VOlvo 850 og Biltema lambdasonde

Dag Johansen

Hei

Kort og konsist. Har hatt trøbbel med Volvoen og har fått tips om at det kan
være lambdasonden, tenkte at jeg kunne kjøpe en billig dritt sak på Biltema
for å sjekke om den ble bedre, men som altid går det ikke så lett med
Biltema sine deler.

Problem:

Orginal sonde har svart, hvit, gul, og rød kabler
Biltema har hvit, hvit,grå og svart.

Er det meningen at man bare skal ta en sjangs eller??? Skulle nesten tro det
ja.

Den har bare knipehylser så det er vel meningen at man skal brike orginal
kontakten .

Er det noen som har snøring på dette???

Takk

DAg

Roy-Magne Mo

On Mon, 20 Oct 2003 19:04:12 +0200, Dag Johansen wrote:
> [...]
> være lambdasonden, tenkte at jeg kunne kjøpe en billig dritt sak på Biltema
> for å sjekke om den ble bedre, men som altid går det ikke så lett med

Lyser lambda-lampa di? Viss ikkje, er det ikkje lambda-sonda. Evt om den
gjer det, puss lamda-sonda med eit smergelpapir eller grovt sandpapir.

Gå også over alle ledningar mot den.

--
Roy-Magne Mo

Hans-Martin Haga

On Mon, 20 Oct 2003 17:39:21 +0000 (UTC), Roy-Magne Mo
<r...@sunnmore.net> wrote:

>Lyser lambda-lampa di? Viss ikkje, er det ikkje lambda-sonda.

Joda - den kan godt være defekt uten at ECU oppdager det! ECU har
definert grenseverdier for feil, men sonden kan allikevel måle feil
verdier innenfor disse grenseverdiene.

I mange tilfeller vil ECU kamuflere en feil på lambdasonden pga.
selvlæring, men idet f.eks. batteriet frakobles og ECU nullstilles
begynner motoren å gå urent.

--
H.M.Haga
'98 Impreza GT

Dag Johansen

"Hans-Martin Haga" <slett_...@c2i.net> skrev i melding

> [...]
>
> I mange tilfeller vil ECU kamuflere en feil på lambdasonden pga.
> selvlæring, men idet f.eks. batteriet frakobles og ECU nullstilles

Ok men hva med kablene da, hvem skal hvor? Jeg begynner og mistenke at
denne lambda sonden som jeg har fått på Biltema er feil, og at jeg skal ha
en med en kobling som passer direkte på den eksisterende.

Er det noen som har kjøpt og montert en slik Biltema lambda?? Og eventuelt
var det bare løse kabler på den også??

DAg

Svein Tore Sølvik

[Dag Johansen] (Mon, 20 Oct 2003 23:08:37 +0200):

Det stod noe om dette for noen måneder siden.. Biltema-sonden er sånn
fordi du skal montere den på hvilken som helst kobling.
Rart at de ikke har merka hvilken av kablene som er hva..
--
Svein Tore Sølvik
1996 Volvo 850 2,5 20v

Arne H. Falch

Svein Tore Sølvik wrote:
> [...]

> fordi du skal montere den på hvilken som helst kobling.
> Rart at de ikke har merka hvilken av kablene som er hva..

Tror at en av kablene er lav-ohmig, og er koblet til en element som skal
varme opp lamda-sonden. Mål med en ohm-meter på den orginale soden og
Biltema-sonden, og se om du klarar å få de forskjellig kablene til å
match mhp. ohm, det kan dog være variasjoner på 10-20 prosent pga.
produksjonstoleranser. En av kablene er høyohmig, flere megaohm, det
er der hvor lamda-spenningen som måler oksygen i eksosen kommer, og
jeg gjetter på at en av kablene er koblet slik:

hvit til hvit er lavohmig (rundt 8 ohm)
sort er høyohmig, dvs. lamdasignalet.
grå er jord til lamdasignalet.

http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/tuning_lambda.html

Arne.

Arne H. Falch

Arne H. Falch wrote:

> [...]

Hvis du skal søke på Google e.l. etter dette, bruk "lamda sensor" eller
"oxygen sensor", den siste er den Amerikanske betegnelsen.

Arne.

gshok

"Dag Johansen" <fjerndagj...@tiscali.no> wrote in message news:<eAUkb.32353$os2.4...@news2.e.nsc.no>...

Test den gamle sonden før du begynner å herje med den nye sonden. Finn
ut hvilken av ledningene som gir signalet til ECU'en. (det er enten
den gule eller hvite). Koble et digitalt voltmeter (kan kjøpes for
under 100kr hvis du ikke har) og koble det mellom jord og den gule
eller hvite ledningen. Når bilen er varm skal en frisk sonde gi en
output i området 0-1v DC, og verdien skal endre seg raskt.

Espen Wethe
86 Golf GTI

jop

Hva med å ringe Biltema?

Vhn Johnny
"Dag Johansen" <fjerndagj...@tiscali.no> skrev i melding

Ove-André

Hva kostet denne på biltema da?

Dag Johansen

"Ove-André" <s@s.s> skrev i melding

> Hva kostet denne på biltema da?

Joda, ring Biltema!! Ja som sagt så gjort. damen sier at denne lamdasonden
er kun til VOlvo 850 før 1987. Trenger jeg si mer?

498.-

DAg

Knut Oddvar Riisřen

<iQflb.32707$os2.4...@news2.e.nsc.no>:

>Joda, ring Biltema!! Ja som sagt så gjort. damen sier at denne
>lamdasonden er kun til VOlvo 850 før 1987. Trenger jeg si mer?

Jaja, det var jo også en måte å si på at den ikke kan brukes til noe...
;-)

>498.-

Billig er den vel, men hvilken motor er det du har i 850'en?

--
Knut O.
'00 RX300

Halvor Bjerke

"Dag Johansen" <fjerndagj...@tiscali.no> wrote in message

Jeg hadde samme problemet på en 850 tidligere i vår. Jeg var også på Biltema
og sjekket, ringte litt rundt og spurte også her. Men jeg endte opp med å
kjøpe den originale for ca 2200,-. Vet ikke om det var det lureste, men det
var ihvertfall det enkleste. Tok 5 min å skifte.

mvh
Halvor

Dag Johansen

"Knut Oddvar Riisųen" <rx...@riisoen.net> skrev i melding

> [...]
> <iQflb.32707$os2.4...@news2.e.nsc.no>:
>
> Billig er den vel, men hvilken motor er det du har i 850'en?

2.5 10V

DAg

Kenneth

On Tue, 21 Oct 2003 19:42:19 GMT, rx...@riisoen.net (Knut Oddvar
Riisøen) wrote:

>Billig er den vel, men hvilken motor er det du har i 850'en?

Som han skriver 2,5 10v, forøvrig er det vel snakk om gamlebilen min..
Godbilen.

--
Kenneth
-84 Chevrolet Corvette - til salgs, ring 93447510 for mer info

Knut Oddvar Riisřen

"Dag Johansen" <fjerndagj...@tiscali.no> wrote in <UPAlb.759
$mf2....@news4.e.nsc.no>:

>2.5 10V

Tøft. Den eneste modellen de ikke hadde Lambdasonde for hos Mekonomen.no.
Ellers kostet de der 2000-3000 for de andre modellene, men kanskje
billigere for din originalt da i følge en annen posting her.

mathias....@gmail.com

Volvo 850 1987???Volvo 850 var produsert fra 1991 - 1997. Må no vere til 240 du har fått da😂