Andreas Tønder

nils_...@my-dejanews.com

Jan 10, 1999, 3:00:00 AM1/10/99
Andreas Tønder var fogd på Senja i perioden 1690-1710. Han var bosatt på
gården Vang i Lenvik, Troms og var gift med Elisabeth Hedvik Pettersen. De
hadde barna Daniel, Peder, Sophi Amalie og Sissel Catherine. I kirkeboka for
Bergen finner man Andreas Tønder, foged av Nordl. død 1743 og i
1701-mantallet for Søndre Bergenhus finner man tolder Anders Tønder på gården
Langeland i Storøen sokn. Han har sønnen Daniel Pheiphius 1 1/2 år. Er det
noen som vet om fogd Andreas Tønder og "bergenseren" Andreas Tønder er samme
person. Håper noen kan svare på dette eller har andre opplyninger om fogd,
Andreas Tønder.

Nils Johan Fosli

http://www.dejanews.com/ Search, Read, Discuss, or Start Your Own

njf...@online.no

Jan 10, 1999, 3:00:00 AM1/10/99

Per Nermo

Jan 11, 1999, 3:00:00 AM1/11/99
Åpenbart ikke samme mann, men ..... :

Andreas Christophersen Tønder (ca. 1632-1696) var
borgermester og president i Trondhjem, gm.
Karen Madsdatter Lund Medelfart.

Samme slekt ?

Per Nermo

- - -

Brynjulf Langballe

Jan 12, 1999, 3:00:00 AM1/12/99

Per Nermo <ne...@online.no> wrote in article
<369a6ce...@news.c2i.net>...

> Åpenbart ikke samme mann, men ..... :
>
> Andreas Christophersen Tønder (ca. 1632-1696) var
> borgermester og president i Trondhjem, gm.
> Karen Madsdatter Lund Medelfart.

Jeg har registrert en Jørgen Andreas Tønder, død 1698,
gift med Martha Olsdtr Pharo, død 1740. Men jeg har
ikke sted, yrke eller forfedre. Borgemesteren i Trondhjem
kan være en mulig kandidat.
Disse to hadde datteren Benedicte Christine Tønder,
f. 1693, d 1766, gift med Søren Hansen Hagerup,
sogneprest til Ås i Akershus, f. 1684, d 1735.
Er interessert i nærmere opplysninger om disse.

Brynjulf Langballe

Kurt Dalstroem

Jan 13, 1999, 3:00:00 AM1/13/99
Hei !
nils_...@my-dejanews.com skrev i meldingen
<77avpo$tlo$1...@nnrp1.dejanews.com>...

>Andreas Tønder var fogd på Senja i perioden 1690-1710. Han var bosatt på
>gården Vang i Lenvik, Troms og var gift med Elisabeth Hedvik Pettersen.

I året 1709 vart Andreas Tønder fogd til Senja fogderi. Fra 1711 fogd
til Senja og Troms fogderi.
Og gården Vang i Lenvik var ikke disponibel for han før 1713, etter at dens
forrige bruker ikke klarte å overholde bygselkontrakten og vart fradømt
gården.
Hedevig Elisabeth Petters het Andreas hustru, hun avgikk ved døden 1744.
Skifte etter fogden Andreas Tønder ble foretatt på Vang fra den 24. nov.
1750.

> [...]
gården
>Langeland i Storøen sokn. Han har sønnen Daniel Pheiphius 1 1/2 år.

Ved skiftet etter fogden Andreas Tønder på Vang året 1750, var
dennes sønn Daniel Pheiffius Tønder teologistudent i Kjøbenhavn.
Det lyder litt utrolig at en forsatt studerer til prest når en har bikkett
ett halvt
hundre år. Jeg vil ta det med en klype salt. : )
Fødselsåret til Senjaværingen Daniel Pheiffius vil jeg tippe til 1711-14.
Kanskje denne oppkallt etter din Daniel eller en felles forfar????

Andreas Tønder på Vang andre barn var:
Sidselle Cathrine/Catarina Andreasdtr. Tønder, f.1706 d. våren 1746.
- gift 30. jan 1728 m. Johan Arnt Meyer, d. 1759. Sogneprest i Lenvik/
Hillesøy 1724-55. Var bosatt i Kårvik, Lenvik. Prost og Pastor i Tromsø
1755-59.

Sophia Amalia Andreasdtr. Tønder, f. 1710 d.1767.
- gift med Jørgen Sørensen Kiergaard på Gibostad, sorenskriver til Senja
fogderi. Stammor for Kiergaardene i Lenvik.

Peder Andreassen Tønder på Vang, f. 1715. d. høsten 1776.

Mvh
Kurt Dahlstrøm