Ankelstøtte

Anbjorn Grindheim

Jeg har begynt å løpe orientering igjen etter mange års fravær men
sliter med lett overtråkk i nesten hvert eneste løp. Av den grunn skulle
jeg gjerne funnet en ankelstøtte som gir grei bevegelse. Finnes det en
butikk i Oslo som selger dette?

--
Anbjorn

Terje Mathisen

Anbjorn Grindheim wrote:

Det du trenger er enten O-sko med innebygget støtte (jeg har ett par,
men har aldri likt dem, de blir tunge i våte myrer og regnvær osv),
eller så må du tape (teipe?) anklene.

Jeg har tape't den 'dårlige' ankelen min i mer enn 20 år nå, i år har
jeg også måttet starte med den 'gode', da jeg har tråkket over ett par
ganger med denne foten. :-(

Tape virker. :-)

Terje

--
- <Terje.M...@hda.hydro.com>
"almost all programming can be viewed as an exercise in caching"

Thierry Matthey

... eller google paa "McDavid Fussstütze 101"

-Thierry

Anbjorn Grindheim

* Terje Mathisen <terje.m...@hda.hydro.com>:

> [...]
|
| Jeg har tape't den 'dårlige' ankelen min i mer enn 20 år nå, i år har
| jeg også måttet starte med den 'gode', da jeg har tråkket over ett par

Uten tvil. Jeg teipet mye da jeg løp i ungdommen, men synes det blir noe
masete. Er det slik at ankelstøtter som f.eks. fotballspillere bruker
ikke vil fungere tilfredstillende?

--
Anbjorn

Terje Mathisen

Anbjorn Grindheim wrote:

Jeg vet ikke, men jeg har hørt om at profesjonelle amerikanske "fotball"
spillere blir bøtelagt av laget sitt hvis de stiller opp uten å tape
anklene, da bare tape regnes som akseptabel forsikring mot skader.

Anbjorn Grindheim

* Thierry Matthey <mat...@ii.uib.no>:

Takk for tipset.

--
Anbjorn

Arne Østensen

I følge boken "Idrettsskader" bør utøvere med tidligere ankelskader
gjennomføre et program med balansetrening på vippebrett.
Jeg har aldri prøvd dette selv. Kanskje noen andre som har erfaring med
dette?

Arne

"Anbjorn Grindheim" <ag_...@datamorgana.no> skrev i melding

Thierry Matthey

> [...]
> gjennomføre et program med balansetrening på vippebrett.
> Jeg har aldri prøvd dette selv. Kanskje noen andre som har erfaring med

Har ikke brukt det selv, bare testet litt, virket ganske ok. Vi hadde
det som fast rekvisit som poster osv. paa juniorsamlinger, i Sveits. Har
sett noen som hadde hjemmesnekkerede. En annen oevelse som kanskje og
kan styrke foetter er aa sitte paa en stol, legge ned et haandkle foran
seg paa gulvet og proeve aa dra det til seg kunne med terner.

-Thierry

Terje Mathisen

Thierry Matthey wrote:

Balansebrett virker bare styrkende hvis du har middels til dårlig balanse!

Jeg har alltid hatt meget god balanse (gå på slakk line/wire osv), og
disse balanse-brettene er så lette å stå på at det ikke blir noen
belastning/trening i det hele tatt.

Det som faktisk virker er klatring, spesielt bratte vegger slik at man
må stå mye på svært tynne tak, med bruk av både innsiden og utsiden av
foten/tærne.

På den annen side så var jeg født med meget slakke leddbånd i ankelen,
så slakke at jeg kunne tråkke helt over (dvs ankelkulen i bakken), og
løpe vider uten å merke noe særlig til det.

Det var først etter to-tre år med intensiv klatre-trening at
anklene/føttene mine ble så mye strammere at jeg for første gang kunne
tråkke over og skade meg. :-(

Frank Aasgård

Her kan du se info om og bestille ankelstøtter som både gir god støtte
og bevegelse: http://www.jwalk.tk/
Kjenner flere som bruker denne typen i o-løypa.

-Frank

Thierry Matthey

to Anbjorn Grindheim
... fant noe i mine gamle o-arkiver om fotgymnastikk, dessverre bare paa
tysk og fransk ;-)

http://www.ii.uib.no/~matthey/text/fussgymnastik.pdf

-thierry