du ikka alltid ser) som gjør
at disnoiteren (ikke rett skrevet) ligger kortsluttet til jord, disse
kjøreer med jordet neutral, som fx. Bodø såvidt jeg vet, når det gjelder 230
V anlegg
Oddvar
Til mere effektkrevende gjør de ihvertfall det, jeg har koblet om en del
utstyr som er hentet i Svarige og Finland
>>Når det gjelder Rogaland har jeg hør mye men ikke fra elektrikere, de som
>>VET må gjerne fortelle om systemene.
>
>Kanskje jeg burde scanne mitt gruppe L sertifikat og legge det ut på
>nettet først ...
Nei, har ikke sett noen som motsrider dine forklaringer.
>Jeg blir litt forundret dersom alle fylkene utenom Rogaland og Vest
>Agder framleis holder seg til Albania-systemet med 127 volt til jord.
400 V er et system som blir mer og mer brukt i Norge, men bygger du et hus
langt ute på landet får du neppe egen 400 V trafo hvis det er trafo fra før.
Oddvar
Kan du utdype dette litt mere ?
>Rait. 2 ledninger/poler som leverer 230 volt vekselstrøm kan kun være
>1-faset, uansett om anlegget som ligger bak er 230/400 eller 127/220.
>Alle forsøk på å definere noe annet er vrøvl.
Det er det heller ingen i denne tråden som har prøvd.
Oddvar
>Jeg blir litt forundret dersom alle fylkene utenom Rogaland og Vest
>Agder framleis holder seg til Albania-systemet med 127 volt til jord.
>
blir litt nyssgjerrig, hvor i Vest-Agder har vi slikt nett, var det
ikke 200-220V nett i Bulgaria og 110V i Albania eller husker jeg
feil?
Eller, var det slik at paven har skjegg?
Harald Mossige
I sikringsboksen trodde du :-) Ihvertfall ikke hos meg, jeg kaller det ennå
1-fas selv om jeg blir korrigert for det.
>>Om det er vanlig å føre fram alle tre fasene til sikringsskapet så har det
>>null og niks med dette å gjøre.
>
>Sant nok.
Hvorfor ta det med i denne sammenhengen ?
Oddvar
Oddvar Demmo <oddv...@online.no> wrote in message
news:1Un55.1019$MS3....@news1.online.no...
Vi kan aldri få noen standar i Norge hvis noen skal stikke seg ut hele
tiden. På 400 V greier du deg med 1 sikring pr. 1fas kurs, på 3fas blir det
3 eller 4
Oddvar
Ja, jeg læret det faktisk som barn :-) men det er det som kommer her jeg
ville ha forklaring på og det skal ikke jeg protestere på, heller tvert
imot:
>De profesjonelle gråtekonene i NVE har kommet med en del utspill som
>skal overbevise oss om at elektrisk oppvarming er feil, og at vannkraft
>er en belastning for miljøet.
>
>Først var alle magasinene tomme, og vannkraften sto i fare. Når ingen
>beit på dette og magasinene rant over ble plutselig nettet sprengt, og
>det var i vinter fare for sonevis utkobling. Hva blir det neste?
>
>Alternativet til elektrisk varme innendørs synes å være gasskraft,
>vedfyring og utslipp av CO2 slik at det blir varmere utendørs.
>
>>>Rait. 2 ledninger/poler som leverer 230 volt vekselstrøm kan kun være
>>>1-faset, uansett om anlegget som ligger bak er 230/400 eller 127/220.
>>>Alle forsøk på å definere noe annet er vrøvl.
>
>>Det er det heller ingen i denne tråden som har prøvd.
>
>Ahem, ...
Henviser ku til NEK 400 ++
Innen Forsvaret har det vært orientering om 230/400 V og 1/2/3fas
Oddvar
hva slags standard har 4 ?
Det var noen her som kallte det 3-fase med 2 fasetråder og en penta
(norsk ord for neutral), høres sykt ut, jeg ville kalle det 2 faser
Det er vanlig å bryte alle 3 faseledere sammen med neutral, det krever 4
polt overlastvern, til en 3fas motor trnger du bare de 3 fasene og et 3 polt
vern.
Det siste vet ikke jeg hva du mener med.
Oddvar
>>Det var noen her som kallte det 3-fase med 2 fasetråder og en penta
>>(norsk ord for neutral), høres sykt ut, jeg ville kalle det 2 faser
>
>Det siste vet ikke jeg hva du mener med.
godt, da er vi antakelig enige
OK. Nå skal jeg prøve å forklare hvordan dette høres ut for meg:
Nettspenningen på den ene fasen dividert på roten av 3, er lik spenningen
mellom stjernepunktet og jord. Ved mindre hovedsløyfen ikke er splittet i 2
faser, i såfall er skal det divideres med 3 1/3. Den 3 fasen er koblet til
jord, og den fjerde mellom jord og fase 1. Fase 2 er ikke koblet til jord,
men derimot i paralell med fase 1, som ikke er kortsluttet under normale
omstendigheter. Alle disse fasene gir dermed 400V, så lenge fase 3 ikke
krysses med fase1/jord. 230V oppnås ved å koble sikringer mellom jord og
fase 4. Disse ryker derfor ganske fort, og må byttes for å unngå
spenningsfall til 110V * 3 1/3 / 240. -opphøyd i andre...
Hehe!
Du må være Spøkern fra Økern :-)
Oddvar