ISSOM - tømmerplass

Torbjørn Kravdal

Hvordan ville dere tegnet en plass der det lagres større mengder tømmer
i ISSOM? Området er ikke gjerdet inn på alle kanter. Man må nødvendigvis
løpe rundt tømmeret. Tømmeret flyttes nok litt av og til, så vi må finne
et tegn for hele området.

Alternativene jeg ser er:
528.1 Area with forbidden access
529 Paved area

Jeg tror selv det første alternativet er best, slik at det ikke blir
løpt inn i området.

Det siste alternativet vil føre til at det kan løpes inn i området, men
det forteller ikke at det er hindringer i vegen.

Hva mener dere?

--
Torbjørn

Terje Mathisen

Hvis det faktisk er både mulig og lov (dvs sivil lovgivning, ikke O) å
løpe gjennom området, så vil det kunne være en fordel for dem som kommer
i nærheten og oppdager at de kan løpe mellom tømmer-haugene.

Dvs. dette området er egentlig mere likt en stor parkerings-plass, hvor
det står mange trailere, eller evt containere.

Som du sier så er hovedproblemet at du ikke kan tegne inn nøyaktig hvor
det er mulig å løpe og hvor det er sperret av tømmervelter. :-(

Jeg har forresten opplevd akkurat denne situasjonen på ett nattløp fra
Fossumbanen i Bærum: På slutten kom vi innom kanten av (dvs det var ett
mulig veivalg) Fossum Bruk hvor det var både faste og temporære
lagrings-plasser for tømmer og plank.

Hvis hele området hadde vært merket som sperret, så hadde det fremdeles
lønt seg å løpe i kanten av det, nå bommet jeg i midlertid kraftig fordi
jeg ble forvirret av disse lagrings-plassene som ikke stod på, og derfor
tok inn igjen i skogen på feil sted. :-(

Dvs, jeg har ikke noe facit-svar, men jeg liker ikke "løsningen" med å
merke alt som sperret.

Terje

--
- <Terje.M...@hda.hydro.com>
"almost all programming can be viewed as an exercise in caching"

Haavard Tveite

Torbjørn Kravdal wrote:
> [...]
> 528.1 Area with forbidden access
> 529 Paved area
>
> Jeg tror selv det første alternativet er best, slik at det ikke blir

Jeg er enig i at det første alternativet er best. Det er
karttegner (gjerne i samarbeid med løypelegger) som bestemmer /
definerer hva som skal være forbudt å krysse/passere. I
sprintkartnormen er det flere symboler som markerer at ting
er forbudt å krysse / passere (i motsetning til i den vanlige
kartnormen, der det kun er ett arealsymbol (528) som kan
benyttes for å markere forbudte områder).

Om det faktisk ikke er forbudt for almenheten å bevege seg i
området har ingen betydning. Løpere som blir observert inne
på et område som er merket som forbudt på kartet blir
diskvalifisert.

For å gjøre det enklere for løperne er det god praksis å merke
forbudte områder i terrenget, spesielt i tilfeller der det ikke
er opplagt for løperen at området er forbudt (det er jo ikke alle
som hår stålkontroll på hvor de er hele tida).

Håvard

--
Håvard Tveite
Department of Mathematical Sciences and Technology, UMB