DAB+ i Norge (Oslo)

Thomas Skogestad

«Lokalradio på DAB
Radio Nova har fått midlertidig konsesjon for å sende digital lokalradio i
Oslo-området.
http://www.medietilsynet.no/no/Nyheter/Nyheter/Lokalradio-pa-DAB/
Publisert 15.07.2010

Gjennom konsesjonen skal Radio Nova videresende sitt FM-tilbud via
DAB-plattformen og også supplere dette med nye programkonsepter,
videresending av programmer produsert av andre studentradioer i Norge og
repriser av aktuelle og tidløse programmer.

Sendingene vil bli kringkastet ved bruk av DAB+-teknologien og vil være
tilgjengelig i Oslo-området.

Konsesjonen er tidsbegrenset og gjelder i første omgang frem til 31. juli
2011. For nærmere informasjon om Medietilsynets vedtak, se under Lenker [sic]
i menyen til høyre.»

(dvs. dette:)
Vedtak om midlertidig konsesjon til drift av reklamefinanisert digital radio
(DAB) - Studentradioen i Oslo
http://www.medietilsynet.no/Documents/Nyhetsdokumenter/DAB/100715_Nova.pdf
[bilder av tekst]

"Det fremgår av søknad om anleggskonsesjon at Radio Nova i testperioden
ønsker å ta i bruk den nye DAB+-teknologien. Det søkes derfor om tilgang til
inntil 112 kbit/s bruttokapasitet i blokken." (Konsesjonsvilkårene pkt. 3
sier de kan bruke inntil 112 kbit/s i blokk 8A, de kan bruke DAB eller DAB+
"i tråd med de standarder som er ETSI-godkjent".)

Det finnes radioer som både tar gammel DAB og nyere DAB+. Men nå blir vel
DAB-radioene mine snart utdaterte. (Ikke at *jeg* bruker dem.) De takler jo
bare gammel standard.

Flere DAB-nyheter:

http://www.jatilradio.no/

Kampanjestart i dag:
Norgeshistoriens største kampanje for radio

(Oslo 14. juli) I dag starter radiobransjens store dugnad .Ja! til radio..
Kampanjen henvender seg til landets lyttere og vil vare fram til midten av
september. Målet er å spre kunnskap om fordelene ved digitalradio og sette
radioens fremtid på dagsorden.
http://www.dabdigitalradio.no/1.7208834
Publisert 14.07.2010 06:44.
Jarle Ruud jarle...@nrk.no

-- DAB-nettet er fullt
Når fire nye kanaler mandag lanseres i DAB-nettet, er det digitale
radionettet fullt, ifølge IKT Norge.
http://www.teknofil.no/wip4/dab-nettet-er-fullt/d.epl?id=44930
Publisert : 12.07.2010 16:00

Frykt for radio-kartell
Kommentar fra Per Morten Hoff, IKT Norge
http://www.radionytt.no/r10130.php
RADIONYTT.NO - 05.07.10

Norske radiokanaler satser digitalt
4 nye kanaler på riksdekkende digitalradio

Radio Norge, P5, NRJ og Radio1 vil om kort tid være tilgjengelige på DAB
digitalradio i Norge. Dermed vil alle de største radiokanalene nå være på
plass i DAB-nettet, og svært mange nordmenn få en stor økning i sitt
radiotilbud.
http://digitalradionorge.no/1.7184612
Jarle Ruud jarle...@nrk.no
Publisert 28.06.2010 07:49.

(Hva er egentlig poenget med tre stasjoner (til) som alle spiller akkurat den
samme musikken om og om igjen?

Radio 1 prøver også andre måter for å få sendt i Oslo:

- Radio Pluss videresender Radio 1 Hits ulovlig i Oslo
Radio Pluss' videresending av Radio 1 Hits på nisjeradiofrekvensen FM 101,1 i
Oslo er ulovlig og en omgåelse av grunnlaget konsesjonene er tildelt på. Det
er Medietilsynets foreløpige vurdering i et varsel om sanksjon som i dag er
sendt til Radio Pluss.
http://www.medietilsynet.no/no/Nyheter/Nyheter/100708-Radio-Pluss/
Publisert 08.07.2010)

De nye kanalene på plass i DAB-nettet
http://www.radioassistant.com/RA/2010/07/de-nye-kanalene-pa-plass-i-dab-nettet/
Skrevet av Endre Juel Lundgren on 7/06/10

Midlertidige DAB-konsesjoner
Medietilsynet har utstedt midlertidige konsesjoner i DAB-nettet til NRJ, P5,
SBS Radio og Radio Norge. Konsesjonene er tidsbegrenset og har varighet frem
til 1. juli 2011.
http://www.medietilsynet.no/no/Nyheter/Nyheter/Midlertidige-DAB-konsesjoner/
Publisert 28.06.2010

Vedtak om midlertidig konsesjon til drift av riksdekkende reklamefinansiert
digital radio (DAB) - Radio Norge AS [25.06.2010]
http://www.medietilsynet.no/Documents/Nyhetsdokumenter/DAB/100625_RadioNorge.pdf

Det vises til søknad av 10. juni 2010 fra SBS Radio Norge AS (SBS) om
midlertidig konsesjon for riksdekkende digital radio (DAB) i den såkalte
riksblokken samt etterfølgende korrespondanse.

1. Sakens faktiske sider -- søknadens innhold

Medietilsynet mottok 8. juni 2010 en e-post fra Digitalradio Norge hvor det
fremgikk at flere kommersielle kringkastere ville søke om midlertidig
innholdskonsesjon i den såkalte riksblokken i DAB-nettet (blokk 12D).

Kapasiteten i riksblokken er i utgangspunktet delt inn i seks enheter á 192
kbit/s (nettokapasitet). Per i dag er tre enheter tatt i bruk; NRK disponerer
to enheter og P4 disponerer én. I utgangspunktet står med andre ord kapasitet
tilsvarende tre enheter ubrukt i riksblokken.

Vedlagt e-posten fra Digitalradio Norge lå det videre en skisse for
utnyttelse av DAB-kapasitet for kommersiell radio i riksblokken. Skissen
inkluderte den enheten P4 disponerer, samt de tre enhetene som står
ubenyttet; altså kapasitet tilsvarende totalt fire enheter. Skissen inneholdt
utkast til kapasitetsfordeling etter to ulike scenarioer. Det er "Scenario 2"
som er aktuell å ta stilling til for Medietilsynet. I henhold til forslaget
er kapasitetsfordelingen her som følger:

P4 (160 kbit/s) P5 (128, event. 160 kbit/s) NRJ (128, event. 160 kbit/s) SBS
Radio A (160 kbit/s) SBS Radio B (160 kbit/s)

Det ble videre uttalt at P5 eller NRJ ville gå ned til 128 kbit/s dersom SBS
Radio inngår avtale med Norkring om bruk av 2x160 kbit/s.

Storbyradioer inn i DAB-nettet
De fire storbyradioene Radio Norge, Radio 5[sic], Radio 1 og NRJ gjøres nå
tilgjengelig i det digitale radionettet, DAB. Det skal bidra til å øke
presset på myndighetene om en endelig slukkedato for FM-nettet.
http://www.aftenposten.no/kul_und/article3710691.ece
Oppdatert: 28.06.10 kl. 00:20 Publisert: 28.06.10 kl. 00:18
ARVE HENRIKSEN

Konsesjon og frekvens for utprøving av digital lydkringkasting
Medietilsynet og Post- og teletilsynet har mottatt søknad om midlertidig
anleggskonsesjon og frekvenstillatelse i Oslo for kringkasting via DAB.
http://www.medietilsynet.no/no/Nyheter/Nyheter/100623-digital-lydkringkasting/
Publisert 23.06.2010

"Det vil i medhold av kringkastingsloven § 2-2 annet ledd bli stilt vilkår for
tildeling av anleggskonsesjonen. Blant annet vil vilkårene omfatte forhold
som konsesjonens varighet (inntil ett år, men ikke lenger enn ikrafttredelse
av eventuelle ordinære konsesjoner), at konsesjonen ikke vil gi noe fortrinn
ved ordinær tildeling, at investeringer gjort i prøveperioden står for søkers
egen regning og kan ikke søkes erstattet av staten, at senderanlegget i
hovedsak må brukes til kringkasting med DAB/DAB+ og at konsesjonæren ved
utløpet av prøveperioden må levere en rapport til Medietilsynet der det blir
redegjort for erfaringer av praktisk og teknisk art."

--
Thomas Skogesta
flatskjerm, språk, slang

John Hilt

On Fri, 16 Jul 2010 21:21:22 +0200 Thomas Skogestad
wrote in news:no.samfunn.media.radio-tv

>Det finnes radioer som både tar gammel DAB og nyere DAB+. Men nå blir vel
>DAB-radioene mine snart utdaterte. (Ikke at *jeg* bruker dem.) De takler jo
>bare gammel standard.

DAB er fantastisk. Foreldet før nettet er utbygd. :-I
Omtrent som ISDN.

--

Rule #1 of Aviation:
- Lose not thy airspeed,