MVH,
Patrick
Anbefalt lufttrykk er vel kanskje avhengig av tyngden på bilen?
Da bør du vel bruke det som står i manualen:-)
Steinar
Dessuten er ikke 32 psi lik 2,5 bar. Det er 2,18 bar.
Arne
2.21 Bar (2.20632233381 bar, for å være litt mere nøyaktig) ;-)
--
John T
Kan noen publisere formelen, eller er den hemmelig?
Jeg skal ha 36psi, og jeg har enda ikke skjønt hvor mye dette skal være...
Tore
Hvis du regner 1 bar ~ 14.5 psi så er du ikke så langt unna.
36 psi blir 2.48 bar.
--
John T
>Tore Forbord <to...@rehab.no> wrote:
>
>> > >Dessuten er ikke 32 psi lik 2,5 bar. Det er 2,18 bar.
>> >
>> > 2.21 Bar (2.20632233381 bar, for å være litt mere nøyaktig) ;-)
>>
>> Kan noen publisere formelen, eller er den hemmelig?
>
>Formel? Man bruker en kalkulator til slikt. "32 psi bar CONVERT", for å
>være nøyaktig.
Det hjelper nok ikke hvis man da ikke har samme kalkulator som deg :-)
--
John T
> Hva? Har ikke alle med høyere utdannelse en HP? :)
...mine 3 år på høyskole er isåfall ikke nok...:)
Tror ikke det er så mange ingeniører som jobber hos Vianor....
Tore
> Hva? Har ikke alle med høyere utdannelse en HP? :)
Nei, hva skal man drasse rundt på slike drog for? Man kan jo ikke
kjøre bil alle steder man skal (og inn med off-road-tråden ...).
Det holder jo helt fint å ha nettverkstilgang der man er. Har ikke
alle med høyere utdannelse det? ;)
--
Det er slitsomt å være nerd. Alle forventer at du skal oppføre deg
mest mulig i utakt med dine sosiale omgivelser, og de aner virkelig
ikke hvor mye jobb som går inn i å komme med dårlige interne vitser
som tilsvar til omtrent enhver kommentar. De skulle bare ha visst!
> On Sun, 28 Jan 2001 11:49:46 GMT, arve...@jan01.loken.priv.no (Arve
> Løken) said:
>
> > Hva? Har ikke alle med høyere utdannelse en HP? :)
>
> Nei, hva skal man drasse rundt på slike drog for? Man kan jo ikke
> kjøre bil alle steder man skal (og inn med off-road-tråden ...).
Neida, man kan ikke kjøre alle stann man vil med offroader heller.. det
fikk jeg smertlig erfare i romjula... Bonden med traktor fikk seg en god
latter tror jeg.
fS
>
>
>Kan noen publisere formelen, eller er den hemmelig?
>Jeg skal ha 36psi, og jeg har enda ikke skjønt hvor mye dette skal være...
>
>Tore
>
Du får sikkert formelen av noen. Men fra ABC Startsiden er det en link som
heter konvertering:
http://digitaldutch.com/unitconverter/
> Du får sikkert formelen av noen. Men fra ABC Startsiden er det en link som
> heter konvertering:
> http://digitaldutch.com/unitconverter/
Jepp, har alltid lurt på hvor mange millimeter kvikksølv jeg
må ha i dekket ved 0°C (såkalt "torr")
:) (for ordens skyld).
Tor
>John Torset <jo...@c2i.net> wrote:
>
>> >Formel? Man bruker en kalkulator til slikt. "32 psi bar CONVERT", for å
>> >være nøyaktig.
>>
>> Det hjelper nok ikke hvis man da ikke har samme kalkulator som deg :-)
>
>Hva? Har ikke alle med høyere utdannelse en HP? :)
Jeg prøvde "32 psi bar CONVERT" på mine. (HP48GX og HP49G)
Resultat: CONVERT Error: Bad Argument Type :-)
"32_psi 1_bar CONVERT" virker derimot.
Kjekt å sjekke, før man fyller luft i dekkene.
Enda kjekkere hadde vært å sette strek over IMPERIAL enheter totalt,
men det går jo dessverre ikke.
--
John T
> Sammenbrettet er den da ikke stort større enn en Palm, og folk drasser
> jo med seg slike overalt... ("HP" er synonymt med droget HP-48SX og
> tilsvarende for deg?)
Jeg drasser ikke med meg en Palm noe sted (har ingen :). For øvrig er
det jo ting i Palm-størrelse og litt større jeg tenker på, ja. Jeg
har et vagt håp en gang om at jeg får en fullt brukbar datamaskin med
innebygget mobiltelefon i Nokia 6210-størrelse en gang (omtrent som et
designstudie en eks-produsent viste, fargeskjerm i full størrelse, med
frivillig bruk av "penn" for å gjøre ting), men alt som er større er
egentlig noe ordentlig drass.
>John Torset <jo...@c2i.net> wrote:
>
>> Jeg prøvde "32 psi bar CONVERT" på mine. (HP48GX og HP49G)
>> Resultat: CONVERT Error: Bad Argument Type :-)
>>
>> "32_psi 1_bar CONVERT" virker derimot.
>
>Ja, det er det jeg alltid har sagt, HP-48 var et tilbakeslag. Jeg har en
>HP-28S og en HP-48SX. Den ene bruker jeg til daglig, den andre er jeg
>ikke engang sikker på hvor jeg har gjemt, og savner den ikke det minste.
>HP-48SX er direkte tungvint å bruke.
Det må være fordi du aldri har tatt deg tid til å sette deg skikkelig
inn i den :-)
Prøv å taste inn dette på 28S, 48SX og 48GX:
1234567891
----------------------------------------
1234567891 ^ 2 - 1234567890 * 1234567892
Hva blir svaret ?
HP49G hersker........
Men det er klart, for å konvertere psi til bar så er den jo 28S
brukbar. Har brukt den selv fra 88-90 og byttet når 48SX dukket opp på
våren 90.
--
John T
> (minner om en ZX Spectrum i så måte),
Blir nostalgisk av dette. Tenker tilbake på da en satt
foran tv'n med en ZX 81 med utvidelses modul på 16 K eller
noe slikt og programerte spill.
--
Terje
>Neida. Det er blant annet fordi den ikke har separat alfatastatur, den
>har for mange funksjoner per tast (minner om en ZX Spectrum i så måte),
>og taster som anførselstegn og parentes gir alltid både begynnelse- og
>sluttegn. Vi har jo allerede vært inne på hvor mye bedre
>enhetskonverteringen er på en 28C/28S.
>[snip]
>> Men det er klart, for å konvertere psi til bar så er den jo 28S
>> brukbar.
>
>Langt bedre enn HP-48SX, ser det i hvert fall ut til. Det er vel rett og
>slett CLI kontra GUI igjen, det her. Min erfaring er at så lenge man vet
>hva man skal ha (for eksempel 32 psi bar CONVERT) OG man har et tastatur
>som lett lar deg taste inn slikt (noe 48SX ikke har), er det betraktelig
>lettere enn å manøvrere i GUIet.
Ja det er selvfølgelig greit med et alfanummerisk tastatur, det var jo
den største overgangen når en byttet til 48SX samt at det var mye
dårligere kontrast på 48SXen og det var det verste. Bruk av
enhetskonverteringer ble faktisk mye enklere på 48SX en på 28S. :-)
Egene menyer hvor en brukte "leftshift" for å konvertere direkte,
samensatte entheter f.eks J/s som kunne mikses med andre enheter og
alikevel komme ut med svaret i de enetene du måtte foretrekke.
Ved å bruke enhetene bak tallene ser en om en kommer frem til riktig
svar. Hvis en får feil benevning bak et svar så har man regnet galt.
Et eksempel på trykkregning med forskjellig benevning:
32_psi
900_mmHg
2_bar
+
+
gir 5.4062236496_bar
Og dette er ren CLI tasting.
Det er nok mye hva man er og blir vant med når det gjelder slikt tror
jeg.
--
John T