avgifter

Mikael Faksnes Tonning

Ey, om jeg vil ta inn en ny motor til bilen (girkasse, motor od diverse)
betaler 8000,-SEK
hvor mye toll og avgifter må jeg betale?
nymotoren har en effekt på 182hk.

--
---
http://home.no.net/~mikaelft

Kenneth

On Thu, 26 Sep 2002 21:47:29 GMT, "Mikael Faksnes Tonning"
<mika...@frisurf.no> wrote:

>Ey, om jeg vil ta inn en ny motor til bilen (girkasse, motor od diverse)
>betaler 8000,-SEK
>hvor mye toll og avgifter må jeg betale?
>nymotoren har en effekt på 182hk.

Jeg ville droppa å si noe som helst om det..

--
Kenneth
-84 Chevrolet Corvette

Tore Wik

"Mikael Faksnes Tonning" <mika...@frisurf.no> skrev i melding

> Ey, om jeg vil ta inn en ny motor til bilen (girkasse, motor od diverse)
> betaler 8000,-SEK
> hvor mye toll og avgifter må jeg betale?
> nymotoren har en effekt på 182hk.

kr. 1 533,36
Basert på dagens kronekurs.
Det er kun mva på deler.

Men, om bilen er førstegangsregistrert i Norge 1. jan 1996 eller senere, må
du betale volum og effektavgift hvis denne motoren er større enn den som
sitter i bilen din nå. Er dette en gammel 240 du skal ha en B23ET i? Da
holder det å snakke med Isbergs for å få et godkjenningsbrev (~500,-), ta
med dette til biltilsynet og få nytt vognkort.

mvh
Tore Wik

Jan Otto Ruud

"Kenneth" <kjona-fe...@start-funkerikke.no> wrote in message

> Jeg ville droppa å si noe som helst om det..

Du som er selvoppnevnt regelrytter på n.t.b. driver vel ikke med slikt
snusk?

--
Jan Otto

Kenneth

Det er vel faktisk en gammel 740 han har tror jeg, isåfall er det bare
å stikke inn på websidene til Volvo, og finne godkjenningsnummeret man
skal oppgi på tilsynet.

Man må vel også betale hk avgift for løse motorer vel?

Tore Wik

"Kenneth" <kjona-fe...@start-funkerikke.no> skrev i melding

> Man må vel også betale hk avgift for løse motorer vel?

Kan jeg ikke se står noe sted. Det er en del på linje med andre deler.

mvh
Tore Wik

Kenneth

hmm..
Mener å huske at det var en eller annen her inne som hadde en 200SX
som motoren havarerte på, fikk tak i motor fra utlandet, og måtte
betale avgift, tar jeg helt feil nå?

Eirik O. Østensvik

On Fri, 27 Sep 2002 08:21:43 GMT, Kenneth
> [...]

>Mener å huske at det var en eller annen her inne som hadde en 200SX
>som motoren havarerte på, fikk tak i motor fra utlandet, og måtte

Det var meg.. Jeg måtte betale hvis jeg skulle importere, men jeg fikk
tak i en ny motor til gamlebilen i Norge i stedet.

Men hvis du tar av toppen eller noe slikt så det ikke er en fungerende
motor, blir det deler, og da er det bare moms.
--
Eirik O. Østensvik
-98 Nissan 200SX Sportline Z-Edition

Tore Wik

"Eirik O. Østensvik" <ei...@eunet.no> skrev i melding

> Det var meg.. Jeg måtte betale hvis jeg skulle importere, men jeg fikk
> tak i en ny motor til gamlebilen i Norge i stedet.

Kan jeg ikke skjønne. Det går da an å ta inn hele bilen uten å betale annet
enn moms, så hvorfor ikke en motor?
Det er gjort endringer i når avgiften betales. Tidligere var det en
importavgift (måtte betale når bilen gikk over grensen) nå er det
registreringsavgift (betaler ingenting annet enn moms før bilen
registreres). Var dette før denne endringen?

mvh
Tore Wik

Kristian Tjessem

Tore Wik wrote:

> Kan jeg ikke skjønne. Det går da an å ta inn hele bilen uten å betale
> annet enn moms, så hvorfor ikke en motor?

Uklare avgiftsregler, for en bombe ;-p

.: Kristian Tjessem

Mikael Faksnes Tonning

"Mikael Faksnes Tonning" <mika...@frisurf.no> skrev i melding

Fikk dette i svar fra tollvesenet:
----------
Hei!
Ved import av en bilmotor er det kun merverdiavgift å betale. Du tar da
kjøpesummen og fraktbeløp frem til norsk grense for så å gange det med 24%.

Ex. 8000 + 500 = 8500 8500 x 24% = 2040,-

Med hilsen Heidi Mæle, Kristiansund tollsted.

Gard Guldhav

"Eirik O. Østensvik" <ei...@eunet.no> wrote in message

> Det var meg.. Jeg måtte betale hvis jeg skulle importere, men jeg fikk
> tak i en ny motor til gamlebilen i Norge i stedet.

Er det vanlig å ha motorhavari på 200sx, eller bare de som er veldig hardt
kjørt? Har sett mange annonser der det står at motoren er skiftet, og det på
relativt lav km stand...

--
Gard Guldhav
-89 440 1,7 GL

Gard Guldhav

"Mikael Faksnes Tonning" <mika...@frisurf.no> wrote in message

> Ved import av en bilmotor er det kun merverdiavgift å betale. Du tar da
> kjøpesummen og fraktbeløp frem til norsk grense for så å gange det med
24%.

Hvorfor i all verden må man betale mva på frakt til grensen??

Tore Wik

> [...]

24%.

> Ex. 8000 + 500 = 8500 8500 x 24% = 2040,-

Hmm. Vi betalte ikke mva for frakten da vi hentet bil i Sverige, men vi
hadde den på henger, så ingen kunne vite hvor mye den kostet.

mvh
Tore Wik

Tore Wik

"Gard Guldhav" <ga...@removethis.alphaststem.no> skrev i melding

> Er det vanlig å ha motorhavari på 200sx, eller bare de som er veldig hardt
> kjørt? Har sett mange annonser der det står at motoren er skiftet, og det

> relativt lav km stand...

Det er vel ikke uvanlig at turboen ryker, i allefall. 100-120 k er vel hva
man må regne med.
10-12 øre pr km i turboutgift må man vel kunne akseptere;-)

mvh
Tore Wik

Tore Wik

> 24%.
>
> Hvorfor i all verden må man betale mva på frakt til grensen??

Det bare _er_ sånn.

mvh
Tore Wik

Simen J. Malerbakken

> [...]

> Men hvis du tar av toppen eller noe slikt så det ikke er en fungerende
> motor, blir det deler, og da er det bare moms.

Hum??
Jeg har to ganger tatt inn Audi dieselmotor og har bare betalt MVA.

--
Simen J. Malerbakken
'98 E 300 TDT Avantgarde

www.mbentusiastklubb.com

Kjell Pettersen

"Gard Guldhav" <ga...@removethis.alphaststem.no> :

> "Mikael Faksnes Tonning" <mika...@frisurf.no> wrote in message

> 24%.
>
> Hvorfor i all verden må man betale mva på frakt til grensen??

Fordi hvis du selger en vare her i landet betaler du mva på prisen etter at
den er kommet til Norge.

Du kjøper en vare i Kina til kr 2000, betaler 100 kroner for frakt hit og
mva-grunnlaget er 2100 kroner.

Mao ingen forskjell ifht til nye varer.

--
Kjell P.
Bilpoet på www.bilrim.no

Asbjorn Dankertsen

On Fri, 27 Sep 2002 13:08:25 +0200, "Gard Guldhav"
<ga...@removethis.alphaststem.no> wrote:

>"Mikael Faksnes Tonning" <mika...@frisurf.no> wrote in message

>24%.
>
>Hvorfor i all verden må man betale mva på frakt til grensen??

Fordi halve befolkningen snyter på staten. Vi andre må betale for
gildet :-)

-AD

Bjørn Stensrud

"Gard Guldhav" <ga...@removethis.alphaststem.no> wrote in message news:an1cq8$rq5$1...@oslo-nntp.eunet.no...

> [...]
> kjørt? Har sett mange annonser der det står at motoren er skiftet, og det på

Det er nok pga for hard/dårlig trimming. Typisk er å skru turbotrykket
altfor høyt uten å sjekke at den får nok bensin. Har aldri hørt om noen
som har måttet bytte en orginal motor. Men det finnes knapt da, de fleste
kjøper den pga trimmepotensialet :-)

-Bjørn S.

Mikael Faksnes Tonning

"Tore Wik" <torewik_fj...@nospam.online.no> skrev i melding

førstegangsregistrert 23.004.1997
er i en volvo740 det skal være.
hvor mye er effektavgiften da? om jeg venter til 2003 å skifte motor da?

Gard Guldhav

"Tore Wik" <torewik_fj...@nospam.online.no> wrote in message

Antall km kjørt fra du forlot nisselandet ganger statens takster for
kjøregodtgjørelse (inkl tillegg for henger og evnt passasjerer)?

Tore Wik

> må
> >

> førstegangsregistrert 23.004.1997
> er i en volvo740 det skal være.
> hvor mye er effektavgiften da? om jeg venter til 2003 å skifte motor da?

Originalt 116 hk?
I så fall er forskjellen i effektavgift kr 45 281,- minus 45% bruksfradrag,
i alt kr. 24 960,-
(med forbehold om feil)
Morro?

mvh
Tore Wik

Gard Guldhav

> Originalt 116 hk?
> I så fall er forskjellen i effektavgift kr 45 281,- minus 45%
bruksfradrag,
> i alt kr. 24 960,-
> (med forbehold om feil)
> Morro?

Men setter han i en mindre motor får han igjen noe penger?
;-)

Tore Wik

> [...]

> Originalt 116 hk?
> I så fall er forskjellen i effektavgift kr 45 281,- minus 45%

Vent til 24/4-03 og spar kr. 2 264,-

Sett inn en B230FK (lavtrykksturbo på 135? hk) i stedet, mye lavere avgift,
og stort trimmingspotensiale. Trimmingen er det ingen som oppdager uansett.

mvh
Tore Wik

Mikael Faksnes Tonning

"Tore Wik" <torewik_fj...@nospam.online.no> skrev i melding

lol, syk pris, hmm...

Mikael Faksnes Tonning

"Tore Wik" <torewik_fj...@nospam.online.no> skrev i melding

hmm, tåpler mindre når det er trimmet.

Tore Wik

> avgift,
> uansett.
>
> hmm, tåpler mindre når det er trimmet.

Tja, trimmer du den over 400 hk må du vel regne med at den ikke holder
lenger enn 3-400 tusen km, så hvis det er problem;-)

Opp til 220 hk, som er standard trimeffekt trinn tre fra Steffanssons er
null problem, hverken for motor eller bil.
Turbo+, standard Volvo-trim gir vel 185 hk med garanti.

mvh
Tore Wik

Eyvind Spangen

On Fri, 27 Sep 2002 08:04:31 GMT, Kenneth
<kjona-fe...@start-funkerikke.no> wrote:

>Man må vel også betale hk avgift for løse motorer vel?

Nei, ikke på bilmotorer..

--
E. Spangen
'90 Audi 200TQ20v

Eyvind Spangen

On Fri, 27 Sep 2002 11:16:45 GMT, "Mikael Faksnes Tonning"
<mika...@frisurf.no> wrote:

>førstegangsregistrert 23.004.1997
>er i en volvo740 det skal være.
>hvor mye er effektavgiften da? om jeg venter til 2003 å skifte motor da?

Høh? Importbil i 97, en gammel 740? :-)

Da tror jeg at jeg hadde holdt helt tett med det, ikke bra å støtte
staten med noe ekstra..

Eyvind Spangen

On Fri, 27 Sep 2002 10:49:49 GMT, "Tore Wik"
<torewik_fj...@nospam.online.no> wrote:

>Hmm. Vi betalte ikke mva for frakten da vi hentet bil i Sverige, men vi
>hadde den på henger, så ingen kunne vite hvor mye den kostet.

Fraktkostnadene mine da jeg hentet 200'en i Sverige satte tolleren til
"hele" 250,- :-)

Mikael Faksnes Tonning

"Eyvind Spangen" <eyvind....@c2i.net> skrev i melding

importbil nei, hadde bilen da familien bodde i sverige.

Richard Jønvåg

"Gard Guldhav" <ga...@removethis.alphaststem.no> wrote in message

Det er nok mer vanlig at turbon ryker..
Men har du vett til å kjøre som folk og bytter olje/filter minst hver 10.000
km
holder den iallefall 200.000 km (det kan jeg bevise ;-) )

Visstnok en svakhet at turbopakningen til et par hundrelapper ryker etter
ca. 120.000 km
Noen velger da kanskje å bytte hele turboen, men synd for dem..

Richard

Richard Jønvåg

"Bjørn Stensrud" <b...@oslo.online.no> wrote in message
Eirik måtte vel bytte sin ? Det kan sikkert han fortelle mer om...

Richard

Trond-Arve Hjelle

Fri, 27 Sep 2002 15:12:22 +0200, skreiv Eyvind Spangen
<eyvind....@c2i.net> :

Hehe, eg kragla so mykje på tollbua at ho dama som sat der gløymde at
eg skulle betale mva av CIF verdien... So eg skulle ha betalt mva av
dissa 15 litera med bensin (150kr sånn ca) eg brukte frå Karlstad til
Kongsvinger. So eg fikk ein rabatt på heile 36 kroner... ;)

--
Trond-Arve Hjelle
M91 SAAB 900 T16

Trond-Arve Hjelle

Fri, 27 Sep 2002 18:34:42 GMT, skreiv "Richard Jønvåg"
<not__...@online.no> :

> [...]
>ca. 120.000 km
>Noen velger da kanskje å bytte hele turboen, men synd for dem..

Fikk "litt" sjokk når Mr. Larssen i Autofil sa at turboen rauk etter
120kkm i forrige program.....
På ein SAAB turbo held då greiene stort sett like lenge som motoren
liksom...

Simen J. Malerbakken

> importbil nei, hadde bilen da familien bodde i sverige.

Nei da er det klart det ikke er en importbil???
Du fikk kjøpt den nye i Norge og tatt den med til Sverige??
der du kjørte rundt på Norske skilter?

Nei høres ut som om bilen er innført brukt og i såmåte dekkes av betegnelsen
importbil.

Mikael Faksnes Tonning

"Simen J. Malerbakken" <smal...@online.no> skrev i melding

kjøpte den i sverige, har hatt den ca 15 år over, flytta så til norge

Michael Nielsen

> kjøpte den i sverige, har hatt den ca 15 år over, flytta så til norge

Flyttegods med andre ord:-)

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com
S: E280 4M vare - http://home.no.net/benzito/e280/

Trond-Arve Hjelle

Sat, 28 Sep 2002 11:47:27 GMT, skreiv "Michael Nielsen"
<ben...@online.no> :

>"Mikael Faksnes Tonning" <mika...@frisurf.no> wrote in message

>Flyttegods med andre ord:-)

men, fortsatt regga i Norge fysste gong etter 01.01.1996.

Eirik O. Østensvik

On Fri, 27 Sep 2002 18:37:33 GMT, "Richard Jønvåg"
<not__...@online.no> wrote:

>Eirik måtte vel bytte sin ? Det kan sikkert han fortelle mer om...

Jepp, min havarerte i Tyskland.
Bilen var ikke idiottrimmet på noen måte, men jeg mistenker at forrige
eier(e) har slurvet med oljeskift.

Jeg hadde byttet eksos, intercooler og luftfilter, trykket var urørt
bortsett fra den naturlig økningen ved friere luftveier. :-)

--
Eirik O. Østensvik
-98 Nissan 200SX Sportline Z-Edition
http://home.no.net/eirikoo
Motorer uten turbo suger.. :-)

Eyvind Spangen

On Fri, 27 Sep 2002 21:10:07 +0200, Trond-Arve Hjelle
<saa...@online.no> wrote:

>På ein SAAB turbo held då greiene stort sett like lenge som motoren
>liksom...

Tror det finnes både Saab Turbo og Audi Turbo hvor turboen bare holder
100000 km, og 200SX hvor den holder hele levetiden på bilen.. Det
aller meste kommer an på hvordan bilen har blitt kjørt og hva slags
vedlikehold den har fått..

Trond-Arve Hjelle

Sun, 29 Sep 2002 22:06:03 +0200, skreiv Eyvind Spangen
<eyvind....@c2i.net> :

>On Fri, 27 Sep 2002 21:10:07 +0200, Trond-Arve Hjelle

Ja, men det er heller unntaka enn regelen.
Og husk på, på M88 modellane vart turboane til SAAB vasskjølt istaden
for luftkjølt, noko som forlengar levetida om det er nokon som ikkje
er nøgne med turboen sine lovar og reglar.

Eyvind Spangen

On Mon, 30 Sep 2002 17:24:21 +0200, Trond-Arve Hjelle
<saa...@online.no> wrote:

>Og husk på, på M88 modellane vart turboane til SAAB vasskjølt

Heh, da var Audi tidligere ute, de kom med det fra 8/1985.. :-)

Trond-Arve Hjelle

Mon, 30 Sep 2002 18:00:35 +0200, skreiv Eyvind Spangen
<eyvind....@c2i.net> :

>Heh, da var Audi tidligere ute, de kom med det fra 8/1985.. :-)

:)
Når starta Audi med turbo då?
Var det ikkje i den tia?
Men no er då ikkje dei luftkjølte til SAAB noko å grine på nasa over
heller då....

Eyvind Spangen

On Mon, 30 Sep 2002 19:02:40 +0200, Trond-Arve Hjelle
<saa...@online.no> wrote:

>:)
>Når starta Audi med turbo då?

1980..

Trond-Arve Hjelle

Mon, 30 Sep 2002 19:22:43 +0200, skreiv Eyvind Spangen
<eyvind....@c2i.net> :

>1980..

OK.
So då var det ei periode med luftkjølte altso. Det var igrunnen det eg
lurde på.
SAAB kom BTW med turbo på M77 modellane, dei feira ihvertfall 25års
jub. no på M02 modellane.