Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

4-hjulskontroll og dekkslitasje

1 view
Skip to first unread message

Hans-Martin Haga

unread,
Jun 23, 2004, 6:44:04 AM6/23/04
to
Når jeg har hatt bilen på 4-hjulskontroll for justering av hjulvinkler
og data på målepapirene viser at alt er riktig justert - hvorfor
fortsetter da bilen å spise på innerkanten av forhjula?

Det har *aldri* vært et problem tidligere, men etter bytte av
støtdempere og diverse ble hjulstillingen feil - derfor leverte jeg
den til justering.

De skryter jo av lasermålinger og ekstrem nøyaktighet, men dersom
sakene ikke er riktig montert kan vel vinklene fortsatt være på
villspor?

Hrmf!

H.M.Haga
'98 Subaru Impreza GT | http://hans-mah.home.online.no

Kristian Sætertrø

unread,
Jun 23, 2004, 8:11:35 AM6/23/04
to
"Hans-Martin Haga" <hmhaga...@c2i.net> wrote in message
news:6bnid0d8vbggnbld3...@4ax.com...

> Når jeg har hatt bilen på 4-hjulskontroll for justering av hjulvinkler
> og data på målepapirene viser at alt er riktig justert - hvorfor
> fortsetter da bilen å spise på innerkanten av forhjula?
>
> Det har *aldri* vært et problem tidligere, men etter bytte av
> støtdempere og diverse ble hjulstillingen feil - derfor leverte jeg
> den til justering.
>
> De skryter jo av lasermålinger og ekstrem nøyaktighet, men dersom
> sakene ikke er riktig montert kan vel vinklene fortsatt være på
> villspor?

Hadde ikke du montert noen slike foringer for å gi mer negativ camber enn
det er orginalt da?

--
Kristian
'90 405 Mi16
'85 205 Mi16


Hans-Martin Haga

unread,
Jun 23, 2004, 9:01:53 AM6/23/04
to
"Kristian Sætertrø" <kris...@increo.no> skrev:

>Hadde ikke du montert noen slike foringer for å gi mer negativ camber enn
>det er orginalt da?

Camber er justert til maks (ca 1 grad), men fortsatt innenfor
spesifikasjonene til Subaru. I tillegg er caster justert, men det er
også innenfor spesifikasjon.

Poenget er at jeg har kjørt med disse innstillingene i minst 60-70k
uten problemer, så jeg antar at det må være noe surr med justeringa
som verkstedet har gjort.

gunnarhansen

unread,
Jun 23, 2004, 12:05:19 PM6/23/04
to
Hans-Martin Haga skrev:

>"Kristian Sætertrø" <kris...@increo.no> skrev:
>
>>Hadde ikke du montert noen slike foringer for å gi mer negativ camber enn
>>det er orginalt da?
>
>Camber er justert til maks (ca 1 grad), men fortsatt innenfor
>spesifikasjonene til Subaru.

Positiv eller negativ camber?

>I tillegg er caster justert, men det er
>også innenfor spesifikasjon.
>
>Poenget er at jeg har kjørt med disse innstillingene i minst 60-70k
>uten problemer, så jeg antar at det må være noe surr med justeringa
>som verkstedet har gjort.

Det kan se sånn ut. Hvis cambervinklene er OK så ville jeg sett på
spissingen - eller mangelen på spissing for å si det sånn. Det kan jo
hende de har justert den til toe-out istedenfor toe-in. Det er verd å
sjekke - men først bør du finne ut hva cambervinkelen egentlig er. 1°
negativ camber vil nødvendigvis gi noe slitasje på innerkanten av
forhjulene.

Kanskje du ikke hadde 1° negativ camber før, men at de har justert det
til den spesifikasjonen nå?

--
]-[ansen
What's worse, ignorance or apathy?
- I don't know and I don't care!

0 new messages