Google earth + o-kartregister

Haavard Tveite

Siden det er litt liv her for tida...

Har laget en liten "plug-in" til "Google Earth" med det vi
i kartutvalget har fått inn i det norske "o-kartregisteret"
(vi mangler en rimelig bakgrunnskarttjeneste til registeret
...).

Framgangsmåte:
1. Skaff gratisversjonen av Google Earth og installer den
- dessverre kun tilgjengelig på MS OpSys :-(
- og det er også noen krav til OpSys-versjoner og
grafikkort...
2. Start opp Google Earth.
3. Under "Places" kan du nå legge til en ny "Network link"
(høyreklikk på "My Places", i menyen velger du "New", så
"Network link").
I "Location" legger du inn:
http://gis.umb.no/~ikfht/mapserver/googleearth/google.php
(om du ønsker det kan du også legge inn et mer beskrivende
navn under "Name")
Huk av "Refresh Parameters" og sett f.eks. "View-Based
Refresh" til "After Camera Stops" - "4 secs".

O-karttjenesten er ikke særlig kjapp, så det tar litt tid før
o-kartoversikten kommer opp (3-5 sekunder for punkt, >5 sekunder
for polygoner).
Punktene er hentet fra departementets anleggsregister (status for
et par år siden), og dekker over 3000 o-kart i Norge, mens
polygonene kun er en liten test, der en del av kartene fra
årets norske o-kart de siste årene er lagt inn + en del kart
i Ås, Ski og Oppegård.

Om noen ønsker å tegne inn flere kartomriss er det bare å ta
kontakt...

--
Håvard Tveite
Department of Mathematical Sciences and Technology, UMB

Torbjørn Kravdal

to havard...@umb.no
Haavard Tveite skrev:

Tøft, skikkelig bra! Hadde sett på Google Earth tidligere, men var ikke
klar over at man kunne legge inn data på den måten!

Tegner gjerne noen polygoner jeg på dugnad. Kan f.eks ta noe på Romerike
der jeg kjenner kartene best. Kan evt. fortsette på Gjøvik.

--
Torbjørn

Torbjørn Kravdal

Haavard Tveite skrev:

Tøft, skikkelig bra! Hadde sett på Google Earth tidligere, men var ikke

Message has been deleted

Haavard Tveite

Torbjørn Kravdal wrote:

> Tøft, skikkelig bra! Hadde sett på Google Earth tidligere, men var ikke
> klar over at man kunne legge inn data på den måten!

Overraskende enkelt å få til (kunne selvsagt vært enda
enklere om Google hadde giddet å følge med på
standardiseringsarbeidet og hatt direkte støtte for
WMS).

> Tegner gjerne noen polygoner jeg på dugnad. Kan f.eks ta noe på Romerike
> der jeg kjenner kartene best. Kan evt. fortsette på Gjøvik.

Supert!
Vi håper selvsagt å få i stand et mer systematisk arbeid med
o-kartregisteret (og en o-kartdatabase), men foreløpig blir
det med litt innsats fra enkelte ildsjeler.
Får vi på plass en rimelig bakgrunnskarttjeneste blir det
forhåpentligvis fart i sakene.
Du hører fra meg Torbjørn (må sjekke opp litt småting først...)

Terje Mathisen

Haavard Tveite wrote:

> [...]

> polygonene kun er en liten test, der en del av kartene fra
> årets norske o-kart de siste årene er lagt inn + en del kart

Strålende ide!

... ca 1 minutt senere

Uff da! GE rapporterer at serveren din ikke virker (det er tydelig at
Google sender ett rektangulært område som input og forventer en liste
med punkter/polygoner tilbake, men at det ikke kommer noe (brukbart)
tilbake.

Når jeg prvde linken din direkte i Mozilla, så fikk jeg

Warning: Division by zero in
/users/ikf/ikfht/public2_html/mapserver/googleearth/google.php on line 9

Warning: Division by zero in
/users/ikf/ikfht/public2_html/mapserver/googleearth/google.php on line 10
Kontakt H. Tveite for ytterligere informasjon NOFs o-kartregister O-kart
- punkt 0.5 0 O-kart - polygoner 0.5 0 NOF Logo
http://www.orientering.no/images/noflogo.gif

Når jeg skriver inn hele URL GE sender
(http://gis.umb.no/~ikfht/mapserver/googleearth/google.php?BBOX=9.44819,58.7265,13.4845,60.0579)
så får jeg følgende melding, som ser litt mere fornuftig, men ganske
'tynn', ut:

Kontakt H. Tveite for ytterligere informasjon NOFs o-kartregister O-kart
- punkt 0.5 60.0579 58.7265 13.4845 9.44819 0 O-kart - polygoner 0.5
60.0579 58.7265 13.4845 9.44819 0 NOF Logo
http://www.orientering.no/images/noflogo.gif

Terje

--
- <Terje.M...@hda.hydro.com>
"almost all programming can be viewed as an exercise in caching"

Haavard Tveite

Terje Mathisen wrote:
> [...]
> Google sender ett rektangulært område som input og forventer en liste
> med punkter/polygoner tilbake, men at det ikke kommer noe (brukbart)

Ikke helt. Google earth sender et rektangel og venter i dette
tilfellet å få et bilde tilbake som kan det kan legge over sitt
eget kartbilde.

Når er det problemet oppstår? Når du legger tjenesten inn under
places, eller når du faktisk forsøker å få fram noe.

Det kan være flere årsaker til problemene. I tilfelle du har fått
legt inn tjenesten kan en mulighet være at det skjer en timeout.
En annen (evt. i kombinasjon med den første) kan være at du
benytter et for stort "vindu".

> [...]
> Kontakt H. Tveite for ytterligere informasjon NOFs o-kartregister O-kart
> - punkt 0.5 0 O-kart - polygoner 0.5 0 NOF Logo

Dette er forventet, da det gjøres beregninger på en boundingboks som
gis som parameter av Google Earth. Ingen feilsjekking, minimum
innsats!

Torbjørn Kravdal

Haavard Tveite skrev:

> Siden det er litt liv her for tida...

Kanskje du kunne legge denne beskrivelsen ut på WWW også, så flere for
kjennskap til den?

--
Torbjørn

Haavard Tveite

Terje Mathisen wrote:
> [...]

> - punkt 0.5 60.0579 58.7265 13.4845 9.44819 0 O-kart - polygoner 0.5
> 60.0579 58.7265 13.4845 9.44819 0 NOF Logo

Det du får ut her er ei "kml"-fil (Google-XML). Ta en titt
på kilden, og du vil finne en link i hver av
"GroundOverlay"-tag'ene. Det er disse linkene GE benytter
for hente bildene.

Terje Mathisen

Haavard Tveite wrote:

> [...]
> legt inn tjenesten kan en mulighet være at det skjer en timeout.
> En annen (evt. i kombinasjon med den første) kan være at du

Aha! 1920x1200 laptop, la meg prøve noe mindre...

Niks, selv med mini-vindu, og vertikal øye-plassering så feiler GE under
forsøket på å laste overlay bildet.

Haavard Tveite

Terje Mathisen wrote:

> Aha! 1920x1200 laptop, la meg prøve noe mindre...

Tror 1920x1200 skulle være greit.

> Niks, selv med mini-vindu, og vertikal øye-plassering så feiler GE under
> forsøket på å laste overlay bildet.

"Artig". Har du forsøkt å se på kml-fila og teste linkene som er der
(sjekk mitt neste svar på ditt forrige innlegg :-) )

For å følge opp et spørsmål jeg stilte sist: Får du lagt inn tjenesten
under "My Places" ? Kommer det opp et lite hierarki der løvnodene er
"O-kart - punkt", "O-kart - polygoner", "NOF Logo"?

Håvard

Haavard Tveite

Glemte å skrive at presentasjonen er målestokkavhengig, så
for å få opp "punktene" må rn zoome inn på Norge (hos meg
får jeg opp kartpunktene fra omtrent når Norge dekker hele
kartvinduet). For å få opp polygonene må en zoome mye mer inn
(tar en del tid med polygonene, så det blir fort timeout).

Håvard

Terje Mathisen

Haavard Tveite wrote:

Ja, alt dette er der, men jeg får feilemdinger og [Image not found].

Jeg lurer jo på om vår proxy server kan være årsaken, men GE selv virker
jo fint, og jeg blir spurt om brukernavn/passord når oppkoblingen mot
serveren din skjer.

Jeg mistenker dette, kan prøve fra en annen maskin hjemme.

Terje

Haavard Tveite

Terje Mathisen wrote:

> [...]
>
> Jeg lurer jo på om vår proxy server kan være årsaken, men GE selv virker
> jo fint, og jeg blir spurt om brukernavn/passord når oppkoblingen mot

Det var rart! Skulle ikke være noe behov for passord!

Terje Mathisen

Haavard Tveite wrote:

> Det var rart! Skulle ikke være noe behov for passord!

Sorry!

Det jeg mente å si var at Hydro's proxy server popper opp og ber om
id/passord, noe som viser (tyder på) at programmet forsøker å nå
serveren din.

Haavard Tveite

Fant ut at jeg hadde glemt å inkludere de "nye" kartene i
GE-tjenesten for små målestokker. Nå er det fikset. De "nye"
kartene (dvs kartene som er lagt inn med avgrensningspolygon)
kommer nå fram som en halvgjennomsiktig rød-oransje/hvit
firkant (lignende en o-skjerm).
Zoomer en seg langt nok inn (dvs ganske langt) vil o-skjermen
til slutt bli borte, og det vil komme fram et skravert område
som viser utstrekningen til kartet - forutsatt at det ikke
blir en timeout før den tid :-(.

Torbjørn har forøvrig begynt å legge inn kart (med
avgrensningspolygon), hovedsaklig på Romeriket, og har snart
fått inn 50 kart.

Så nå er det bare å nyte :-)

Håvard

I GE må du snurre globusen til Norge og så fly nedover (og
stoppe noen sekunder) før o-kartene vil komme til syne (det
er lagt inn målestokksgrenser for framvisningene).

Arne Østensen

Det finnes en tilsvarende tjeneste på http://www.ngu.no/. Velg Arealis og
deretter når applikasjonen kommer opp velger du NHL: Orienteringskart. Etter
min mening er dette et bedre alternativ enn Google.

Hilsen Arne

"Haavard Tveite" <havard...@umb.no> skrev i melding

Torbjørn Kravdal

Arne Østensen skrev:

> Det finnes en tilsvarende tjeneste på http://www.ngu.no/. Velg Arealis og
> deretter når applikasjonen kommer opp velger du NHL: Orienteringskart. Etter
> min mening er dette et bedre alternativ enn Google.

Og enda en her, for bare o-kart:

--
Torbjørn

Haavard Tveite

Arne Østensen wrote:
> Det finnes en tilsvarende tjeneste på http://www.ngu.no/. Velg Arealis og
> deretter når applikasjonen kommer opp velger du NHL: Orienteringskart. Etter
> min mening er dette et bedre alternativ enn Google.

Enig med deg i det. Dataene kommer fra den samme databasen.
Men GE er jo litt fancy, da!

Haavard Tveite

Torbjørn Kravdal wrote:
> [...]

Vanlig knottefeil: "NHL". Korrekt forkortelse var "NLH".
Nå har forøvrig forkortelsen blitt endret til "UMB", så
da blir det vel noe mindre hockey på Ås :-)

For dem som har et forhold til WMS kan kanskje følgende være
av interesse (kun basis):

Det er denne som benyttes både i NGU's Arealis-tjeneste og
GE (i en litt modifisert utgave).

Terje Mathisen

Haavard Tveite wrote:

> Enig med deg i det. Dataene kommer fra den samme databasen.
> Men GE er jo litt fancy, da!

Veldig mange GPS-brukere har Garmin, det var med stor glede at jeg så at
den siste versjonen av MapSource (4.9 beta) støtter GE direkte:

Etter å ha gått en runde i skogen og lastet ned track log kan jeg velge
'View in GoogleEarth', og da blir alle brukerdata (waypoint/route/track)
konvertert til GE's xml format og vist der.

Siden de fleste av oss ikke har ordentlige GIS verktøy, så kan man bruke
MapSource til å tegne inn f.eks ett kart-omriss (med NGO 1:50000 som
bakgrunn), og på denne måten få definert kart-plassering i GE.

Torbjørn Kravdal

Haavard Tveite skrev:

> [...]
> av interesse (kun basis):

> Det er denne som benyttes både i NGU's Arealis-tjeneste og

Flott, den andressen hadde jeg tenkt å spørre om. Gikk rett inn i
GISLINE sammen med f.eks SK:N50 her...

--
Torbjørn

Torbjørn Kravdal

Arne Østensen skrev:

> Det finnes en tilsvarende tjeneste på http://www.ngu.no/. Velg Arealis og
> deretter når applikasjonen kommer opp velger du NHL: Orienteringskart. Etter
> min mening er dette et bedre alternativ enn Google.

Ulempen med NGU, er at man ikke kan definere hvilke WMS-datasett som
skal være med selv. Man er avhenig av at de er lagt inn av de som
administrer siden. Nå har jo de lagt inn o-kartene, så i dette tilfellet
er det jo ikke noe problem :-)

Intergraph har en tjeneste der man kan legge inn egne sett selv. Den går
desverre bare med Internet Explorer :-(

--
Torbjørn

Haavard Tveite

Nå har en ny variant av o-kartregisteret blitt lagt ut på
kartsidene på orientering.no.
Jan Kocbach har fikset en versjoner som utnytter Google
Earth (overlagring av vektordata - gir langt bedre ytelse
for de som har over middels HW), og en som utnytter Google
Maps.
Og Thorbjørn har lagt inn massevis av nye og gamle kart fra
bl.a. Romerike.

Er det noen andre som har lyst til å legge inn noen kart
med omriss i o-kartregisteret, så er det bare å melde fra!

Håvard