Webasto problemer..

thomas....@gmail.com

Hei, jeg har en 2003 WV Sharan 1.9 TID med Webasto, men den varmer ikke cupen, bare motor, for når jeg setter på timer'n så smelter isen på panseret, men ikke rutene og det blir ikke varmt i bilen... Jeg hadde en firmabil en gang med Webasto og når den sto på så starta den varmeapparatet så cupeen ble varm, men dette skjer ikke på Sharanen.
Er det noen som vet hva som kan være problemet ???

Dag-Erling Smørgrav

thomas....@gmail.com writes:
> Hei, jeg har en 2003 WV Sharan 1.9 TID med Webasto, men den varmer
> ikke cupen,

Hva slags cup snakker du om? Kaffekoppen?

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no

thomas....@gmail.com

Den starter ikke vifta i bilen i det hele tatt. Men fant ut at det er Eberspacher og ikke Webasto, gikk bare ut i fra at det var Webasto til jeg fant no monteringsanvisning i bilen. Har ikke noe fjernkontroll til systemet, bare timer inne i bilen.

thomas....@gmail.com

Er elektronisk klima i bilen, ikke analogt

thomas....@gmail.com

Cupeen i bilen, altså der vi sitter når vi kjører bilen :)

Dag-Erling Smørgrav

thomas....@gmail.com writes:
> Cupeen i bilen, altså der vi sitter når vi kjører bilen :)

Ah, du mener *kupéen*.
Message has been deleted

Clas Mehus

On Sun, 14 Oct 2012 19:52:23 +0200, KAS <mil...@dod.no> wrote:

> [...]
>relé som styrer kupéviften? Sikring? (Webasto systsmet har flere egne
>sikringer.)
>
>Den vanligste feilen er soting eller den såkalte flammevakten som
>hindrer Webastoen i å starte. Men da vil heller ikke motoren få varme.
>Tipper det er her jeg har trøbbel, for alt virker tilsynelatende som
>det skal, men det kommer ingen varme.
>
>Det er forøvrig viktig å starte Webastoen og la den gå med jevne
>mellomrom for å forebygge trøbbel. 1 gang i måneden anbefales. Jeg
>har, som de fleste andre, sikkert syndet mot dette.

På Sharan og en del modeller fra denne tidsperioden har vel nedsoting
vært et problem på tilleggsvarmeren.

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Clas Mehus

On Mon, 29 Oct 2012 15:48:44 +0100, KAS <mil...@dod.no> wrote:

>Det har jeg også hørt.
>Fikk tilbake min fra verksted her om dagen. De var ikke helt sikre på
>hva feilen var, men antydet det du sier. De hadde "tvangskjørt" den,
>hva nå det innebærer, da virket den igjen. Kostet non hundrelapper.

Hos meg stoppet den å starte automatisk i en periode. Da var feilen at
det hadde vært et vist antall starter med lite drivstoff på tanken.
Dårlig løsning, men så får man bare være litt påpasselig med å helst
ikke kjøre med under 1/4 tank. Ikke noe problem for meg egentlig -
kona som bruker bilen mest, men det er vist helst min når tanken skal
fylles eller noe annet må gjøres...

Ifølge min forhandler var det egentlig en litt dårlig integrasjon
mellom Webasto-en og bilens system ellers...

Det er altså noen ulemper, men sitter med inntrykket av at de funker
bedre enn de elektriske tilleggsvarmerne i nyere modeller. Og som vel
mange ikke vet hvordan man aktiverer heller...

I henhold til nedsoting er det vel en del som har rensa den selv. Men
lurer på om den ikke sitter noe kronglete til på en del modeller.

KAS

Clas Mehus <clas....@idg.no> wrote:

> [...]
> ikke kjøre med under 1/4 tank. Ikke noe problem for meg egentlig -
> kona som bruker bilen mest, men det er vist helst min når tanken skal

Hørtes veldig kjent ut! :-O

> Ifølge min forhandler var det egentlig en litt dårlig integrasjon
> mellom Webasto-en og bilens system ellers...

Er den integrert? Da pleier det å være slik at den ikke starter hvis du har
et aktivt "lite drivstoff" varsel, eller batterispenning under et gitt
nivå. Ellers ikke så mye.

> Det er altså noen ulemper, men sitter med inntrykket av at de funker
> bedre enn de elektriske tilleggsvarmerne i nyere modeller. Og som vel
> mange ikke vet hvordan man aktiverer heller...

Sånn har jeg i Q5-en. Aner ikke hva den gjør eller hvordan den fungerer,
men jeg kan velge mellom "on", "off" og "auto". Siden jeg ikke aner hva den
gjør står den på auto...

> I henhold til nedsoting er det vel en del som har rensa den selv. Men
> lurer på om den ikke sitter noe kronglete til på en del modeller.

Exactly. På A2-en tok jeg av panseret (det kan som kjent ikke åpnes), fant
frem til Webastoen og tenkte: "pokker, dette blir dyrt!"

--
/KAS
'10 Panamera 4S

Clas Mehus

On Fri, 2 Nov 2012 20:39:34 +0000 (UTC), KAS <k...@dod.no> wrote:

>Er den integrert? Da pleier det å være slik at den ikke starter hvis du har
>et aktivt "lite drivstoff" varsel, eller batterispenning under et gitt
>nivå. Ellers ikke så mye.

Greia kan vel tilbakestilles med vanlige diagnoseutstyret og VAG-COM,
så må vel være integrert med systemet på et vis?

>Sånn har jeg i Q5-en. Aner ikke hva den gjør eller hvordan den fungerer,
>men jeg kan velge mellom "on", "off" og "auto". Siden jeg ikke aner hva den
>gjør står den på auto...

På en del modeller kreves det vel av Climatronic-en settes på High for
at den skal aktiveres. Var vel det politiet hadde problemer med de nye
Passatene....
Message has been deleted

Thomas Bjørseth

>Hørtes veldig kjent ut! :-O

Jeg mener jeg ble fortalt av en Møller-servicemann at det magiske
tallet er 3. Hvis du prøver å starte den mer enn 3 ganger med for lite
diesel eller for lav spenning så kutter den og må inn til service for
å resettes.

Utrolig nok måtte jeg booke servicetid et par uker frem i tid for å få
resatt enheten - jeg tipper det tok dem ca. 2 minutter og kunne vært
gjort med en gang da jeg var innom for å høre...

>Er den integrert? Da pleier det å være slik at den ikke starter hvis du har
>et aktivt "lite drivstoff" varsel, eller batterispenning under et gitt
>nivå. Ellers ikke så mye.

Kan bekrefte dette. Ingen av de to 2007-modell Touran jeg har hatt
ville starte Webastoen hvis kjørecomputeren alarmerte om lite
drivstoff eller lav spenning på batteriet. På fjernkontrollen vises
blinkende lys hvis diesel eller spenning av under akseptabelt nivå. På
displayet i bilen vises korrekt årsak hvis man prøver å starte
brenneren mens man sitter i bilen.

Thomas B