Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Kjøpe bruktbil - hva må jeg tenke på?

0 views
Skip to first unread message

Eirik Opsanger

unread,
Oct 17, 2002, 3:32:41 PM10/17/02
to

"Nora Andersen" <nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote in message
news:2a1uquovenk2cdhbe...@4ax.com...
> Jeg vurderer å kjøpe en brukt Hyunday Atos-99 modell, som har gått ca
> 60 000 km. Den har aldri vært i kollisjon og alle servicer har vært
> fulgt, i følge eier.
>
> Hva må jeg tenke på? Jeg vet at jeg kan laste ned NAF-kontrakt noe
> sted, er det noen som har link til hvor?

Sjekk heftelser i http://www.brreg.no

Jeg fant kontrakten på http://www.naf.no for en stund siden. Vet ikke helt
om den ligger der fortsatt....

> Hvordan gjøres alt rent praktisk? Hvor mye utgjør
> registreringsavgiften? Det er første gang jeg kjøper bruktbil!

Når du kjøper bilen fyller du og selger ut den øverste delen på vognkortet
(eller eget skjema for overtagelse av motorvogn) og sender denne til
vegvesenet. Da får du regning på omreg. avg. innnen noen dager.
Når denne er betalt får du nytt vognkort.
Se http://www.dinside.no/page/artf/23578.shtml? for omregavg.

Se ellers http://www.vegvesen.no

mvh
Eirik Opsanger
www.sjonglering.com


Terje Johan Abrahamsen

unread,
Oct 17, 2002, 3:42:05 PM10/17/02
to

"Nora Andersen" <nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote in message
news:2a1uquovenk2cdhbe...@4ax.com...
> Jeg vurderer å kjøpe en brukt Hyunday Atos-99 modell, som har gått ca
> 60 000 km. Den har aldri vært i kollisjon og alle servicer har vært
> fulgt, i følge eier.

Hva med å kjøpe en noe bedre, men eldre bil til samme prisen?


Eyvind Spangen

unread,
Oct 17, 2002, 10:10:30 PM10/17/02
to
On Thu, 17 Oct 2002 18:48:22 GMT, Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote:

>Jeg må ta opp et lite lån på ca 15.000 kr. Hva må jeg ha av
>informasjon før jeg går til banken?

Ta det som et forbrukslån. Tinglysing + andre gebyrer på et billån
koster så mye at det ikke lønner seg på et så lite beløp, da er det
bedre å bare låne det til en litt høyere rente og slippe alt sammen.
Regner med at du kan nedbetale det i løpet av max. et år uansett..

--
E. Spangen
'86 Audi 100 2.2 CS quattro

Torkel Lodberg

unread,
Oct 18, 2002, 1:12:08 AM10/18/02
to
Nora Andersen wrote:

> Jeg vurderer å kjøpe en brukt Hyunday Atos-99 modell, som har gått ca
> 60 000 km. Den har aldri vært i kollisjon og alle servicer har vært
> fulgt, i følge eier.


Denne (antar det er samme som nyeste modell) ble testet i Svenske
Trafikmagasinet noen få uker siden, de var stort sett positive men
kollisjonssikkerheten er ikke den beste. Mener å huske at frontruten
sprekker lett, så det bør du sjekke. Hvis du går inn på www.svt.se
kan det være at du klarer å finne fram til den aktuelle testen.

Kjell Pettersen

unread,
Oct 18, 2002, 2:40:29 AM10/18/02
to
Nora Andersen <nor-and...@NOSPAMonline.no> :

> Jeg vurderer å kjøpe en brukt Hyunday Atos-99 modell, som har gått ca
> 60 000 km. Den har aldri vært i kollisjon og alle servicer har vært
> fulgt, i følge eier.
>

> Hva må jeg tenke på? Jeg vet at jeg kan laste ned NAF-kontrakt noe
> sted, er det noen som har link til hvor?
>

> Hvordan gjøres alt rent praktisk? Hvor mye utgjør
> registreringsavgiften? Det er første gang jeg kjøper bruktbil!
>

> Jeg må ta opp et lite lån på ca 15.000 kr. Hva må jeg ha av
> informasjon før jeg går til banken?
>

Du vil få et vesentlig billigere bilhold om du går ned de 15000 kronene du
mangler. Husk også at ei krone eller to i bakhånda kan være greit å ha ved
bilkjøp. Hvis jeg tipper at Atosen du kikker på koster ca 90000 vil du få
greie biler til 75000 også.

--
Kjell P.
Bilpoet på www.bilrim.no

Ørjan Sandland

unread,
Oct 18, 2002, 3:15:57 AM10/18/02
to

"Nora Andersen" <nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote in message
news:2a1uquovenk2cdhbe...@4ax.com...
> Jeg vurderer å kjøpe en brukt Hyunday Atos-99 modell, som har gått ca
> 60 000 km. Den har aldri vært i kollisjon og alle servicer har vært
> fulgt, i følge eier.
>
> Hva må jeg tenke på?

Hei Nora,

du har allerede fått mange gode forslag.
Dersom du ikke er bilkyndig selv, bør du gjøre ett av to; ta med deg en
bilkyndig på en lengre prøvetur, eller få en naf-test eller lignende.
NAF kjøpsråd er en test de gjør unna meget raskt også, og denne er orientert
mot å gi deg en reell pekepinn på verdi.

mvh,
Ørjan


Simen J. Malerbakken

unread,
Oct 18, 2002, 3:58:33 AM10/18/02
to

"Nora Andersen" <nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote in message
news:2a1uquovenk2cdhbe...@4ax.com...
> Jeg vurderer å kjøpe en brukt Hyunday Atos-99 modell, som har gått ca
> 60 000 km. Den har aldri vært i kollisjon og alle servicer har vært
> fulgt, i følge eier.
>
> Hva må jeg tenke på? Jeg vet at jeg kan laste ned NAF-kontrakt noe
> sted, er det noen som har link til hvor?
>
> Hvordan gjøres alt rent praktisk? Hvor mye utgjør
> registreringsavgiften? Det er første gang jeg kjøper bruktbil!
>
> Jeg må ta opp et lite lån på ca 15.000 kr. Hva må jeg ha av
> informasjon før jeg går til banken?

Hei, ser du har fått en del gode råd, men husk på en sak, dersom du føler
deg utsikker gå til en som kan hjelpe deg, det finnes i dag mange firmaer
som er villige til å hjelpe deg med kjøpsprosessen.

Husk på følgende:
-Heftelser, en utskrift fra Brønnøysundsregistrene, viser at du handlet i
"god tro"
-Salgsmelding, sørg for å sende to, ene finner du på toppen av vognkortet og
heter salgsdel, den andre får du på politistasjonen, og hos Statens Vegvesen
Trafikkstasjon.
-Kontrakt, NAF har en kontrakt som kan brukes, dette er en standard
forbruker kontrakt, og kan brukes, jeg liker dog BIL sine kontrakter bedre,
men dette har med juridiske forhold å gjøre, det er større mulighet for sær
spesifisering på en kontrakt fra BIL. (Bil Importørenes Lansforening)
-Få noen med god kunnskap om den bilen du skal ha til å se på den, det er
viktig, slik at man er sikker på om det er et greit kjøp, man kn selvsagt
aldri bli 100% sikker, men det er i hvertfall en sikkerhet, en
tilstandsrapport er viktig, på en slik er det spesifisert hva som er feil på
bilen, og er en ting merket med "Bra", og likevel viser seg å være "dårlig"
er det bare å klage, da er verkstedet som utførte rapporten ansvarlige for
at den er i hht. rapport, slik er det ikke om du tar en NAF test, så i mine
øyne er derfor en Tilstandsrapport langt bedre enn en NAF test.
Riktig nok kan en NAF test være noe enklere da de gjerne sier anbefalt eller
ikke, men det er ikke uvanlig at e tar feil. Jeg har selv erfart at det på
alle bilene jeg har testet hos NAF har blitt oversett tildels dyre
reperasjoner.
-Sjekk historikk, alle biler har en historie, et par telefoner og vips så
vet du om det som er sagt om bilen stemmer, det kan vær en billig
investering.
-Reg avgiften på din bil husker jeg ikke, men du finner den på www.toll.no
du må vite egenvekt og reg år på bilen.
-Finansiering det rimeligste på et slikt beløp er en kontokreditt, det
koster deg lite og er fleksibelt, men det er en relativt dyr måte å utsette
betaling på over lang tid.
Skal du finansiere over lenger tid, (mer enn 12 måneder) bør man ta opp et
lån, problemet med et forbrukslån er at det også er relativt dyrt, billån er
billig, men har en relativt høy etableringskostnad, det koster feks en god
del penger å få tinglyst pantet.

Lykke til, men husk det er enkelt å betale noen et par tusenlapper for at du
sliper alt over, de fikser alt for deg, men igjen det er jo litt morro å
fikse slikt selv da.

--
Simen J. Malerbakken
'98 E 300 TDT Avantgarde

www.mbentusiastklubb.com


Asgeir Nilsen

unread,
Oct 18, 2002, 5:01:03 AM10/18/02
to
Nora Andersen <nor-and...@NOSPAMonline.no> writes:

> Jeg vurderer å kjøpe en brukt Hyunday Atos-99 modell, som har gått ca
> 60 000 km. Den har aldri vært i kollisjon og alle servicer har vært
> fulgt, i følge eier.

Sjekk serviceheftet, og se at alle rubrikkene er fylt ut med dato,
km. stand og stempel fra verksted.

Ellers ville jeg kanskje tatt den med på et verksted og fått en
tilstandsrapport, så vet du mer om hva du kjøper. Be om å få være med
når de går gjennom bilen, og få dem til å fortelle deg hva som er bra
og ikke bra på «vanlig norsk».

> Hvordan gjøres alt rent praktisk? Hvor mye utgjør
> registreringsavgiften? Det er første gang jeg kjøper bruktbil!

Hvis den Hyundayen er mellom 800 og 1200 kg, og er en 1999-modell,
kommer omregistrering ifølge www.biltilsynet.no¹ på 5.803 kroner.

Ellers må du huske at bilforsikringen må være i orden før du får
registrert bilen.

¹ Nei, denne er ikke offisiell.

--
Asgeir Nilsen

jon-gunnar pettersen

unread,
Oct 18, 2002, 5:09:33 PM10/18/02
to
"Torkel Lodberg" <torkel....@REMOVETHISchello.no> wrote in message
news:3DAF9820...@REMOVETHISchello.no...

> Denne (antar det er samme som nyeste modell) ble testet i Svenske
> Trafikmagasinet noen få uker siden, de var stort sett positive men
> kollisjonssikkerheten er ikke den beste. Mener å huske at frontruten

vel, jeg så også det programmet - og hørte at de var stort sett negative...
Hørte du/jeg etter? Jeg syntes de "mellom linjene" tydelig sa at dette er en
blikkboks på hjul... Og sikkerhet er viktig...

JGP


Knut Oddvar Riisøen

unread,
Oct 19, 2002, 12:46:17 PM10/19/02
to
Nora Andersen <nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote in
<2d23rucl5892hue32...@4ax.com>:

>Atos har vel aldri skåret høyt på sikkerhetstester. Den har f.eks
>bare en kollisjonspute. Aller helst vil jeg jo ha en Yaris, men jeg
>har ikke råd til å ta opp 100 000 i lån.
>
>Jeg synes 60 000 kr er et rimelig tilbud

60.000 hørtes veldig rimelig ut, ja - og Atos har faktisk ikke gjort det
_så_ dårlig i forhold til de andre i klassen, spesielt i sidekollisjoner
har den gjort det godt. Se Euro-NCAP testen her
http://www.euroncap.com/ratings.php3?id=superminis&order=1
Som du ser, like bra som f.eks. Fiesta, Ka og samme årsklasse Polo, bedre
enn Micra og Saxo f.eks., men litt dårligere enn Yaris som er
klasselederen.

Med en Atos kan du sikkert se frem til et rimelig bilhold.

--
Knut O.
'01 RAV4

Frode Strand

unread,
Oct 19, 2002, 2:07:04 PM10/19/02
to
Nora Andersen wrote:

> On Fri, 18 Oct 2002 05:12:08 GMT, Torkel Lodberg
> <torkel....@REMOVETHISchello.no> wrote:
>
>
>>Denne (antar det er samme som nyeste modell) ble testet i Svenske
>>Trafikmagasinet noen få uker siden, de var stort sett positive men
>>kollisjonssikkerheten er ikke den beste. Mener å huske at frontruten
>>sprekker lett, så det bør du sjekke. Hvis du går inn på www.svt.se
>>kan det være at du klarer å finne fram til den aktuelle testen.
>>
>

> Atos har vel aldri skåret høyt på sikkerhetstester. Den har f.eks
> bare en kollisjonspute. Aller helst vil jeg jo ha en Yaris, men jeg
> har ikke råd til å ta opp 100 000 i lån.
>
> Jeg synes 60 000 kr er et rimelig tilbud


Du får veldig mye bedre bil enn atos for 60 000,- , du må bare godta at
de er noen få år eldre.

fS

Trond-Arve Hjelle

unread,
Oct 19, 2002, 5:09:49 PM10/19/02
to
Sat, 19 Oct 2002 17:09:24 GMT, skreiv KAS <k...@dod.no> :

>Slimete vortepadder fra det ytre rom tvang Nora Andersen til å knotte:


>
>>On Fri, 18 Oct 2002 05:12:08 GMT, Torkel Lodberg
>><torkel....@REMOVETHISchello.no> wrote:
>>

>>>Denne (antar det er samme som nyeste modell) ble testet i Svenske
>>>Trafikmagasinet noen få uker siden, de var stort sett positive men
>>>kollisjonssikkerheten er ikke den beste. Mener å huske at frontruten
>>>sprekker lett, så det bør du sjekke. Hvis du går inn på www.svt.se
>>>kan det være at du klarer å finne fram til den aktuelle testen.
>>

>>Atos har vel aldri skåret høyt på sikkerhetstester. Den har f.eks
>>bare en kollisjonspute. Aller helst vil jeg jo ha en Yaris, men jeg
>>har ikke råd til å ta opp 100 000 i lån.
>>
>>Jeg synes 60 000 kr er et rimelig tilbud
>

>Ærlig talt, kjøp deg heller en eldre og bedre bil.

Japp, kva med ein 900? ;)
Ser at bilar rundt 90 modell med 16v innsprut går for rundt 30-40k....

Er ihvertfall ein artigare bil enn Atos.

--
Trond-Arve Hjelle
M91 SAAB 900 T16
http://home.no.net/tahjelle
http://www.pluggers.com - Gutta på gølve

Trond-Arve Hjelle

unread,
Oct 19, 2002, 6:51:48 PM10/19/02
to
Sat, 19 Oct 2002 22:48:22 GMT, skreiv KAS <k...@dod.no> :

>Slimete vortepadder fra det ytre rom tvang Trond-Arve Hjelle til å
>knotte:


>
>>Japp, kva med ein 900? ;)
>>Ser at bilar rundt 90 modell med 16v innsprut går for rundt 30-40k....
>>
>>Er ihvertfall ein artigare bil enn Atos.
>

>Definitivt et mye bedre valg.
>
>Atos er jo selve symbolet på bil for klønete og nevrotiske
>kjærrrringer i trafikken. Så om man ikke vil bli assosiert med slike,
>eller en slik, så er det neppe en god ide.
>
>Dessuten er det en dårlig bil, som også er utrolig stygg.

Omtrent same kundegruppe har Skrusuki Wagon R, såg ein slik med ei
gammal dame i, ho kunne sikkert ikkje betjene radioen i bilen, sidan
det stod ein sånn kassettspelar sak i passasjersetet, og ho dama sat
og fikla med den i ferjekøa... BTW so måtte ho dama ha 5 meter mellom
Skrusukien og 900-en... ;) Normal avstand er vel sånn ca ein
halvmeter....

Dan Ullén

unread,
Oct 19, 2002, 7:00:52 PM10/19/02
to
Trond-Arve Hjelle <saa...@online.no> skrev:

>Sat, 19 Oct 2002 22:48:22 GMT, skreiv KAS <k...@dod.no> :
>
>>Slimete vortepadder fra det ytre rom tvang Trond-Arve Hjelle til å
>>knotte:
>>
>>>Japp, kva med ein 900? ;)
>>>Ser at bilar rundt 90 modell med 16v innsprut går for rundt 30-40k....
>>>
>>>Er ihvertfall ein artigare bil enn Atos.
>>
>>Definitivt et mye bedre valg.
>>
>>Atos er jo selve symbolet på bil for klønete og nevrotiske
>>kjærrrringer i trafikken. Så om man ikke vil bli assosiert med slike,
>>eller en slik, så er det neppe en god ide.
>>
>>Dessuten er det en dårlig bil, som også er utrolig stygg.
>
>Omtrent same kundegruppe har Skrusuki Wagon R, såg ein slik med ei
>gammal dame i,

De to siste dagene jeg kjørte til jobben i uken fastnet jeg bak biler
som kjørte i 55-60 km/h i 80-sone. Den første var en ganske ny
Mercedes av mellomklasse. Den andre var en ny BMW 5-serie. Så man skal
ikke ha fordommer om hvilke bileiere som kjør som gamle kjerringer.
(Eller kanskje det er akkurat det man skal? ;-)

--
d...@dod.no -+- NIC#01 -+- DoD#2061 -+- OTC#177
Fiat Stilo 1.6 3P -02

Trond-Arve Hjelle

unread,
Oct 19, 2002, 7:01:21 PM10/19/02
to

Tja, no var då berre det nemt som eit eksempel, når eg tenkjer meg om
so har eg aldri sett nokon mann under 60 køyrt rundt i ein Wagon R
då... ;)

Jens Kr. Kirkebø

unread,
Oct 20, 2002, 4:14:47 AM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 06:27:30 GMT, Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote:

>>Du får veldig mye bedre bil enn atos for 60 000,- , du må bare godta at
>>de er noen få år eldre.
>

>Hva legger du i "bedre bil"? Jeg har en følelse av at gutter ofte
>tenker på andre ting enn jenter i denne saken. Jeg er opptatt av
>driftsikkerhet og lite vedlikehold. Jeg gir faen i fart,
>motorstørrelse, utseende og teknisk dilldall. Jeg vil ha en liten bil
>med lavt bensinforbruk.

Godt sagt. Er ikke greit å be om råd ang. bilkjøp her, du får bare råd
om å kjøpe en gammal Mercedes, Saab eller Audi :) Atos er sikkert en
grei bil til ditt bruk og bør ligge lavt i pris nå som den nye Getz
har kommet. For 60k kan du neppe tape særlig penger på den om du
beholder den et minst et par-tre år og behandler den greit (service,
voksing et par ganger i året osv.).

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 7:17:01 AM10/20/02
to
Nora Andersen wrote:

> On Sat, 19 Oct 2002 18:07:04 GMT, Frode Strand <yon...@online.no>
> wrote:
>
>
>>Du får veldig mye bedre bil enn atos for 60 000,- , du må bare godta at
>>de er noen få år eldre.
>>
>

> Hva legger du i "bedre bil"? Jeg har en følelse av at gutter ofte


Tja.. en bil som ikke er det absolutt billigste en av de fra før
billigste bilfabrikkene greier å hive sammen.


> tenker på andre ting enn jenter i denne saken. Jeg er opptatt av
> driftsikkerhet og lite vedlikehold. Jeg gir faen i fart,
> motorstørrelse, utseende og teknisk dilldall. Jeg vil ha en liten bil
> med lavt bensinforbruk.


Selvsagt. Det vil vi jo alle.

> Det eneste Atos ikke har er like bra
> trafikksikkerhet som Yaris. Yaris har alt jeg vil ha, men jeg gidder
> ikke låne 100 000 kr for å få kjøpt en Yaris på tilbud (må ha
> Sol-versjonen på grunn av høydejusterbart forsete). Jeg gidder heller
> ikke låne 70 000 kr for å kjøpe en brukt Yaris. Med 15 000 kr i
> kassakreditt, kan jeg muligens bli kvitt lånet allerede etter jul.
>
> Jeg tror også at med en så lav pris som 60 000 kr for en tre år gammel
> Atos som har kjørt skadefritt og ikke hatt noe kluss med mekanikken
> eller elektronikken, og som har kjørt 60 000 km, så vil jeg få en grei
> innbyttepris hvis jeg senere finner ut at jeg vil bytte til Yaris.
> Det kan hende jeg kan selge bilen om et par måneder til samme pris som
> jeg ga for den, eller mer.


Hva koster denna ny, da? Syns ikke det hørtes ut som noe voldsomt verditap.

Høres ut som du har bestemt deg, så da er det jo bare å løpe og kjøpe.

fS

Jens Kr. Kirkebø

unread,
Oct 20, 2002, 7:30:29 AM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 11:17:01 GMT, Frode Strand <yon...@online.no>
wrote:

>> Jeg tror også at med en så lav pris som 60 000 kr for en tre år gammel


>> Atos som har kjørt skadefritt og ikke hatt noe kluss med mekanikken
>> eller elektronikken, og som har kjørt 60 000 km, så vil jeg få en grei
>> innbyttepris hvis jeg senere finner ut at jeg vil bytte til Yaris.
>> Det kan hende jeg kan selge bilen om et par måneder til samme pris som
>> jeg ga for den, eller mer.
>
>Hva koster denna ny, da? Syns ikke det hørtes ut som noe voldsomt verditap.

Tipper omtrent det dobbelte eller litt mer. Så det er ganske hefitg
verditap. Andre biler kommer vel normalt ikke ned på 50% restverdi før
nærmere 5 år.

Knut Oddvar Riisøen

unread,
Oct 20, 2002, 7:37:50 AM10/20/02
to
Jens Kr. Kirkebø <je...@ikom.no> wrote in
<hs45ruksk62ss6brt...@4ax.com>:

>> Hva koster denna ny, da? Syns ikke det hørtes ut som noe voldsomt
>> verditap.
>
>Tipper omtrent det dobbelte eller litt mer. Så det er ganske hefitg
>verditap. Andre biler kommer vel normalt ikke ned på 50% restverdi før
>nærmere 5 år.

Kommer an på. Er det kjipeste modell, så kostet den 99.500,- _ny_, da var
det en GL ribbet for utstyr. "Toppmodellen" GLS kostet 116.000 ny, men
hadde mye mer utstyr som ABS, Servo, sentrallås, startsperre og varme i
forsetene.

Jens Kr. Kirkebø

unread,
Oct 20, 2002, 9:18:36 AM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 11:37:50 GMT, ra...@riisoen.net (Knut Oddvar
Riisøen) wrote:

>>> Hva koster denna ny, da? Syns ikke det hørtes ut som noe voldsomt
>>> verditap.
>>
>>Tipper omtrent det dobbelte eller litt mer. Så det er ganske hefitg
>>verditap. Andre biler kommer vel normalt ikke ned på 50% restverdi før
>>nærmere 5 år.
>
>Kommer an på. Er det kjipeste modell, så kostet den 99.500,- _ny_, da var
>det en GL ribbet for utstyr. "Toppmodellen" GLS kostet 116.000 ny, men
>hadde mye mer utstyr som ABS, Servo, sentrallås, startsperre og varme i
>forsetene.

Husk å legge på for vinterdekk, leveringsomkostninger og evt. stereo.
Blir fort 12-15k av det.

Trond-Arve Hjelle

unread,
Oct 20, 2002, 9:58:23 AM10/20/02
to
Sun, 20 Oct 2002 06:29:39 GMT, skreiv Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> :

>On Sat, 19 Oct 2002 23:09:49 +0200, Trond-Arve Hjelle
><saa...@online.no> wrote:
>
>>Japp, kva med ein 900? ;)
>

>En hva-for-noe? :-)

ni-noll-noll=900.

>>Ser at bilar rundt 90 modell med 16v innsprut går for rundt 30-40k....
>>
>>Er ihvertfall ein artigare bil enn Atos.
>

>Jeg er ikke ute etter å ha det artig med bilen:-) Jeg vil bare komme
>emg rundt uten for mye dill-dall og kluss med ting som må skiftes ut
>osv... Dessuten liker jeg ikke store biler.

Vel, somsagt den eg hadde no sist (M87 900c) Brukte eg ca. 2kkr på, då
var 2 nye dekk og eit batteri inkludert.
På den eg har no, har eg ikkje brukt ei krone på nye delar, har berre
skifta olje.....
Og, ein 900 er ikkje sooo stor...
Er rundt 4.7m, men mulig det er noko stort? Mn du har store gode
fangarar som tåler ein støyt ihvertfall... ;)

Eyvind Spangen

unread,
Oct 20, 2002, 10:19:55 AM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 14:04:59 GMT, Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote:

>Nå skal det sies at jeg har sett like gamle Atoser til slags for 90
>000 kr.

Jada, jeg har sett 15 år gamle Audi 100 til 70000,- også, men det er
ingen som kjøper til den prisen.

Å gi 90000,- for en 3 år gammel Atos kvalifiserer til Gaustad.. :-D

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 11:28:33 AM10/20/02
to
Trond-Arve Hjelle wrote:

> Sun, 20 Oct 2002 06:29:39 GMT, skreiv Nora Andersen
> <nor-and...@NOSPAMonline.no> :
>
>
>>On Sat, 19 Oct 2002 23:09:49 +0200, Trond-Arve Hjelle
>><saa...@online.no> wrote:
>>
>>
>>>Japp, kva med ein 900? ;)
>>>
>>En hva-for-noe? :-)
>>
>
> ni-noll-noll=900.


Trond-Arve her prøver å fortelle at det er en saab 900.

Kanskje han tom. har en bilde å vise fram, så litt mindre bilgærne Nora
skjønner hva du prater om ?

fS

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 11:30:09 AM10/20/02
to
Nora Andersen wrote:

> On Sun, 20 Oct 2002 11:17:01 GMT, Frode Strand <yon...@online.no>
> wrote:
>
>
>>>Hva legger du i "bedre bil"? Jeg har en følelse av at gutter ofte
>>>
>>
>>Tja.. en bil som ikke er det absolutt billigste en av de fra før
>>billigste bilfabrikkene greier å hive sammen.
>>
>

> Jeg er ikke opptatt av å ha noe statusobjekt:.


Neida. har skjønt det. men du er opptatt av lave kostnader? å kjøpe det
aller billigste som finnes er oftest ikke veien å gå for å få
driftssikre ting.

fS

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 11:30:31 AM10/20/02
to
Nora Andersen wrote:

> On Sun, 20 Oct 2002 13:30:29 +0200, Jens Kr. Kirkebø <je...@ikom.no>
> wrote:
>
>
>>Tipper omtrent det dobbelte eller litt mer. Så det er ganske hefitg
>>verditap. Andre biler kommer vel normalt ikke ned på 50% restverdi før
>>nærmere 5 år.
>>
>

> Nå skal det sies at jeg har sett like gamle Atoser til slags for 90
> 000 kr.


men hva ble de solgt for?

fS

Simen J. Malerbakken

unread,
Oct 20, 2002, 11:46:05 AM10/20/02
to

"Nora Andersen" <nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote in message
news:1bj4ru04kjcsmjlms...@4ax.com...

> On Sat, 19 Oct 2002 22:48:22 GMT, KAS <k...@dod.no> wrote:
>
> >Atos er jo selve symbolet på bil for klønete og nevrotiske
> >kjærrrringer i trafikken. Så om man ikke vil bli assosiert med slike,
> >eller en slik, så er det neppe en god ide.
>
> Det høres ut som om det er akkurat rette bilen for meg, da:-)

Jeg sitter her å leser postene dine, og kommer til den konklusjon at det
høres ut som om dette er bilen for deg, du skal ha en liten og billig bil,
uten noen form for spesiele egenskaper.
Men som KAS er inne på du kan finne mye annet for 60 000,- denne har jo
fordelen av å være relativt ny, det er jo greit med tanke på
vedlikeholdskostnader, men det er ikke så store forskjeller. Uansett finn
noe du liker, det kommer jo til å være et valg du må leve med en stund.
Hvilken type Atos er det? Utstyr, km, etc, utifra det kan en jo bedømme
pris, og om dette er et fordelaktig tilbud.

Er det en 1998 1,0 GL som har gått rundt 50 000km vil jeg påstå at prisen er
omtrent riktig, altså ikke spesielt bra, jeg ville prøvd å prute den ned
rundt 10 000,- da blir kjøpet bra, nå er det slik jeg ser det middelmådig.
99 modell skal vel opp rundt 5-10 000,- i forhold til en 1998 modell.

> Ellers mener jeg ikke kvinner har det same behovet for størrelse,
> styrke og potens som menn......

Det har alle, enten det er kvinner eller menn, men ingen merker det før det
er for sent, når du sitter på sunnaas etter å ha krasjet med en handlevogn
skjønner du hvorfor man bør ha en større og sterkere bil, som er tryggere.

> >Dessuten er det en dårlig bil, som også er utrolig stygg.
>

> Det siste er jeg enig i. Men hvorfor mener du den er dårlig? Har det
> noe med størrelsen å gjøre? :-)

Det har nok noe med fordommer å gjøre, men bilen er en billig liten
drittbil, er det det du vil ha er det bare å kjøpe, men det er ikke en bil å
ha bare så det er sagt.
Man finner så mye annet til den prisen at jeg ville heller sett etter noe
annet, som kanskje er en del bedre.

Solgte akkurat en 1991 Primera stv til samme pris og det er jo en større og
bedre bil, og den har i tillegg en del mer utstyr.

Thore B. Karlsen

unread,
Oct 20, 2002, 12:26:35 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 14:50:27 GMT, KAS <k...@dod.no> wrote:

>>>Nå skal det sies at jeg har sett like gamle Atoser til slags for 90
>>>000 kr.

>>Jada, jeg har sett 15 år gamle Audi 100 til 70000,- også, men det er
>>ingen som kjøper til den prisen.
>>
>>Å gi 90000,- for en 3 år gammel Atos kvalifiserer til Gaustad.. :-D

>Spør du meg er man i nærheten uansett hva man vurderer å gi for den
>bilen.

Selv om man får den gratis. Ville heller betalt for å slippe å kjøre
den.

--
Be seeing you.

Trond-Arve Hjelle

unread,
Oct 20, 2002, 1:28:13 PM10/20/02
to
Sun, 20 Oct 2002 15:28:33 GMT, skreiv Frode Strand <yon...@online.no>
:

>Trond-Arve Hjelle wrote:
>
>> Sun, 20 Oct 2002 06:29:39 GMT, skreiv Nora Andersen
>> <nor-and...@NOSPAMonline.no> :
>>
>>>On Sat, 19 Oct 2002 23:09:49 +0200, Trond-Arve Hjelle
>>><saa...@online.no> wrote:
>>>
>>>>Japp, kva med ein 900? ;)
>>>>
>>>En hva-for-noe? :-)
>>>
>>
>> ni-noll-noll=900.
>
>Trond-Arve her prøver å fortelle at det er en saab 900.

Bingo! ;)

>Kanskje han tom. har en bilde å vise fram, så litt mindre bilgærne Nora
>skjønner hva du prater om ?

Jaja, berre å kike på heimesia mi, og klikk på "min SAAB".

Bilen er tilogmed vorte kjendis, eineller annan suppegjøk har rykt
bilen inn i nyaste Motorbørsen (s hundre og noko og tjue), dog skulle
han selge nokre deler, men å vere so frekk å berre lime rett inn
bilete av min bil. Må då vere måte på....

Knut Oddvar Riisøen

unread,
Oct 20, 2002, 1:34:30 PM10/20/02
to
Trond-Arve Hjelle <saa...@online.no> wrote in
<tep5rugjsealrk9so...@4ax.com>:

> Bilen er tilogmed vorte kjendis, eineller annan suppegjøk har rykt
> bilen inn i nyaste Motorbørsen (s hundre og noko og tjue), dog skulle
> han selge nokre deler, men å vere so frekk å berre lime rett inn
> bilete av min bil. Må då vere måte på....

Synes det høres enda frekkere ut å selge deler fra bilen din uten å ha
spurt deg først engang.. ;-)

Trond-Arve Hjelle

unread,
Oct 20, 2002, 1:35:07 PM10/20/02
to
Sun, 20 Oct 2002 17:34:30 GMT, skreiv ra...@riisoen.net (Knut Oddvar
Riisøen) :

Tja, litt skummlare det ja.. ;)
No skal det nemnast at fyren skulle selge to turbomotorar og ein
i-motor, so alle tre kan umulig vere mine.. ;)
Kanskje eg skal kreve prosentar av salget for den gode reklama? ;)

Thore B. Karlsen

unread,
Oct 20, 2002, 2:03:13 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 18:00:29 GMT, Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote:

>>Nei, gjør noe mer lideskapelig enn det
>>da, please!

>Jeg har ikke tenkt å knulle bilen min. Jeg trenger heller ikke en bil
>for å imponere mannfolk. Og jeg er ikke ute etter et dyrt
>statusobjekt som sluker bensin og penger.

Jeg har ikke sett at noen har sagt at du skal kjøpe noe slik. Bare at
det er bedre alternativer for samme pris.

--
Be seeing you.

Dan Ullén

unread,
Oct 20, 2002, 2:26:05 PM10/20/02
to
Nora Andersen <nor-and...@NOSPAMonline.no> skrev:

>On Sun, 20 Oct 2002 14:43:45 GMT, KAS <k...@dod.no> wrote:
>
>>Nei, gjør noe mer lideskapelig enn det
>>da, please!
>
>Jeg har ikke tenkt å knulle bilen min.

Nei! Ikke slikt språk fra en dame, snille deg. Hvordan skal vi menn
kunne holde liv i idéen at det dufter roser når kvinner promper hvis
du skriver slikt? :-)

Dan Ullén

unread,
Oct 20, 2002, 2:36:42 PM10/20/02
to
Nora Andersen <nor-and...@NOSPAMonline.no> skrev:

>Sikkerheten er det eneste ankepunktet jeg har på Atos. Nå skal broren
>min sjekke priser på Yaris i Sverige, så det er mulig jeg ender opp
>med en sånn en i stedet. Den er i hvert fall den tryggeste småbilen.

Når samboeren skulle ha ny bil sto valget til slutt mellom Toyota
Yaris og Skoda Fabia. Etter en prøvetur hvor vi lånte begge bilene og
kunne kjøre dem vekselvis en hel kveld falt valget på Fabian. Mye mer
bil til samme pris. (Hun la i tillegg til 7000,- for å få
stasjonsvognen og fikk da enda mye mer bil enn Yarisen.)

>Hva har bilens styrke med trafikksikkerheten å gjøre? Jeg har ikke
>tenkt å kjøre forbi noen i en oppoverbakke.

Og hvis du havner bak en traktor som kjører i 30 km/h? Du blir ikke
det minste stresset av å ligge der med lengre og lengre kø bak deg
bare fordi du ikke stoler nok på at bilen ville komme forbi raskt og
sikkert nok?

Dan Ullén

unread,
Oct 20, 2002, 2:39:34 PM10/20/02
to
Hans Petter Nenseth <h...@scheen.no> skrev:

>Følgende ordsmuler falt fra fingrene til Dan Ullén :


>
>>Nei! Ikke slikt språk fra en dame, snille deg. Hvordan skal vi menn
>>kunne holde liv i idéen at det dufter roser når kvinner promper hvis
>>du skriver slikt? :-)
>

>Kun menn med drømmer som eneste erfaring har slike idéer...

Det høres ut som at jeg har vært heldigere med samboer enn du. ;-)

Thore B. Karlsen

unread,
Oct 20, 2002, 2:43:17 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 18:24:59 GMT, Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote:

>>Jeg har ikke sett at noen har sagt at du skal kjøpe noe slik. Bare at
>>det er bedre alternativer for samme pris.

>Så hold lidenskapen utenfor.
>
>Jeg har ennå ikke sett et overbevisende argument på hvorfor en gammel
>SAAB skulle være bedre enn enn Atos.

Ikke jeg heller, SAAB er SAAB. Jeg ville heller ha kjøpt en litt eldre
japansk bil enn noen av disse.

>Derimot vet jeg at sånne karer som er så fisefine at de ikke ville
>satt seg inn i en atos, ikke er noen jeg umiddelbart får sympati for.

Det er greit, det er vel heller ikke mange her som er interesserte i
damer som kjører Atos. :)

--
Be seeing you.

jon-gunnar pettersen

unread,
Oct 20, 2002, 2:50:54 PM10/20/02
to
"Nora Andersen" <nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote in message
news:brr5ru4rmhn4de16e...@4ax.com...

> Jo elxre, jo mindre sikkherhet, er det ikke slik?

Egentlig ikke så enkelt - eks så er gamle VW Polo (kom vel i 95?) fortsatt
langt sikrere enn mange av de nyere småbilene/mellomsmåbilene (ref
NCAP-tester etc. ) Og det "fine" med slike tester er at de sjekker
kollisjoner i hastigheter som forekommer på helt vanlige småveier... En
kollisjon i 60 er ikke spesielt lurt i en usikker bil. Og 60 er ikke så
fort, selv om mange mener at små/usikre biler egner seg til bytrafikk og
småkjøring. Det er her ulykkene skjer, og fotoet av de dårligste i klassen
etter kollisjonstestene er ikke særlig fristende...

JGP


Knut Oddvar Riisøen

unread,
Oct 20, 2002, 3:14:40 PM10/20/02
to
"jon-gunnar pettersen" <jon...@eunet.tavekk.no> wrote in
<iWCs9.2145$QT5....@news2.ulv.nextra.no>:

> Egentlig ikke så enkelt - eks så er gamle VW Polo (kom vel i 95?)
> fortsatt langt sikrere enn mange av de nyere
> småbilene/mellomsmåbilene (ref NCAP-tester etc. )

Æh- leste du linken jeg kom med her?
http://www.euroncap.com/ratings.php3?id=superminis&order=1
Der er 95-00 Polo og Atos like sikre, og Atos sikrere enn mange andre,
f.eks. 96-99 Punto, Corsa og Clio.

> Og det "fine" med
> slike tester er at de sjekker kollisjoner i hastigheter som
> forekommer på helt vanlige småveier... En kollisjon i 60 er ikke
> spesielt lurt i en usikker bil. Og 60 er ikke så fort, selv om mange
> mener at små/usikre biler egner seg til bytrafikk og småkjøring. Det
> er her ulykkene skjer, og fotoet av de dårligste i klassen etter
> kollisjonstestene er ikke særlig fristende...

Atos er ikke verst i klassen, den er hvor utrolig det enn måtte høres ut;
ganske bra konstruert sikkerhetsmessig til å være så liten og spinkel.

Vidar Salvesen

unread,
Oct 20, 2002, 3:19:35 PM10/20/02
to
Frode Strand <yon...@online.no> wrote :


> Neida. har skjønt det. men du er opptatt av lave kostnader? å kjøpe det
> aller billigste som finnes er oftest ikke veien å gå for å få
> driftssikre ting.

Og på det området er Atos'en helt ok - denne bilen har vist seg å være
"solid" og med lite feil. Så kan vi godt si at det finnes biler som passer
"oss-gutta" noe bedre, men til den prisen kan jeg ikke se hva som er galt
med den bilen.

Vidar

Vidar Salvesen

unread,
Oct 20, 2002, 3:23:32 PM10/20/02
to
Jens Kr. Kirkebø <je...@ikom.no> wrote :

> Tipper omtrent det dobbelte eller litt mer. Så det er ganske hefitg


> verditap. Andre biler kommer vel normalt ikke ned på 50% restverdi før
> nærmere 5 år.

Jeg ga akkurat innbyttepris på en 1999 Chrysler 300M (stor, stygg sak) som
visstnok kostet 600k ny. 50% restverdi? Yeah, right..... ;-)

Vidar

Line Halvorsen

unread,
Oct 20, 2002, 3:38:09 PM10/20/02
to
Nora Andersen wrote:

> Hva har bilens styrke med trafikksikkerheten å gjøre? Jeg har ikke
> tenkt å kjøre forbi noen i en oppoverbakke.

Når du blir litt distrahert av medpassasjeren din og forsøker å kjøre under
en trailer som kommer fra venstre er det kjekt å kunne ombestemme seg. Ved å
gi bånn pinne.
Det er mange, mange anledninger hvor man kan redde seg _ut_ av en situasjon
ved å ha en bil som reagerer kjapt på gassen, og som har litt å dra på med.

På autobahn i Tyskland opplevde vi å ligge ved siden av en bil med
campingvogn: idet vi begynner å dra forbi i venstre felt, og i samme
øyeblikk som vi altså lå rett ved siden av vogna, ramlet hjulet på
campingvogna av, den vippet ned på akselen og gnistføyka sto. Gubben
reagerte lynkjapt og tråkket gassen helt inn, og i speilet så vi at vogna
slingret en gang inn i venstre felt før sjåføren fikk kjørt ut til høyre og
stoppet.
Hadde ikke bilen vært sprek hadde vi vært fulltreffer for campingvogna.
_Skikkelig_ ekkelt!
Prøvekjørte en Ford Escort 1.8 for en stund siden, det var slække greier. En
ny Golf 1.6 var faktisk sprekere, men den likte ikke jeg - slingrekasse. Det
ble en Mondeo, gitt. Stor og stødig, ulidelig praktisk og full av stæsj. I
forhold til hva vi har vært vant til, da.

Men gutter: det var meg som hylte om Corvette for en stund siden. Jeg skal
fremdeles ha det når jeg blir stor.
Skulle ønske jeg torde å låne Jaguaren til svigerfar...


Line


Vidar Salvesen

unread,
Oct 20, 2002, 3:30:57 PM10/20/02
to
"Simen J. Malerbakken" <smal...@online.no> wrote :


> Solgte akkurat en 1991 Primera stv til samme pris og det er jo en
> større og bedre bil, og den har i tillegg en del mer utstyr.

Men det er en gammel rustholk som garantert vil koste penger å holde
vedlike. Om ikke *den* var opprustet, så er det ikke lenge før. Skremmende
dårlig mot rust! Verre enn W210 faktisk, Simen! :-)

Vidar

Kjell Pettersen

unread,
Oct 20, 2002, 3:36:24 PM10/20/02
to
"Line Halvorsen" <line.ha...@bakvendtland.com> wrote in
news:aov099$pnc$1...@oslo-nntp.eunet.no:

> Nora Andersen wrote:
>
>> Hva har bilens styrke med trafikksikkerheten å gjøre? Jeg har ikke
>> tenkt å kjøre forbi noen i en oppoverbakke.
>
> Når du blir litt distrahert av medpassasjeren din og forsøker å kjøre
> under en trailer som kommer fra venstre er det kjekt å kunne
> ombestemme seg. Ved å gi bånn pinne.
> Det er mange, mange anledninger hvor man kan redde seg _ut_ av en
> situasjon ved å ha en bil som reagerer kjapt på gassen, og som har
> litt å dra på med.
>

Med all respekt, det der er tull. Ganske sikkert er det folk som har slike
biler som havner i slike situasjoner hvor det er 'nødvendig'.
Det er som en journalist fortalte: -jeg har kollegaer som lærte seg
selvforsvar i tilfelle de kom borti noe når de var ute på byen og det rare
er at disse folka til stadighet kommer borti slike situasjoner mens jeg som
ikke kan det aldri har følt behov for å kunne det....


--
Kjell P.
- Bilpoet på www.bilrim.no

Line Halvorsen

unread,
Oct 20, 2002, 3:51:22 PM10/20/02
to

Det der gjelder stort sett halvstuderte røvere. Svoger med ørten svarte
belter og dan-er i alle retninger havnet i masse bråk (før beltene ble
svarte), han, helt til han virkelig forsto hva det dreide seg om.

Det finnes jo andre som ikke følger med, og jeg har faktisk opplevd akkurat
det jeg skriver over. Dumt av meg, uten tvil, men ikke alle har kjørt i
årevis og er rutinerte - foreløpig. Ting skjer, og de skjer fort. Da synes
_jeg_ det er betryggende med en bil som svarer umiddelbart.

Og episoden i Tyskland jeg nevnte hadde vært riktig, riktig stygg hvis ikke
føreren _og_ bilen hadde reagert så kjapt.


Line - kvinnfolk bak rattet...


Kjell Pettersen

unread,
Oct 20, 2002, 3:44:43 PM10/20/02
to
Vidar Salvesen <gl...@online.noT> wrote in
news:UoDs9.2178$QT5....@news2.ulv.nextra.no:

Kjære vene for en patetisk bil å kjøpe ny. Men ok, tre åg gammel og litt
over to hundre tusen hører litt bedre ut. Komfortabel bil med flott motor
hvertfall....

Kjell Pettersen

unread,
Oct 20, 2002, 3:50:23 PM10/20/02
to
"Line Halvorsen" <line.ha...@bakvendtland.com> wrote in
news:aov122$rfs$1...@oslo-nntp.eunet.no:

>
> Det finnes jo andre som ikke følger med, og jeg har faktisk opplevd
> akkurat det jeg skriver over. Dumt av meg, uten tvil, men ikke alle
> har kjørt i årevis og er rutinerte - foreløpig. Ting skjer, og de
> skjer fort. Da synes _jeg_ det er betryggende med en bil som svarer
> umiddelbart.
>
> Og episoden i Tyskland jeg nevnte hadde vært riktig, riktig stygg hvis
> ikke føreren _og_ bilen hadde reagert så kjapt.

Folk som ikke har biler som reagerer så raskt vet å te seg der etter. Og
med en rask bil havner du oftere i farlige situasjoner enn en som ikke er
det, spesielt for en som mangler erfaring.

Og uansett er det svært sjelden akselrasjon er løsningen, fordi det er så
utrolig mye tregere enn bremsing for å komme vekk fra et farlig sted, feks
under en forbikjøring. Jeg sier ikke at rask akselrasjon aldri kan være
løsningen, men det kan ikke være ofte.

En bil med gode kjøreegenskaper som er lett å behandle under ekstreme
situasjoner er selvfølgelig alltid en fordel, men det har ikke noe med
motorstørrelse å gjøre.

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 4:11:34 PM10/20/02
to
Trond-Arve Hjelle wrote:

> Sun, 20 Oct 2002 15:28:33 GMT, skreiv Frode Strand <yon...@online.no>
> :

>>Kanskje han tom. har en bilde å vise fram, så litt mindre bilgærne Nora
>>skjønner hva du prater om ?
>>
>
> Jaja, berre å kike på heimesia mi, og klikk på "min SAAB".
>
> Bilen er tilogmed vorte kjendis, eineller annan suppegjøk har rykt
> bilen inn i nyaste Motorbørsen (s hundre og noko og tjue), dog skulle
> han selge nokre deler, men å vere so frekk å berre lime rett inn
> bilete av min bil. Må då vere måte på....


Du får ringe han og kreve en klekkelig leie av bildet. Står skiltnumret
synlig også?

fS

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 4:16:11 PM10/20/02
to
Nora Andersen wrote:

> On Sun, 20 Oct 2002 14:43:45 GMT, KAS <k...@dod.no> wrote:
>
>
>>Nei, gjør noe mer lideskapelig enn det
>>da, please!
>>
>

> Jeg har ikke tenkt å knulle bilen min. Jeg trenger heller ikke en bil
> for å imponere mannfolk. Og jeg er ikke ute etter et dyrt
> statusobjekt som sluker bensin og penger.


Nei, du er tydeligvis ute etter en liten "handlevogn" som Simen kaller
det, med sikkerhet som en skoeske. Løp og kjøp, du blir sikkert fornøyd
med den, også får vi håpe at du ikke havner utfor noen ulykker med den.

fS

Ole Bendik Kvisberg

unread,
Oct 20, 2002, 4:20:52 PM10/20/02
to
Nora Andersen <nor-and...@NOSPAMonline.no> writes:

> On Sun, 20 Oct 2002 15:58:23 +0200, Trond-Arve Hjelle
> <saa...@online.no> wrote:
>
> >Vel, somsagt den eg hadde no sist (M87 900c)
>
> How cool you are.... Sånne karer med MXVC 89720357986346675456467
> biler som har disse tekniske spesifikasjoner: [foo], gjør
> omtrent like mye inntrykk på meg som kvinnfolk som prater gardiner
> gjør på deg.
>
> Biler har en funksjon. Gardiner har en funksjon. Forskjellen på deg
> og meg er at jeg ikke skriver T-A-F-T hvis du skulle spørre meg hva
> taft er.


Jeg synes du har fått ganske mange ok argumenter både for og i mot bilen
du lurte på jeg Nora, og når du spør som du gjorde her på NTB så må du
nok bare regne med en del svar ala det Trond-Arve «SÅB» Hjelle kom med.

Trikset er å filtrere informasjonen så godt det lar seg gjøre, også la
de som kommer med gode faktaopplysninger, som f.eks URL til kræsjtester,
følges opp, mens de andre svarene kan ignoreres pent og rolig.

Og forrsten; Hva *er* taft? (og finnes det folk som er like gærne
etter gardiner som ditto for biler? :-)

Kjetil Bull på gruppa her har forøvrig hatt en Atos inntil nylig, og kan
kanskje komme med noen gode argumenter både for og i mot etterhvert?


--
Ole Bendik
'01 Corolla VVTi (o_
//\
V_/_

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 4:28:32 PM10/20/02
to
Kjell Pettersen wrote:

> "Line Halvorsen" <line.ha...@bakvendtland.com> wrote in
> news:aov099$pnc$1...@oslo-nntp.eunet.no:
>
>
>>Nora Andersen wrote:
>>
>>
>>>Hva har bilens styrke med trafikksikkerheten å gjøre? Jeg har ikke
>>>tenkt å kjøre forbi noen i en oppoverbakke.
>>>
>>Når du blir litt distrahert av medpassasjeren din og forsøker å kjøre
>>under en trailer som kommer fra venstre er det kjekt å kunne
>>ombestemme seg. Ved å gi bånn pinne.
>>Det er mange, mange anledninger hvor man kan redde seg _ut_ av en
>>situasjon ved å ha en bil som reagerer kjapt på gassen, og som har
>>litt å dra på med.
>>
>>
>
> Med all respekt, det der er tull.


Dette er vel ganske utdiskutert her fra før? Og konklusjonen : vi blir
aldri enige.

fS

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 4:30:10 PM10/20/02
to
Line Halvorsen wrote:

> Nora Andersen wrote:
>
> Men gutter: det var meg som hylte om Corvette for en stund siden. Jeg skal
> fremdeles ha det når jeg blir stor.


Kenneth + Line = sant ?


> Skulle ønske jeg torde å låne Jaguaren til svigerfar...


svige..rr..f.. hmm.. litt sent, da.

fS

Knut Oddvar Riisøen

unread,
Oct 20, 2002, 4:32:21 PM10/20/02
to
Ole Bendik Kvisberg <ole...@kvisberg.net> wrote in
<87of9or...@slap.kvisberg.net>:

> Trikset er å filtrere informasjonen så godt det lar seg gjøre, også
> la de som kommer med gode faktaopplysninger, som f.eks URL til
> kræsjtester, følges opp, mens de andre svarene kan ignoreres pent og
> rolig.

Men det er vel her som ellers i livet, at de som skriker høyest blir hørt,
og så tror man at de tilkjennegir meningen for flertallet.

> Og forrsten; Hva *er* taft? (og finnes det folk som er like gærne
> etter gardiner som ditto for biler? :-)

Kjell Almskog, ex. Kværner-sjefen, ref. 900.000 kroners gardiner? :-)

> Kjetil Bull på gruppa her har forøvrig hatt en Atos inntil nylig, og
> kan kanskje komme med noen gode argumenter både for og i mot
> etterhvert?

Han pleier å komme i store puljer, en mer typisk offline-newser skal man
lete lenge etter tror jeg :-) Men han har gitt uttrykk for å være fornøyd
med den, ja så glad var han i bilen at han nå har kjøpt en bil som er stor
nok til å frakte en Atos med seg overalt, dersom han ser en som lider nød
;-)

Kjell Pettersen

unread,
Oct 20, 2002, 4:49:44 PM10/20/02
to
Frode Strand <yon...@online.no> wrote in news:3DB30F77...@online.no:

> Nora Andersen wrote:
> Nei, du er tydeligvis ute etter en liten "handlevogn" som Simen kaller
> det, med sikkerhet som en skoeske. Løp og kjøp, du blir sikkert fornøyd
> med den, også får vi håpe at du ikke havner utfor noen ulykker med den.
>

Så at Atos er like sikker (og sikrer enn enkelte) andre mindre biler har du
fremdeles ikke fått med deg. Ja, og ganske sikkert sikrere enn den bilen du
kjører rundt i for tiden. Jaja.

Line Halvorsen

unread,
Oct 20, 2002, 4:58:34 PM10/20/02
to
Frode Strand wrote:
> Line Halvorsen wrote:

Ja, det gjorde hun.

>> Nora Andersen wrote:

Nei, det gjorde hun ikke.

>> Men gutter: det var meg som hylte om Corvette for en stund siden.
>> Jeg skal fremdeles ha det når jeg blir stor.
>
> Kenneth + Line = sant ?

*fnis*
Gubben har lyst på noe sånt han også. Vi får krangle om den når den tid
kommer...

>
>> Skulle ønske jeg torde å låne Jaguaren til svigerfar...
>
> svige..rr..f.. hmm.. litt sent, da.

???

Jeg får jo låne den - hvis jeg vil. Men jeg skal ikke være den som noen
kjører på i en bil til enogenhalv mill. "Det er jo bare en bil" sier'n så
kjekt. Mulig det, men da får'n kræsje'n sjæl.


Line


Knut Oddvar Riisøen

unread,
Oct 20, 2002, 4:54:55 PM10/20/02
to
Frode Strand <yon...@online.no> wrote in <3DB30F77...@online.no>:

> Nei, du er tydeligvis ute etter en liten "handlevogn" som Simen
> kaller det, med sikkerhet som en skoeske. Løp og kjøp, du blir
> sikkert fornøyd med den, også får vi håpe at du ikke havner utfor
> noen ulykker med den.

Rart det der; her på gruppen er det da f.eks. mange som fliser rundt i
gamle 80-talls pug 205'er, 106 var det, 2CV, Zaxo og VW Boble, biler som
en Atos går ringer rundt sikkerhetsmessig, uten at eierne blir hilst
farvel hver gang de snakker om bilen sin. Men med en gang det er snakk om
en "Hyuhyu" Atos eller Accent, som riktignok ikke er blant de beste blant
nye biler, men som likevel er moderne bygget med forsterket
sikkerhetskarosseri med deformasjonssoner, airbag, ABS-bremser,
stålbjelker osv., så forventes det at føreren blir drept i kollisjon mot
en barnål rundt neste sving.

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 4:55:56 PM10/20/02
to
Kjell Pettersen wrote:


Hvordan den måtte være i forhold til andre småbiler er meg egentlig
klekkende likegyldig. småbiler er uaktuelt uansett.

Jeg har nok prioritert litt annerledes, og selv om prisdifferansen ikke
er kjempestor ville jeg i hvertfall aldri vurdert atos i forhold...


fS

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 4:58:14 PM10/20/02
to
Line Halvorsen wrote:

> Frode Strand wrote:
>
>>Line Halvorsen wrote:
>>
>
> Ja, det gjorde hun.
>
>
>>>Nora Andersen wrote:
>>>
>
> Nei, det gjorde hun ikke.
>
>
>>>Men gutter: det var meg som hylte om Corvette for en stund siden.
>>>Jeg skal fremdeles ha det når jeg blir stor.
>>>
>>Kenneth + Line = sant ?
>>
>
> *fnis*
> Gubben har lyst på noe sånt han også. Vi får krangle om den når den tid
> kommer...
>
>
>>>Skulle ønske jeg torde å låne Jaguaren til svigerfar...
>>>
>>svige..rr..f.. hmm.. litt sent, da.
>>
>
> ???


Vel, Kenneth, som poster litt her en gang i blant har .. nettopp.. en
corvette. Og jenter som vil ha sånt er jo ikke dagligdags. Altså anntar
jeg at du er litt bil-gæren, og kanskje også litt speedfreak. Ergo :
perfekt for Kenneth.

Men så var det en svigerfar, og de kommer vanligvis ikke uten at det er
en gubbe eller liknende inni bildet. så da var det litt sent.

fS

Knut Oddvar Riisøen

unread,
Oct 20, 2002, 4:59:41 PM10/20/02
to
Frode Strand <yon...@online.no> wrote in <3DB318C8...@online.no>:

>Hvordan den måtte være i forhold til andre småbiler er meg egentlig
>klekkende likegyldig. småbiler er uaktuelt uansett.
>
>Jeg har nok prioritert litt annerledes, og selv om prisdifferansen
>ikke er kjempestor ville jeg i hvertfall aldri vurdert atos i
>forhold...

Fordi du liker store biler, jeg også egentlig; har et kompromiss nå, de
som liker småbiler har den fordelen at de får mye nyere og mer moderne
bygde biler for samme pris.

PS! Nå kan du forresten studere subject på de to siste meldingene i
tråden, og telle blanke tegn etter "hva"...;-) DS.

Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 5:04:34 PM10/20/02
to
Knut Oddvar Riisøen wrote:

> Frode Strand <yon...@online.no> wrote in <3DB318C8...@online.no>:
>
>
>>Hvordan den måtte være i forhold til andre småbiler er meg egentlig
>>klekkende likegyldig. småbiler er uaktuelt uansett.
>>
>>Jeg har nok prioritert litt annerledes, og selv om prisdifferansen
>>ikke er kjempestor ville jeg i hvertfall aldri vurdert atos i
>>forhold...
>>
>
> Fordi du liker store biler, jeg også egentlig; har et kompromiss nå, de
> som liker småbiler har den fordelen at de får mye nyere og mer moderne
> bygde biler for samme pris.


Men det er også det eneste.
Allerhelst ville jeg jo hatt.. vel. det vet vel de fleste. Men får kjøre
billig-bil noen år nå, til jeg får råd til ordentlige saker igjen.


>
> PS! Nå kan du forresten studere subject på de to siste meldingene i
> tråden, og telle blanke tegn etter "hva"...;-) DS.


Stilig...

Blir det ny tråd når du leser den? Burde jeg endre så det ikke blir
forskjellig?

fS

jon-gunnar pettersen

unread,
Oct 20, 2002, 5:08:45 PM10/20/02
to
"Kjell Pettersen" <kjp...@online.no> wrote in message
news:Xns92ADE8390F26...@193.213.112.19...

> Så at Atos er like sikker (og sikrer enn enkelte) andre mindre biler har
du
> fremdeles ikke fått med deg. Ja, og ganske sikkert sikrere enn den bilen
du
> kjører rundt i for tiden. Jaja.

er den det? Få høre! Hvilken test/dokumentasjon tenker du på?

JGP


Frode Strand

unread,
Oct 20, 2002, 5:09:33 PM10/20/02
to
jon-gunnar pettersen wrote:


Var det ikke meg han svarte der?

fS
'90 Nissan Laurel 2,8D

Knut Oddvar Riisøen

unread,
Oct 20, 2002, 5:09:57 PM10/20/02
to
Frode Strand <yon...@online.no> wrote in <3DB31ACE...@online.no>:

>Men det er også det eneste.
>Allerhelst ville jeg jo hatt.. vel. det vet vel de fleste. Men får
>kjøre billig-bil noen år nå, til jeg får råd til ordentlige saker
>igjen.

:-) Nei hva vil du ha mon tro...

>Stilig...
>
>Blir det ny tråd når du leser den? Burde jeg endre så det ikke blir
>forskjellig?

Blir ikke ny tråd i XNews, den skjønner at det er samme tråd, men jeg
mener Outlook Express fikk problemer den gangen jeg brukte det; men det
var en gammel versjon for lenge siden så det er mulig det er fikset nå.
Det er jo også kun på laange subject, aner ikke hvorfor og hva mønsteret
er i det; men hvis du ser det så er det jo fort gjort å klippe vekk et
tegn.

Simen J. Malerbakken

unread,
Oct 20, 2002, 5:21:40 PM10/20/02
to

"Vidar Salvesen" <gl...@online.noT> wrote in message
news:UoDs9.2178$QT5....@news2.ulv.nextra.no...

Får si som slegeren på Chrysler da, det er jo et Daimler Chrysler produkt så
nå vet vi at det er bra, samme produsent som lager Mercedes...
Ja jøss sa jeg.

Men du bør vel ikke gi veldig mye under 270 000,- om det er en 2,7. 3,5 er
vel verdt litt mer??

--
Simen J. Malerbakken
'98 E 300 TDT Avantgarde

www.mbentusiastklubb.com


Jens Kr. Kirkebø

unread,
Oct 20, 2002, 5:26:20 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 20:36:42 +0200, Dan Ullén <d...@dod.no> wrote:

>>Hva har bilens styrke med trafikksikkerheten å gjøre? Jeg har ikke
>>tenkt å kjøre forbi noen i en oppoverbakke.
>

>Og hvis du havner bak en traktor som kjører i 30 km/h? Du blir ikke
>det minste stresset av å ligge der med lengre og lengre kø bak deg
>bare fordi du ikke stoler nok på at bilen ville komme forbi raskt og
>sikkert nok?

Alle biler, selv en Matiz med 0.8l motor, klarer fint å komme seg
forbi en traktor som kjører 30km/t på en relativt kort strekning. Har
kjørt mye Caddy med 1.4l 60hk, denne bruker 19 sekunder elns. fra
0-100. Ikke det minste problem å kjøre forbi med den. Litt planlegging
er selvfølgelig av det gode, spør 2CV-gjengen.

Jens Kr. Kirkebø

unread,
Oct 20, 2002, 5:27:22 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 13:43:17 -0500, Thore B. Karlsen <s...@6581.com>
wrote:

>Det er greit, det er vel heller ikke mange her som er interesserte i
>damer som kjører Atos. :)

Mye heller Atos enn styla Golf eller senka BMW som begynner å bli
vanlig omkring her. For ikke å snakke om Escort cab...

Trond-Arve Hjelle

unread,
Oct 20, 2002, 5:25:13 PM10/20/02
to
Sun, 20 Oct 2002 18:18:42 GMT, skreiv Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> :

>On Sun, 20 Oct 2002 15:58:23 +0200, Trond-Arve Hjelle
><saa...@online.no> wrote:
>

>>>>Japp, kva med ein 900? ;)
>>>
>>>En hva-for-noe? :-)
>>
>>ni-noll-noll=900.
>
>Har du stor glede av å fortelle meg hvilken idiot jeg er som ikke vet
>hva en 900 er for noe? Fy flate for en arroganse det er på denne
>gruppa!

Les du ikkje signaturar?
Du kan også kike på mailadressa mi... ;)

>>Vel, somsagt den eg hadde no sist (M87 900c)
>
>How cool you are.... Sånne karer med MXVC 89720357986346675456467

>biler som har disse tekniske spesifikasjoner: ${[€£{€$€$, gjør


>omtrent like mye inntrykk på meg som kvinnfolk som prater gardiner
>gjør på deg.

Ein 900c, modellår 1987.
Minimalt med utstyr, 5 gir og 100hk forgassarmotor om det seier deg
noko.

Om du er interesert i chassisnummeret kan du få det også - med
tilhøyrandes forklaring på kodene... ;)

>Biler har en funksjon. Gardiner har en funksjon. Forskjellen på deg
>og meg er at jeg ikke skriver T-A-F-T hvis du skulle spørre meg hva
>taft er.

Kva er TAFT då?

>> Brukte eg ca. 2kkr på, då
>>var 2 nye dekk og eit batteri inkludert.
>>På den eg har no, har eg ikkje brukt ei krone på nye delar, har berre
>>skifta olje.....
>
>Og hvor mange liter olje trengte du?

4 liter Mobil 1 heilsyntetisk.

>>Og, ein 900 er ikkje sooo stor...
>>Er rundt 4.7m, men mulig det er noko stort? Mn du har store gode
>>fangarar som tåler ein støyt ihvertfall... ;)
>
>Til tross for turbo diesel
>motor på 2.5, var doningen for tung til å kunne kjøre særlig mer enn
>100 km/t oppover bakken. Dessuten er det innlysende at man ikke får
>en doning på 5.10 inn på en parkeringsplass som er 3 meter lang.

Sant nok det med parkeringa.
Men eit forhold på 7,88 kg per bensinturbohest so går bilen eg har no
heilt greitt.

--
Trond-Arve Hjelle
M91 SAAB 900 T16
http://home.no.net/tahjelle
http://www.pluggers.com - Gutta på gølve

Thore B. Karlsen

unread,
Oct 20, 2002, 5:31:39 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 23:27:22 +0200, Jens Kr. Kirkebø <je...@ikom.no>
wrote:

>>Det er greit, det er vel heller ikke mange her som er interesserte i
>>damer som kjører Atos. :)

>Mye heller Atos enn styla Golf eller senka BMW som begynner å bli
>vanlig omkring her. For ikke å snakke om Escort cab...

Blant damer?

--
Be seeing you.

Jens Kr. Kirkebø

unread,
Oct 20, 2002, 5:32:59 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 19:23:32 GMT, Vidar Salvesen <gl...@online.noT>
wrote:

>Jens Kr. Kirkebø <je...@ikom.no> wrote :
>

>> Tipper omtrent det dobbelte eller litt mer. Så det er ganske hefitg
>> verditap. Andre biler kommer vel normalt ikke ned på 50% restverdi før
>> nærmere 5 år.
>
>Jeg ga akkurat innbyttepris på en 1999 Chrysler 300M (stor, stygg sak) som
>visstnok kostet 600k ny. 50% restverdi? Yeah, right..... ;-)

Hehe, jeg skulle vel skrevet "Andre _normale_ biler" :)

Amerikanere som er for dyre i Norge pga. motorstørrelse er vel ikke
det som holder seg best nei. Lurer på hvor mange Alero Chevrolet har
solgt i norge ?


Simen J. Malerbakken

unread,
Oct 20, 2002, 5:40:51 PM10/20/02
to

"Nora Andersen" <nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote in message
news:brr5ru4rmhn4de16e...@4ax.com...
> On Sun, 20 Oct 2002 15:46:05 GMT, "Simen J. Malerbakken"
> <smal...@online.no> wrote:
>
> >Hvilken type Atos er det? Utstyr, km, etc, utifra det kan en jo bedømme
> >pris, og om dette er et fordelaktig tilbud.
>
> 99 modell, 60 000 km. Den mest utstyrte modellen.

Tja det høre ikke ut som noe kupp, men heller ikke ut som noe krise.
Den har ABS og to Airbagger?

> Sikkerheten er det eneste ankepunktet jeg har på Atos. Nå skal broren
> min sjekke priser på Yaris i Sverige, så det er mulig jeg ender opp
> med en sånn en i stedet. Den er i hvert fall den tryggeste småbilen.

Best av de små, men som en bekjent av meg sa det til kona som hadde Corsa,
da de fikk barn. Du får ike lov til å kjøre ungen min i en slik bil.
Her har du en Cherokee, det handler om hva som skjer når noe går galt.

> Hva har bilens styrke med trafikksikkerheten å gjøre? Jeg har ikke
> tenkt å kjøre forbi noen i en oppoverbakke.

Tenkte på strukturell styrke, om motoren går sårlig er det jo en vanesak,
jeg har selv kjørt rundt i bil med 88Hk og 1400kg.

> Og du sier det fordi du har fordommer? :-)

Vel, jeg har jo kjørt bilen, og det er ikke noe som får meg til å føle at
det er en bil, det er liksom for billig, for mye hard plast, og for lite
komfort.
Men igjen det er du som skal ha bil, kanskje du liker den, da er det jo feil
at jeg sitter her å snakker dritt om bilen din.

> Jo elxre, jo mindre sikkherhet, er det ikke slik?

Ikke nødvendig vis, jeg skal ta et søkt eksempel.
En 1990 Mercedes-Benz har vist seg bedre i ekte kolisjoner enn nyere 2002
Mazda 626
Det er mer enn bare alder som styrer bilenes sikkerhet, forskning har
kommet, mye lenger og det er gjerne derfor det skjer mye på bilsiden hvert
år.

En 1990 Volvo 740 er sikrere enn en 2003 Atos,
Det er heller ikke slik at en av de sikkreste småbilene noen gang kommer opp
mot en større bil, det er nesten som å si at en Trailer er altid bedre enn
en personbil.

Det er størrelsen som teller, er en fåfengt kommentar, men her er det
faktisk noe i det!

> Hvor lenge er det til noe må skiftes ut på den? Ærlig talt, jeg er
> ikke en mekaniker som elsker å mekke på bilen min. .Jeg har minimalt
> med økonomiske midler, og er ikke interessert i dyre reperasjoner
> hvert år.

Det vet jeg ikke, men det er nok et greit bilhold på en såpas stor bil. Man
må huske på at større biler gjerne koster mer enn småbiler.

> Hadde jeg hatt penger, ville jeg kjøpt en PT cruiser, selv om den
> ruster og sluker bensin. Men jeg har rett og slett ikke råd.

Nei, det har jeg skjønt derfor sa jeg innledningsvis at du sansyneligvis har
funnet en bil som passer deg godt.
Det som teller er at du trives i bilen, hva vi andre her på NTB måtte mene
er jo i utgangspunktet uinteressant.

Lykke til med bilkjøpet og jeg håper du blir fornøyd.

Jens Kr. Kirkebø

unread,
Oct 20, 2002, 5:42:21 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 16:31:39 -0500, Thore B. Karlsen <s...@6581.com>
wrote:

>On Sun, 20 Oct 2002 23:27:22 +0200, Jens Kr. Kirkebø <je...@ikom.no>

Jepp. Særlig blå Golf med blå baklys, senka og med gul "golfball" på
taket. Samt streamer med ett eller annet teit på, f.eks "Girl Power"
elns. Escort cab med sort og gult skinninteriør har jeg sett flere
ganger. Og blodsenka BMW E30 med sjakkmønster, så den forrige på
stripa i Leknes der de kjørte frem og tilbake ca. 18 ganger i
halvtimen :)

Simen J. Malerbakken

unread,
Oct 20, 2002, 5:51:32 PM10/20/02
to

"Vidar Salvesen" <gl...@online.noT> wrote in message
news:RvDs9.2185$QT5....@news2.ulv.nextra.no...

> "Simen J. Malerbakken" <smal...@online.no> wrote :
>
> > Solgte akkurat en 1991 Primera stv til samme pris og det er jo en
> > større og bedre bil, og den har i tillegg en del mer utstyr.
>
> Men det er en gammel rustholk som garantert vil koste penger å holde
> vedlike. Om ikke *den* var opprustet, så er det ikke lenge før. Skremmende
> dårlig mot rust! Verre enn W210 faktisk, Simen! :-)

210 er bra, selv om jeg må si det var trist å se at det faktisk nå var flere
skruer som var blitt brune underbilen....
Samt at fremre lydpotte var blitt litt oppskrapet, nå må jeg til å fikse det
også!

Primeraen var bra, den hadde blitt rustsveiset, så de vanlige stedene var
bra.

Simen J. Malerbakken

unread,
Oct 20, 2002, 5:54:11 PM10/20/02
to

"Knut Oddvar Riisøen" <ra...@riisoen.net> wrote in message
news:Xns92ADEB926245...@193.213.112.19...

> Frode Strand <yon...@online.no> wrote in <3DB31ACE...@online.no>:

> >Blir det ny tråd når du leser den? Burde jeg endre så det ikke blir


> >forskjellig?
>
> Blir ikke ny tråd i XNews, den skjønner at det er samme tråd, men jeg
> mener Outlook Express fikk problemer den gangen jeg brukte det; men det
> var en gammel versjon for lenge siden så det er mulig det er fikset nå.
> Det er jo også kun på laange subject, aner ikke hvorfor og hva mønsteret
> er i det; men hvis du ser det så er det jo fort gjort å klippe vekk et
> tegn.

Det går fint i OE 6, som jeg bruker og hvilke problemer har dere andre fordi
jeg bruker OE??
Jeg poster jo en betydelig mengde poster så jeg regner meg selv som slitsom
her på ntb, men utover det?

Simen J. Malerbakken

unread,
Oct 20, 2002, 5:56:33 PM10/20/02
to

"Knut Oddvar Riisøen" <ra...@riisoen.net> wrote in message
news:Xns92ADE905F614...@193.213.112.19...

> Rart det der; her på gruppen er det da f.eks. mange som fliser rundt i
> gamle 80-talls pug 205'er, 106 var det, 2CV, Zaxo og VW Boble, biler som
> en Atos går ringer rundt sikkerhetsmessig, uten at eierne blir hilst
> farvel hver gang de snakker om bilen sin. Men med en gang det er snakk om
> en "Hyuhyu" Atos eller Accent, som riktignok ikke er blant de beste blant
> nye biler, men som likevel er moderne bygget med forsterket
> sikkerhetskarosseri med deformasjonssoner, airbag, ABS-bremser,
> stålbjelker osv., så forventes det at føreren blir drept i kollisjon mot
> en barnål rundt neste sving.

Jeg er en av de som har komentert sikkerheten i denne Atosen, og jeg må si
at det er bare fordi hun spør, jeg mener det samme om de andre bilene.
Sa til Kleng at jeg skjønner ikke at du tør, det er farlig i en eventuell
kolisjon.
Har i grunnen sagt det om de siste bilene han har kjøpt, har jo vært med på
nesten alle bilene han har kjøpt...

Thore B. Karlsen

unread,
Oct 20, 2002, 5:59:02 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 23:32:59 +0200, Jens Kr. Kirkebø <je...@ikom.no>
wrote:

>>> Tipper omtrent det dobbelte eller litt mer. Så det er ganske hefitg
>>> verditap. Andre biler kommer vel normalt ikke ned på 50% restverdi før
>>> nærmere 5 år.

>>Jeg ga akkurat innbyttepris på en 1999 Chrysler 300M (stor, stygg sak) som
>>visstnok kostet 600k ny. 50% restverdi? Yeah, right..... ;-)

>Hehe, jeg skulle vel skrevet "Andre _normale_ biler" :)
>
>Amerikanere som er for dyre i Norge pga. motorstørrelse er vel ikke
>det som holder seg best nei. Lurer på hvor mange Alero Chevrolet har
>solgt i norge ?

Omtrent like få som de har solgt her? :) Det er ingen vanlig bil på
veien her, ihvertfall.

Jeg sjekket for moro skyld Mustangen, og den kom ut omtrent 3.5 ganger
dyrere i Norge enn her. Skummelt.

--
Be seeing you.

Thore B. Karlsen

unread,
Oct 20, 2002, 6:01:18 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 23:42:21 +0200, Jens Kr. Kirkebø <je...@ikom.no>
wrote:

>>>>Det er greit, det er vel heller ikke mange her som er interesserte i
>>>>damer som kjører Atos. :)

>>>Mye heller Atos enn styla Golf eller senka BMW som begynner å bli
>>>vanlig omkring her. For ikke å snakke om Escort cab...

>>Blant damer?

>Jepp. Særlig blå Golf med blå baklys, senka og med gul "golfball" på
>taket. Samt streamer med ett eller annet teit på, f.eks "Girl Power"
>elns. Escort cab med sort og gult skinninteriør har jeg sett flere
>ganger. Og blodsenka BMW E30 med sjakkmønster, så den forrige på
>stripa i Leknes der de kjørte frem og tilbake ca. 18 ganger i
>halvtimen :)

Æsj! Trodde ikke jenter hadde sunket til samme nivået som odelsgutta.

--
Be seeing you.

Simen J. Malerbakken

unread,
Oct 20, 2002, 6:03:30 PM10/20/02
to

"Vidar Salvesen" <gl...@online.noT> wrote in message
news:blDs9.2168$QT5....@news2.ulv.nextra.no...
> Frode Strand <yon...@online.no> wrote :
>
> > Neida. har skjønt det. men du er opptatt av lave kostnader? å kjøpe det
> > aller billigste som finnes er oftest ikke veien å gå for å få
> > driftssikre ting.
>
> Og på det området er Atos'en helt ok - denne bilen har vist seg å være
> "solid" og med lite feil. Så kan vi godt si at det finnes biler som passer
> "oss-gutta" noe bedre, men til den prisen kan jeg ikke se hva som er galt
> med den bilen.

Mitt poeng også, bilen er sikkert grei for henne, men det er omtrent det
siste jeg ville kjørt rundt i.
Synes du prisen er bra??
Se på "rødboka" nå!
Den bilen er jo ikke akkurat noe kupp, dog er det heller ikke en katte i en
sekk.

Eyvind Spangen

unread,
Oct 20, 2002, 6:06:26 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 21:51:32 GMT, "Simen J. Malerbakken"
<smal...@online.no> wrote:

>Primeraen var bra, den hadde blitt rustsveiset, så de vanlige stedene var
>bra.

Rustsveising på en 91-modell? Da må det være snakk om ekstremt dårlig
kvalitet på stålet..

--
E. Spangen
'86 Audi 100 2.2 CS quattro

Simen J. Malerbakken

unread,
Oct 20, 2002, 6:20:50 PM10/20/02
to

"Eyvind Spangen" <eyvind....@c2i.net> wrote in message
news:e6a6ruckpjoarb2t9...@4ax.com...

> On Sun, 20 Oct 2002 21:51:32 GMT, "Simen J. Malerbakken"
> <smal...@online.no> wrote:
>
> >Primeraen var bra, den hadde blitt rustsveiset, så de vanlige stedene var
> >bra.
>
> Rustsveising på en 91-modell? Da må det være snakk om ekstremt dårlig
> kvalitet på stålet..

Det er japsebiler, ike uvanlig for biler som går her i Oslo.
Totalt opprustet Honda har jeg kjøpt, og en aldeles gåen Toyota, begge biler
som skal få nytt liv men rustsveiseing er nødvendig.

Line Halvorsen

unread,
Oct 20, 2002, 6:28:40 PM10/20/02
to
Frode Strand wrote:
> Line Halvorsen wrote:

>>>> Men gutter: det var meg som hylte om Corvette for en stund siden.
>>>> Jeg skal fremdeles ha det når jeg blir stor.
>>>>
>>> Kenneth + Line = sant ?
>>
>> *fnis*
>> Gubben har lyst på noe sånt han også. Vi får krangle om den når den
>> tid kommer...
>>
>>>> Skulle ønske jeg torde å låne Jaguaren til svigerfar...
>>>>
>>> svige..rr..f.. hmm.. litt sent, da.
>>
>> ???

> Vel, Kenneth, som poster litt her en gang i blant har .. nettopp.. en
> corvette. Og jenter som vil ha sånt er jo ikke dagligdags. Altså
> anntar jeg at du er litt bil-gæren, og kanskje også litt speedfreak.
> Ergo : perfekt for Kenneth.

Åh sånn å forstå. Speedfreak er jeg ikke, for når vi kjørte svigerfars
(igjen) 500SEC i Tyskland og speedometernåla ikke kom lenger turde jeg ikke
puste engang, av frykt for å forstyrre gubben. Han fikk kick og danset
nesten etterpå, jeg var blek men fattet. Fort kan være gøy, men ikke for
fort, heller.
Noe annet jeg derimot syntes var himmelstormende, hysterisk moro var å kjøre
en ny, sprek, brumlete Pontiac opp og ned alle San Franciscos gater midt på
natten, _litt_ *host* fortere enn vi hadde lov til.

> Men så var det en svigerfar, og de kommer vanligvis ikke uten at det
> er en gubbe eller liknende inni bildet. så da var det litt sent.

Men en svigerfar med dertil hørende gubbe (min, altså) er ingen hindring for
en kjøretur... *hint hint*

I sommer kom det en Ferrari kjørende over tunet på gården her, og jeg satt i
hagen sammen med samtlige naboer og noen til. En av naboene påsto etterpå at
"hu Line peip".


Line


Audun Torsdalen

unread,
Oct 20, 2002, 7:35:25 PM10/20/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 21:40:51 GMT, "Simen J. Malerbakken"
<smal...@online.no> wrote:

>
>Ikke nødvendig vis, jeg skal ta et søkt eksempel.
>En 1990 Mercedes-Benz har vist seg bedre i ekte kolisjoner enn nyere 2002
>Mazda 626
>Det er mer enn bare alder som styrer bilenes sikkerhet, forskning har
>kommet, mye lenger og det er gjerne derfor det skjer mye på bilsiden hvert
>år.
>
>En 1990 Volvo 740 er sikrere enn en 2003 Atos,
>Det er heller ikke slik at en av de sikkreste småbilene noen gang kommer opp
>mot en større bil, det er nesten som å si at en Trailer er altid bedre enn
>en personbil.
>
>Det er størrelsen som teller, er en fåfengt kommentar, men her er det
>faktisk noe i det!
>

Skal man følge den logikken burde alle kjøre rundt i Tahoe og Suburban.
Jeg er ikke så overbevist om at det ville gi noen
trafikksikkerhetsgevinst.

--
'91 Honda CBR GooF2 ( til banebruk)
'00 Triumph Tiger (på deling med kona)
au...@dod.no http://audun.at.dod.no
NAFMC-Oslo#916 DoD#2133 NMCU#22767

Arne Nåtedal

unread,
Oct 21, 2002, 1:57:36 AM10/21/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 18:24:59 GMT, Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote:

>Jeg har ennå ikke sett et overbevisende argument på hvorfor en gammel
>SAAB skulle være bedre enn enn Atos.

Nå er det bare slik at hvis Hr Hjelle poster et råd om bilkjøp, så
foreslår han SAAB. Ferdig med det. :-)

Arne
--
I've got some genuine imitation bad apples
Free sample, for your peace of mind, $9.95 only.
(Guns'n Roses)

Arne Nåtedal

unread,
Oct 21, 2002, 2:01:49 AM10/21/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 20:49:44 GMT, Kjell Pettersen <kjp...@online.no>
wrote:

>Så at Atos er like sikker (og sikrer enn enkelte) andre mindre biler har du
>fremdeles ikke fått med deg. Ja, og ganske sikkert sikrere enn den bilen du
>kjører rundt i for tiden. Jaja.

Hvis Frode skulle kollidere med en Atos og jeg kunne velge hvilken bil
jeg skulle være passasjer i hadde det blitt Laurelen. Definitivt
Laurelen.

Arne Nåtedal

unread,
Oct 21, 2002, 2:14:03 AM10/21/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 19:36:24 GMT, Kjell Pettersen <kjp...@online.no>
wrote:

>> Det er mange, mange anledninger hvor man kan redde seg _ut_ av en
>> situasjon ved å ha en bil som reagerer kjapt på gassen, og som har
>> litt å dra på med.

>Med all respekt, det der er tull. Ganske sikkert er det folk som har slike
>biler som havner i slike situasjoner hvor det er 'nødvendig'.

Nei, det er slett ikke tull, det er høyst reelt.

Tenk bare at du ligger bak en dust som kjører 70 i 80-sonen i km etter
km. Så får du den luka du har venta på og legger deg ut. Samtidig gir
dusten på (finnes tonnevis av slike) og det kommer en bil i mot. _Da_
er det greit å ha noen ekstra hk, da!

Det har ikke jeg, og med aks som en supertanker må jeg derfor
planlegge alle forbikjøringer ekstra nøye.
I det jeg kjører forbi noen er gassen uten unntak helt i bordet helt
til jeg er forbi, altså ingen reserve hvis bilen jeg kjører forbi blir
rattet av et r****** som gir på i det jeg er på sida av ham.

Og selv om Smithebussen din har 14 hk ellerno mer enn min, har du
sikkert opplevd tilsvarende n ganger?

Jens Kr. Kirkebø

unread,
Oct 21, 2002, 2:40:26 AM10/21/02
to
On Mon, 21 Oct 2002 06:14:03 GMT, anat...@c2i.net.quitthecrap.invalid
(Arne Nåtedal) wrote:

>>> Det er mange, mange anledninger hvor man kan redde seg _ut_ av en
>>> situasjon ved å ha en bil som reagerer kjapt på gassen, og som har
>>> litt å dra på med.
>
>>Med all respekt, det der er tull. Ganske sikkert er det folk som har slike
>>biler som havner i slike situasjoner hvor det er 'nødvendig'.
>
>Nei, det er slett ikke tull, det er høyst reelt.
>
>Tenk bare at du ligger bak en dust som kjører 70 i 80-sonen i km etter
>km. Så får du den luka du har venta på og legger deg ut. Samtidig gir
>dusten på (finnes tonnevis av slike) og det kommer en bil i mot. _Da_
>er det greit å ha noen ekstra hk, da!

Nei. Du kommer mye raskere tilbake i høyre felt ved å bremse litt og
legge deg inn bak igjen. Selv planlegger jeg gjerne forbikjøringen
slik at når folk merker at de blir forbikjørt er det allerede for sent
å gi på. Bare å ta litt fart på forhånd, spesielt viktig i motorsvake
biler.

Kjell Pettersen

unread,
Oct 21, 2002, 2:43:52 AM10/21/02
to
anat...@c2i.net.quitthecrap.invalid (Arne Nåtedal) :

>
> Tenk bare at du ligger bak en dust som kjører 70 i 80-sonen i km etter
> km. Så får du den luka du har venta på og legger deg ut. Samtidig gir
> dusten på (finnes tonnevis av slike) og det kommer en bil i mot. _Da_
> er det greit å ha noen ekstra hk, da!
>
> Det har ikke jeg, og med aks som en supertanker må jeg derfor
> planlegge alle forbikjøringer ekstra nøye.
> I det jeg kjører forbi noen er gassen uten unntak helt i bordet helt
> til jeg er forbi, altså ingen reserve hvis bilen jeg kjører forbi blir
> rattet av et r****** som gir på i det jeg er på sida av ham.
>
> Og selv om Smithebussen din har 14 hk ellerno mer enn min, har du
> sikkert opplevd tilsvarende n ganger?

Ikke på det jeg kan huske. Siden en sitter høyere enn andre er utsikten
framover mye bedre og en planlegger forbikjøringer bedre. Det har kanskje
litt med planlegging å gjøre, jeg legger meg alltid lengere bak og gir gass
slik at hastighetsforskjellen er der i det forbikjøringen kan starte.
Gir den du kjører forbi gass er det raskeste uansett å slippe seg inn bak.
Men har du alt farta så er du forbi før de rekker å gi på uansett.

Der jeg savner med guff i bilen er på lange turer over fjellet. Når det går
i seksti oppover Austmannali og en slipper biler forbi, biler du seinere
blir liggende bak gjennom tunellene... jaja.


--
Kjell P.
Bilpoet på www.bilrim.no

Otto Ødegård

unread,
Oct 21, 2002, 2:44:13 AM10/21/02
to
Nora Andersen wrote:

>
> On Sun, 20 Oct 2002 21:38:09 +0200, "Line Halvorsen"
> <line.ha...@bakvendtland.com> wrote:
>
> >Men gutter: det var meg som hylte om Corvette for en stund siden. Jeg skal
> >fremdeles ha det når jeg blir stor.
>
> Eller rik? Da ville jeg hatt en PT Cruiser, og ja, jeg vet at det
> ikke er verdens beste bil det heller, men designet...

Ja den er virkelig fin.
--
Mvh Otto Ødegård

Arne Nåtedal

unread,
Oct 21, 2002, 3:53:16 AM10/21/02
to
On Mon, 21 Oct 2002 06:25:15 GMT, Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote:

>On Mon, 21 Oct 2002 05:57:36 GMT, anat...@c2i.net.quitthecrap.invalid
>(Arne Nåtedal) wrote:
>
>>Nå er det bare slik at hvis Hr Hjelle poster et råd om bilkjøp, så
>>foreslår han SAAB. Ferdig med det. :-)
>

>Det er sånne ting newbier på listen ikke vet om, så takk for
>opplysningen.-)

Bare hyggelig! :-)

Tidligere var det også slik med Simen, aldri en tråd uten at han trakk
frem stjernebilens fortreffelighet...
Men i det siste har han faktisk skitnet til hendene ved å snakke
positivt om enkelte modeller av andre merker, f.eks. Audi A6.....

Det neste blir vel at han faktisk _kjøper_ en Audi. Men da står vel
ikke væla til påske...

Stian H.

unread,
Oct 21, 2002, 4:04:28 AM10/21/02
to
"Nora Andersen" <nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote in message
news:tlr5ru474c3becvbr...@4ax.com...

> Jeg har ikke tenkt å knulle bilen min. Jeg trenger heller ikke en bil
> for å imponere mannfolk. Og jeg er ikke ute etter et dyrt
> statusobjekt som sluker bensin og penger.

Men hva med å kjøpe en bil som ser litt bedre ut enn en Atos?
Hvor mye er din egen sikkerhet verdt?
Tror du har misforstått, det er _i_ bilen at man skal ****** ;-)

Tore Wik

unread,
Oct 21, 2002, 5:15:43 AM10/21/02
to

"Nora Andersen" <nor-and...@NOSPAMonline.no> skrev i melding
news:7h77ruglvh5b8k1ef...@4ax.com...
>
> >Var ikke det jeg sa heller. Men liker du overhodet ikke å fremstå som
> >litt elegant og bevisst på stil?
>
> Jeg elsker pels og høye hæler. Samt strømpeholdere og push-up BH

Denne er gammel:
Du vet hvorfor menn liker damer kledd i gummi og lær?

mvh
Tore Wik


Otto Ødegård

unread,
Oct 21, 2002, 5:26:47 AM10/21/02
to

Nei.....
--
Mvh Otto Ødegård

Tore Wik

unread,
Oct 21, 2002, 5:41:16 AM10/21/02
to

"Otto Ødegård" <otto.o...@statkart.no> skrev i melding
news:3DB3C857...@statkart.no...

> > > >Var ikke det jeg sa heller. Men liker du overhodet ikke å fremstå som
> > > >litt elegant og bevisst på stil?
> > >
> > > Jeg elsker pels og høye hæler. Samt strømpeholdere og push-up BH
> >
> > Denne er gammel:
> > Du vet hvorfor menn liker damer kledd i gummi og lær?
>
> Nei.....

Vakke deg jeg spurte;-)

mvh
Tore Wik


Tore Wik

unread,
Oct 21, 2002, 5:42:21 AM10/21/02
to

"Hans Petter Nenseth" <h...@scheen.no> skrev i melding
news:mfh7rusv5679qmjju...@4ax.com...

> >
> >Denne er gammel:
> >Du vet hvorfor menn liker damer kledd i gummi og lær?
>
> Hvorfor _noen_ menn...

_menn_.
Hva du kaller deg selv, vet du vel best selv.

mvh
Tore Wik


Stian H.

unread,
Oct 21, 2002, 6:06:43 AM10/21/02
to
"Hans Petter Nenseth" <h...@scheen.no> wrote in message
news:f2j7ru4haekifrivv...@4ax.com...

> Jeg kaller ikke meg selv noe spesielt, men vet godt hva jeg er.
> Gummi og lær er ikke min greie. Heller ikke push-ups, strømpeholdere
> og høye hæler for den saks skyld.

Dette lukter grilldress og joggsko lang vei.
Sverger HP til campinglivet også? ;-)

Helge Kilde

unread,
Oct 21, 2002, 6:11:22 AM10/21/02
to
* Nora Andersen

| >Det er størrelsen som teller, er en fåfengt kommentar, men her er det
| >faktisk noe i det!
|

| Størrelkse betyr større bremselengde, gjør det ikke?

Nix. Med korrekt dimensjonerte/anvendte/fungerende bremser er det
dekkenes friksjon mot underlaget som avgjør bremselengden.

--
/hk
'68 Corvette Ragtop
'71 Corvette T-Top
'01 Tahoe LT

Helge Kilde

unread,
Oct 21, 2002, 6:11:23 AM10/21/02
to
* Nora Andersen

| >Nå er det bare slik at hvis Hr Hjelle poster et råd om bilkjøp, så
| >foreslår han SAAB. Ferdig med det. :-)
|

| Det er sånne ting newbier på listen ikke vet om, så takk for
| opplysningen.-)

Kjell Ps glimrene FAQ kan kanskje være til nytte:

From: Kjell Pettersen <kjp...@online.no>
Newsgroups: no.teknologi.bil
Subject: Bruktbil-FAQ
Date: Wed, 27 Jun 2001 13:23:03 +0200
Message-ID: <49gjjto41a1usbk5n...@4ax.com>

Hei folkens!

Jeg skal kjøpe meg min første bil og lurer på hva jeg skal velge.
Egentlig har jeg lyst på en BMW 330i, men siden jeg bare har 30000
til rådighet lurer jeg på hva som er et godt kjøp:

Ja, slike spørsmål har det kommet mange av på ntb. For å spare arbeid
for mange har jeg samlet svarene i en slags felles-FAQ som kan være
til hjelp.


Kjell T. Svindland: For den prisen får du en fin Citroën BX. Den har
bare én frontvindusvisker, dermed er det mindre som kan gå i stykker.
Ikke vær redd for den hydrauliske fjæringa, hvis du bare husker å
bytte kuler ved hvert lyskryss så trenger de minimalt av vedlikehold!
(fint hvis du bor et sted uten lyskryss)

Jan Otto Ruud: Jeg er enig med Kjell Th. Hadde jeg husket hvordan den
kjedelige Passaten min ser ut og funnet den igjen på parkeringsplassen
skulle jeg byttet den inn i en BX med en gang!

Kenneth: Jeg har en xxxxx (fyll inn ukens bilmerke) som er tilsalgs,
du kan få kjøpe den!

Arve Løken: Du kan ikke vente at noen skal svare på det når du poster
i Mime-format som ødelegger trådene i newsleseren. Se her
http://arve.loken.net/pingpang.png

Trond Arve Hjelle: Du får ein naute fin Saab 99 for den prisen. Det
gjeld bare å finne ein som er slik som min. Rust skal du ikkje vere
redd for, rust på Saab er ikkje som annen rust. Bilen er tross alt
håndbygd!

Stian Aamodt: Alle biler er bare blysleder og dritten. Masse ræl som
dører, vinduer og seter som du ikke trenger. Vent heller til Häkkinen
legger opp og hans McLaren blir ledig, da har du bil som funker.
Men du får sikkert ikke registrert den på grunn av den råtne
regjeringa og de håpløse folka på Stortinget.

Øyvind Sundalsfoll: Det blir det samme hva slags bil du kjøper til den
prisen, jeg kjører fra deg med Audien min uansett.

Kleng Hodnefjell : Samme hva du kjøper skal få problemer mot
froskebilen min, jeg har en film her som viser hvor flink jeg er til å
snurre rundt med bilen min.

Stian Bragstad: For den prisen får du en italiener!! Ikke hør på at
folk sier at de ruster! Alle biler ruster, dessuten lyden av en
italiensk bil som ruster er bedre enn lyden av en Golf som går!

Michael Nielsen: Hvorfor ikke legge på en tre-firehundre tusen kroner
til og kjøp deg en skikkelig bil? Da får du en Mercedes med den nye
CDI-motoren. OK, det blir litt dyrere, men da får du tretti års
garanti. Dessuten kommer jeg gjerne hjem til deg og polerer bilen mot
en prøvetur, en gang i måneden!

Simen Malerbakken: For 30000 kroner får du en Merce 230 med 890000 km
på telleren og rust i kanalene i følge den røde malerboka mi. Bruker
du i tillegg en 30-40000 tusen på å fikse den opp har du en bil som
kan kjøre mange tusen kilometer til. Send meg en mail så skal jeg
ordre billig lakkering hos en fyr jeg kjenner på Alnabru.

KAS: 30000? Du får ikke noe bil for den pengen, du får knapt nok
felger og nesten ikke dekk!

Frode Strand: Du må ikke finne på å kjøpe en liten drittbil for 30000.
Det eneste som går an er en svær gammel kluns med firehjulstrekk og
dieselmotor. Spør faren din om ikke han har en å selge deg.

Thore B. Karlsen Jeg betalte 30000 for en ny bil her i Texas. Det er
en ordentlig drittbil så jeg synes jeg har rett til å være litt sur og
grinete for det! Møkkaregjeringa i Norge som har gjort det helt umulig
for it-studenter å kjøpe seg ny Porsche når de har lyst, slipper vi
heldigvis her borte! :)

Kjell P.

Audun Torsdalen

unread,
Oct 21, 2002, 6:19:02 AM10/21/02
to
On Mon, 21 Oct 2002 06:48:12 GMT, Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote:

>On Sun, 20 Oct 2002 23:35:25 GMT, Audun Torsdalen <au...@dod.no>
>wrote:


>
>>Skal man følge den logikken burde alle kjøre rundt i Tahoe og Suburban.
>>Jeg er ikke så overbevist om at det ville gi noen
>>trafikksikkerhetsgevinst.
>

>Jeg vet ikke hvilken type biler det er, men eksen min mente at folk
>som kjørte rundt i store, dyre biler ofte kjørte mer farlig enn andre.

Disse er så store at du må ha lastebil-lapp for å kjøre dem.

Frode Strand

unread,
Oct 21, 2002, 8:12:55 AM10/21/02
to
"Line Halvorsen" <line.ha...@bakvendtland.com> wrote in message news:<aova90$gdt$1...@oslo-nntp.eunet.no>...
> Frode Strand wrote:

> > Men så var det en svigerfar, og de kommer vanligvis ikke uten at det
> > er en gubbe eller liknende inni bildet. så da var det litt sent.
>
> Men en svigerfar med dertil hørende gubbe (min, altså) er ingen hindring for
> en kjøretur... *hint hint*

Vel, du får rope på Kenneth. Hvor har han gjort av seg, forresten?


>
> I sommer kom det en Ferrari kjørende over tunet på gården her, og jeg satt i
> hagen sammen med samtlige naboer og noen til. En av naboene påsto etterpå at
> "hu Line peip".

Trenger flere som deg på N.T.B

fS

Kenneth

unread,
Oct 21, 2002, 10:26:09 AM10/21/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 18:24:59 GMT, Nora Andersen
<nor-and...@NOSPAMonline.no> wrote:

>Derimot vet jeg at sånne karer som er så fisefine at de ikke ville
>satt seg inn i en atos, ikke er noen jeg umiddelbart får sympati for.

Selv er jeg så glad i livet at jeg ikke ville satt meg inn i en Atos..

--
Kenneth
-85 Audi 80 GTE Quattro
-84 Chevrolet Corvette
-79 Chevy Shortvan G20 250

Kenneth

unread,
Oct 21, 2002, 10:31:53 AM10/21/02
to
On Sun, 20 Oct 2002 20:58:14 GMT, Frode Strand <yon...@online.no>
wrote:

>Vel, Kenneth, som poster litt her en gang i blant har .. nettopp.. en
>corvette. Og jenter som vil ha sånt er jo ikke dagligdags. Altså anntar
>jeg at du er litt bil-gæren, og kanskje også litt speedfreak. Ergo :
>perfekt for Kenneth.
>

Faktisk er jo Corvetten perfekt sjekketriks, men jeg har en mistanke
om at de fleste kvinnfolk vil at jeg isåfall skal kvitte meg med den
relativt fort, og det er jo ikke aktuellt akkurat.

>Men så var det en svigerfar, og de kommer vanligvis ikke uten at det er
>en gubbe eller liknende inni bildet. så da var det litt sent.
>

Ja :( hehe

Stian H.

unread,
Oct 21, 2002, 10:34:36 AM10/21/02
to
"Kenneth" <kjona-fe...@start-funkerikke.no> wrote in message
news:an38ruoq9u9ajumnn...@4ax.com...

> Selv er jeg så glad i livet at jeg ikke ville satt meg inn i en Atos..

Men det å spinne rundt i en trafikksikker Ascona fra 70-tallet
er liksom helt ok? ;-)

Kenneth

unread,
Oct 21, 2002, 1:27:35 PM10/21/02
to
On Mon, 21 Oct 2002 16:34:36 +0200, "Stian H." <not...@email.com>
wrote:

Jepp.

It is loading more messages.
0 new messages