Openstreetmap

bjorg...@kvarteret.no

to pe...@hungry.com
Hei alle sammen!

http://developer.skolelinux.no/~pere/gis/openstreetmap/

"Noen av oss er lei av mangelen på kartdata med brukervennlige linsenser,
og har samlet oss i et Internet-prosjekt der vi forsøker å lage fritt
tilgjengelige kart ved hjelp av GPS-innsamlede rådata. Her finner du
informasjon om Norgesavdelingen av prosjektet."

Selv om dette strengt tatt ikke er orienteringsrelatert, så regner jeg med
at det finnes en del kartinteresserte her. Jeg har selv ikke GPS, men
kanskje det er flere enn meg som ser verdien i å ha et fritt tilgjengelig
digitalt gatekart - og som har GPS - som kan hjelpe til litt?

--
Bjørge

Arnulf Sortland

bjorg...@kvarteret.no skrev:

Er det av interesse med noen tusen lokasjoner til
Hotell, Camping, Alpin, Golf, Elektro, ... ?, se:
http://rlb.no/OpenStreetMap.org

arnulf @ http://reiselivsbasen.no/

Torbjørn Kravdal

bjorg...@kvarteret.no skrev:

> [...]
> tilgjengelige kart ved hjelp av GPS-innsamlede rådata. Her finner du
> informasjon om Norgesavdelingen av prosjektet."

Har hørt om prosjektet ja, men stiller et stort spørsmålstegn ved
kvalitetssikringen i prosjektet. Hvordan håndteres kvalitetssikring?
Finner ikke noe på nettsiden om det, og det gjør meg enda mer skeptisk.
Greit at folk samler inn kartdata, men det bør sterkt presiseres hva
slags kvalitet man kan forvente av dataene. Kvaliteten er antageligvis
veldig dårlig i forhold til offentlige kartdata, men det er ingen ting i
vegen med det så lenge man får vite hva man kan forvente.

--
Torbjørn