I vognkortet står det:
235/75R16
108/S
Jeg er på utkikk etter nye vinterdekk, og da helst noe
annet enn de Cooper Discoverer M+S som jeg har nå.
Er åpen for alternativer både med og uten pigg.
Mange av de aktuelle dekkene fins i kurant dimensjon,
enten helt samme, eller f.eks. 245/70, men med litt
for lav hastighetskode og/eller belastningsindeks.
Er jeg pokka nødt til å holde meg til belastningskode
108 (1000 kg) og hastighet S (180 km/t) som står i
vognkortet?
mvh
Ola R.
--
Ola R, Trondheim
Vinterdekkene kan ha lavere hastighetsmerking.
Tror det er best å følge vognkortet ganske slavisk for vinterdekk
dimmensjoner, om du ikke bor et sted det er lite snø.
Vær obs på at mange vinterdekk er laget for kontinentale forhold. Be
om noen som er laget for nordiske forhold.
--
SEE YA !!!
Trygve Lillefosse
AKA - Malawi, The Fisher King
100345 KUMHO 225/75-16C VAREBIL KC11 M/PIGG 110Q 1 000 kr interdekk.no
---
avast! Antivirus: Outbound message clean.
Virus Database (VPS): 071203-0, 03.12.2007
Tested on: 04.12.2007 02:47:15
avast! - copyright (c) 2000-2007 ALWIL Software.
http://www.avast.com
Vektkode er minimumskrav som ikke må undergås
Dine vinterdekk kan altså ikke har dårligere enn 108
Hastighetskode gjelder bare for sommerdekk i Norge
På vinterdekk kan du bruk Q ( 160lm/t )
Nesten alle ( untatt meg ) bruker Q-merkede vinterdekk