Holst familien

Jan Harry Berg

Så på denne newsgruppe fo en tid tilbake etterlysning etter Holst
slekten.
Kom over denne og etterfølgende slekt.

Holst, Paul Matsen

Slektsnavn: Holst
Fornavn: Paul
Mellomnavn: Matsen
Født: 1675
F.Sted:
Død: 1722
D.Sted:

Barn
Holst, Anne Elisabeth f. d.
Holst, Gjertrud Margrete f. d.
Holst, Hans Petter f. d.
Holst, Ingeborg f. d.
Holst, Mads f. d.
Holst, Riborg f. d.
Holst, Claus Paulsen f. 1714 d.19.06.1786

Begivenheter

Notat
Paul er den første Host man vet noe sikkert om. Han var sansynlig fra
Schlen?? Holstein. Var bakermester i Trondheim og fikk borgerskap i
1713.Fra 1713 var han Bergskriver ved Selbu Kopperverk. Fikk 7
barn.Kilde: Ingeborg Anker Aabel

Ekteskap
Kirke Tronheim Domkirke
Ektefelle Haga, Gjertrud Madsdatter f. 1685 d. 16.01.1752
Dato 29.08.1704
Sted Trondheim, Sør Trøndelag

Frank Stenslie

Jan Harry Berg wrote:

> [...]
>
> Slektsnavn: Holst
> Fornavn: Paul
> Mellomnavn: Matsen
> Født: 1675
> F.Sted:
> Død: 1722
> D.Sted:
>
> Barn
> Holst, Anne Elisabeth f. d.
> Holst, Gjertrud Margrete f. d.
> Holst, Hans Petter f. d.
> Holst, Ingeborg f. d.
> Holst, Mads f. d.
> Holst, Riborg f. d.
> Holst, Claus Paulsen f. 1714 d.19.06.1786

Jeg leter etter Chritopher Holst født ca 1753. Kan han være et barnebarn
til Paul Holst? Ved folketellinga i 1801 oppholdt han seg (tilfeldig?) på
Hitra.

Frank Stenslie

Per Nermo

Frank Stensli;

Kanske ikke helt tilfeldig, for
noe tidligere var Povel (Paul) Ellingsen Holst (død 1750) borger
på Nordvalen på Hitra. Han var gm. Marit Jørgensdatter Parelius
(1702-1750).

I 1801 bodde dessuten Margrethe Parelius (f. 1764) hos sin søster
Ingeborg i Havnen på Filland, Hitra. Margrethe var gift Holst.

Deres far Christopher Jørgensen Parelius var fetter til
førstnevnte Marit Jørgensdatter.
(De hadde felles bestefar Claus Jørgensen Parelius (f. 1625),
Christophers morfar, Marits farfar)

Ev. slektsforhold til Christopher Holst født ca 1753 kjenner jeg ikke,
men det gjør sikkert andre ...

Per Nermo
ne...@online.no

- - -

Kurt Dalstroem

God kveld!

Der finnst vel knapt en avkrok i vårt langstrakte land som en "holsteiner"
ikke har satt genealogiske spor etter seg i.
Men å smelte sammen alle de som beholdt det opphavelige tilnavnet Holst til
en
stor familie er vel litt for drastisk?

I mitt nærområde på søre sunnmøre finner en nevnt borgeren Jochum Holst
i 1675. Om han har descendent'er vet jeg ikke.
Omkr. 1700 kommer den "velagte og meget fornemme mand" Jørgen
Jacobsen Holst til Herøy på sunnmøre. Handelsborger. Han drev virksomheten
sin på gårdene Herøy (G.nr. 39 i Herøy) og Gjertholmen (v/Gjertneset,
G.nr.23 i Herøy) til sin død i 1724.
Han var gift 1 gang omkr. 1700 med prestedatteren Pernille Olsdtr. Glad,
d. 1710. 4 døtrer var det etter dette paret, med etterslekt i Herøy.
gift 2 gang 1717 med Anne Dortea Nyborg. Ho hadde tjent tidligere
med presten i Heøy, Melchior Mikkelsen Falch. Etterslekt ?

Mvh
Kurt Dahlstrøm

Per Nermo skrev i meldingen <369aa110...@news.c2i.net>...

Per Nermo

Ja, det er vel flere Holst enn som så ...

Jeg har en
Anna Dorothea Hansdatter, f. Helkand, på Moltu, Herøy, som
ble enke i 1716 da hennes mann, sogneprest i Herøy
Melchior Michelsen Falch (f. 1652 i Melhus) døde på Raftenes.

Det skulle vel ikke være "din" tjenstejente Anne Dortea Nyborg
som giftet seg med sin "herre" ? Han hadde før vært gift med
Birgitte Steensdatter Meldahl (ca. 1648-1693), og giftet seg med
Anna i 1696.

Og 1717 er jo da et passende tidspunkt for hennes nye ektemål med
hr. Holst ? (Hvor hadde nun navnet Nyborg fra ?)

Kan det være slik, mon tro ?

("Min" Anna fikk (minst) to døtre med Melchior, og døde i 1722)

Per Nermo

- - - -

Lars Steinar Hansen

"Kurt Dalstroem" <kdal...@c2i.net> wrote:

> [...]
>Han var gift 1 gang omkr. 1700 med prestedatteren Pernille Olsdtr. Glad,
>d. 1710. 4 døtrer var det etter dette paret, med etterslekt i Herøy.

Hvilken prest var Pernille datter av? Jeg har en Oluf Knutsen Glad som
visstnok ble kapellan i Borgund. Er det ham?
--
Lars Steinar Hansen
lar...@online.no

Kurt Dalstroem

Hei!

Jeg kan beklagligvis ikke gi deg noe svar på hvem Oluf Glad ho var dtr. av.
Da hverken fornavnet Oluf eller etternavnet Glad var uvanleg på denne
tid. Det er akkurat som med de forannevnte Holst'ene, flere adskilte Glad
slekter.
På gammelnorsk betyr Glad enkelt og greit en klokke, det gir vel en liten
pekepinn
om hva yrke/verv de enkelte Gladslekter's stamfar hadde.

Mvh
Kurt Dahlstrøm

Lars Steinar Hansen skrev i meldingen <36a36a4b...@news.online.no>...

Kurt Dalstroem

Hei Per!

Det er nok ikke Anna Dortea Hansdtr. Hellekande, d. 1722 denne
Anna Dortea Nyborg.
Sistnevnte ble som før nevnt gift 1717 med Jørgen Jacobsen Holst
på Herøy. I 1724 vart ho enke, men ho ble straks etter gift med
Ove Kristophersen Nagel, handelsmann og lensmann i Herøy.
Det blir gisset at denne Anna Dortea Nyborg kan være dansk?

Mvh
Kurt Dahlstrøm

Per Nermo skrev i meldingen <369d349f...@news.c2i.net>...

Jo Rune Ugulen

Kurt Dalstroem skrev i meldingen <77m1pq$ifd$1...@romeo.dax.net>...

>På gammelnorsk betyr Glad enkelt og greit en klokke, det gir vel
en liten
>pekepinn
>om hva yrke/verv de enkelte Gladslekter's stamfar hadde.

Hvor i all verden har du det fra??

Adjektivet 'glaðr' betyr rett og slett glad, lys, munter, blid,
gledelig. Andre ord som er avledet av det har betydninger i
nærheten. Det finnes et substantiv 'gladel' også, det er avledet
av det latinske 'gladiolus' og kan best oversettes med spyd eller
lanse.

med vennlig hilsen
--
Jo Rune Ugulen, P.O.Box 205, N-5201 Os, Norway
Voice: + 47 56 30 26 19

Kurt Dalstroem

God kveld Jo Rune!

Opphavet til min "lille" brøler er Snorre Sturlason's saga om Magnus
den gode, hvor nettopp (Nidaros)klokken Glad blir nevnt.
Sagaen har jeg latt få ligge urørt i en årrekker, dermed har Glad i min
hukommelse blitt synonym for klokke.
På Lyrskogshede ved Schleswig, den 28. september 1043 sto det
et slag mellom kong Magnus Olavson "den gode" og de slaviske venderne.
Nordmennene vant slaget "selvfølgelig", med overlegen seier.
Før dette ærerike slaget mot de hedenske venderne drømte den kristne
kongen at han så sin hellige far, Olav Haraldson, som sa følgende til han
(videre ordrett etter Snorre): " Nå er du tung i hug og full av uro fordi
venderne
drar mot deg med en stor hær. Ikke skal du være redd for en hedensk hær,
om det så er mange som går imot deg. Jeg skal følge deg i dette slaget.
Gå til kamp mot venderne når dere hører luren min." Da kongen våknet,
fortalte han om drømmen; da tok det til å lysne av dag.
Da hørte hele folket en klokkelyd oppe i lufta, og de av kong Magnus'
menn som hadde vært i Nidaros, syntes at det var som det ble ringt
med Glad, en klokke kong Olav hadde gitt til Klemenskirken i kaupangen.

Så var det vikingen Glaðr som ifølge sagnet bygde gården Gladstad
på Vega, Helgeland.

Mvh
Kurt Dahlstrøm

Jo Rune Ugulen skrev i meldingen <77n3rl$b1n$1...@toralf.uib.no>...

Jo Rune Ugulen

Den Sat, 16 Jan 1999 01:14:29 +0100, "Kurt Dalstroem"
<kdal...@c2i.net> skrev:

> [...]
>den gode, hvor nettopp (Nidaros)klokken Glad blir nevnt.
>Sagaen har jeg latt få ligge urørt i en årrekker, dermed har Glad i min

Vel, det viser jo bare at man ikke bør sitere etter hukommelsen :-) En
feil som vel vi alle har gjort :)

Navnet på klokka var forøvrig 'GlQð' [Q = o med kvist, som ikke finnes
i ordinære tegnsett], ikke 'Glað', men betydningen er nok opprinnelig
den samme. 'a' er nok ved u-omlyd blitt til 'Q'.

> På Lyrskogshede ved Schleswig, den 28. september 1043 sto det
>et slag mellom kong Magnus Olavson "den gode" og de slaviske venderne.
>Nordmennene vant slaget "selvfølgelig", med overlegen seier.

Nå var det vel helst med en overveiende dansk hær, og i første rekke
som dansk konge, Magnus Olavsson knuste venderne på Lyrskog Hede :-)

med vennlig hilsen
Jo Rune Ugulen

Per Nermo

Kurt Dahlstrøm;

Javel, Anne Dortea Nyborg er altså ikke
Anna Dortea Helkand.

Men synes ikke du også det er pussig at
sognepresten på Herøy, Melchior Michelsen Falch
(f. 1652) først skal ha hatt en en tjenestejente
Anna Dortea og så en kone Anna Dortea som begge
var "giftbare" like etter hans død i 1716 ?

Er du helt sikker på at det var "din" frk. Nyborg
som hadde tjent hos presten og ikke "min" frk. Helkand ?

Vennlig hilsen
Per Nermo

- - - -

Kurt Dalstroem

God kveld Per!

Jo, han måtte være litt svak for kvinnfolk med desse navnene.
Men denne Ove Christophersen Nagel som ble gift med enken
Anna Dorothea Nyborg, var søstersønn til Anna Dorothea
Hansdtr. Hellekande/Helkand.

Du skal få høre mer fra meg, da jeg har en teori om hvem
denne Anna Dorothea Nyborg var.

Mvh
Kurt Dahlstrøm

Per Nermo skrev i meldingen <36a0a7a3...@news.c2i.net>...

Kurt Dalstroem

Her kommer en del av fortsettelsen!

Melchior Michelsen Falch vart som mange gonger før nevnt
gift 2 gang 1696 med:
Anna Dorothea Hansdatter Hellekande, f. 16? på Moltu, (G.nr.60) i
Herøy. d. 1722
Barn: I) Birgitte Melchiorsdatter Falch, f.? på Raftenes i Herøy.
g.m Hans Bang
II) Margreta Dorothea Melchiorsdatter Falch, f. ? på Raftenes i
Herøy

- Anna Dorothea Hansdatter Hellekande var datter til:
Viseprest Hans Anderssen Hellekande, f. 13.12 1625 i Trondheim, d.1681
på Moltu i Herøy.
(Foreldrene hans: borgermester Anders Jenssen Hellekande (Helkand),
danske og hustruen Karen Hansdatter Øye, Gauldalen).
Prest i Herøy 1651-1681 Han kjøpte sansynlig gården Moltu av Hans
Jenssen Sahl, førgjengeren hans.
gift 1 gang med Dorothea (Dorte) Hansdatter Busch, f. ? d.1675
skifte 23.02 1675
Barn: a) Hans Hanssen Hellekande f. 165? d. 17.. student 1672
g.m Marie Nielsdatter, enke 1744 etter han på Samsø, Danmark
sønn: Hans Hanssen Hellekande, d.1740 på Larsnes. Lensmann
i Rovde skipreide, sunnmøre.
b) Maren Hansdatter Hellekande, f.1758 på Moltu i Herøy d.1743
på Larsnes.
g.1.m Ofue (Aage) Christensen Fros, f.16? d.1709 Handelsborger
på Larsnes n. 1682
g.2.m Mads Olsen Abelset, f.16? på Kvernes, d.1719 på
Larsnes. Handelsborger og jordeier.
Ekteskapene var barnløse.
c) Anna Dorothea Hansdatter Hellekande. f. på Moltu
g.m Viceprest Melchior Mikkelsen Falch til Herøy, (se foran)
d) Margrete Hansdatter Hellekande f.16? på Moltu d. 1743 på
Moltu
g.1.m. Personlig kapellan Christopher Thiissen Nagel, f. 16? i Bergen
d.1709 på Moltu i Herøy.
Barn: 3 sønner og 1 datter.
(En av sønnene var Ove Christophersen Nagel som ble gift med
den omtalte enken Anna Dorothea Nyborg.)

g.2 .m. Viseprest Peder Christensen Holberg, f.1681 i Bergen
d.1729 på Moltu i Herøy.
Prest i Herøy 1716-1729, bror til Ludvig Holberg. Dette ekteskapet var
barnløst.

Mvh
Kurt Dahlstrøm

Kurt Dalstroem

Her er jeg igjen!

Jeg har en liten mistanke om at Herøyboken, som jeg har brukt som
kilde ang. Jørgen Jacobsen Holst's 2. giftermål bommer på et år.
At han egentlig ble viet 1718 med denne Anna Dorothea Nyborg, og
ikke 1717 som der står trykt i boken.
Roten til min teori, er at en finner "Den høifornemme gudselskende
Madame Anna Dorothea Buckholtz" nevnt i tingboken for Nærøy skipsreide
(i Herøy, søre-sunnmøre) for 15. august 1718. Hvor hun bad om tingsvitne/
vitnemål, om at ho ikke har hatt verken kontakt, hørt eller kunnskap fra sin
mann på 11 år.
Hennes ektemann var Auditeuren Christian Buckholtz. Han forlot henne i
Bergen for søke lykken i fremmed krigstjeneste.
Siste gang hun hørte fra mannen var 8 uker etter han dro, da oppholdt han
seg i Kønnigsberg. (Kaliningrad, Russl.)
Og ifølge tingboken har ho bodd 9 år "udi" Herøy prestegjeld og mest
oppholdt seg "udi forrige Vice-Pastor Hr. Melchior Falchis Huus og elles
undertiden hos smucke borger-folck her paa stæden,...".

Hovedgrunnen til ho ville ha vitnemål om sin manns fravær var nok å
få opphørt ekteskapet, bli erklært som enke. Så ho kunne være fri til
finne seg en ny hjerteskjær. Som ho sikkert funnet for lengst.

Kunne da denne Anna Dorothea Buckholtz (fra Bergen ?) være identisk
med Jørgen Jacobsen Holts 2. hustru Anna Dorothea Nyborg?

Kunne ho som "forsmådd" enke ha tatt i bruk igjen sitt opprinnelige
slektsnavn (pikenavn)?
Hvordan var skikken/reglene angåendes dette så tidlig på 1700-tallet?

Mvh
Kurt Dahlstrøm

ThorSr1

>Så på denne newsgruppe fo en tid tilbake etterlysning etter Holst
>slekten.

Det var også Lorents Andersen Holst, f 1725, g 1747 på Hemne med Dorothea
Cecilie Testmann. Han døde sansynlighvis i Kristiansund, hvor han skal ha
flyttet 1754 etter å drive gårdene Sogn og Kobberskjeret med gjestgiveri i
Tingvold.

Er det noen som kjenner til hans opprinnelse?

Venlig hilsen,

Thor Egede-Nissen

Frank Stenslie

Jeg har lyst til å gjenta mitt opprinnelige spørsmål, da denne debatten tyder
på at noen kan sitte inne med de opplysningene jeg søker. Det gjelder aner og
familie til Chritopher Holst født ca 1753. Ved folketellinga i 1801 oppholdt
han seg (tilfeldig?) på Hitra. Senere fikk han et uekte barn i Trondheim.

Frank Stenslie

Per Nermo

Thor Egede-Nissen;

Vet du (eller noen andre) hvordan Dorothea Cecilie Testmann (g. 1747)
ev. er i slekt med Christopher Testmann, gm.
Isabella Dorothea Pedersdatter Jessen, f. ca. 1670, d. før 1717 på
Moldegård, Bolsøy, Romsdal ? Var hun datteren hans, kanskje ?
(hun var 2.g. gm. amtmann i Romsdal Hans Hanssen Nobel, d. 1717).

Per Nermo
- - -

Kurt Dalstroem

Per Nermo skrev i meldingen <36a76061...@news.c2i.net>...

> [...]
>Isabella Dorothea Pedersdatter Jessen, f. ca. 1670, d. før 1717 på
>Moldegård, Bolsøy, Romsdal ? Var hun datteren hans, kanskje ?

Dersom hun var datteren til overnevnte par måtte hun være en
middelaldrende brud i 1747, i og med Isabella og Hans H. Nobel's datter
Martha Margretha (d.1774) giftet seg før 1719 med Erik Must.

>(hun var 2.g. gm. amtmann i Romsdal Hans Hanssen Nobel, d. 1717)

Han var noe mer seiglivet enn som så denne opportunisten. Han rakk
å bli etatsråd i København før han åndet ut, 74 år gammel i 1732.

Mvh
Kurt Dahlstrøm

ThorSr1

> [...]
>Moldegård, Bolsøy, Romsdal ? Var hun datteren hans, kanskje ?
>(hun var 2.g. gm. amtmann i Romsdal Hans Hanssen Nobel, d. 1717).

Hei Per,

Kansje dette hjelper:

159. Dorothea Cecilie Testmann (RN=164), b Ca. 1719 at Holden, Hemne,
Norway, m to Lorents Andersen Holst (RN=163) 1747 (17 trin.) at Hemne, Norway,
d 18 May 1799 at Fjærvigen, Stangvik, Norway, 1: Maren Marie Holst (RN=156), 2:
Anders Lorentsen Holst (RN=12233), 3: Cristopher Lossius Lorentzen Holst
(RN=15466), nr. 8-159, moth Maren Marie Holthe (RN=186), fath Johan Peter
Testmann - Judge (RN=185).

2nden Generasjon:

318. Judge Johan Peter Testmann (RN=185), b Ca. 1686 at Trondheim(?),
Norway, m to Maren Marie Holthe (RN=186), d 1722 at Holden, Hemne, Norway(? ),
est 09 May 1725, occ Farmer; owned Holden Farm in Hemne, oth Judge of Chambers,
nr. 9-318, moth Isabella Dorothea Jessen (RN=215), fath Johan Cristopher
Testmann - Major (RN=214).
319. Maren Marie Holthe (RN=186), b 1690 at Halmø, Fosnes, Norway, m to
Johan Peter Testmann - Judge (RN=185), rm to Peter Andreas Kolderup (RN=15240)
05 Jul 1725, d 1766 at Hemne, Norway, 1: Dorothea Cecilie Testmann (RN=164), 2:
Johanna Maria Johansdatter Testmann (RN=15097), 3: Mille Anna Benedikte
Petersdatter Kolderup (RN=15468), 4: Jesper Andreas Peterssønn Kolderup
(RN=15470), 5: Karen Kirstine Petersdatter Kolderup (RN=15476), 6: Maren
(Maria) Elisabeth Johansdatter Testmann (RN=15480), 7: Johan Cristopher
Johanssønn Testmann (RN=15496), 8: Isabella Johansdatter Testmann (RN=15498),
9: Antoinette Sophie Johansdatter Testmann (RN=15501), est Dec. 20, 1766 in
Hemne. Her estate consisted of 2994 dalers, chr 03 Aug 1690, at Halmø in
Fosnes, nr. 9-319, moth Maren Hansdatter Nobel (RN=217), fath Johan Pedersen
Holthe (RN=216).

3dje Generasjon:

636. Major Johan Cristopher Testmann (RN=214), b at Rendsburg, Schleswig,
Denmark (now Germany), m to Isabella Dorothea Jessen (RN=215) 07 Nov 1684 at
Trondheim, Norway, d 26 May 1688 at Bergen, Norway(?), occ Gunnery Commander at
Bergenshus 1678-79, moth Elisabeth (RN=243), fath Johan Testmann - Magistrate
(RN=242), (1: Per Melchior Augustinussen's annals, killed War-Commisar Mikkel
Pedersen Sept. 1679 and was pardoned.), (2: PHT 1888, 3rd vol. p. 291 mentions
a Christian Detloff Testmann, born in Rendsburg in 1635, deceased Feb. 24,
1667. He was Royal Danish "Raad" and legate to Poland.).
637. Isabella Dorothea Jessen (RN=215), b at Kristiania (Oslo), Norway, m to
Johan Cristopher Testmann - Major (RN=214) 07 Nov 1684 at Trondheim, Norway, rm
to Hans Hansen Nobel (RN=14103), d 1717 at Bergen(?), Norway, 1: Johan Peter
Testmann - Judge (RN=185), 2: Martha Margrethe Hansdatter Nobel (RN=14100), 3:
Margrethe Marie Hansdatter Nobel (RN=18845), nr. 10-637, moth Antonette
(Pedersdatter) Vibe (RN=245), fath Peder Jessen (RN=244).
638. Johan Pedersen Holthe (RN=216), b 1653 at probably at Trondheim,
Norway, m to Maren Hansdatter Nobel (RN=217) 03 Jan 1688 at Trondheim
Cathedral, d at Trondheim(?), Norway, occ Cit Trondheim, oth Engaged 3 Jan 1688
in Domkirken, nr. 10-638, moth Karen (Maren?) Carstensdatter Esche (RN=247),
fath Peder Johanssøn Holthe (Holt) (RN=246), (1: Possibly that Johan Pedersen,
Norlandstrader, domiciled in Domkirke Parish, who in 1716 paid 20 rdr. for
"Grund og Brug.").
639. Maren Hansdatter Nobel (RN=217), b at probably in Copenhagen, Denmark,
m to Anders Frølich (RN=41640), rm to Anders Joensen Finvedgaard (RN=23586), rm
to Johan Pedersen Holthe (RN=216) 03 Jan 1688 at Trondheim Cathedral, rm to
Peter Andreas Colderup (RN=23585), d 1734 at Strand, Bjørnør, Norway, 1: Maren
Marie Holthe (RN=186), 2: Jon Andersen Finvedgård (RN=19900), moth Sophie
Caspersdatter Eggers (RN=249), fath Hans Mortensen Nobel (RN=248).

Thor Egede-Nissen

Hogne Holst

Jan Harry Berg skrev i meldingen <77e20d$o2u$1...@elle.eunet.no>...

> [...]
>

>Ekteskap
>Kirke Tronheim Domkirke
>Ektefelle Haga, Gjertrud Madsdatter f. 1685 d. 16.01.1752
---------------

For de som lurte på opplysninger om en Holst-slekt kan følgende opplysninger
gis om
Povel Madssøn Holsts etterkommere (5 generasjoner)

1. Povel Madsen Holst født mar 1679, Trondheim, yrke: bergskriver i Selbu,
gift 29 aug 1704, Trondheim Domkirke, Giertrud Madsdatter Hage, født mar
1687, Trondheim, (datter av Mads Simensson Hage og Ingeborg Hansdatter) død
16 jun 1752, Røros, gravlagt: 23 jun 1752, Røros krk., Røros. Povel døde
mar 1719, gravlagt: 15 mar 1719, Selbu krk., Selbu.
Barn:
2. i Mads Holst født 1706, Trondheim.
+ 3. ii Giertrud Margrethe Holst født 1707.
+ 4. iii Hans Petter Holst født 1708.
5. iv Ingeborg Holst født 1713, Trondheim.
+ 6. v Claus Paulsen Holst født 1714.
7. vi Anna Elisabeth Holst 8 mai 1715, Selbu.
8. vii Ane Lisbeth Holst født 1716, Selbu, død 1805.
+ 9. viii Ribor Chatarina Holst født 1717.

2. Generasjon

3. Giertrud Margrethe Holst født 1707, Trondheim, gift 1744, Peder Dybdal,
født 1711, yrke: hytteskriver, død jun 1764, Røros, gravlagt: 14 jun 1764,
Røros krk., Røros. Giertrud døde 1766.
Barn:
10. i Povel Henning Dybdal født okt 1745, Røros, død 1746, Røros,
gravlagt: 12 jan 1746, Røros krk., Røros.
11. ii Ole Henrich Dybdal 4 mai 1747, Røros krk, død mai 1747, Røros,
gravlagt: 30 mai 1747, Røros krk., Røros.
+ 12. iii Peder Dybdal født 28 okt 1748.
13. iv Povel Henning Dybdal 20 jan 1750, Røros krk.

4. Hans Petter Holst født 1708, Trondheim, yrke: baker i Christiania, gift
Elisabeth Marie Mustekeit.
Barn:
14. i Henning Irgens Holst 20 jul 1752.

6. Claus Paulsen Holst født 1714, Selbu, yrke: overstiger på Røros, gift (1)
28 jun 1742, Johanne Bergman, født 1715, Røros, (datter av Theodorus
Bergmann og Abel Margrethe Frost) død sep 1748, Røros, gravlagt: 13 sep
1748, Røros krk., Røros, gift (2) 2 mar 1756, Anne Margrete Irgens, født 9
apr 1736, Røros, (datter av Johannes Irgens og Birgitte Evensdatter Meldal)
død 1 apr 1774, Gauldalen, gravlagt: 1774, Røros, gift (3) 27 nov 1776,
Magdalena Borchgrevinck, født 18 nov 1734, Røros, (datter av Leonhard
Christian Borchgrevinck og Magdalena Johannesdatter Brun) død 21 mar 1813,
Røros. Claus døde 19 jun 1786, Røros, gravlagt: 25 jun 1786, Røros.
Barn med Johanne Bergman:
+ 15. i Margrete Holst født 7 nov 1743.
+ 16. ii Theodorus Bergman Clausen Holst født mai 1745.
17. iii Povel Henning Holst født jul 1746, Røros, død 1749, Røros,
gravlagt: 29 jul 1749, Røros krk., Røros.
18. iv Johanna Holst født sep 1748, Røros, død 9 sep 1748, Røros,
gravlagt: 17 sep 1748, Røros krk., Røros.
Barn med Anne Margrete Irgens:
19. v Johannes Holst født des 1756, Røros, død feb 1757, Røros,
gravlagt: 26 feb 1757, Røros krk., Røros.
20. vi Johanna Holst født jan 1758, Røros, død 26 feb 1758, Røros.
21. vii Johannes Holst født okt 1759, Røros, død mai 1774, gravlagt: 27
mai 1774.
22. viii Paul Holst født des 1760, Røros, død mar 1761, Røros, gravlagt:
10 mar 1761, Røros krk., Røros.
23. ix Henning Irgens Holst født 28 jan 1762, Røros, yrke:
hyttearbeider, gift Ingeborg Olsdatter Rise, født 1764, Røros, (datter av
Ole Larsen Rise) død 1811, Røros. Henning døde 1814, Røros.
24. x Paul Irgens Holst født 26 mai 1764, Røros, yrke: major, død 1833,
Kjøbenhavn, Danmark.
+ 25. xi Claus Irgens Holst født 14 apr 1767.

9. Ribor Chatarina Holst født 1717, Selbu, gift 29 jul 1757, Peder Flor,
født 1724, (sønn av Henrik Andersen Flor og Anna Cathrine Hagerup) yrke:
hytteskriver i Selbu, død 26 jan 1792, Selbu. Ribor døde 1806, Meldal.
Barn:
26. i Gjertrud Catharina Flor født 1758, gift 1784, Lorentz Angell Fyhn,
10 nov 1751, Kristiansund N, yrke: overstiger, død 23 sep 1838.

3. Generasjon

12. Peder Dybdal født 28 okt 1748, Røros, yrke: sogneprest i Øyer, gift 8
jul 1784, Hanna Holmboe Irgens, 10 jul 1760, Lesja krk., (datter av Poul
Holst Irgens og Birgitte Marie Ziegler) død 7 okt 1826, Øyer. Peder døde 30
jan 1829, Øyer.
Barn:
27. i Pauline Birgitte Irgens Dybdal født 6 mai 1785, gift (1) Paul
Halvorsen Moshus, yrke: gårdbruker, gift (2) Halvor T. Veum, yrke:
gårdbruker.
28. ii Peter Dybdal født 3 jul 1786, yrke: justitssekretær, gift
Margarete Magdalene Broch, (datter av Andreas Broch og Gjertrud (Ingeborg)
Marie Irgens). Peter døde 1822.
29. iii Gjertrud Margarete Holst Dybdal født 26 okt 1787, død 1850.
30. iv Margrethe Sophie Dybdal født 1789.
31. v Kirsten Dybdal født 1791.
32. vi Olava Reinholdine Dybdal født 23 apr 1793, gift Bernt Anker
Dorff, yrke: oberstløytnant.
33. vii Poul Irgens Dybdal født 1795.
34. viii Birgitte Marie Dybdal født 22 okt 1798, gift Caspar Fredrik
Gill, yrke: overtollbetjent.
+ 35. ix Paul Irgens Dybdal født 17 apr 1802.

15. Margrete Holst født 7 nov 1743, Røros, gift 16 jan 1765, Micael
Christian Marstrand, født 1729, yrke: bonde. Margrete døde 7 nov 1807,
gravlagt: 5 jan 1808.
Barn:
36. i Johanna Marstrand født 1766, Røros.
37. ii Anne Marstrand født 1770.

16. Theodorus Bergman Clausen Holst født mai 1745, Røros, yrke: proprietær
og gårdbruker, gift 14 feb 1772, Anne Christine Munch Schjelderup, født
1751, Støren, (datter av Søren Pedersen Schjelderup og Bolette Jensdatter
Randulf) død 7 nov 1794, Røros. Theodorus døde 14 jan 1798, Røros.
Barn:
+ 38. i Søren Schjelderup Holst født 3 sep 1774.
39. ii Theodor Bergman Holst født 1779, yrke: løytnant, gift 1803,
Elisabeth Dybdahl Mølmann, født 1780, Røros, (datter av Johan Mølmann og
Anne Margrete Dybdal). Theodor døde 1808.
+ 40. iii Ingeborg Anna Holst født 1779.
+ 41. iv Paul Irgens Holst født 1780.
+ 42. v Johanne Bergman Holst født 19 mai 1784.
+ 43. vi Christian Munch Holst født 30 apr 1788.

25. Claus Irgens Holst født 14 apr 1767, Røros, yrke: gårdbruker, gift 30
okt 1795, Johanne Sofie Randulf, født 5 sep 1768, (datter av Niels Randulf
og Christiane Margrethe Hersleb) død 7 aug 1854, Vennerlyst, Løten. Claus
døde 13 feb 1847, Vennerlyst, Løten, gravlagt: Løten.
Barn:
44. i Christian Munck Holst født 10 aug 1795.
45. ii Anne Margrethe Irgens Holst født 6 sep 1799, Gjørv, Inderøy, gift
N. Brun. Anne døde før 1857.
+ 46. iii Christian Nicolai Randulf Holst født 29 aug 1801.

4. Generasjon

35. Paul Irgens Dybdal født 17 apr 1802, Øyer, yrke: prost i Røyken, gift
Birgitte Marie Irgens, 17 feb 1797, Stange, (datter av Henning Irgens og
Fredrikke Louise Dahl) død 8 mai 1873, Røyken. Paul døde 1878, Røyken.
Barn:
47. i Hanna Holmboe Irgens Dybdal født 21 apr 1834, Trysil, død 23 nov
1897.

38. Søren Schjelderup Holst født 3 sep 1774, Inderøy, yrke: kaptein, gift
før 1799, Anna Ursula Klüwer, født 27 mar 1776, (datter av Christian Wilhelm
Kluver og Abel Christina Dass) død 3 aug 1850, Tromsø. Søren døde 2 jan
1822, Stod.
Barn:
+ 48. i Theodorus Bergmann Holst født 22 jul 1799.
49. ii Christian Wilhelm Holst født 1800.
50. iii Abel Christine Holst født 9 mai 1803, gift Hans Didriksen
Kjeldahl, født 19 jan 1796, død 13 feb 1842.
51. iv Christine Munch Holst født 1805, Verdal, død Tromsø.
+ 52. v Lorentz Didrik Klüwer Holst født 1807.
53. vi Severine Ursula Holst født ca 1810, Verdal, gift Andreas Hoff
Aas, født 1800, (sønn av Johannes Henriksen Aas).
+ 54. vii Theodora Ingeborg Anna Holst født 26 mar 1811.
+ 55. viii Paul Irgens Holst født 15 sep 1813.
56. ix Rebekka Holst født ca 1821.

40. Ingeborg Anna Holst født 1779, Inderøy (?), gift ca 1798, Richard Flor,
født 1767, Røros, (sønn av Henning Flor og Anne Malene Normann) yrke:
kaptein og hytteskriver, død 1822, Røros. Ingeborg døde 1809, Røros.
Barn:
57. i Hendrik Christian Flor født 1799, Røros.
58. ii Theodorus Flor født 1800, Røros.
59. iii Hans Gerhard Flor født 1803, Røros.
+ 60. iv Hedvig Marie Flor født 24 apr 1805.
61. v Richard Flor født 1807, Røros.

41. Paul Irgens Holst født 1780, Inderøy (?), yrke: landhandler, gift (1)
Sara Kristine Strøm, født ca 1787, død 7 apr 1822, gift (2) ca 1824,
Birgitte Marie Grønbech, født 10 nov 1801. Paul døde 4 mar 1826, Hevne.
Barn med Sara Kristine Strøm:
62. i Wilhelm Christian Holst.
63. ii Theodorus Holst.
64. iii Sara Christine Holst.
65. iv Maren Anna Holst.
66. v Elen Maria Holst.
67. vi Wilhelmina Christiana Holst.
Barn med Birgitte Marie Grønbech:
68. vii Christine Munch Holst født 2 jan 1824, gift 26 okt 1843, Johan
Andreas Hveding, født 26 aug 1809, Trondheim, yrke: kjøpmann i Kristiansund,
død 7 nov 1893. Christine døde 25 okt 1910.
69. viii Pauline Sara Marie Holst født ca 1825, gift Ole A. Solem.

42. Johanne Bergman Holst født 19 mai 1784, Inderøy (?), gift 1801, Leonhard
Christian Borchgrevink, født 27 jul 1778, (sønn av Johannes Borchgrevinck og
Anna Cathrine Flor) yrke: regnskapsfører på Røros, død 18 apr 1865. Johanne
døde 1863.
Barn:
70. i Henning Flor Borchgrevink født 1801, Røros, gift Karen
Fastesdatter Indset.
+ 71. ii Theodorus Bergmann Borchgrevink født 1803.
72. iii Anne Cathrine Borchgrevink født 1805, Røros, gift Peder Jonsen
Ødegård.
+ 73. iv Christine Munch Borchgrevink født 1809.
74. v Johanne Brun Borchgrevink født 1812, gift Arne Johnsen.
75. vi Johannes Brun Borchgrevink født 1815, gift Ane Olsdatter Hattrem.
76. vii Anne Malene Borchgrevink født 1818.
77. viii Lonhard Christian Borchgrevink født 1821, død 1821.
78. ix Leonhard Christian Borchgrevink født 1822, død 1823.
79. x Ingeborg Anna Borchgrevink født 1825, gift Peter Rasmussen
Vintervold.
80. xi Leonhard Christian Borchgrevink født 1825, død 1825.

43. Christian Munch Holst født 30 apr 1788, Inderøy, yrke: kaptein, gift 30
apr 1812, Dorothea Jensine Bolle, født 8 jun 1785, Værnes, Stjørdal, (datter
av Johan Christian Bolle og Karen Chatarina Wessel) død 15 jan 1863,
Stiklestad vestre, Verdal. Christian døde 1844, Stiklestad vestre, Verdal.
Barn:
+ 81. i Wilhelm Christian Wessel Holst født 1814.
+ 82. ii Christine Munch Holst født 16 jan 1817.

46. Christian Nicolai Randulf Holst født 29 aug 1801, Gjørv, Inderøy, yrke:
lensmann i Elverum, gift 6 sep 1832, Verdal, Anne Margrethe Dorothea
Wessel, født 8 jun 1804, Værnes, Stjørdal, (datter av William Wessel og
Dorothea Jensine Bolle) død 18 mar 1887, Moen, Elverum, gravlagt: 1887,
Elverum krk., Elverum. Christian døde 23 jun 1876, Moen, Elverum, gravlagt:
1876, Elverum krk., Elverum.
Barn:
+ 83. i Wilhelm Christian Wessel Holst født 7 okt 1833.
+ 84. ii Johan Claudi Holst født 25 aug 1837.
85. iii Frithjoff Randulf Holst født 15 sep 1840, Moen, Elverum, død
1878, gravlagt: 1878, Elverum krk., Elverum.

5. Generasjon

48. Theodorus Bergmann Holst født 22 jul 1799, Rørosgaard, Røros, yrke:
konsul, gift Hedvig Marie Flor, født 24 apr 1805, (datter av Richard Flor og
Ingeborg Anna Holst) død 1836. Theodorus døde 15 apr 1889, Tromsø.
Barn:
86. i Ursula Ingeborg Holst død 1876.
87. ii Richard Søren Holst født 1832, død 1858.

52. Lorentz Didrik Klüwer Holst født 1807, Verdal, yrke: handelsmann, gift
Cornelia Susanna Dons, født 30 jul 1796, Hanvig, Ibestad, (datter av Jens
Bing Dons og Ingeborg Anna Normann) død 28 aug 1866, Ibestad. Lorentz døde
1882.
Barn:
88. i Jensine Ursilla Holst født 17 apr 1830, Igeland, Ibestad, gift 15
sep 1853, Christen Mechlenborg Strøm, født 15 des 1818, Husby, yrke:
forligskommisær, død 16 mai 1882, Elvelund, Ibestad. Jensine døde 11 nov
1912.
89. ii Søren Schjelderup Holst født 8 mar 1832, Astafjord, yrke:
kjøpmann, gift Anna Ursilla Gjæver, født 14 aug 1834, Tromsø.

54. Theodora Ingeborg Anna Holst født 26 mar 1811, Verdal, gift Hans
Martinus Giæver, født 1806, Tromsø, yrke: kjøpmann i Tromsø, død 1869,
Tromsø. Theodora døde 1878, Tromsø.
Barn:
90. i Søren Schjelderup Holst Giæver født 12 jun 1837, Tromsø, yrke:
kjøpmann i Tromsø, gift 22 sep 1864, Thora Wessel, født 18 aug 1840, (datter
av Theodor Wessel og Rebekka Georgine Dorothea Heyerdal).
91. ii Hanna Birgitte Giæver født 10 feb 1840, Tromsø, gift 10 feb 1864,
Hieronymus Heyerdahl Wessel, født 13 des 1834, (sønn av Theodor Wessel og
Rebekka Georgine Dorothea Heyerdal) yrke: lensmann.

55. Paul Irgens Holst født 15 sep 1813, Verdal, gift Ellen Kirstine Thode,
født 17 aug 1812, død 26 sep 1876. Paul døde 28 nov 1878, Tromsø.
Barn:
92. i Anna Elise Holst.
93. ii Nicolai Johan Holst.
94. iii Job Martin Thode Holst født 9 jan 1837, gift (1) Gunnarine
Jensine Berg, født 1836, død 1874, gift (2) Ragnhild Weltzin, født 1852, død
1900. Job døde 12 nov 1900.
95. iv Sørine Holst født 1838, gift N. Schjelderup.
96. v Hans Didrik Kjeldahl Holst født 19 mai 1844, gift Anna Rebekka
Dons, født 8 mai 1839, død 8 jan 1917. Hans døde 26 nov 1912.
97. vi Christine Holst.
98. vii Christian Andreas Gran Holst.
99. viii Jens Bing Holst.
100. ix Fredrik Wilhelm Holst.
101. x Inga Holst gift N. Collin.

60. Hedvig Marie Flor (Se foreldrepar nummer 48.)

71. Theodorus Bergmann Borchgrevink født 1803, yrke: hyttemester i Alta,
gift Kristine Olsdatter Kulberg, født 1803, død 1875. Theodorus døde 1867.
Barn:
102. i Ole Borchgrevink født 1828, gift Ida Marie Lie, født 1828, død
1893. Ole døde 1880.
103. ii Johanna Borchgrevink født 1830, gift Mads Lie, født 1834.

73. Christine Munch Borchgrevink født 1809, gift Nils Olsen Krog, født 1802.
Barn:
104. i Ole Nilsen Krog født 1830, gift Christine Catharine Ødegård.
105. ii Leonhard Nilsen Krog.
106. iii Nils Christian Krog.
107. iv Ingeborg Nilsdatter Krog født 1834.
108. v Theodor Bergmann Borchgrevink Krog født 1846, yrke: hyttemester i
Alta.
109. vi Lars Nilsen Krog født 1849.
110. vii Elisabeth Nilsdatter Krog.

81. Wilhelm Christian Wessel Holst født 1814, Stiklestad vestre, Verdal,
yrke: kaptein, gift Sophie Amalie Schmidt, født 1818, (datter av Sophie
Schmidt) død 1895. Wilhelm døde 1887, Verdal, gravlagt: Stiklestad krk.,
Verdal.
Barn:
111. i Peter Theodor Holst født 7 des 1843, Trondheim, yrke: kommandør
og ordfører, gift 24 feb 1869, Stiklestad krk., Verdal, Mariane Bolette
Carlsen, født 1844, Fredriksvern, død 1909, Oslo. Peter døde 9 jan 1908,
Gjøvik.
112. ii Christiane Holst født 1845.

82. Christine Munch Holst født 16 jan 1817, Stiklestad, Verdal, gift ca
1850, Georg Andreas Ludwig Mack, født 22 feb 1805, Braunschweig, Tyskland,
(sønn av Johan Friedrich Christian Mack og Johanne Catharine Henriette
Köhler) yrke: baker i Tromsø, død 18 mai 1878, Tromsø. Christine døde jul
1906, Tromsø.
Barn:
113. i Theodor Christian Holst Mack født 29 jul 1850, gift Ragnhild
Magdalene With, født 19 sep 1851, død 21 okt 1937. Theodor døde 15 sep
1926.
114. ii Maren Normann Mack født 14 mar 1852, Tromsø, gift 10 jul 1875,
Wilhelm Christian Wessel Holst, født 7 okt 1833, Elverum, (sønn av Christian
Nicolai Randulf Holst og Anne Margrethe Dorothea Wessel) yrke: gårdbruker og
rentenist, død 13 aug 1921, Elverum, gravlagt: aug 1921, Elverum krk.,
Elverum. Maren døde 27 apr 1909, Elverum, gravlagt: 1909, Elverum krk.,
Elverum.
115. iii Fredricke Augusta Mack født 2 sep 1853, gift Christian Floer,
født 15 des 1852, død 22 jul 1922. Fredricke døde 30 aug 1937, Trondheim.
116. iv Wilhelm Christian Mack født ca 1855.
117. v Adolf Otto Mack født 25 jun 1856, yrke: Baker, gift Elise
Jacobsen, født 1875, Tromsø. Adolf døde 31 jan 1925, Tromsø.
118. vi Christine Munch Mack født ca 1857.
119. vii Eduard Carl Johan Mack født ca 1859.

83. Wilhelm Christian Wessel Holst født 7 okt 1833, Elverum, yrke:
gårdbruker og rentenist, gift 10 jul 1875, Maren Normann Mack, født 14 mar
1852, Tromsø, (datter av Georg Andreas Ludwig Mack og Christine Munch Holst)
død 27 apr 1909, Elverum, gravlagt: 1909, Elverum krk., Elverum. Wilhelm
døde 13 aug 1921, Elverum, gravlagt: aug 1921, Elverum krk., Elverum.
Barn:
120. i Georg Christian Mack Holst født 6 jan 1878, Moen, Elverum, yrke:
gårdbruker, gift sep 1899, Elverum, Olava Borgersdatter Larssen, født 5 jan
1878, Nordre Bronken, Elverum, (datter av Borger Larssen Sogn og Helene
Hansdatter Dahl) død 11 feb 1962, Løten, gravlagt: 1962, Elverum krk.,
Elverum. Georg døde 29 okt 1952, Nysted, Løten, gravlagt: 1952, Elverum
krk., Elverum.
121. ii Wilhelm Christian Wessel Holst født 15 jan 1880, Moen, Elverum,
gift Ragnhild Løken, født 14 jul 1885, (datter av N. Løken). Wilhelm døde
1965.
122. iii Anne Margrethe Wessel Holst født 12 des 1883, Moen, Elverum,
gift Joachim Christiansen, født 24 sep 1873, yrke: fiskehandler, død 1953,
Trondheim. Anne døde 1960.
123. iv Johan Randulf Holst født 8 sep 1888, Moen, Elverum, yrke:
gårdarbeider, gift Rønnaug Petrine Welde, født 21 sep 1893, død 1987. Johan
døde 1987.

84. Johan Claudi Holst født 25 aug 1837, Moen, Elverum, yrke: gårdbruker,
gift Ragnhild Østby, født 4 aug 1837, Elverum, død 30 mai 1920, gravlagt:
1920, Elverum krk., Elverum. Johan døde 24 nov 1928, Holset, Elverum,
gravlagt: 1928, Elverum krk., Elverum.
Barn:
124. i Johan Holst født 1862, Elverum, yrke: snekker og gårdbruker, gift
Lise Holst, født 1859, Nes, Hedmark, yrke: håndverkskone.
125. ii Karoline Holst født 1867, Løten, gift Kristian Olsen, født 1856,
Larvik, yrke: jernbanearbeider.
126. iii Borghild Holst født 18 jan 1873, Løten, død 17 mai 1956,
Elverum, gravlagt: 1956, Elverum krk., Elverum.
127. iv Olaf Holst født 1875, Løten, yrke: gårdsarbeider.
128. v Ragnhild Holst født 27 jul 1878, Nes, Hedmark, gift N. Nesteby.
Ragnhild døde 24 jan 1907, gravlagt: 1907, Elverum krk., Elverum.

-------

Har også en del notater samt kildehenvisninger.

mvh
Hogne Holst
hoh...@online.no

Lars Steinar Hansen

ne...@online.no (Per Nermo) wrote:

> [...]

>Isabella Dorothea Pedersdatter Jessen, f. ca. 1670, d. før 1717 på
>Moldegård, Bolsøy, Romsdal ? Var hun datteren hans, kanskje ?

Nei, hun var barnebarnet hans, datter av Johan Peter Testmann
(1686-1722). Se NST XX s. 13.

Kurt Dalstroem

Hei folkens!

Jeg vart nyskjerrig ettersom Jan Harry Berg og Hogne Holst oppgir
ulike dataer om denne Povel (Poul) Madsen Holst.

Var bakermesteren og bergskriveren egentlig en og den samme personen?
Hvorfor skulle bakermesteren oppgi sitt livs handverk og borgerstatus
samme år som han fikk det? Litt ulogisk hørest det, i og med det var som
baker
han hadde fått borgerbrevet.
En blir da heller ikke bergskriver over natten. Da det krevst en helt annen
skole for å bli bergskriver, enn et bakeri kan gi. : )
Sånn som jeg ser/tolker det kan det her dreie seg om to navnebrødre
som rent tilfeldig eksisterte samtidig i tid og sted.
Og som i ettertid har blitt smeltet i hop til en (stamfar)?

Jeg ville gjerne ha "hørt" deres synspunkt.

Ha en fortsatt god kveld. :)
Mvh
Kurt Dahlstrøm

Kurt Dalstroem

Hei!

Jeg reagerte litt på tid- og stedfestn. av Hans Nobel's død.

Hans Hansen Nobel ble født 1658 i Christianopel, Skåne. (Som da var et
dansk landskap). Etternavnet tok han etter denne staden.
-gift. 1 gang med enken Margrethe Christophersdtr. Tønder, d. omkr. 1684
i Trondheim.
Med henne hadde han sønnen Hans Hansen Nobel dy., som ble amtmann i
Stavanger.
-gift 2. gang med overnevnte enken Isabella Jessen.
-Amtmann i Romsdalen 1704-1719. Med bostad på Moldegaard i Romsd.
-Svigersønnen Erik Must (d.1729)overtok stillingen etter han 1719, men
egentlig hadde han da virket i jobben som amtmann et par år allerede.
-gift 3. gang 26. jan. 1718 i Brevik med enken Dorothea Hansdtr.
-justits- og kammersråd n.1717-1719.
-flyttet i 1719 til Danmark, hvor han endte opp som etatsråd i
Kjøbenhavn.
-gift 4. gang med en dtr.dtr. til Christian 4.
Hans Hansen Nobel døde i Kjøbenhavn 1732, ca. 74 år gammel.

Kilder bla.:
Bolsøy boken.
Norsk biograf. leks.
NST XIV, hft.3. s. 278-280

Mvh
Kurt Dahlstrøm.

ThorSr1 skrev i meldingen <19990122091333...@ng-fx1.aol.com>...

Per Nermo

Kurt Dahlstrøm;

Før Isabella Jessen skal Hans Hanssen Nobel
ca. 1685 ha giftet seg med
Margrete Andersdatter Riber, f. 1665 på Ansnes, Hitra, datter av
Anders Nielsen Riiber og Inger Rasmusdatter Belter.
Anders var dansk og sorenskriver på Fosen.
Margrete døde før 1689. Jeg har ikke registrert barn.

Per Nermo

- - -

Odd Håkon Bjugn

Hogne Holst skrev i meldingen <78aoc5$pj2$1...@readme.online.no>...

>Jan Harry Berg skrev i meldingen <77e20d$o2u$1...@elle.eunet.no>...

Hei Holstkjennere!
Jeg tillater meg å bryte inn i denne tråden med en Holst som kom til Bø i
Vesterålen, Nordland. Er det noen som kjenner opphavet til Mathilde Rebekka
Holst, født 1839 Karlsø (Kan vel være Karlsøy i Troms). Hun oppgir faren til
å være Johan Holst. Hun giftet seg i Bø 11.10.1866 med handelsmann i Bø,
Laurits Elias Krum (1821-1897)f. Bergen, og døde i Brønnøysund i 1926-
kanskje hos slektninger.
Med hilsen
Odd Håkon Bjugn

Hogne Holst

Kurt Dalstroem skrev i meldingen <78g26v$b0r$1...@romeo.dax.net>...

> [...]
>ulike dataer om denne Povel (Poul) Madsen Holst.
>
>Var bakermesteren og bergskriveren egentlig en og den samme personen?

Ja. Povel ble opptatt som mester i bakerlauget i Trondheim 20. april 1705.
Etter bakerlaugets regler kunne den som giftet seg med en bakerenke eller
bakerdatter bli opptatt som mester i lauget. Forutsetningsvis skulle
ektemannen snarest mulig kvalifisere seg i faget og vise et mesterstykke.
Laughistorien viser at man flere ganger purret på Poul, men noe mesterstykke
leverte han ikke. Han hadde andre planer. Povel Madsen fraber seg i 1713
valg som oldermann for bakerlauget da han var engagert i et nytt kobberverk.
Han satte sine egne og familiens midler inn på malmleting i Selbu og
Tydalsfjellene og tok i 1713 ut mutingsbrev på en forekomst i Høgaasvoren i
Selbu. Han fikk andre i Trondheim med seg, blandt dem Henrik Horneman med
1/4, og "Selboe Kobberverk" ble stiftet. Driften gikk med tap men ble
allikevel fortsatt til 1726. Etter forhold som ikke bare gjaldt Selbu var at
eierne, partisipantene, for en stor del var kjøpemenn. De skulle forskutere
driften og ble godskrevet for leverte varer etter normale salgspriser med
20-40% fortjeneste. Det kunne da være lønnsomt for dem å fortsette driften
med underskudd. Etter kirkeboken ble "Pofvell Matzson Holst" , 39 1/2 år
gammel, gravfestet i Selbu 15.mars 1719. Etter hans død giftet enken seg på
nytt med Henning Irgens, sønn av sogneprest i Holtålen Johannes Irgens.

Kilder er:
Henry Berg; Trondheim før Cicignon, side 235
Selbu bygdebok, bind 2
P.O. Rolseth, Selbu kobberverk
Trondhjems Bakerlaug", av Fredrik B. Wallem

Håper noe av dette kunne løse noe av spørsmålene:-)

mvh
Hogne Holst

knut...@himolde.no

"Odd Håkon Bjugn" <ohb...@online.no> wrote:

> [...]
> å være Johan Holst. Hun giftet seg i Bø 11.10.1866 med handelsmann i Bø,
> Laurits Elias Krum (1821-1897)f. Bergen, og døde i Brønnøysund i 1926-

***********************************

Jeg siterer fra boka "Familien Krum i Norge":

"Lauritz Elias KRUM født 8/4 1821 i Bergen. Som ung gut kom han til
handelsmand Hansen, Barstrand i Lofoten, og nogle aar senere blev han
handelsbetjent hos handelsmand DØSCHER, Stene i Bøe, Vesteraalen. Ved dennes
konkurs overtog han stedet og forretningen. Han var desuden
dampskibsekspeditør og postaabner paa Stene. Han døde 16/10 1897. - Gift i
1866 med Mathilde Rebekka HOLST, født 17/4 1839 i Karlsø sogn. Datter av
gaardbruger Johan Christian HOLST (af dansk familie) og Anne Grethe
GRIMELUND."

Det kan se ut som om dette er en annen HOLST-familie. Av FT1865 og FT1801 kan
det for øvrig synes som om Johan Christian HOLST var sønn av gjestgiver og
jekteskipper Peter Harboe HOLST (f.ca.1764) og Anne Rebekka HEGELUND
(f.ca.1765).

Knut Bryn, Molde

http://www.dejanews.com/ Search, Read, Discuss, or Start Your Own

Kurt Dalstroem

Hei!

Det vart litt sent før jeg kom meg til pc'en i kveld. Takker så meget
for opplysningene som fjernet min tvil ang. den forhenverende baker i
Trondheim.

Jeg la merke til at en moldenser var tidligere innom denne følgetongen
I den anledning vil jeg legge til at i denne rosenes by som fikk
kjøpstadsrettigheter i 1742 ei heller var fri for Holst'er.
Vi farer helt tilbake til siste halvdel av 1600-tallet da Romsdalsbyen var
en ladepladtz (ladested). Der treffer vi på en familie som kanskje vil
interesere noen?

Mads Clausen Holst, f. ca.1634 (67 år 1701) d. 1709 på Molde.
Han var kjøpmann og kirkeverge på Molde(ladested).
gift med Margrethe Rasmusdtr. Brandal, f. 1643. (dtr. til Rasmus
Povelsen Brandal, f. ca. 1590. Sogneprest til Ulstein, som da hørte til
Herøy prestegjeld, søre-sunnmøre. Og Gjertrud Ivarsdtr. fra Norddalen.)
Ho levde som enke på Molde.
Barn: (Om der var fler enn desse vet jeg ikke!)
1) Rasmus Madsen Holst, f. ca. 1674 (27 år i 1701) Han får i 1706 skjøte
av faren på husene han eier ute i fiskeværet Bud.
2) Margrethe Madsdtr. Holst, f. .. nevnt som enke på ladestedet Molde
1735.
g.1.m Johan Johnston, d. på Molde 1721.
g.2.m Bastian Eriksen, handelsmann og jekteier. d.før 1735
3) Anne Madsdtr. Holst, f. .. d. 1720 på Molde
g.1.m Peder Pedersen
g.2.m Jens Gran. d. 1720 på Molde. Barbermester og kirkeverge på Molde.

Margrethe Rasmusdtr. Brandal, f. 1643 hadde fem søsken.
Her er tre av dem:
I) Povel Rasmussen Brandal, n. som student 1648. d. ung.

II) Peder Rasmussen Brandal, f. ca.1630 på Brandal, Hareid,
d. 1707 Sogneprest i Norddalen, Sunnmøre.
g.m Margrethe Jørgensdtr. Beyer, d.1715. Enke etter forrige
sogneprest i Norddalen, Mads Povelsen Alstrup.
Descendet'er bla. i slektene Scheen og Reutz. En av dem var
Stevelin Magnussen Reutz, f. 02.12. 1706. Sogneprest i Herøy.

III) Hans Rasmussen Brandal, d. 1798. Handelsmann og gårdbr.
på Brandal, Hareid, Sunnmøre.
g.m Anne Nielsdtr. Søster til Knud Wiig, handelsmann i Ørsta(vik).

IV) Lisbeth Rasmusdtr. Brandal.
g.m Claus Hanssen Gaas, sogneprest til Ulstein.
Denne Claus Gaas var bror til overnevnte Mads Povelsen Alstrup's
første hustru.

V) Anna Rasmusdtr. Brandal.
g.m Hans Jenssen (Glad?), f. Jensholmen i Herøy ? d. 1687
Handelsmann på Brandal.
Deres sønn Jens Hanssen satt som handelsmann på Håkonsholmen
(i Ulstein sogn, søre-sunnmøre) til sin død i 1710. Enken Anne
Christensdtr. Fros [som var en brordatter av Maren Hansdtr.
Hellekande's (d. 1743) første mann Åge/Ove Christensen Fros på
Larsnes, (d. 1709)] giftet seg opp igjen med Jens Holst, d. 1720.
Handelsmann. Nevnt på Håkonsholmen i tidsr. 1713-1720.
Anne Chr. Fros døde i 1741.]

VI) Anders Rasmussen Brandal.
Borger "udi Bergen" n. 1661

Men Holst navnet forsvinner ikke med dette ut av Molde's historie.
For på Storfjorden i 1729 drukner amtmann og herren til Moldegaard
Erik Must. Og når boet etter han skulle gjørest opp skulle det vise
seg at aktiva ikke stod i forhold til passiva, boet var falitt.
Fremtiden såg mørk ut for den "fornemme" enkefru Marthe Margrethe
Must (født Hansdtr. Nobel), inntil den rike Hans Lorentssen Holst
kom som den reddende engel. Han ble hennes svigersønn.
Det var hans far Lorents Hanssen Holst, rådmann i Trondheim
som skapte dette Holst "imperiumet" i Romsdalen.
Som i 1720 kjøpte bla. Vestnesgodset, som engang i tiden Peder Vibe
rådde over. I 1723 tilegnet han seg også Veøy hovedkirke og
annekskirker med underliggende jordegods. Det var tilsammen 8
kirker.
Sønnen, den overnevnte cancelliråd Hans L. Holst overtok i 1737
Vestnes godset. I 1744 fikk han skjøte på Moldegaard av svigermoren,
som han selger i 1766.

Ha en god kveld folkens. : )

Mvh
Kurt Dahlstrøm