Re: Vanvittige priser på «originaldeler»

Dag-Erling Smørgrav

Dag-Erling Smørgrav <d...@des.no> writes:
> Jeg overlater til andre i denne gruppen å fortelle om deres erfaringer
> med slitedeler fra Biltema.

med "denne gruppen" mente jeg no.teknologi.bil, som du selvfølgelig ikke
hadde krysspostet til. FTFY.

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no

Jon Wikne

On 07/12/2013 09:50 AM, Dag-Erling Smørgrav wrote:

> Det synes jeg høres mistenkelig billig ut. Jeg ville regnet med minst
> det dobbelte, f.eks.
>
> http://www.torshovbil.no/sider/vare?3&varenr=100328178
>
> Jeg overlater til andre i denne gruppen å fortelle om deres erfaringer
> med slitedeler fra Biltema.

Torshov er jo kjent for å ligge over Biltema i pris, men vareutvalget
er ofte i praksis det samme, altså fra de samme produsentene. Jeg ser
at Torshov fører denne fra produsent Osram. Jeg får se nærmere hva
det er Biltema har. Det fremgår ikke av websidene deres.

Den pæren som nå måtte byttes, var altså laget av Philips. Den har
sittet i denne bilen siden minst høsten 2006, da jeg overtok den.

Det er selvsagt mulig at den pæren som merkeverkstedet tok 2021kr
for er av bedre kvalitet enn Biltemas til 249kr. Men at levetiden
på førstnevnte skal være 8 ganger lenger, tviler jeg på. Jeg ser
det som sannsynlig at denne himmelropende prisforskjellen henger
mer sammen med forskjell i avanse enn forskjell i kvalitet.

> Driftspenningen er 85 V, startspenningen har et par nuller ekstra.

Aha! Jeg stusset litt over 85V utfra isolasjonen i tilkoblingene til
den utskiftede pæren. Dette så mer ut som om det var beregnet for
spenninger i kV-området. Takk for oppklaring.

-- Jon

Kjell Andresen

Jon Wikne <jon-...@wikne.no> writes:

..
> [...]
> det som sannsynlig at denne himmelropende prisforskjellen henger
> mer sammen med forskjell i avanse enn forskjell i kvalitet.

Som gammel(-)Volvo-eier har jeg gode erfaringer med Biltema-deler.
Selv med gjennomsnittlig levetid på 1 år på pærene derfra vil du komme
billigere ut over en 7-års periode og jeg tror at en av de vil leve
lenger også. Så om det er kurrant å bytte er regnestykket enkelt.

Nå er jeg (gammel-) MB-eier og jeg var en halv dag på et VW/Audi-
verksted/butikk og tok meg selv i å undres over om prisen på felgen
som var utstilt var for et sett eller for en.
Så dum kan jeg altså være. Tok det som en leksjon i hva premium
egentlig betyr blant de som liker å sette den betegnelsen på seg
selv.

Følgelig blir det nok heller en Skoda enn en Audi om jeg ved neste
korsvei handler fra det konsernet. Og det er ikke fordi jeg vokste
opp med en Skoda Octavia på slutten av 1960-tallet

Kjell

Stein

"Kjell Andresen" <kj...@dod.no> wrote in message
Jeg hadde 2 stk Octavia på 60 tallet
grunnen var at jeg hadde lite penger

Nå har jeg igjen kjøpt Octavia ( RS med overflod av HK )
Hærlig bil selv om støynivået kunne vært noe lavere
Mitt intrykk er at Skoda er bedre skrudd sammen enn sine kusiner i VW
konsernet
og prisen er gunstig

KAS