अब Google Groups, यूज़नेट फ़ोरम में नई पोस्ट करने या उसकी सदस्यता लेने की सुविधा नहीं देता है. हालांकि, यूज़नेट फ़ोरम में मौजूद पुराना कॉन्टेंट देखा जा सकता है.

Finnes det holdbare felger?

3 बार देखा गया
नहीं पढ़े गए पहले मैसेज पर जाएं

Joern Dahl-Stamnes

नहीं पढ़ी गई,
29 अक्तू॰ 1996, 3:00:00 am29/10/96
ईमेल पाने वाला

In article <3275F451...@nhl.sintef.no>,
Bard Brors <br...@nhl.sintef.no> wrote:
> [...]
> Når det gjelder felger, derimot, vet jeg ikke hva jeg skal velge.
>Hittil har jeg prøvd Araya TM18 og Mavic 217, og ingen har holdt mer enn
>et år. Etter et par måneder begynner sideveggene å bli konkave av
>bremseslitasje, og til slutt sprekker de. Veggene er rett og slett for
>tynne, eller metallet er for mykt. I sommer kjøpte jeg Mavic 217
>Ceramic. Keramkikk-belegget er allerede på god veg til å bli slitt av på
>bakhjulet, og jeg tviler på at disse felgene er så mye sterkere at de er
>verdt prisen.
> Er det noen som kjenner til felger som holder?

Har ikke noe spesielt aa faareslaa.
Hvor lenge en felg varer er i og for seg ikke saa interessant. Hvor
langt du sykler paa en feil er mer interessant. Hvor langt syklet du
paa de to felgene?
--
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
| Joern Yngve Dahl-Stamnes, Norwegian University of Science and Technology |

Bard Brors

नहीं पढ़ी गई,
29 अक्तू॰ 1996, 3:00:00 am29/10/96
ईमेल पाने वाला

Øystein Svendsen

नहीं पढ़ी गई,
29 अक्तू॰ 1996, 3:00:00 am29/10/96
ईमेल पाने वाला

[Bard Brors]

> [...]
| verdt prisen.
| Er det noen som kjenner til felger som holder?

Hvis du kun har tenkt å bruke hjulene på vei, og ikke i terreng, ville jeg
anbefale å kjøpe den billigeste og tyngste felgen som du får tak i. Jeg
kjøpte en til <200 kr på Axel Bruun etter at jeg slet ut den forrige, og
veggene er betydelig tykkere enn f.eks. Mavic 217, men den er jo både tung
og bred, men det betyr lite for meg da jeg kun bruker den sykkelen på asfalt.

--
Øystein Svendsen | http://www.stud.ntnu.no/~svendsen
| sven...@stud.ntnu.no

Mark D. Chapman

नहीं पढ़ी गई,
30 अक्तू॰ 1996, 3:00:00 am30/10/96
ईमेल पाने वाला

Bard Brors wrote:
Etter et par mÂneder begynner sideveggene  bli konkave av

> bremseslitasje, og til slutt sprekker de.

> Er det noen som kjenner til felger som holder?

Har samme problemet. Jeg satser på tyngre Araya eller Mavic felger (med
tykkere enkelt vegg mao. ikke dobbeltvegg!! Hva kalles det?) for
vinteren. Det er jo kjedelig at hjul blir forbruksvare. Fra tidligere
vet jeg at de tyngre med tykkere enkeltvegger varer lengre. Det er den
brede felgtypen. Etter å ha gått over til smale felger ble
slitasjeproblemet mye værre.

Mark

Tobias Brox

नहीं पढ़ी गई,
1 नव॰ 1996, 3:00:00 am1/11/96
ईमेल पाने वाला

> [...]
> og bred, men det betyr lite for meg da jeg kun bruker den sykkelen på asfalt.

Hva med fortauskanter og slikt?

Nei, jeg har prøvd billige felger, og de ble /fort/ vinglete selv om
jeg bare brukte de i den urbane jungelen...men så er jo ikke veiene
her i byen så godt vedlikeholdte heller...plutselig er det svære hull
i asfalten rett foran sykkelhjulet når man suser nedover bakkene...eller
en svær fortauskant man har undervurdert. Da er det bare å løfte
forhjulet og krysse fingrene for bakhjulet..

--
Tobias Brox - http://www.cs.uit.no/~tobias

Øystein Svendsen

नहीं पढ़ी गई,
2 नव॰ 1996, 3:00:00 am2/11/96
ईमेल पाने वाला

[Tobias Brox]

> [...]
| en svær fortauskant man har undervurdert. Da er det bare å løfte
| forhjulet og krysse fingrene for bakhjulet..

Jeg har overhodet ikke hatt noe problem med at felgen har blitt skjev.
Hjulet bygde jeg for ca. 1½ år siden, og siden har jeg ikke følt noe behov
for etterjustering, selv om jeg har dunket stygt nedi fortauskanter et par
ganger. Riktignok kan det muligens være større risiko for at felgen skal
bli deformert hvis man dunker kun borti den ene kanten slik at den vrir
seg, men for meg har det ikke vært noe problem i det hele tatt. Jeg
har bygd mitt hjul med temmelig stramme eiker, og kanskje det har noe med
saken å gjøre.

Bo Eide

नहीं पढ़ी गई,
4 नव॰ 1996, 3:00:00 am4/11/96
ईमेल पाने वाला

Tobias Brox wrote:

>Da er det bare å løfte forhjulet og krysse fingrene for bakhjulet..

Det må snart komme et krav om pensko / bysko med SPD muligheter, slik at
vi elegant kan løfte oss over slike hidringer.
--
Signing off
BoBo

Morten Hanssen

नहीं पढ़ी गई,
4 नव॰ 1996, 3:00:00 am4/11/96
ईमेल पाने वाला Mark D. Chapman
Jeg skummet gjennom en artikkel i novemberutgaven av det tyske "Bike"
hvor de hadde testet slitestyrken på felgsidene. Mavic 217 Ceramic kom
best ut, mens Mavic 220 (de felgene jeg kjører med) fikk en meget
middelmådig plassering. For å få en tilfredsstillende oversikt; les
bladet.
Morten

Stein Ballangrud Andersen

नहीं पढ़ी गई,
4 नव॰ 1996, 3:00:00 am4/11/96
ईमेल पाने वाला

Bo Eide <isf...@nlh10.nlh.no> writes:

> Det må snart komme et krav om pensko / bysko med SPD muligheter, slik at
> vi elegant kan løfte oss over slike hidringer.

Det er da ikke så vanskelig med tåklyper heller, eller faktisk ikke
med pedaler med skikkelig mønster, uten klyper, engang. Dessuten går
det jo an å "touch'e" bremsen litt slik at bakhjulet blir litt
lettere.

Det er forresten mulig å gjøre bunnyhops uten spd eller tåklyper også.
(løfte styre/trå til, hoppe med beina, mens du skyver/drar sykkelen
fram og opp med styret.)

Stein

--
Stein Ballangrud Andersen | The best place to dig a Very Deep Pit in
ste...@oleg.hiof.no | which to catch a Heffalump, is somewhere

Endre Witzo

नहीं पढ़ी गई,
4 नव॰ 1996, 3:00:00 am4/11/96
ईमेल पाने वाला

[Tobias Brox]

> Da er det bare å løfte forhjulet og krysse fingrene for bakhjulet..

Løfte forhjulet og krysse fingrene...?
Først løfte forhjulet, og så bakhjulet sier nå jeg...
:-)

--
Endre Witzø // Emacs til folket
Netscape til de minste //

Eyvind Ness

नहीं पढ़ी गई,
6 नव॰ 1996, 3:00:00 am6/11/96
ईमेल पाने वाला

In article <327E50...@stid.oks.hioslo.no> Morten Hanssen
<morten....@stid.oks.hioslo.no> writes:

[...]

Nei!!!! Tyske bike er en glimrende blekke med uavhengige og gode tester.
Mesteparten av tiden. Denne gangen har de drete på draget, for de har
*kun* målt hardheten på materialet benyttet i bremsebanen. Det er
naturligvis flere andre faktorer som bestemmer hvor lenge en felg varer.
F.eks. hvor *tykk* en slik vegg er. Dette framgår ikke av testen og
nevnes ikke i artikkelen.

Eyvind.

Bard Brors

नहीं पढ़ी गई,
6 नव॰ 1996, 3:00:00 am6/11/96
ईमेल पाने वाला

Enig. Vanligvis har Bike bra tester, men denne gangen var det dårlig.
Jeg var i alle fall var jeg like klok etter å ha lest den, og synes det
var lite samsvar mellom tabellene og teksten. Salpinne- og styre-testene
de hadde før i år, som var utført ved hoyskolen i Aachen, synes jeg var
meget bra. Jeg husker ikke om felgtesten var gjort i Aahen, men det kan
jo hende at det bare er journalistene som har rotet det til.

BB

Tobias Brox

नहीं पढ़ी गई,
7 नव॰ 1996, 3:00:00 am7/11/96
ईमेल पाने वाला

> L=F8fte forhjulet og krysse fingrene...?
> F=F8rst l=F8fte forhjulet, og s=E5 bakhjulet sier n=E5 jeg...=20
> :-)

Jeg er nyttesyklist, ikke akrobat. Jeg proever aa legge mest mulig vekt=20
forover etter aa ha passert fortauskanter o.l., men kan ikke fatte aa=20
begripe hvordan jeg evt. skulle ha loeftet bakhjulet i stor fart...uten=20
taahetter, og med stuff paa bagasjebaereren.

Sykkelhilsen,
Tobias

Inge Arnesen

नहीं पढ़ी गई,
8 नव॰ 1996, 3:00:00 am8/11/96
ईमेल पाने वाला

Ikke jeg heller, før jeg fikk det demonstrert. Jeg prøvde det selv,
med mindre hell, men jeg fikk med meg at prinsippet ikke var å bruke
tåhetter eller annet feste på pedalene (selv om det sikkert ikke var
noen ulempe), men lage et spenn mellom pedaler og styre. Kanskje noen
som vet litt mer om fysikk kan fortelle hva som faktisk skjer ? De jeg
kjenner som kan det, sier at de ikke vet hvordan det går for seg - de
bare gjør det (gamle BMX'ere). Ikke det at jeg er misunnelig, altså :-)

Bob (tm)

Kjell Pettersen

नहीं पढ़ी गई,
8 नव॰ 1996, 3:00:00 am8/11/96
ईमेल पाने वाला

Tobias Brox wrote:

> [...]

> begripe hvordan jeg evt. skulle ha loeftet bakhjulet i stor fart...uten

> taahetter, og med stuff paa bagasjebaereren.

Jeg er ikke akrobat jeg heller, tvert i mot!
Men å hoppe med sykkel, også uten SPD er faktisk ikke så utrolig
vanskelig. Du trenger; fart, reis deg litt fra setet, krok armene og ha
beina i 'kvart på tre'. Vinkler du fotbladet litt framover, får du et
slags spenn mellom beina og armene. Når du spretter til med forhjulet,
så lener du deg litt framover og bakhjulet følger med. Jeg bor på
landet, og har trent på ei ferist som ligger i en slak nedoverbakke.
Etter ti-femten forsøk så klart jeg å hoppe helt over, selv uten med
SPD.Mao en luftetur på to-tre meter.

Ikke tren på fortauskanter eller lignende.....
Sønnen min på ti år så jeg hoppe opp på en fortauskant og prøvde å gjøre
det samme. Han fikk opp forhjulet, men litt for tidlig slik at han
landet rett på fortauskanten.
La oss si det ble en lærepenge, og så fikk far endelig bruk for
reserveslangen som han alltid har med på familieturene...

Kjell

0 नया मैसेज