Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Montering av hjullager

0 views
Skip to first unread message

Roar Sørli

unread,
May 29, 2003, 11:20:43 AM5/29/03
to
Hei! Jeg driver å monterer hjullager foran på min Escort 87 og har problemer
med å presse navet på drivakselen og lagrene. I verkstedhåndboka står det at
det normalt skal gå lett å presse på, men at man i noen tilfeller må bruke
spesialverktøy. Er det andre metoder man kan bruke? Noen som har vært borti
det samme?


Jon Olav Holtan

unread,
May 29, 2003, 1:26:52 PM5/29/03
to

"Roar Sørli" <Baj...@c2i.net> skrev i melding
news:bb58g7$335$1...@troll.powertech.no...

Du kan varme opp navet.

JOH

Roar Sørli

unread,
May 29, 2003, 4:40:53 PM5/29/03
to
> Du kan varme opp navet.

Vil ikke navet utvide seg da, slik at det blir verre?

Uansett, jeg fikset det etterhvert. Ringte 2 kompiser som driver med bil.
Den ene mente det stort sett skulle presses for hånd. Han hadde vært borti
en gang at det ikke gikk, sa han. Han andre mente at det trengtes en god del
press. Han anbefalte meg å ta av dingsen som det hele står i (Hva heter det?
Det er spindel på svensk, men ikke på norsk) Jeg gjorde så, satte det hele
på benken, la på en passe kopp og slo til med hammeren. Etter hvert gled det
hele på plass og det var bare å banne hele dritten på plass igjen. Tut og
kjør.


Per Igland

unread,
May 30, 2003, 3:17:39 AM5/30/03
to
"Jon Olav Holtan" <sigrid...@kristiansand.online.no> skrev den Thu,
29 May 2003 19:26:52 +0200:

Og/eller legge lageret i frysern over natta.

Bruk kort tid mellom du tar opp lageret av fryseren til du setter det
i navet.

-Per

0 new messages