Bensin eller diesel?

Oyvind

Nå som dieselprisen er kommet godt over bensinprisen og media og "eksperter"
antyder at denne utviklingen med høy sannsynlighet vil fortsette, hvilke
gode argumenter er da igjen for å velge diesel?
Dieselens fordel med lavere forbruk kan da fort bli spist opp av en kanskje
vesentlig høyere pris, 2-3 kroner?

Vurderer nye Audi A4 2.0 TDI mot A4 1.8 TSI. Nesten identisk priset og
antar noe høyere serviceutgifter for diesel.
Er klar over dieselens bedre dreiemoment, men dette er ikke avgjørende da
campingvogn og/eller stor last ikke er aktuelt.

Øyvind

Jens Kr. Kirkebø

On Fri, 13 Jun 2008 19:09:08 +0200, "Oyvind" <oyv...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>gode argumenter er da igjen for å velge diesel?
>Dieselens fordel med lavere forbruk kan da fort bli spist opp av en kanskje

I dag er diesel billigere igjen her, nesten en 50-øring. Diesel er
dyrest på vinteren pga. at fyringsolje og diesel i praksis er samme
produkt.

Kan godt hende diesel i snitt blir noe dyrere, men jeg tror ikke på
over 10% på årsbasis. Siden forskjellen i forbruk typisk er langt
større enn dette blir det nok fortsatt penger å spare.

Jeg tror ikke du trenger å regne med noe særlig høyere
servicekostnader på diesel lenger.

Forøvrig vil jeg tro dieselvarianten holder seg bedre i verdi, det kan
jo bety endel om du bare skal beholde den noen år. Touran med
bensinmotor er visst ganske vanskelig å selge f.eks.

Frode Strand

Det blir vanskelig å spå. For bare ett år siden var bildet et helt
annet. Hva det er om et år eller fem er det ingen som vet.

Sjekk for all del at TDIen kan kjøres på biodiesel. Bensinmotor med gass
vil nok også være et greit alternativ en stund fremover.

Frode Strand

Jens Kr. Kirkebø wrote:

> I dag er diesel billigere igjen her, nesten en 50-øring. Diesel er
> dyrest på vinteren pga. at fyringsolje og diesel i praksis er samme
> produkt.

Det hjelper jo på at Kina importerer 200.000 fat olje hver dag, mot 0 i
fjor.

Clas Mehus

On Fri, 13 Jun 2008 19:53:31 +0200, Frode Strand
<frode....@gmail.com> wrote:

>Det hjelper jo på at Kina importerer 200.000 fat olje hver dag, mot 0 i
>fjor.

Nå har det generelt vært blitt en større etterspørsel etter diesel i
europa, og det har også handlet om produksjonskapasitet, ettersom man
har måtte sksportert bensin og importert diesel...

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Lars-Erik Østerud

Oyvind skrev:

> Nå som dieselprisen er kommet godt over bensinprisen og media og "eksperter"
> antyder at denne utviklingen med høy sannsynlighet vil fortsette, hvilke
> gode argumenter er da igjen for å velge diesel?

At en dieselbil ofte bruker bare halvparten så mye på mila?
Jeg synes dieselfolk bråker fælt. Det er fremdeles dyere med bensin.
--
Lars-Erik - Nissan X-trail - http://cars.osterud.name

Lars-Erik Østerud

Jens Kr. Kirkebø skrev:

> Jeg tror ikke du trenger å regne med noe særlig høyere
> servicekostnader på diesel lenger.

Når jeg hadde hovedservice nå måtte jeg betale ekstra fodri jeg hadde
bensin, så det argumentet kan vel ikke stemme da :-)

Oyvind

"Frode Strand" <frode....@gmail.com> skrev i nyhetsmeldingen:
4852b3f6$1...@news.broadpark.no ...

La oss si at prisutviklingen blir slik at både kjøps og driftsutgifter blir
omtrent like for diesel og bensin.
Vil det da mest være et spørsmål om smak og behag? Nå som støynivået for
nyeste generasjon dieselbiler nesten er kommet
ned på bensinbil nivå vil kanskje bedre dreiemoment være utslagsgivende til
fordel for diesel?
Andre ting som bør tas med i betraktning?

Øyvind

Lars-Erik Østerud

Oyvind skrev:

> La oss si at prisutviklingen blir slik at både kjøps og driftsutgifter blir
> omtrent like for diesel og bensin.

Jeg ser EN ulempe med at jeg ikke kjøpte diesel.
Dreimomentet ved lavt turtall.

Må kjøre i dyp snø opp tli hytta, og bensinen klarer ikke det (må gi
full gass og slure på clutchen). Prøvekjørte en diesel og den klarte
det helt fint (begriper ikke hva det var som gjorde at jeg valgte
bensin, men det var kanskje at diesel den gangen kostet 20K mer).

Clas Mehus

On Fri, 13 Jun 2008 20:39:22 +0200, Lars-Erik Østerud <.@.> wrote:

>At en dieselbil ofte bruker bare halvparten så mye på mila?
>Jeg synes dieselfolk bråker fælt. Det er fremdeles dyere med bensin.

Det er vel ikke dieselfolket som bråker fælt om dette, men media som
framstiller det noe merkelig. Slik en del artikler har vært skrevet de
siste ukene, virker det som mange journalister tror at diesel- og
bensinbiler bruker det samme..

som det ellers sies, kan det vlre et spørsmål om smak og behag også.
Og det kan være forskjeller i henhold til segmenter av motorer og
biler. Ser jeg for min egen del, med Touran, så skulle da valget være
105hk bensin vs. 105hk diesel (sett ut i fra prisen). For en slik bil
blir 105 hk bensin en lidelse er jeg redd med mange passasjer og en
del oppakning. Her er det vel snakk om litt over 140hk TDI vs. 160 hk
bensin. Begge blir motorer som forflyttyer bilen. Ser generelt at
160hk-motoren har fått mye skryt fra motorpressen.

En videre vurdering får være bruksmønster....

Hefner

Du bør også ta girkasse med i vurderingen. Avhengig av hvor og hvordan du
kjører kan det være trist med dieselmotorens korte register og manuelt
gir...

/r

Jens Kr. Kirkebø

On Fri, 13 Jun 2008 23:21:01 +0200, "Hefner" <hef...@start.no> wrote:

>Du bør også ta girkasse med i vurderingen. Avhengig av hvor og hvordan du
>kjører kan det være trist med dieselmotorens korte register og manuelt
>gir...

Korte register ? 1.9 TDI 90hk som jeg kjører i jobb-Touranen nå drar
fint fra 900 rpm. Så den har et spenn på ca. 4 ganger, omtrent det
samme som en bensinmotor (1500-6000rpm ?).

Den drar såpass bra lavt nede at jeg ved normal kjøring girer 1-2-4-6
og da girer jeg opp ved ca. 1800rpm. To gir opp betyr ned til 1200rpm
og der drar den helt fint. 6. gir virker fint helt ned i ca. 55km/t så
mye giring trengs ikke.

Ellers har man jo alltids DSG.

Lars-Erik Østerud

Clas Mehus skrev:

> Det er vel ikke dieselfolket som bråker fælt om dette, men media som
> framstiller det noe merkelig. Slik en del artikler har vært skrevet de

Tenk om folk hadde lagt like mye krefter i andre ting (sykehjem,
barnehager, sykehus, miljøtiltak, utbygging av kollektivtrafikk) som
de har brukt på disse 10 ørene i flere uker nå. Jeg skammer meg!

Frode Strand

Lars-Erik Østerud wrote:

> Tenk om folk hadde lagt like mye krefter i andre ting (sykehjem,
> barnehager, sykehus, miljøtiltak, utbygging av kollektivtrafikk) som
> de har brukt på disse 10 ørene i flere uker nå. Jeg skammer meg!

Det er nok like mye prinsippet som pengene. Økningen begrunnes med
miljø, noe som bare er piss. Alle vet at dette kun er for å flå
bilistene enda mer. De 4,- dieselen har steget det siste året gjør at en
økning på 10 øre ikke har noen som helst effekt.

Lars-Erik Østerud

Frode Strand skrev:

> [...]
> bilistene enda mer. De 4,- dieselen har steget det siste året gjør at en
> økning på 10 øre ikke har noen som helst effekt.

Her er jeg i og for seg enig. Det må en mye større økning til.
Men det er synd man ALLTID må gå på lommeboka før folk forstår.

jon-gunnnar

"Lars-Erik Østerud" <.@.> skrev i melding

> Når jeg hadde hovedservice nå måtte jeg betale ekstra fodri jeg hadde
> bensin, så det argumentet kan vel ikke stemme da :-)

jo da, for de med diesel må betale ekstra de også...
--
jon-gunar pettersen

Clas Mehus

On Sat, 14 Jun 2008 00:37:59 +0200, Frode Strand
<frode....@gmail.com> wrote:

> [...]
>bilistene enda mer. De 4,- dieselen har steget det siste året gjør at en
>økning på 10 øre ikke har noen som helst effekt.

Vel, det er vel ikke en direkte miljøøkning vi har nå, men globalt at
oljeprisene har økt. Naturligvis, OPEC kunne åpnet for høyere
produksjon. At prisene nå har økt skyldes i basis økt etterspørrsel
mange steder. I tillegg til den økte oljeprisen, har man altså i også
hatt en større økning i dieseletterspørselen, og man kan ikke
produsere nok uten å utvide/bygge om raffinerier.

Gjermund Haugestøl

> Her er jeg i og for seg enig. Det må en mye større økning til.
> Men det er synd man ALLTID må gå på lommeboka før folk forstår.

Du mener før folk forstår at ikke alle kan dundre rundt i svære
bensinslukende japse SUV'er?

--
Gjermund Haugestøl
***************************************

Pål Jensen

"Oyvind" <oyv...@hotmail.com> skrev i melding

Nå er jo dreiemomentet på denne bensinmotoren omtrent som på en kraftig
diesel; den kan kjøres på svært lave turtall. Uansett, bør du kunne kjøre på
0.6 l/mil på langkjøring. Kjører du 20.000km eller mindre i året ville jeg
valgt bensimotoren.

Jens Kr. Kirkebø

On Sat, 14 Jun 2008 16:53:10 +0200, Clas Mehus <clas....@idg.no>
wrote:

>Vel, det er vel ikke en direkte miljøøkning vi har nå, men globalt at
>oljeprisene har økt. Naturligvis, OPEC kunne åpnet for høyere
>produksjon.

Kan de det ? Svært mange mener at OPEC nå produserer det remmer og tøy
kan holde, og at det er derfor de ikke vil gi etter for presset for
produksjonsøkninger.

John Hilt

On Fri, 13 Jun 2008 19:52:48 +0200 Frode Strand
wrote in news:no.teknologi.bil

>Det blir vanskelig å spå. For bare ett år siden var bildet et helt
>annet. Hva det er om et år eller fem er det ingen som vet.

>Sjekk for all del at TDIen kan kjøres på biodiesel.

Godt poeng. Biodiesel ligger fortsatt under 10 kroner literen. En kan
også kjøre på frityrolje tilsatt 3% white-spirit. 10 og 20 liters dunker
koster ikke noe særlig mye, og da slipper en balet med å filtrere og
behandle brukt olje.

Noen som har erfaringer med å kjøre VAG TDI-motorer på biodiesel?
Jeg leste et sted at VAG har trukket tilbake godkjenningen for
biodiesel. Ikke fordi motoren ikke tåler dette, men fordi utslippet av
partikler kommer over EUs grenseverdi.

Dag-Erling Smørgrav

John Hilt <n...@c2i.not> writes:
> [...]
> Jeg leste et sted at VAG har trukket tilbake godkjenningen for
> biodiesel. Ikke fordi motoren ikke tåler dette, men fordi utslippet av

SVJV kan alle VAG sine TDI-motorer siden noen-og-nitti kjøre på
biodiesel forutsatt at partikkelfilter ikke er montert. Biodiesel
brenner ved lavere temperatur, noe som visstnok fører til at et
regenerativt partikkelfilter ikke blir varmt nok til å brenne vekk
oppsamlet sot.

Jeg vet ikke om dette bare gjelder VAG, eller om det også gjelder
partikkelfiltre fra andre produsenter.

Videre sier VAG at ingen VAG TDI produsert etter 2003 kan kjøre på
biodiesel - det kan hende at det skyldes utslippskrav, som du sier, men
poenget med partikkelfilter gjelder fortsatt.

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no

Clas Mehus

http://www.moller.no/wip4/miljo/docs/Oversikt_Volkswagen_biler-biodiesel.doc

Clas Mehus

On Sun, 15 Jun 2008 14:13:38 +0200, Jens Kr. Kirkebø <j...@scm.no>
wrote:

>Kan de det ? Svært mange mener at OPEC nå produserer det remmer og tøy
>kan holde, og at det er derfor de ikke vil gi etter for presset for
>produksjonsøkninger.

Vel. Jeg bare ser på det som har vært skrevet i media, og der er det
slik å forstå at en del kan pumpe opp mer. En del OPEC-land har vel
uansett høyere forbruk enn egenproduksjon slik at de ikke har
kapasitet til å eksportere i noen særlig grad nå ettersom
etterspørselen har økt.

Frode Strand

Gjermund Haugestøl wrote:
> "Lars-Erik Østerud" <.@.> skrev i melding

> Du mener før folk forstår at ikke alle kan dundre rundt i svære
> bensinslukende japse SUV'er?

Nei, før de forstår at de heller skal sitte hjemme og heve trygd enn å
bruke bilen for å levere unger i barnehagen og å komme seg på jobb.

Lars-Erik Østerud

Frode Strand skrev:

> Nei, før de forstår at de heller skal sitte hjemme og heve trygd enn å
> bruke bilen for å levere unger i barnehagen og å komme seg på jobb.

Nei, folk bør forstå at ungen klarer å gå til skolen i 2008 også.
De klarte det i 1980. Det er ikke noe verre nå.
(den økte nærtrafikken er jo foreldre som kjører unger til skolen)

Og det er fremdeles frivillig med barn.
Har man ikke tid til dem så la være
(barn fortjener tid - ikke stress)

Anders Rosnes

On Jun 13, 11:36 pm, Jens Kr. Kirkebø <j...@scm.no> wrote:

> [...]
> og da girer jeg opp ved ca. 1800rpm. To gir opp betyr ned til 1200rpm
> og der drar den helt fint. 6. gir virker fint helt ned i ca. 55km/t så

Min ZZ-serie 1.6 l toyota bensinmotor drar fint helt ned til 700
omdreinginger den, og gir seg rundt 5000 rpm. Bare å fylle høyoktan,
så kommer den seg. Måtte ta batteristrømmen for å få liv i en rute, og
den første dagen etterpå var den helt ute av seg mens den analyserte
drivstoffet for å finne ut hva det var godt for.

Girer 1-3-5 uten problem, og da sier computeren at jeg har vært oppe i
maks 3000 rpm på turen.

Bent Are Fikse

Lars-Erik Østerud skrev:

> [...]
> De klarte det i 1980. Det er ikke noe verre nå.
> (den økte nærtrafikken er jo foreldre som kjører unger til skolen)

Amen!

--
Bent Are Fikse

Frode Strand

Så hvis man er så dum å få barn, da har man mistet all talerett og skal
bare godta alt?
Message has been deleted

Lars-Erik Østerud

Frode Strand skrev:

> Så hvis man er så dum å få barn, da har man mistet all talerett og skal
> bare godta alt?

Man bare får ikke barn.

Barn er en såpass alvorlig ting at det bør være planlagt godt.

Barn krever masse, og man må ha tid til dem
(nei, man kan ikke bråke med "tidsklemma etterpå", man kan
heller ikke sette dem bort til "barnepassere" hele tiden
slik at man kan fortsette "jetsett" livet sitt som vanlig)

Har man tatt valget å få barn så bør man ha satt seg inn i
hva det innbærer på godt og vondt på forhånd. Da bør ikke
lite tid, dårlig økonomi etc kommer som noen overraskelse.

Og har man ikke tid eller økonomi ja SÅ FÅR MAN IKKE BARN!

Så mye fortjener barna, det er ikke som en hund eller en katt

Magne Vingsand

"Lars-Erik Østerud"
> Og har man ikke økonomi ja SÅ FÅR MAN IKKE BARN!

Dævven, og jeg som er far til 4 barn. Skulle egentlig ikke hatt noen, ser
jeg!

--
Magne
MB-C200T

Frode Strand

KAS wrote:
> Frode Strand's keyboard suddenly auto-typed:
> Nåja, min opplevelse er i alle fall at "barnefamiliene" er en av de
> gruppene som klarer å skaffe seg mest oppmerksomhet og fordeler i vårt
> samfunn.

Uten folk som er villige til å få unger så vil samfunnet gå ganske
dårlig på ganske kort sikt.
Message has been deleted

Dan

Frode Strand <frode....@gmail.com> wrote:

>Uten folk som er villige til å få unger så vil samfunnet gå ganske
>dårlig på ganske kort sikt.

Men bra på lang sikt?

--
d...@dod.no
Citroën C4 1.6i Coupé -05

Lars-Erik Østerud

> Dævven, og jeg som er far til 4 barn. Skulle egentlig ikke hatt noen, ser

Jeg sa ikke at det var forbudt å få barn :-)

Jeg mente bare at folk må tenke over hva det innebærer FØR de får
barn, og ikke kommer ETTERPÅ og klage over økonomi og tidsklemme.

Sånt bør man (i det minste av hensyn til barna) tenke på på forhånd.

Kanskje jeg også vil ha barn en gang, men sånn jeg jobber nå vil jeg
ikke det, jeg vil ha tid til å være sammen med dem, ikke bare se dem
på veien til og fra jobben. Men det er mulig jeg er gammeldags her?

Tore Wik

Lars-Erik Østerud skrev:

> Jeg sa ikke at det var forbudt å få barn :-)
>
> Jeg mente bare at folk må tenke over hva det innebærer FØR de får
> barn, og ikke kommer ETTERPÅ og klage over økonomi og tidsklemme.

Det er vel mer det at samfunnet godt kan skyte inn litt til
barnefamilier som en investering i fremtiden, det er en investering som
vil betale seg mange ganger.

--
mvh
Tore Wik

Frode Strand

Dan wrote:

> Men bra på lang sikt?

Man mener jo at menneskeheten ødelegger planeten, så kanskje det hadde
vært like greit.

Dag-Erling Smørgrav

Lars-Erik Østerud <.@.> writes:
> "Magne Vingsand" <mv...@broadpark.no>

> Jeg sa ikke at det var forbudt å få barn :-)

Vel, ifølge Simone de Beauvoir er det meningsløst, og til og med
ondsinnet, å få barn - medmindre de vokser opp og blir forfattere.

Tore Wik

Dag-Erling Smørgrav skrev:

> Vel, ifølge Simone de Beauvoir er det meningsløst, og til og med
> ondsinnet, å få barn - medmindre de vokser opp og blir forfattere.

Det er det en ypperlig grunn til å lese noe helt annet enn Simone de
Beavoir?

--
mvh
Tore Wik

Thomas Lundquist

KAS <mil...@dod.no> writes:

> Det er jo ikke dermed sagt at småbarnsfamilier skal særbehandles på
> bekostning av andre samfunnsgrupper.

Noe må de jo få igjen for å fikse oss pensjonen vår.

ez
--
Med Infrastruktur bygger vi landet.

SUCKS#012, NIC#03, DoD#3098, DoDRT#02, DoDCT#012, 066, SDK#1528, AMO#209sjef
'97 Ducati ST2(Greven), '96 Honda GOOF3(Singer), '00 CBR900RR(Pfaff)
'99 Mercedes Vito 112CDi (Nimitz)

Siteringsutfordringer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Dag-Erling Smørgrav

Tore Wik <tor...@online.no> writes:

> Det er det en ypperlig grunn til å lese noe helt annet enn Simone de
> Beavoir?

Det er også det jeg mener, men fransklæreren min var av en annen
oppfatning.

Lars-Erik Østerud

Dag-Erling Smørgrav skrev:

> Vel, ifølge Simone de Beauvoir er det meningsløst, og til og med
> ondsinnet, å få barn - medmindre de vokser opp og blir forfattere.

Slik verden ser ut til å utvikle seg (politisk og klimamessig)
så bør man kanskje tenke over hvilken fremtid de fødes til...

La oss iallfall håpe at barna klarer å rydde opp etter oss...

Dag-Erling Smørgrav

Lars-Erik Østerud <.@.> writes:
> Slik verden ser ut til å utvikle seg (politisk og klimamessig)
> så bør man kanskje tenke over hvilken fremtid de fødes til...

Enten det, eller så får man lære dem å skrive så tidlig som mulig.

Message has been deleted

Magne Vingsand

"Lars-Erik Østerud"

> Kanskje jeg også vil ha barn en gang, men sånn jeg jobber nå vil jeg
> ikke det, jeg vil ha tid til å være sammen med dem, ikke bare se dem
> på veien til og fra jobben. Men det er mulig jeg er gammeldags her?

Da jeg var barn, så jeg heller lite til mine foreldre. Ikke fordi de
nødvendigvis var borte, men fordi jeg var det. Trivdes best ute samtidig som
jeg hadde nok å gjøre når jeg var inne med hobbier og lekser (nåja..). Tror
kanskje enkelte foreldre overdriver 'barnepassen', mine barn er ganske vant
til å leke alene eller sammen med andre barn. Dermed blir de også mer
selvstendige og tar vare på seg selv. Så kan vi heller kose oss ekstra godt
de (få) stundene vi har sammen. Barna vet at vi er glade i dem, og at vi er
der eller prioriterer dem når det trengs. Dessuten har vi rimelig klare
'kjøreregler', noe som kan gi trygghet - begge veier!

--
Magne
MB-C200T

Thomas Lundquist

KAS <mil...@dod.no> writes:

> De får jo ikke det, siden det da vil brukes på neste generasjon
> småbarnsfamilier i stedet.

så småbarnsfamilier får minst like mye fra staten som
pensjonister?

Message has been deleted

Tore Wik

KAS skrev:

> I forhold til hva de har bidratt med, definitivt! De belønnes på
> forskudd.

Synes det er verre med de som er pensjonister i dag. De brukte opp
pengene de skulle spare til pensjoner, og lever i dag på sine barn. Har
du tenkt å leve på våre andres barn når du blir gammel?

--
mvh
Tore Wik

Message has been deleted

Tore Wik

KAS skrev:

> Var ikke det litt unyansert? De la grunnlaget for vår levestandard, og
> hadde selv en levestandard som yrkesaktive langt under det vi har. Som
> pensjonister blir de bare indeksregulert, og får overhodet ikke delta
> i den generelle økningen i levestandard.

Ikke unyansert i det hele tatt. De har hatt 40 år på seg til å spare opp
en folketrygd som skulle dekke pensjonsalderen, men har tatt ut det
aller meste i forbruk. Du snakker om de som stort sett er døde nå,
pensjonister nå om dagen har stort sett mer penger enn noen andre. At
det finnes unntak vet jeg, men den jevne pensjonist spiste hovedretten
selv, og lar oss "ungdommer" spandere desserten på seg.

--
mvh
Tore Wik

Message has been deleted

Tore Wik

KAS skrev:

> Øh, dette kjenner jeg ikke til, eller kjenner ikke igjen. Snakker du
> om de som er 62-70 i dag?

> Altså, de er 72-77, "stort sett døde" er en gedigen overdrivelse med
> dagens levealder. :-)

> "Den jevne pensjonist" er vel godt over av 70, hva? Nå snakker vi kun
> alderspensjonister. Om det du sier stemmer må jeg si jeg er
> overrasket, det er milevis unna mitt inntrykk, som riktignok ikke er
> begrunnet i noe statistisk materiale. Finnes det noe data på dette?

Folketrygden ble innført 1. januar 1967. Hensikten var at hver enkelt
skulle betale inn det han eller hun senere skulle ta ut i pensjoner. Vi
vet alle at det er satt inn alt for lite penger til at det går, fordi de
har valgt å ta ut pengene til egen formue og inntekt. Hvor mange
gamlinger kjenner du som ikke har stort hus (nedbetalt såklart) og mer
enn rikelig med penger på bok, og samtidig får utbetalt pensjon som vi
som er yrkesaktive skaffer dem?

--
mvh
Tore Wik

Jens Kr. Kirkebø

On Tue, 01 Jul 2008 18:49:00 +0200, Frode Strand
<frode....@gmail.com> wrote:

>Uten folk som er villige til å få unger så vil samfunnet gå ganske
>dårlig på ganske kort sikt.

Til gjengjeld er det faktisk slike folk vi trenger, verden sett under
ett. Dagens befolkning på over 6 milliarder er ikke bærekraftig uten
lett tilgang på store menger hydrokarboner.

Tipper vi er under 2 milliarder i år 2100.

Dog kommer jo Norge veldig bra ut her, vi har en bærekraftig
befolkning på ca. 12 mennesker pr. km2. I motsetning til f.eks
Nederland, som har over 300 eller Hong Kong som har noen titalls
ganger det igjen.

irruaspecial...@gmail.com

Hallo,

Vi er her igjen for å kjøpe nyre for våre pasienter og de har avtalt å betale god sum penger til alle som ønsker å donere en nyre for å redde dem og så. Hvis du er interessert i å være en donor eller du vil redde et liv, Du skal skrive oss på e-posten nedenfor.

Dette er en mulighet for at du skal være rik ok, vi forsikrer og garanterer deg 100% sikker transaksjon med oss, alt vil bli gjort i henhold til lovgivende nyredonorer.
Så kast bort ikke mer tid, vennligst skriv oss på irruaspecial...@gmail.com

Irrua-spesialistundervisningssykehus.