Mathiasen, Schnell & Adelhorn från bergen

Irene Nordström

Hej ! Jag har inte forskat i Norge tidigare och söker därför uppgifter om
styrmannen Lorents Mathiasen som dog 1844 på Sjöfararnas fattighus i
Bergen. Han är född omkring 1775. Jag söker ocksp uppgifter om
mästerhattemakaren Johan Hinrich Schnell i Bergen och hans hustru anna
Mette Adelhorn, död 1780. Varifrån kom de ??
Hälsningar
Leif Mörkfors

Kari Larsen

Jeg har en Johan Schnell gift med Anna Reimers. De har muligens en
sønn Johann Schnell, men i alle fall en datter Margrethe født 1574 i
Haderslev. Faren var borgermester i Haderslev.

Margrethe døde i Christiania i 1647. De fleste av hennes etterkommere
bodde i Norge, og jeg er en av dem (fra Bergen).

Ovennevnte har jeg fra Svend Aage Mørkvig: Mechlenburg-Patricierslægt
gennem 500 år, s. 25

Jeg har også noen sitat om ulike Johan Schnell:
I L.Chr. Nielsen: "Fra Johan Snell til vore dager", II, står det på s.
8-19 en omtale av en Johann Snell som ble Danmarks første boktrykker.
Johann døde trolig rundt eller etter 1519.
Han lærte boktrykkerkunsten hos Michaelisbrødrene i Rostock før 1480.
Dette året tok han trolig opphold i Lübeck, mens han 1482 ble kalt til
Odense. Han var i Stockholm 1484, men hans hovedtrykkeri var trolig i
Lübeck.

I Universitetsmatrikkelen i Rostock er Johannes Snelle de Emeke funnet
som immatrikulert 22.5.1481. de Emeke viser til Einbeck i Hannover.

I fotnote 3) på s. 10 i samme bok står nevnet at en (mulig sønn)
"Johan Snell i Lübeck" trykte en bok (Luthers lille katekismus) på
estnisk år 1533.

Ifølge en kontakt på Internet ble en Johan Schnell født 1645 i
Itzehoe.