Avfetting som fungerer?

T.A.

Jeg har handlet bil som tydeligvis ikke noensinne har hatt en motorvask.
Trenger noe effektiv guffe før jeg går igang på denne. Er det noen som har
erfaring med de forskjellige avfettingene som rekvisitabutikker og
oljeforhandlere selger? Har som regel endt opp med å bruke white spirit
tidligere, men tar gjerne noe av dette miljøvennlige "bio" greiene bare det
fungerer.

Message has been deleted

intermesso

Biltema sin avfetting suger, det er i hvertfall sikkert. Også Turtle sin
vanlige avfetting virker dårlig med mindre du gnikker som en tulling.
Spyling med vann etter virketiden gjør ikke jobben iaf.

Den eneste avfettingen som virker noenlunde etter anvisningen er den
Torshov har som heter Bio Micro Avfetting. Den kan faktisk sprayes på
og etter en liten stund spyles av slik at møkka løsner i vannet og
renner bort.

Per W.

"T.A." <jallafilt...@spammenot.invalid> skrev i melding

Har prøvd stort sett det meste for å fjerne bla. sveverust og autoglym sin
tear/taer? remover var enklest å bruke, men bruk biltema sin til vanlig
vasking. Når det gjelder de som er miljøvennlige/bio greier så virker det
overhode ikke, det er bare tulleprodukter.

/Per W.

Clas Mehus

On Tue, 07 Oct 2008 22:41:28 +0200, intermesso
<inter...@wildlife.org> wrote:

>Biltema sin avfetting suger, det er i hvertfall sikkert. Også Turtle sin
>vanlige avfetting virker dårlig med mindre du gnikker som en tulling.

Turtle Wax Super-avfetting synes jeg i hvert fall fungerte temmelig
greit. Var igjennom et par andre for å bli kvitt asfaltnupper, og
først med Turtle sin ble det nå borte. Tidligere jar jeg brukt "Shell
Asfaltrens", som vel trolig i basis var lampeolje....

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Jens Kr. Kirkebø

On Wed, 08 Oct 2008 00:03:49 +0200, Clas Mehus <clas....@idg.no>
wrote:

> [...]
>først med Turtle sin ble det nå borte. Tidligere jar jeg brukt "Shell
>Asfaltrens", som vel trolig i basis var lampeolje....

Og "lampeolje" er ikke så veldig "olje" men stort sett basert på white
spirit. Derfor oser den svært mye mindre enn parafin når den brukes i
parafinlamper.

Trygve Lillefosse

On Tue, 07 Oct 2008 23:06:20 +0200, KAS <mil...@dod.no> wrote:

>KAS's keyboard suddenly auto-typed:

>Ah, et raskt søk ga svaret, Ferro-bet!
>http://home.online.no/~gastroma/ferro-bet/MirakelvaskFinansavisenBRUK.pdf
>http://home.online.no/~gastroma/ferro-bet/eprodukter.htm
>http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=1124&st=0&start=0

Det så jo veldig bra ut. Har noen felger som er tildels innsauset med
bremsestøv. Må prøve på dem.:-)

--
SEE YA !!!
Trygve Lillefosse

Terje Alte

For bremsestøv og drit på felger har Shell sin to-komponent vist seg å
være genial for mitt bruk. Sprayes på tørr felg. Vent to minutter og
skyll av. Ferdig.

Terje
--
'88 BMW 750iL
'93 Subaru Legacy Turbo 2.0

Rolf Egil Sølvik

On Tue, 7 Oct 2008 23:47:38 +0200, "Per W." <pe...@tiscal.no> wrote:

> [...]

>vasking. Når det gjelder de som er miljøvennlige/bio greier så virker det
>overhode ikke, det er bare tulleprodukter.

Autoglym Tar Remover funker veldig bra på en enkel måte og Ferro-Bet
Rustvask har jeg gode erfaringer med på alu-felger kombinert med
Turtle felgbørste.

Og glem endelig ikke Autoglym Vinyl & Rubber Care på nyvasket
motorrom og/eller nyvaskede, våte dekk!

John Hilt

On Tue, 7 Oct 2008 21:28:43 +0200 T.A.
wrote in news:no.teknologi.bil

> [...]
>Trenger noe effektiv guffe før jeg går igang på denne. Er det noen som har
>erfaring med de forskjellige avfettingene som rekvisitabutikker og

Det mest effektive er Shell Lensitil blandet med like deler
white-spirit. Påføres med børste og skylles bort med varmt vann.

Kjell T Svindland

John Hilt skrev:

> Det mest effektive er Shell Lensitil blandet med like deler
> white-spirit. Påføres med børste og skylles bort med varmt vann.

Hva står det på innholdsdeklarasjonen på Lensitil nå for tiden?

Jeg kjøpte det en gang for 20 år siden, og var ikke imponert. Ikke minst
fordi jeg sanmmenliknet prislappen med innholdsdeklarasjonen, som var
60-100% white spirit. Dyr white spirit, var min konklusjon.

--
Kjell T Svindland
69°41'N, 18°45'E

Thomas Lundquist

Rolf Egil Sølvik <rolf...@c2i.net> writes:

> Autoglym Tar Remover funker veldig bra på en enkel måte og Ferro-Bet
> Rustvask har jeg gode erfaringer med på alu-felger kombinert med
> Turtle felgbørste.

Sånne supermiddel, er de trygge på betongstein? Det er jo en del
stoffer som ikke akkurat er gode for slik stein, olje og bensin er
kanskje blandt dem? jeg husker ikke.

ez
--
Med Infrastruktur bygger vi landet.

SUCKS#012, NIC#03, DoD#3098, DoDRT#02, DoDCT#012, 066, SDK#1528, AMO#209sjef
'97 Ducati ST2(Greven), '96 Honda GOOF3(Singer), '00 CBR900RR(Pfaff)
'99 Mercedes Vito 112CDi (Nimitz)

Siteringsutfordringer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

T.A.

"KAS" <mil...@dod.no> skrev i melding

Takk for tipset. Skal ta en runde og se om jeg finner den lokalt.

Tore Wik

Thomas Lundquist skrev:

> Sånne supermiddel, er de trygge på betongstein? Det er jo en del
> stoffer som ikke akkurat er gode for slik stein, olje og bensin er
> kanskje blandt dem? jeg husker ikke.

Syre er lite gunstig for betong. Olje og bensin er ikke så farlig.
Tar jeg ikke feil er det syre i mange Ferro-Bet sine produkter.

Tore Wik

svei...@gmail.com

On 9 Okt, 12:12, Tore Wik <tore...@online.no> wrote:

> Syre er lite gunstig for betong. Olje og bensin er ikke så farlig.
> Tar jeg ikke feil er det syre i mange Ferro-Bet sine produkter.

Nettopp, er vel derfor de bruker betong på vaskeplasser og
påfyllingsplasser istedet for asfalt, som sikkert løser seg opp ved
olje/bensinsøl.

Thomas Lundquist

"svei...@gmail.com" <svei...@gmail.com> writes:

> Nettopp, er vel derfor de bruker betong på vaskeplasser og
> påfyllingsplasser istedet for asfalt, som sikkert løser seg opp ved
> olje/bensinsøl.

Spørsmålet er belegningsstein, det er jo ikke akkurat det de
bruker. På den andre siden er det jo betong men kan være balnda
inn andre eller færre ting.

KAS

"Tore Wik" <tor...@online.no> wrote in message

> Syre er lite gunstig for betong. Olje og bensin er ikke så farlig.

Kommer kanskje an på hva man ønsker å oppnå? Olje setter i alle fall stygge
merker på beleggningsstein av betong, mens syre klarer å fjerne dem ganske
bra. En annen ting som virkelig misfarver slike steiner er mosefjerner, det
vet jeg alt om. :-(
Resultatet blir faktisk en slags rust. Sitronsyre fjerner dette ganske
effektivt.

> Tar jeg ikke feil er det syre i mange Ferro-Bet sine produkter.

I så fall skulle pokker ikke forundre meg om deres rustvask vil ha en god
effekt på beleggningsstein som er misfarvet av mosefjerner. Det skal jeg
jammen prøve!

--
/KAS
'02 S8

Tore Wik

KAS skrev:

> I så fall skulle pokker ikke forundre meg om deres rustvask vil ha en god
> effekt på beleggningsstein som er misfarvet av mosefjerner. Det skal jeg
> jammen prøve!

Bare skyll godt med vann etterpå, så går det sikkert bra.

Tore Wik

asb...@gmail.com

Finnes det ikke noe som tilsvarer gode gamle Lensitil som ble pensla på.. vente noen minutter og spyl det bort med vann. NB! gummianskes måtte brukes!
Prøvde noe jeg kjøpte på Jula og på Biltema. Bare en vits og ble kastet! Finnes det ingenting i dag som virkelig virker??

Robert Roland

On Fri, 27 Mar 2015 12:24:41 -0700 (PDT), asb...@gmail.com wrote:

>Prøvde noe jeg kjøpte på Jula og på Biltema. Bare en vits og ble kastet! Finnes det ingenting i dag som virkelig virker??

Diesel eller White Spirit, og så såpe og vann etterpå.

Diesel er billigere, men stinker.

Dersom du står på asfalt og jobber, bør du vanne asfalten først,
ellers vil asfalten bli angrepet.
--
RoRo
Message has been deleted

martin...@gmail.com

tirsdag 7. oktober 2008 21.28.43 UTC+2 skrev T.A. følgende:
Prikk Bort er et middel, som hvertfall fungerer godt for avfetting og asfaltfjerning.

http://bilnerden.no/images/Prickbort%201liter.jpg