Henrik WERGELANDs forfedre

Knut Bryn

Er det noen på denne gruppa som har tilgang til en oversikt over Henrik
WERGELANDs forfedre? Jeg kjenner til faren Niels Nicolai WERGELAND
(1780-1848) og moren Alette Dorothea THAULOW (1780-1843), men hvem var
morens foreldre og besteforeldre?

Knut Bryn, Molde

Jan Eri

Jeg har en linje tilbake til Brekke i Ytre Sogn der jeg har felles forfedre
med Henrik Wergeland, tror det er på farssiden. Du kan gjerne få den
informasjonen jeg har derfra, den kommer fra Brekke Bygdebok (send evnt.
emmelding, jeg er ikke i nærheten av dette nå)

mvh Jan

| Jan Eri | Surfing with OS/2 Warp 4 |
| Protector AS | http://www.protector-group.no |
| NORWAY | http://home.eunet.no/~jeri |

Ørjan Karlsen

Hei,

jeg har i min spede begynnelse skrevet ned en linje tilbake på farssiden,
siden han er/var fjernt i slekt med min kone. MEN, jeg har ikke en eneste
kilde, og går derfor overhodet ikke god for innholdet.

Mener forøvrig at Henrik ble debattert på en av diskusjonsgruppene i fjor
(eller var det forfjor ?).
Fjellsende og Reikerås er forøvrig dekket av bygdebøkene for Alenfit, og
både Hosanger og Brekke/Eivindvik/Gulen er dekket av bygdebøker.
Ihvertfall, her er den avskriften jeg har gjort, og kanskje er den rett,
kanskje ikke:

1. Henrik Arnold Wergeland f. 17 Jun 1808, Kristiandsand, døde 17 Jul 1845,
Oslo.

Foreldre
2. Nicolai Halvardson Wergeland f. 1780, Osterøy, Lærer, Prest, g. Alette
Dorothea Thaulow, f. 1780, d. 1843. Nicolai døde 1848. Cand. theol. 1803,
Adjunkt i Kr. sand 1806-1812, Res. kap. Kr. sand. 1812-1814, Hoffpredikant
1815, Sogneprest i Eidsvoll 1816-1822, Prost Øvre Romerike 1822-1841.
Eidsvollsmann fra Kr. sand.
3. Alette Dorothea Thaulow f. 1780, d. 1843. Det er en Alotte Thaulov i
Kristiandsand (f ca 1781). Ugift 1801, kanskje henne.

Besteforeldre
4. Halvor Lassesen f. 1755, Yrke: Omganskolelærer, Klokker, g. Auguste
Jensdatter, f. bef 1780, Nedrevoll, d. aft 1783. Halvor døde aft 1785,
Hosanger, Hordaland. Omgangsskolelærer i Lindås, senere klokker i Hosanger
5. Auguste Jensdatter f. bef 1780, Nedrevoll, d. aft 1783. Datter av
klokkeren i Lindås

Oldeforeldre
8. Lasse Olsen f. 1725, Berås, Lygra, Hordaland, Yrke: Bonde, g. 1747,
Brita Halvardsdatter d.y., f. 1712, Fjellsende, Lindås Lasse døde 1760.
Bonde på Bergås i Lindås, Lygre sogn.
9. Brita Halvardsdatter d.y. f. 1712, Fjellsende.

Tippoldeforeldre
16. Ole Jonson Wergeland f. 1685, Wergeland, Eivindvik, Sogn og Fjordane,
g. (1) Kari Hansdatter Brekke, f. Brekke, Gulen, Sogn og Fjordane, g. (2)
1743, Brekke kirke, Brita Halvardsdatter d.e. Fjellsende, f. 1707,
Fjellsende, d. 1794, Begravet: 24 feb 1794, Brekke kirke. Ole døde 1771,
Wergeland. Også kalt Verkland 8 barn i første ekteskap, 5 i andre.
17. Kari Hansdatter Brekke f. Brekke, Gulen, Sogn og Fjordane. 8 barn

18. Halvard Tallakson Fjellseende f. 1665, Reikerås, Yrke: Bonde, Lensmann,
Smed, g. cir 1690, Lindås Kirke, Brita Mikjelsdatter Fjellsende, f. cir
1670, Fjellsende, d. 1736, Fjellseende, Lindås. Halvard døde 1745/6,
Begravet: 8 sep 1746. Nevnt som Halvor Tolachsen på Regeraas, 38 år,
opsitter og odelsbonde i MT 1701. Også oppført som eier i 1718 Fikk skjøte
14. des. 1713 av svigerfaren: "Mikkel Fieldsendes udgivne Skiøde til Halvor
Fieldsende paa 1/2 løb og 1/2 tønne Malt udi Fieldsende, daterit Fieldende
d/en 14 Decembr/is 1713"
19. Brita Mikjelsdatter Fjellsende f. cir 1670, Fjellsende, d. 1736,
Fjellseende, Lindås. Mange barn, 3 kjente

Tipptippoldeforeldre

32. Jon Olsen Wergeland f. cir 1640, g. 1679, Ingeborg Bendiksdatter
Yndesdal, f. 1640, Yndesdal, d. 1733. Jon døde aft 1695.
33. Ingeborg Bendiksdatter Yndesdal f. 1640, Yndesdal, g. 1679, Jon Olsen
Wergeland, f. cir 1640, d. aft 1695. Ingeborg døde 1733. Slekt fra
Brekke i Sogn
36. Tallak Halvordsen Reikerås f. bef 1630, Reikerås, Yrke: Bonde. Gift,
hadde mange barn Er ikke på Reikerås i 1701.
38. Mikkel Anderson Fjellseende f. cir 1639, Yrke: Leilending, g. Brita på
Fjellseende. Mikkel døde aft 1701, Fjellseende, Lindås. På Fielsende, 62
år, oppsitter og odelsbonde i 1701. Ingen barn nevnt der i 1701.
Digitalarkivet: Koppskatten 1645-46 for Nordhordland og Voss og
Sunnhordland: Fielltzende Det er nevnt 3 husholdninger: Annders michelssen
og Anne, og en datter. Laurtz Rassmussen og Karj, ingen barn. Niels
Rassmussen og Karen, med en dreng, ingen barn.
39. Brita på Fjellseende.

3. tipp-oldeforeldre
72. Halvord Simonsen Reikerås f. cir 1590, g. Berete på Reikerås. Reikerås
i Lindås, usikkert om dette er faren til Tallak
73. Berete på Reikerås.
76. Anders Mikkelsen Fjellseende f. cir 1603, g. Anne på Fjellseende.
Anders døde aft 1666, Fjellseende.
77. Anne på Fjellseende.

Knut Bryn <knut...@himolde.no> skrev i artikkelen
<375E7859...@himolde.no>...

> [...]
> WERGELANDs forfedre? Jeg kjenner til faren Niels Nicolai WERGELAND
> (1780-1848) og moren Alette Dorothea THAULOW (1780-1843), men hvem var

Knut Bryn

Takk til både Jan og Ørjan for ganske mange detaljer, men jeg har fortsatt ikke fått
vite hvem som var Alettes foreldre. Er det noen der ute som vet svar?

Knut Bryn

Jon Birger Østby

Hei!

I følge Norsk biografisk leksikon var Alette Dorothea Thaulow datter av by-
og rådstueskriver i Kristiansand Henrik Arnoldus Thaulow og Jacobine
Crystie.

Med vennlig hilsen
Jon Birger Østby

Knut Bryn skrev i meldingen <376008E6...@himolde.no>...