Volleyball: Ang. beach-landskamper

Are Kristoffer Hjeltnes

Jeg lurer egentlig på om det foregår en registrering av antall beach-kamper som spilles av de
norske landslagene.

Får man utdelt "gull-klokke" eller andre utmerkelser etter å ha spilt et visst antall
internasjonale beachvolleyball-matcher?

Bør man få det?

Har Norges Volleyballforbund fått internett, eller er de også på dette området relativt
"tilbakestående"?

Hilsen

Air Kris (ca. 60 A-beachlandslagskamper)

Erling K.

Are Kristoffer Hjeltnes <hjel...@odont.uio.no> wrote:
>Jeg lurer egentlig på om det foregår en registrering av antall beach-kamper som spilles av de
>norske landslagene.

Antar at det blir gjort ute på Hauger ja....

>Får man utdelt "gull-klokke" eller andre utmerkelser etter å ha spilt et visst antall
>internasjonale beachvolleyball-matcher?
>
>Bør man få det?

Klart man bør få det - for alle offisielle landskmaper med
Norge på brøstet.

Personlig tror jeg det ville være en fordel å skille de to
forbundene: et sandvolleyball og et innendørs....

Skal vi prøve ??

Erling K.

Are Kristoffer Hjeltnes

Arne Olav Bryne wrote:

> OVBK holder på med å etablere seg på internett, NVBF vet jeg ikke, men de
> burde!!!
>
> -ARno
>
> PS! Som mener at en gullklokke bare burde utdeles om det var
> semifinalekamper eller bedre som ble regnet med........

Gjelder dette også for fotball-spillere.......kun semifinale-kamper i VM, EM eller bedre skal telle? Da er det ikke mange fotballspillere her
i Norge som har fortjent "gull-klokker" o.l.

Hvordan er det med innendørs-landslagskamper (volleyball) i forhold til dette?
Tør påstå at de henger lavere enn internasjonale (hovedturnerings-) beachkamper.

Air Kris (Jmf. Arno: 2 beachlandslagskamper?)

Per Steinar Markussen

Erling K. wrote:
> =

-kamper som spilles av de

> Antar at det blir gjort ute p=E5 Hauger ja....
> =

t et visst antall

> =

> Klart man b=F8r f=E5 det - for alle offisielle landskmaper med
> Norge p=E5 br=F8stet.
> =

> Personlig tror jeg det ville v=E6re en fordel =E5 skille de to
> forbundene: et sandvolleyball og et innend=F8rs....
> =

> Skal vi pr=F8ve ??
> =

> Erling K.

Det tror jeg ikke. Det vil v=E6re litt for dumt. Det er bedre med et =

relativt stort forbund enn to sm=E5. Og jeg tror ikke volleyballen vil v=E6=
re =

tjent med en adskillelsesprosess som dette vil bli. Jeg synes forbundet =

n=E5 gj=F8r det bra for =E5 tekkes innen- og utend=F8rs-idretten v=E5r.

Per Steinar Markussen

Are Akselsen

Are Kristoffer Hjeltnes wrote:

> [...]
> internasjonale beachvolleyball-matcher?
>
> Bør man få det?Det bør være selvsagt at man registrerer landskamper i beachvolleyball
som i alle andre lagidretter. Jeg synes også at det er naturlig at
spillere som runder et visst antall kamper får en påskjønnelse for dette.
Hvor mange kamper en må ha spilt for å bli hedret er en annen sak. Med 18
World Series turneringer og 5 (?) EM-runder i løpet av et år blir det
fort mange kamper av det. Hvis en så plusser på alle privatlandskampene
går det greitt å komme opp i over 50 landskamper i året. En annen ting er
at en burde spesifisere hvilke turneringer som gir rett til landskamper.
Er det bare internasjonale mesterskap og privatlandskamper som teller?
Hva om jeg og makkeren min reiste over og deltok i Irland Open (om noe
slikt eksisterer) og røk ut etter to kvalifiseringskamper - hadde vi to
landskamper da?

are

Are Kristoffer Hjeltnes

Per Steinar Markussen wrote:

> Det tror jeg ikke. Det vil være litt for dumt. Det er bedre med et
> relativt stort forbund enn to små. Og jeg tror ikke volleyballen vil være

> tjent med en adskillelsesprosess som dette vil bli. Jeg synes forbundet
> nå gjør det bra for å tekkes innen- og utendørs-idretten vår.
>
> Per Steinar Markussen

De holder liv i leiren...... De gjør det ikke svært dårlig, men heller
ikke svært bra.
F.eks. beach-volleyballer brukt i NM var av typen (skai-) B-baller for 4
år siden. Etter klaging 3 år i rad skiftet de endelig ut ballen......
Dessverre til en (plastikk-) C-ball som ikke gjør seg i
turist-turneringer en gang.

Bra jobba?

Air Kris

Are Kristoffer Hjeltnes

Dersom forbundet har fått en invitasjon om å sende lag til en
internasjonal turnering, og ingen andre enn dere kan reise, så har dere
selvfølgelig fått 2 landskamper.

Finner dere denne Irland Open og reiser dit på eget initiativ er det
kanskje litt verre. Dette kan man sikker få svar på hos NVBF eller FIVB.
Jeg vil anta at turneringen må ha fått internasjonal status hos FIVB for
at du skal kunne få godkjent disse to landskampene.

Air Kris

aasmund kleivenes

Svært så nøden du var på ei klokke da Are.
Vil du ha ei må du nok handle selv. Forbundet har hvertfall ikke råd til
å sponse noen som helst med sånt.
Du kan ikke for alvor mene at sandvolleyball har høyere status
internasjonalt enn inne-volleyball. Hvis de største volleyballtalentene
i verden, som for det meste spiller inne, hadde satset utendørs, ville
nivået generel vært mye høyere. Husk at foreløpig preges nok
sandvolleyballen av mange spillere som ikke nådde helt opp i
innesammenheng, og som vil prøve seg på nye jaktmarker. Det gjelder
selvføgelig ikke alle. De beste er helt klart meget gode ballspillere og
om noen år kommer det sportslige nivået mellom inne og ute volleyball
til å jevne seg ut.
Intill da må du nok vente med å motta den hyllesten du øyensynlig mener
du fortjener. :)
Med denne bitende ironiske avslutningen ønsker jeg deg lykke til videre.

Hilsen Ole Martin Kleivenes
(I Skien har de gjort det eneste riktige, fått beachvolleyen under tak.
Nå trenger de bare å feie sanda av gulvet) :)
Jeg lager alle disse :) for å ikke fornærme noen. Håper det lyktes.

Are Kristoffer Hjeltnes

> [...]
> Nå trenger de bare å feie sanda av gulvet) :)
> Jeg lager alle disse :) for å ikke fornærme noen. Håper det lyktes.

Personlig har jeg nok klokker. Ordet "gull-klokke" var fiktivt. Er det greit Ole Martin?
Ang. innendørs-landskamper i Spring-cup 1995: Vi andre som spilte fikk bare 6 lands-
kamper, ikke 7 slik som Ole Martin.

Hørte noen rykter om at forbundet hadde fått inn nærmere 100 GUL-klokker i sommer.
Hvem har fått disse? Det ryktes om at en del forbundsansatt plutselig har fått
slike klokker. De fortjener dem sikkert.

Interessant at du mener at de største volleyball-talentene i verden spiller inne.
Husker nemlig en Karch Kiraly som visstnok vant OL et par ganger innendørs.
Dessuten har jeg sett en del av de beste norske innendørs-spillerne i norske
sandvolleyball-turneringer, og for å være helt ærlig er det ikke alle som er
like gode ute.

Fordelen med å spille innedørs er at man slipper å tenke selv. Man gjør stort
sett som treneren sier, og etter 1000 repitisjoner blir man ganske god. På denne
måten kan spillere med fysiske forutsetninger, dvs. som hopper høyt eller slår hardt,
gjøre det veldig bra innendørs. Utendørs, derimot, må man tenke selv..... og da
får en del av innendørs-spillerne problemer. I tillegg må man også være allsidig, dvs.
man må beherske en del ulike teknikker. Dette kan også virke problematisk for noen.

(For meg ser det mer ut som om at de spillerne som ikke hevder seg i ute-sammenheng,
kommer til å ende opp på innendørs-landslaget.)

Mine meninger om hva jeg fortjener er lite relevant. Debatten skal egentlig være
litt mindre personlig enn det. Det beste hadde kanskje vært å lage to forskjellige
forbund, slik at man kunne skape rekruttering og bredde innefor begge grenene... og ikke
som nå, finansiere innendørs-volleyballen med midler fra sandvolleyball..?

Air Kris

aasmund kleivenes

Aha, Karch Kiraly, en av verdens beste volleyballspillere innendørs
gjennom tidene, er nå verdens beste beach-spiller. Hvilket understreker
poenget mitt: "om de beste innespillerene hadde spillt ute....."
De fleste av de største talentene spiller pr i dag innendørs, det er det
ikke vits å krangle om. Det er fordi sandvolleyballen ikke er like
etablert i alle deler av verden sånn som inne-siden er. Og det er grunn
til å tro at størst rekrutering sannsynlig fanger opp flest "stjerne
emner".
I et intervju med nevnte Kiraly i "Volleyball", sier han at nivået på
FIVB beach-spillerene er i ferd med å nå igjen nivået på de i AVP, men
at det fortsatt er en forskjell. Pallen i OL understreker dette.
Altså, det er et stykke igjen før en kan regne sandvolleyballen utenfor
USA og Brasil (mange brasilianere i AVP) som nivåmessig særlig utviklet
i forhold til sportens potensiale. At den er det i disse to landene, er
selvfølgelig at tradisjone for "beach" i USA/Brasil er mye lengre enn
ellers i verden.
Vi må også anta at inne-volleyball, som har lengst tradisjon, og som
regnes for et av de mest utviklede ballspillene generelt, nødvendigvis
må ligge noen hakk foran enda. Eller tror du Rom kunne bli bygd på en
dag? Kanskje holdes nivået nede av at vi som ikke vil være utendørs, er
så stupendes teite, på den annen side, vi er ikke avhengig av
teleløsninga, så vi får da trent litt mer.
Du skrev at inne-spillere bare trenger god fysikk, i motsetning til
beach-gutta, som ikke er avhengige av det. Jeg velger å tro at du tulla.
Utsagnet faller på sin egen urimelighet, og setter deg uansett i et
uheldig lys. Enten er du lite reflektert, eller så har du dårlig humor.
Utviklinga i AVP har dessuten gått mot et mer fysisk spill. Legg merke
til hvor kraftige mange av spillerne der er. De er ikke svære
bare for å tråle flere "beibs". En knallhard hoppserv er blitt
superviktig i følge bladet "Volleyball". De vet antagelig hva de skriver
om. Du kan selvfølgelig finne spillere som gjør det bra uten dette
angrepsvåpenet, men det blir unntakene.
At alle som er dårlige ute, havner på innelandslaget, er en artig
teori. Da må du ikke samtidig skrive at du selv har vært der.
Om jeg fikk seks eller tusen kamper i Spring-cup er meg revnende
likegyldig. Jeg spilte bare i to, uten større hell, men jeg kommer
tilbake får jeg håpe. Skal bare lære å lese først (storebror skriver
dette på diktat). At jeg i senere sammenhenger er blitt beskyldt for
syv, er ikke min feil.
Stimorol-avtalen du antaglig sikter til, gir ikke 50 øre til
innevolleyball i annen form enn av rekruteringstiltak. Av praktiske
årsaker er det nødvendig at selv om du vil bli beach-stjerne, må du
spille innendørs for å bli god (her i Norge altså). Årsaken er
selvføgelig klimaet. En kunne kanskje sende en håndfull lovende
12-åringer til helårs treningsleir i Brasil, eller ikke.

Pasta og Pizza
Hilsen teite Ole.

Are Kristoffer Hjeltnes

Koselig med diskusjoner på nettet.

Jeg tenkte at Karch ikke ville spille innendørs lengre fordi det ikke
var utfordrende nok...? Dessuten var han vel ikke så veldig overlegen i
OL (jmf. 17-15 i semi-finalen)?

Som innendørs-spiller bruker man nok mye mer tid på ball-spill igjennom
vinteren, enn sandvolleyball-spillerne her i Norge gjør, fordi andre
muligheter for disse ikke finnes. Men egentlig er jo alle
sandvolleyball-spillerne i Norge med på å danne grunnlaget for
elite-serien innendørs..... så noe ball-trening blir det jo.

Men hvor effektiv er denne inne-treninga? Man har seks spillere på
laget, og får da selvfølgelig sjeldnere legg eller ball-kontakt.....

Har innendørs-spillere noen gang trent 5-8 timer i strekk, 6 dager i
uka, og rørt ballen minst 1 gang per ball-veksling?
Dette er noe vi utendørs-spillerne gjør på den tiden innendørs-proffene
har "pause", dvs. uten ball-kontakt i 2-3 mnd..

Det er fint med styrke-trening, noe undertegnede har gått glipp av hver
sommer, men man kan ikke ha flere måneder uten ball-kontakt. Jeg har
erfart at jo mer styrke-trening man driver, jo mer ball-kontakt må man
ha. Det sier jo seg selv at disse nye musklene man bygger ikke blir like
fin-koordinerte som de volleyball-musklene man har fin-slipt igjennom
hele vinteren.

Du har rett i at innendørs-volleyballen har lange tradisjoner og taktisk
sett ligger litt foran uten-dørs, men med dagens tekonologi kommer dette
forspranget raskt til å bli tatt igjen. Bl.a. kommer Andrew Burdin,
Australia, og vår egen Tor Inge Askeland ut med interessante filosofier,
taktikk og analyser av sandvolleyball i nær fremtid.
Kikk litt på disse utgivelsene når de kommer, fordi jeg tror
innendørs-spillerne også har en del å lære av utendørs-spillerne. Vi som
hovedsaklig spiller ute har som regel lært det meste av en trener
innendørs. Fordelen for oss er at vi styrer oss selv, vi må finne ut
hvilken taktikk som passer best for vårt spill. Vi har ingen trener som
overstyrer egne ønsker og meninger.... Det er litt deilig....

Lasagna og spaghetti carbonara
Hilsen glupe Air Kris

Arne Olav Bryne

In article <328298...@online.no>, aasmund kleivenes <aask...@online.no> writes:
> Are Kristoffer Hjeltnes wrote:

{klippet vekk}

> [...]
> superviktig i følge bladet "Volleyball". De vet antagelig hva de skriver
> om. Du kan selvfølgelig finne spillere som gjør det bra uten dette

Det er dessverre slik at det er utrolig mange som hoppserver ute på sanden,
men har en slik dårlig serv at de faktisk burde stå å serve istedenfor. Det
er ikke mange som har en BRA serv ute. Se bare på Mike Dodd og Mike
Whitmarsh. De hoppserver aldri, men alikevel kom de på andre plass i OL og
spiller stadig vekk bra i AVP.

-ARno

Are Kristoffer Hjeltnes

Arne Olav Bryne wrote:

> [...]
> er ikke mange som har en BRA serv ute. Se bare på Mike Dodd og Mike
> Whitmarsh. De hoppserver aldri, men alikevel kom de på andre plass i OL og

Det der er faktisk akkurat det samme som jeg har kommet fram til. I
tillegg til at man får mindre feil-server og hele tiden gir motstanderne
en mulighet til å gjøre feil, sparer man også en del på kreftene. Disse
kreftene kan man så bruke på forsvar el.l., ikke sant Kvalis?
....og når man baserer spillet på forsvar-spill blir det mye mer
publikumsvennlig.

Men ARno, du hopp-server jo......

No jump-server
Air Kris

Arne Olav Bryne; UiO; V96

In article <3291B8...@odont.uio.no>, Are Kristoffer Hjeltnes <hjel...@odont.uio.no> writes:
> [...]

Tenk så kjedelig det ville være å se en sandvolleyballkamp hvor begge lag
hoppserver. 70% av servene på begge sider er enten ut eller i nett, 20% er
over nett men dårlige, 5% er bra server og siste 5% er ess.

Huff og huff......

Ja, jeg hoppserver visst..........hmmmmmm. Kanskje jeg bør vurdere å gjøre noe
med det!!!

-ARno

aasmund kleivenes

hallo, hvem snakker om dårlige server?
En god hoppserver ikke en som ofte server feil.
ingen har sagt at en hard "5% inn, resten ut" serv er bra. Faktum er at
de fleste av de beste i verden fokusrer mer og mer på harde, gode
hoppserver. Kanskje diskuterer vi to forskjellige nivåer, trim og topp.
Ja, Dodd\Whithmars har ståserver. Kanskje er de veldig gode på andre
ting. Når ble de forresten flertall? Jeg nevnte "unntak", gjorde jeg
ikke? Jeg kan ikke skjønne at noen av oss kan ha mer peiling enn de
beste i verden. Alle mine uttalelser om hoppserv er basert på hva f.eks
Adam Johnsen og Karch Kiralley(ellerhvordandetstaves) har sagt.
nok sagt olebole ikke ta de steroidene! Hvilkfkfknøff nøff

Arne Olav Bryne; UiO; V96

In article <329E03...@online.no>, aasmund kleivenes <aask...@online.no> writes:

> [...]

Igjen, det er _FÅ_ spillere som gjør det du snakker om. FÅ! Men de som gjør det
er gode! Men det betyr ikke at du _MÅ_ hoppserve for å være best! Men det _KAN_
være en fordel!!!

-ARno

PS! Og Ole, du må ikke tro på alt du leser i Donald!!!!!

ahje...@gmail.com