Dawkins kristne kollega

jo...@online.no

http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=29301

Lennox har vert i flere offentlige debatter med Dawkins, og jeg syns
han har noen fornuftige tanker i denne artikkelen i Dagen.

Harald Mossige

jo...@online.no skreiv:

> http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=29301
>
> Lennox har vert i flere offentlige debatter med Dawkins, og jeg syns
> han har noen fornuftige tanker i denne artikkelen i Dagen.

Eg synse ikkje at det er fornuften som er mest framtredande. Det er
helst idealismen som "roper høgast".

HM

Johan Tauler

Takk for linken. Den var veldig interessant.

Her er en passasje jeg er veldig enig i : «Selv mener Lennox at motsetningen
mellom vitenskap og tro er falsk. I samtalen med Dawkins i april hevdet
Lennox at hans kristne tro nettopp bygger på beviser. Viktige tema for
samtalen ble dermed argumentene for kristendommens sannhet og hva som er
historisk og symbolsk i Bibelen. Lennox understreket at hvis man først tror
på Gud, er det ikke noe problem å tro at Gud kan gripe inn i den verden han
har skapt.»

Og dette skremmer meg: «Hvis nyateistene vinner fram med sin argumentasjon,
mener han det vil føre til at kristen tenkning blir stadig mer
marginalisert. Blant annet tror han det vil føre til at kristne tenkere blir
regnet som irrelevante når det skal utarbeides etiske programmer innenfor
forskjellige sektorer.»

..Det skremmer meg fordi vi ser hva som skjer når mennesker forkaster Gud.
Vi har sett konsekvensen av det når det gjelder de grusomhetene som
eksempelvis Stalin, Mao, Pol Pot og Hitler sto bak. Kommunismen, som er en
Gud-løs ideologi har tjent Satan. Dersom også andre politiske retninger også
forkaster Gud, viser historien at Satan overtar.

En konsekvens av materialismen med ideologiske påvirker som
kjendis-dyrkingen som målbæres av eksempelvis ateist-organet Dagbladet og
andre medier av den typen, er at mange blir mindre avanserte i hodet sitt.
Når Gud ikke kan sees, eller sørger for å gi en full pott i tipping, finnes
ikke Gud. Når Mor-Nille ikke kan fly, er Mor-Nille en stein.

Å være kristen krever intellektuell kapasitet ut over det trivielle. Lennox,
f.eks., som artikkelen handler om, har tre doktorgrader og underviser i
matematikk og vitenskapsfilosofi ved det engelske prestisjeuniversitetet i
Oxford.

--
«Ante omnia Christianus. Ora et labora»

Chrisjoy

Blir du tilfredstillet å skrive tullesvar som dette?

Andreas Falck

Harald Mossige skrev i

Ja, Dawkin råber højt med sin idealisme uden at have noget særligt
fornuftigt at sige.

http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Chrisjoy

On 18 Jul, 10:05, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dewnull> wrote:
> Harald Mossige skrev i

> Ja, Dawkin råber højt med sin idealisme uden at have noget særligt
> fornuftigt at sige.

Jeg er bare istand til å lese Darwin slik at han blir materialist og
pragmatiker.

Hvordan klarer du å gå Darwin til å bli idealist?

C Lund

In article <g5pgkg$5iu$2...@news.albasani.net>,
"Johan Tauler" <johan_...@himmelen.com> wrote:

> [...]
> regnet som irrelevante når det skal utarbeides etiske programmer innenfor

Det høres veldig bra ut for meg.

> ..Det skremmer meg fordi vi ser hva som skjer når mennesker forkaster Gud.
> Vi har sett konsekvensen av det når det gjelder de grusomhetene som
> eksempelvis Stalin, Mao, Pol Pot og Hitler sto bak.

Hitler var kristen, og det burde du vite nå.

Men du savner vel den tiden da slike som deg kunne brenne slike som
meg levende på bålet ‹ etter en runde med kristelig akseptabel tortur,
selvsagt.

> Kommunismen, som er en
> Gud-løs ideologi har tjent Satan. Dersom også andre politiske retninger også
> forkaster Gud, viser historien at Satan overtar.

Kommunismen slik den har vært praktisert er ikke noe annet enn en
erstatnings-religion og har derfor lite med ateisme å gjøre.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Johan Tauler

C Lund wrote:

> Det høres veldig bra ut for meg.

> Hitler var kristen, og det burde du vite nå.

Hitler var ateist.

Pelle Thomsen

jo...@online.no skrev:

> http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=29301
>
> Lennox har vert i flere offentlige debatter med Dawkins, og jeg syns
> han har noen fornuftige tanker i denne artikkelen i Dagen.

Hvilkene tanker tenker du på da ?

Pelle Thomsen

Johan Tauler skrev:

> [...]
> på Gud, er det ikke noe problem å tro at Gud kan gripe inn i den verden han

Det hadde jo hjulpet om noen av disse "bevisene" ble nevnt da.
Fint om dere hadde startet med en påstanden om hvordan gud liksom
griper inn i den verden han har skapt.
Gleder meg til den...

> Når Mor-Nille ikke kan fly, er Mor-Nille en stein.

Morsomt at du nevnte akkurat det - hva var poenget ditt ?

Ellers burde du kanskje legge merke til denne:

> ...men mener religionens skyggesider er så farlige at den må
> angripes og kritiseres for å legge til rette for fred og
> framgang i verden.

og denne:

> – Derfor er det viktig at vi ikke selv er aggressive og at kristne
> kan diskutere disse tingene. Det er også viktig at vi kjemper for
> å beholde det offentlige rommet åpent.

Det er ellers morsomt å lese hva De ellers skriver - De skulle
nok ha vært født i middelalderen, Deres Skinnhellighet, det ville
ha passet Deres aggresivitet og fundamentalisme bedre.

Pelle Thomsen

Johan Tauler skrev:

> Hitler var ateist.

Fint du nevnte denne vrangforestillingen,
men mest imponert er jeg over hvilken god
argumentasjon som ligger bak, kanskje er du
ikke fullt så tjukk i hue som du fremstår som ?

Hvordan går det ellers med søkingen og tellingen
din av postene til Nenseth og telender ?
Jeg lurte på om dette kunne være en ide for
menigheten din - skal se dere kan få statstilskudd
og skape en vernet bedrift innenfor kirken ?
Kristent sinnelag kan jo være så mangt ved du...

Harald Mossige

jo...@online.no skreiv:

> http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=29301
>
> Lennox har vert i flere offentlige debatter med Dawkins, og jeg syns
> han har noen fornuftige tanker i denne artikkelen i Dagen.

http://www.wycliffehall.org.uk/content.asp?id=177

HM

Jon Tore Lie

At vi som kristne bør delta i debatt med ateister og klargjøre hva vi
tror på.

At det ikke er noen motsetning mellom kristentro og vitenskap.

"Om ateister blir kvitt Gud blir de kvitt problemet tror de"

At ateismen har rett på noen områder rundt ekstremisme

f.eks

Kåre

On Fri, 18 Jul 2008 14:33:51 +0200, Jon Tore Lie <jo...@online.no>
wrote:

>"Om ateister blir kvitt Gud blir de kvitt problemet tror de"

Om ateister blir kvitt Gud? Dette er en absurd og meningsløs setning.
Siden det ikke finnes noen gud, og siden det aldri har eksistert noen
gud, trenger vi ikke bli kvitt ham. Det er helt unødvendig å bli kvitt
noe som ikke finnes.

Men problemer finnes selvsagt likevel.

mvh
Kåre
Að forðast allt hið illa, fullkomna sig í góðleikanum
og hreinsa hugsanir sínar - þetta er kenning hinna Vöknuðu.

Jon Tore Lie

K�re wrote:

> Om ateister blir kvitt Gud? Dette er en absurd og meningsl�s setning.

> Siden det ikke finnes noen gud, og siden det aldri har eksistert noen
> gud, trenger vi ikke bli kvitt ham. Det er helt un�dvendig � bli kvitt

> noe som ikke finnes.
>
> Men problemer finnes selvsagt likevel.

Det burde vel st�tt ; "troen p� gud"
Det betyr jo i praksis et forbud mot den kristne tro, og det er vel
ingen for, eller?

K�re

On Fri, 18 Jul 2008 15:09:54 +0200, Jon Tore Lie <jo...@online.no>
wrote:

Jeg ser ingen sammenheng her. Selv om jeg selv ikke tror p� Gud eller
Krishna, har jeg ingen planer om � tvinge andre til � slutte � dumme
seg ut ... :-)

mvh
K�re
A� for�ast allt hi� illa, fullkomna sig � g��leikanum
og hreinsa hugsanir s�nar - �etta er kenning hinna V�knu�u.

Johan Tauler

Pelle Thomsen wrote:

> Fint du nevnte denne vrangforestillingen,
> men mest imponert er jeg over hvilken god
> argumentasjon som ligger bak, kanskje er du
> ikke fullt s� tjukk i hue som du fremst�r som ?
>
> Hvordan g�r det ellers med s�kingen og tellingen

> din av postene til Nenseth og telender ?
> Jeg lurte p� om dette kunne v�re en ide for
> menigheten din - skal se dere kan f� statstilskudd

> og skape en vernet bedrift innenfor kirken ?
> Kristent sinnelag kan jo v�re s� mangt ved du...

Du er s� s�t n�r du er sint, og det har du s� langt v�rt i nesten 12 000
postinger! :-))
Det ville v�re mer kreativt av deg � produsere en film hvor du beviser
at Hitler var kristen. N� med SV i regjeringskontorene, det eneste
regjerende partiet i Vesten som �pent videref�rer j�dehatet etter Hitler
ved � boikottet Israel, kan det til og med v�re at du f�r statlig st�tte!

:-)

--
�Ante omnia Christianus. Ora et labora�

Johan Tauler

Du verden for en CV den mannen har! Ham b�r du lytte til, Mossige!

Et par sp�rsm�l: Anser du John Lennox for � v�re "forsker", �forsker�
eller forsker? Eller er han noe helt annet?

ropert

On Thu, 17 Jul 2008 21:00:47 -0700 (PDT), jo...@online.no wrote:

> Lennox har vert i flere offentlige debatter med Dawkins,

Og hver gang har Dawkins fullstendig overkj�rt ham. Grunnen til at
Lennox advarer mot "nyateistene" er nettopp det at de knuser de
kristnes tulleargumenter.

Lennox er for�vrig en j�vla idiot:

"If�lge Lennox er nyateismen preget av en aggressivitet og mangel p�
respekt for religion som p� mange m�ter er ny."

Duverden. Lennox og hans saueflokk har i alle �r rakket ned p�
ateister, og n�r noen n� svarer s� blir det skrik og skr�l.

ropert

On Fri, 18 Jul 2008 09:27:10 +0200, "Johan Tauler"
<johan_...@himmelen.com> wrote:

> ..Det skremmer meg fordi vi ser hva som skjer n�r mennesker forkaster Gud.
> Vi har sett konsekvensen av det n�r det gjelder de grusomhetene som

> eksempelvis Stalin, Mao, Pol Pot og Hitler sto bak. Kommunismen, som er en

> Gud-l�s ideologi har tjent Satan. Dersom ogs� andre politiske retninger ogs�

> forkaster Gud, viser historien at Satan overtar.

S� du mener at alle ateister er onde, og at alle kristne er gode? At
kun ateister kan beg� ugjerninger, og at kristne aldri kan det?

ropert

On Fri, 18 Jul 2008 11:55:03 +0200, "Johan Tauler"
<johan_...@himmelen.com> wrote:

> Hitler var ateist.

Bevis det.

ropert

On Fri, 18 Jul 2008 19:38:38 +0200, Johan Tauler
<johan_...@himmelen.com> wrote:

> Du verden for en CV den mannen har! Ham b�r du lytte til, Mossige!

Appeal to Authority er ikke et gyldig argument.

Harald Mossige

ropert skreiv:

> Appeal to Authority er ikke et gyldig argument.

Nå er det vanskelig å veta kven eg bør lytta til; Tauler i filteret og
og bortklippa anbefaling. Nåja. Eg trur ikkje at eg mister noko vetugt.

Johan Tauler

Takk! Jeg er veldig glad for å få det spørsmålet!
For det første så må vi definere hva kristendom er. Den enkle og greie
definisjonen er «å være en Kristi etterfølger».

Drev Jesus med massemyrderier, eller oppfordret til det? Nei, han gjorde
ikke det.
Drev Hitler med massemyrderier? Ja, han gjorde det.
Hvem kan Hitler best sammenlignes med når det gjelder massemyrderier?
a) Kristne styresett?
b) Ateistiske/sosialistisk-kommunistiske styresett?
Svaret her gir seg selv. Verden verste despoter heter Stalin, Mao, Pol
Pot og...surprise! Hitler! Ergo: Hitler var i praksis en ateist.

Så kan det være greit å se på den Trosbekjennelsen vi kristne bekjenner
oss til. Det står ingenting der om at vi skal myrde. Tvert i mot; sjekk
De ti bud som er Grunnloven i den kristne tro.

Kirkens grunndokumenter er Bibelen og bekjennelsen.

Trosbekjennelsen
Slik lyder Den apostoliske trosbekjennelsen som fremsies av menigheten
ved gudstjenester i Den norske kirke:
(Første trosartikkel:)
Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.
(Andre trosartikkel:)
Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre, som ble
unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius
Pilatus, korsfestet, død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp
fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen, sitter ved Guds, den
allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme
levende og døde.
(Tredje trosartikkel:)
Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges
samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv.
Amen.

Luthers forklaring til den apostoliske trosbekjennelse:

1.) Jeg tror at Gud har skapt meg og alle andre skapninger. Han har gitt
meg kropp og sjel, fornuft og alle sanser, og holder dette ved lag. Han
gir meg klær og sko, mat og drikke, hus og hjem, ektefelle og barn, jord
og buskap, og alt jeg trenger fra dag til dag. Han verner meg mot alle
farer og vokter meg mot alt ondt. Alt dette gjør han bare av faderlig
godhet og guddommelig barmhjertighet uten at jeg har fortjent det eller
er verdig til det. For alt dette skylder jeg å takke og love ham, tjene
og lyde ham.

2.) Jeg tror at Jesus Kristus er min Herre, sann Gud født av Faderen fra
evighet, og sant menneske, født av jomfru Maria. Han har gjenløst meg
fortapte og fordømte menneske, frikjøpt og frelst meg fra alle synder,
fra døden og fra djevelens makt, ikke med gull eller sølv, men med sitt
hellige og dyre blod, og med sin uskyldige lidelse og død. Dette har han
gjort for at jeg skal være hans egen, leve under ham i hans rike, og
tjene ham i evig rettferd, uskyld og salighet, liksom han har stått opp
fra døden og lever og regjerer i evighet.

3.) Jeg tror at jeg ikke av egen fornuft eller kraft kan tro på Jesus
Kristus eller komme til ham, min Herre. Men Den Hellige Ånd har kalt meg
ved evangeliet, opplyst meg med sine gaver, helliggjort meg og holdt meg
fast i den sanne tro. På samme måte kaller, samler, opplyser og
helliggjør han hele den kristne kirke på jorden, og bevarer den hos
Jesus Kristus i den ene sanne tro. I denne kristne kirke tilgir han
daglig alle synder hos meg og hos alle som tror. På den ytterste dag
skal han vekke opp meg og alle døde, og gi meg og alle som tror på
Kristus, evig liv.

_Luthers lille katekisme_

Første parten: Budene

Første budet
Du skal ikke ha andre guder enn meg.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud over alle ting og lite fullt og fast
på ham.
Andre budet
Du skal ikke misbruke Guds navn.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke bruker hans navn til å
banne og sverge, men kaller på Gud i all nød, ber, lover og takker.

Tredje budet
Du skal holde hviledagen hellig.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke forsømmer samlingen om
Guds ord, men holder Ordet hellig, gjerne hører og lærer det.

Fjerde budet
Du skal hedre far og mor, så det går deg godt og du får leve lenge i landet.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke setter oss opp mot
foreldrene våre eller andre som Gud har satt over oss, men viser dem
ære, elsker og lyder dem.

Femte budet
Du skal ikke slå ihjel.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke skader vår neste på hans
legeme eller gjør ham noe ondt, men hjelper ham når han er i nød.

Sjette budet
Du skal ikke bryte ekteskapet.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi lever et rent liv i tanker,
ord og gjerninger. Ektefolk skal elske og ære hverandre.

Sjuende budet
Du skal ikke stjele.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke tar penger eller gods
fra vår neste eller narrer noe fra ham, men hjelper ham til å berge sin
eiendom og bedre sine kår.

Åttende budet
Du skal ikke lyve.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke lyver på vår neste, ikke
sviker ham eller taler ondt om ham, men unnskylder ham, taler vel om ham
og tar alt i beste mening.

Niende budet
Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke med list trakter etter
vår nestes arv eller eiendom eller prøver å ta noe fra ham med knep, men
hjelper ham så han får ha sitt i fred.

Tiende budet
Du skal ikke begjære din nestes ektemake eller hans arbeidsfolk eller
noe som hører din neste til.
Det er: Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke lokker eller truer fra
vår neste hans ektemake eller noen som arbeider hos ham, men minner alle
om å være trofaste 09 gjøre sin plikt.
Hva er summen av budene?
Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og
av hele ditt sinn. Dette er det største og første bud. Men det er et
annet som er likeså stort: Du skal elske din neste som deg selv. (Matt.
22,37-39.)
Hva sier Gud om sine bud?
Jeg, Herren din Gud, er en hellig Gud, som hjemsøker synden inntil
tredje og fjerde ættledd hos dem som hater meg, men gjør miskunn i tusen
ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.

Andre parten: _Troen_

_Første artikkelen - OM SKAPELSEN_

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Det er: Jeg tror at Gud har skapt meg og alle skapninger. Han har gitt
meg legeme og sjel, forstand og alle sanser. Han holder alt dette ved
lag og gir meg hver dag det jeg trenger for å leve. Jeg tror også at han
verner meg mot alle farer og vokter meg mot alt ondt. Dette gjør han av
bare nåde og faderlig godhet, uten at jeg har fortjent det. For alt
dette skylder jeg å takke og love ham, tjene og lyde ham.

Andre artikkelen - OM FRELSEN
[...]
Det er: Jeg tror at Jesus Kristus er sann Gud, født av Faderen fra
evighet, og sant menneske, født av jomfru Maria. Han er min Herre, som
har gjenløst meg fortapte og fordømte menneske, kjøpt meg fri og frelst
meg fra alle synder, fra dødens og djevelens makt, ikke med gull eller
sølv, men med sitt hellige, dyre blod og sin uskyldige lidelse og død.
Dette har han gjort for at jeg skal være hens egen, leve under ham i
hans rike og tjene ham i evig rettferd, uskyld og salighet, liksom han
har stått opp fra de døde, lever og regjerer i evighet.

_Tredje artikkelen - OM HELLIGGJØRELSEN_

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allminnelig kirke, de helliges
samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv.
Det er: Jeg tror at jeg ikke av egen fornuft eller kraft kan tro på
Jesus Kristus, min Herre, eller komme til ham. Men Den Hellige Ånd har
kalt meg ved evangeliet, opplyst meg, helliggjort meg og holdt meg fast
i den sanne tro. På samme måte kaller, opplyser og helliggjør han hele
den kristne kirke på jorden og bevarer den hos Jesus Kristus i den
felles kristne tro. I denne kristne kirke tilgir han daglig meg og alle
troende alle synder. På den ytterste dag skal han vekke opp meg og alle
døde og gi meg og alle troende i Kristus et evig liv.
Tredje parten: Fader Vår

Fader vår, du som er i himmelen.
Det er: Gud innbyr oss her kjærlig til å tro at han er vår rette far og
vi hans rette barn, så vi trygt og med full tillit kan be til ham, slik
som gode barn ber sine kjære foreldre om noe.

Første bønnen
Helliget vorde ditt navn.
Det er: Guds navn er hellig, og vi ber her at det må bli stort og hellig
blant oss. Det skjer når Guds ord blir lært klart og rent, og når vi
ærer Guds navn i ord og gjerning og ikke søker ære for oss selv.

Andre bønnen
Komme ditt rike.
Det er: Vi ber her at Gud vil la sitt rike komme til oss og til alle
folkeslag, så vi tror Guds ord og lever med ham både her i tiden og
siden i evighet.

Tredje bønnen
Skje din vilje som i himmelen så og på jorden.
Det er: Vi ber her at Gud må bøye vår egenvilje, så vi gjør hans vilje
med glede og legger alt i vår himmelske Fars hånd. Og vi ber at Gud vil
bryte alle onde planer og all ond vilje, så Guds gode vilje skjer på
jorden som i himmelen.

Fjerde bønnen
Gi oss i dag vårt daglige brød.
Det er: Vi ber her at Gud hver dag må gi oss og alle det vi trenger, og
lære oss å ta imot alt med takk. Med daglig brød mener vi slikt som mat
og klær, hus og heim, arbeid og helse, gode naboer og trofaste venner,
et godt styre, rett og fred på jorden.

Femte bønnen
Og forlat oss vår skyld, som vi óg forlater våre skyldnere.
Det er: Vi ber her at Gud vil tilgi oss våre synder og ikke for deres
skyld si nei til vår bønn. Vi er ikke verd å få noe av Gud, for vi
synder daglig og fortjener straff. Derfor ber vi at han vil gi oss alt
av nåde. Så vil også vi av hjertet tilgi alle som synder mot oss, og
gjøre godt mot dem.

Sjette bønnen
Og led oss ikke inn i fristelse.
Det er: Vi ber her at Gud må verge oss og hjelpe oss, så ikke djevelen,
verden og vårt eget kjød får lokke oss til vantro, fortvilelse og andre
synder, men at vi må vinne seier og holde fast på seieren.

Sjuende bønnen
Men fri oss fra det onde.
Det er: Vi ber her at vår Far i himmelen vil frelse oss fra alt ondt
både på sjel og legeme, og når vår siste time kommer, gi oss å dø salig
bort fra denne verden og i nåde ta oss til seg i himmelen.

For riket er ditt, makten og æren i evighet.
Amen.
Amen betyr: ja, det skal skje.

Jeg skal være viss på at min Far i himmelen hører denne bønnen. Han har
selv lært oss å be slik og har lovt å høre oss.

_Fjerde parten: Dåpssakramentet_

1. Hva er dåpen?
Dåpen er ikke bare vann. Den er vann som er helliget ved Guds befaling
og forent med Guds ord.

2. Hva er Guds ord og befaling om dåpen?
Vår Herre Jesus Kristus sier: "Meg er gitt all makt i himmel og på jord.
Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem
til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde
alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil
verdens ende" (Matt 28,18-20).

3. Hva gang har vi av dåpen?
Dåpen virker syndenes forlatelse, frelser fra døden og djevelen, og gir
evig salighet til alle som tror. Dette er Guds ord og løfte.

4. Hvordan lyder Guds ord?
Vår Herre Jesus Kristus sier: "Den som tror og blir døpt, skal bli
frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt" (Mark 16,16)

5. Hvordan kan vann gjøre så store ting?
Vann gjør det ikke, men Guds ord som er forent med vannet, og troen som
liter trygt på dette ordet. Uten Guds ord er vannet bare vann og ingen
dåp, men med Guds ord er det en dåp, et nådens bad til gjenfødelse ved
Den Hellige Ånd.

6. Hvor står det skrevet?
Apostelen Paulus sier: "Gud frelste oss ved badet til gjenfødelse og
fornyelse ved Den Hellige Ånd" (Titus 3,5).

7. Hva betyr det å bli døpt med vann?
Det betyr at den gamle Adam i oss skal druknes ved daglig anger og bot,
og dø med alle synder og onde lyster, og at et nytt menneske daglig skal
stige fram og leve evig for Gud i rettferd og renhet.

8. Hvor står dette skrevet?
Apostelen Paulus sier at ved dåpen ble vi begravd med Kristus, og så
skal vi også leve et nytt liv med ham, slik som Kristus ble reist opp
fra de døde (Rom 6,4).

_Femte parten: Nattverdssakramentet_

1. Hva er nattverden?
Nattverden er vår Herre Jesu Kristi legeme og blod, som han gir oss i
brødet og vinen.

2. Hva sier Guds ord om dette?
"Vår Herre Jesus Kristus, i den natt da han ble forrådt, tok han brødet,
takket brøt det, ga sine disipler og sa: Ta dette og et det. Dette er
mitt legeme, som gis for dere. Gjør dette til minne om meg!
Likeså tok han kalken etter aftensmåltidet, takket, ga dem og sa: Drikk
alle derav. Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, som utgytes for dere
til syndenes forlatelse. Gjør dette, så ofte som dere drikker det, til
minne om meg."
3. Hva får vi i nattverden?
Det ser vi av disse ordene: "Det gis for dere" og "det utgytes for dere
til syndenes forlatelse". Med disse ordene får vi i sakramentet syndenes
forlatelse, liv og salighet. For der hvor syndenes forlatelse er, der er
også liv og salighet.
4. Hvordan kan det at vi eter og drikker virke så store ting?
Å ete og drikke gjør det ikke. Det som virker, er Jesu ord om sitt
legeme og blod. Sammen med brødet og vinen er disse ordene hovedsaken i
sakramentet.
5. Hvordan bruker vi nattverden rett?
Vi går til alters med det rette sinn når vi tror disse ordene: "Dette
gis for dere" og "det utgytes for dere til syndenes forlatelse". Disse
ordene krever hjerter som tror.

Om skriftemål

1. Hva er skriftemål?
Til skriftemål hører to ting: for det første at vi bekjenner syndene
våre, for det andre at vi tar imot avløsning eller tilsigelsen av
syndenes forlatelse, i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn.

2. Hvem skal vi bekjenne syndene for?
For Gud skal vi bekjenne alt, også at vi ofte gjør synd som vi selv ikke
merker. For presten eller en annen kristen bekjenner vi slikt som tynger
samvittigheten og røver vår fred.

3. Hva gagn har vi av skriftemålet?
I skriftemålet får vi hjelp til å prøve oss selv, men framfor alt får vi
hjelp til å tro at Gud virkelig har tilgitt oss for Jesu skyld.

Det står skrevet: «Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og
rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss fra all
urettferdighet» (1. Joh. 1,9).

Og til disiplene sine har Jesus sagt: «Dersom dere tilgir noen syndene
deres, da er de dem tilgitt» (Joh. 20,23).

Johan Tauler

ropert wrote:

> Så du mener at alle ateister er onde, og at alle kristne er gode?

Nei, på ingen måte. Det man ser på denne gruppa er at det viktigste
fellestrekket hos ateister (her i alle fall) at de er løgnaktige,
drittsure, aggressive, kverulerende og generelt usympatiske.

> At kun ateister kan begå ugjerninger, og at kristne aldri kan det?

Selvfølgelig kan kristen også begå ugjerninger, men det er IKKE en
kristen handling! Jesus begikk ingen ugjerninger, om man da kan enes om
at å kaste pengevekslerne ut av Tempelet, refse fariseerne og kalle
vrede over de som tåler så inderlig vel den urett som ikke rammer dem
selv er en ugjerning.
Da Jesus veltet bordene til pengevekslerne i Tempelet, uttrykte Han hvor
sint Han var på alle de bestikkelsene prestene puttet i sin egen lomme
og omgjorde Tempelet fra å være et bønnens hus til en røverhule. (Matt
21:13; Luk 19:46; se også Jer 7:11)

Johan Tauler

Da kan jeg skrive om deg akkurat hva jeg vil! Haha!

Det kan jeg forresten gjøre når det gjelder Kåre Lid også. Han har
filtrert meg fordi det er for få som heter Tauler (Kun 12 stk i Norge)!
Buddhister er generelt noen snodige krek som virrer rundt i tåkeheimen.
Deg aner ikke om de har en religion eller ikke! Jeg mistenker dem for å
misbrukere av narkotika også. I alle fall har jeg ofte sett på TV at
buddhister sitter og røyker noe rart noe. Vet ikke om det er sokker
eller hva det er.

Og når det gjelder deg, Harald Mossige, så fortjente ikke du å få noen
Meget i norsk. Hos meg ville du fått en Nuggen minus.
Jeg er sikker på at norsklæreren din må ha vært ordblind. Dét er vel et
temmelig typisk trekk ved norsk skole. Norsklærerne er ordblinde og
mattelærerne kan ikke en gang regne prosent - bortsett fra når de krever
høyere lønn (noe de ikke får). Ikke rart at vi i skolesammenheng stadig
dumper i forhold til de vi gjerne liker å sammenligne oss med.
Forresten så har du aldri noe av interesse å bidra med så kanskje jeg
skulle filtrert deg? Kva for noku sier du til da då?

--
«Ante omnia Christianus. Ora et labora»

Pelle Thomsen

Johan Tauler skrev:

> Og når det gjelder deg, Harald Mossige...

Denne falske-"Tauler" er bare helt utrolig,
man må lure på om han er betalt av human etisk forbund
for å sette kristne i vanry, men jeg vil bare ile til
og opplyse om at det finnes folk med betydelig større
hjernekapasitet som likevel er kristne.

:-)

Pelle Thomsen

Johan Tauler skrev:

> Drev Jesus med massemyrderier, eller oppfordret til det? Nei, han gjorde
> ikke det.
> Drev Hitler med massemyrderier? Ja, han gjorde det.

Utrolig bra, Deres Skinnhellighet.

Jeg har fulgt denne logikken i følgende oppsett:

Drev Jesus med skinnhellighet, aggressivitet og grenseløse
usakeligheter ? Nei - han gjorde ikke det (påstår man).

Driver Falske-"Tauler" med hykleri, er skinnhellig, aggressiv
og kommer med de mest usmakelige og usakelige utsagn?
JA, I ALLER HØYESTE GRAD -
(og bare spør så skal vi bevise det...)

Ergo...ja nå trenger jeg litt hjelp av en logikkapasitet,
Deres Skinnhellighet - har De et mulig svar til oss her ?

Kåre

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor noen overhodet gidder å føre samtale
med en anonym dott som denne "Tauler". Men vi ateister får bare bukke
og takke for at han finnes. Hva skal de kristne med fiender når de har
slike venner?

Pelle Thomsen

Johan Tauler skrev:

> Du er så søt når du er sint, og det har du så langt vært i nesten 12 000
> postinger! :-))

Ha ha - jeg ler da sjelden så mye som når dere
religiøse "argumenterer", så det stemmer dessverre ikke.

> Det ville være mer kreativt av deg å produsere en film hvor du beviser
> at Hitler var kristen.

Hvorfor skal jeg det, når det er en kjennsgjerning ?

> Nå med SV i regjeringskontorene,

Du vet altså ikke at det er en diger gjeng med
innbitte og irrasjonelle kristensosialister i SV nei...

Forøvrig er ditt møl der du sauser sammen jødehat og
forslaget om boicott av varer fra israel bare nok et
eksempel på din uvitende ensporede forstokkethet.

Pelle Thomsen

Kåre skrev:

> [...]
> med en anonym dott som denne "Tauler". Men vi ateister får bare bukke
> og takke for at han finnes. Hva skal de kristne med fiender når de har

Det er nesten så man kunne tro han er sendt fra himmelen
for å utbre ateismen.

:-)

Kåre

He he ... Ja, "Tauler" og Falck er så klare svar på ateistenes
inderligste bønner at jeg nesten begynner å tro at det finnes en gud,
likevel ... :-)

mvh

Andreas Falck

Chrisjoy skrev i

[ ... ]
> Jeg er bare istand til å lese Darwin slik at han blir materialist og
> pragmatiker.
>
> Hvordan klarer du å gå Darwin til å bli idealist?

Jeg har ikke snakket om Darwin, så hvorfor vil du nu pludselig blande ham
ind i sagen?

http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Andreas Falck

C Lund skrev i

[ ... ]
> Hitler var kristen, og det burde du vite nå.

Pol Pot var ateist, og det burde du vide nu.

C Lund

In article <6ecc9uF...@mid.individual.net>,
> [...]

> definisjonen er «å være en Kristi etterfølger».

> Drev Jesus med massemyrderier, eller oppfordret til det? Nei, han gjorde

Men det gjorde derimot de som fulgte ham. Den kristne historien flyter
over av blod. Forøvrig så er Jesus og Gud samme "person" da de begge
er del av treenigheten. Og guden som Jesus er den samme som er guden
fra GT, og *den* guden drev med folkemord og massevoldtekt og
barnedrap og omtrent alt vondt du kan tenke deg.

> Drev Hitler med massemyrderier? Ja, han gjorde det.

Ja, fordi han var en av disse som fulgte Jesus.

> Hvem kan Hitler best sammenlignes med når det gjelder massemyrderier?
> a) Kristne styresett?

Ja.

> b) Ateistiske/sosialistisk-kommunistiske styresett?

Nei. Hitler var kristen. Denslags var ikke tolerert i
kommunistregimene.

> Svaret her gir seg selv. Verden verste despoter heter Stalin, Mao, Pol
> Pot og...surprise! Hitler! Ergo: Hitler var i praksis en ateist.

Dette er like svakt som alle gudsbevisene som har kommet og gått
gjennom historien.

> Så kan det være greit å se på den Trosbekjennelsen vi kristne bekjenner
> oss til. Det står ingenting der om at vi skal myrde. Tvert i mot; sjekk
> De ti bud som er Grunnloven i den kristne tro.

De ti bud bryr ingen seg om ‹ spesielt ikke dere kristne.

> [...]

> Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges
> samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv.

Ingenting som sier noe imot Hitler der.

> Luthers forklaring til den apostoliske trosbekjennelse:

Artig at du trekker frem Luther i denne sammenhengen. Kanskje vi burde
se litt på hva han skrev om jødene:

"I wish and I ask that our rulers who have Jewish subjects exercise a
sharp mercy toward these wretched people, as suggested above, to see
whether this might not help (though it is doubtful). They must act
like a good physician who, when gangrene has set proceeds without
mercy to cut, saw, and burn flesh, veins, bone, and marrow. Such a
procedure must also be followed in this instance. Burn down their
synagogues, forbid all that I enumerated earlier, force them to work,
and deal harshly with them, as Moses did in the wilderness, slaying
three thousand lest the whole people perish."

http://www.humanitas-international.org/showcase/chronography/documents/
luther-jews.htm

Martin Luther var en av kildene til Hitlers jødehat. Kanskje Luther
ikke var kristen han heller?

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Johan Tauler

Kåre wrote:

> He he ... Ja, "Tauler" og Falck er så klare svar på ateistenes
> inderligste bønner at jeg nesten begynner å tro at det finnes en gud,
> likevel ... :-)

Det er morsomt når den forvirrede Buddhisten og fornavnsfjotten «Kåre»
med support fra den anonyme puddingen og tror-alt-Hitler-sa «Pelle
Thomsen» kritiserer meg for å liksom være anonym. Fornøyelig.

Ole Irgens

On 19 Jul, 02:34, Kåre <1...@5678.nr> wrote:

> He he ... Ja, "Tauler" og Falck er så klare svar på ateistenes
> inderligste bønner at jeg nesten begynner å tro at det finnes en gud,
> likevel ... :-)

Kåre da.

OI

Message has been deleted

ropert

On Fri, 18 Jul 2008 22:20:53 +0200, Johan Tauler
<johan_...@himmelen.com> wrote:

> Takk! Jeg er veldig glad for å få det spørsmålet!
> For det første så må vi definere hva kristendom er.

Så det eneste alternativet til å være kristen er å være ateist?

> Drev Jesus med massemyrderier, eller oppfordret til det? Nei, han gjorde
> ikke det.
> Drev Hitler med massemyrderier? Ja, han gjorde det.

Kjørte Jesus bil, eller oppfordret til det? Nei, han gjorde ikke det.
Kjører Johan Tauler bil? Ja, han gjør det.

> [...]
> Svaret her gir seg selv. Verden verste despoter heter Stalin, Mao, Pol
> Pot og...surprise! Hitler! Ergo: Hitler var i praksis en ateist.

Så fordi Stalin var en ateist som drepte folk, så er alle som dreper
folk ateister?

Merkelig logikk der, du.

Vi ser jo hvordan kristne gjennom historien har slaktet ned folk som
ikke bøyer seg for dem. Så i følge din logikk må jo den kristen måten
å gjøre det på være å slakte ned ikke-troende.

> Så kan det være greit å se på den Trosbekjennelsen vi kristne bekjenner
> oss til. Det står ingenting der om at vi skal myrde. Tvert i mot; sjekk
> De ti bud som er Grunnloven i den kristne tro.

Tydeligvis er det mange unntak her, når man ser på kristendommens
blodige historie.

Og har du lov til å drepe i selvforsvar, f.eks.?

Resten av spammingen din gadd jeg ikke å lese.

ropert

On Fri, 18 Jul 2008 22:30:32 +0200, Johan Tauler
<johan_...@himmelen.com> wrote:

> Nei, på ingen måte. Det man ser på denne gruppa er at det viktigste
> fellestrekket hos ateister (her i alle fall) at de er løgnaktige,
> drittsure, aggressive, kverulerende og generelt usympatiske.

Men det samme gjelder jo de kristne i denne gruppen.

Men mener du å si at fordi ateistene og de kristne i denne gruppen
alle er løgnaktige, drittsure, aggressive, kverulerende og generelt
usympatiske, så er alle ateister og kristne det?

> Selvfølgelig kan kristen også begå ugjerninger, men det er IKKE en
> kristen handling!

Hvorfor ikke?

Er det en ateistisk handling? I såfall, hvorfor?

Pelle Thomsen

Johan Tauler skrev:

> Det er morsomt når den forvirrede Buddhisten og fornavnsfjotten «Kåre»
> med support fra den anonyme puddingen og tror-alt-Hitler-sa «Pelle
> Thomsen» kritiserer meg for å liksom være anonym. Fornøyelig.

Næmmen, er det ikke den hatefulle jesus-soldaten Falske-"Tauler"
som stikker søppelhue sitt opp av hullet sitt da ?

Hvordan har dere det der nede i Tyskland på den anonyme
newsserveren deres ?

Jeg ser du angriper Mossige for å være dyslektiker,
kåre for å være en forvirret Buddhist og meg for å
"tro" på det faktum at Hitler var kristen.

"Liksom være anonym" du...
Gjør løgnen *skinnhelligheten* din lettere å leve med ?

Og en ting til - du husker vel at du var først ute
men å angripe andre for å opptre men alias mens du altså
postet fra anonymitetsserveren din med falskt navn ?

Næmmen, har du "glemt" det da ?

ropert

On Fri, 18 Jul 2008 22:43:16 +0200, Johan Tauler
<johan_...@himmelen.com> wrote:

> [...]
> misbrukere av narkotika også. I alle fall har jeg ofte sett på TV at
> buddhister sitter og røyker noe rart noe. Vet ikke om det er sokker

Hva var det du sa om "løgnaktige, drittsure, aggressive, kverulerende
og generelt usympatiske" igjen?

Johan Tauler

ropert wrote:

> [...]
> Kjører Johan Tauler bil? Ja, han gjør det.

> Så fordi Stalin var en ateist som drepte folk, så er alle som dreper

Det eneste merkelige her er dine konklusjoner.

Johan Tauler

Pelle Thomsen wrote:

> Jeg ser du angriper Mossige for å være dyslektiker,

Enten er du treg, eller så er du løgnaktig - eller begge deler, altså en
arketypisk ateist på denne gruppa.

Jeg aldri sagt at Mossige er dyslektiker! Jeg har stilt spørsmål om
Mossiges /norsklærer/ var dyslektiker siden Mossige fikk Meget i norsk.

Sigurd Nordmann

Johan Tauler skrev:

> Det er morsomt når den forvirrede Buddhisten og fornavnsfjotten «Kåre»
> med support fra den anonyme puddingen og tror-alt-Hitler-sa «Pelle
> Thomsen» kritiserer meg for å liksom være anonym. Fornøyelig.

Hehe :-)
Du avkler dem og fillerister de som om de var uskikkelige
skjødehundvalper ;-)

Siden du intellektuelt rager langt over mange av disse folka her, må du
passe deg for fristelsen ved å gå for langt ;-)

--
Den indirekte årsaken til denne postingen kan være menneskeskapte
klimaendringer.

Pelle Thomsen

Johan Tauler skrev:

> [...]
>
> Jeg aldri sagt at Mossige er dyslektiker! Jeg har stilt spørsmål om
> Mossiges /norsklærer/ var dyslektiker siden Mossige fikk Meget i norsk.

Oj, det var litt av en "løgn" gitt, flott som en bortforklaring av
din egen skinnhellighet også.
Men nå sa ikke jeg at du sa at mossige var dyslektiker heller da,
noe normale mennesker ville ha sett.

Hvordan var det igjen med ditt utsagn om "løgnaktige, drittsure,
aggressive, kverulerende og generelt usympatiske" - dekker det
dine angrep på mossiges norsklærer ?

Hva kan jesus ha imot ham da ?

Pelle Thomsen

Sigurd Nordmann skrev:

> [...]
>
> Siden du intellektuelt rager langt over mange av disse folka her, må du
> passe deg for fristelsen ved å gå for langt ;-)

He he, har vi begynt å snakke med oss selv nå da Falske-"Tauler" ?

Spesielt morsom er utsagnet "du intellektuelt rager" - hvem er det
vi overbeviser her da, einstein ?

To avdøde kristne alias ?

Johan Tauler

Sigurd Nordmann wrote:

> [...]
>
> Siden du intellektuelt rager langt over mange av disse folka her, må du
> passe deg for fristelsen ved å gå for langt ;-)

Ja, jo. Pelle Thomsen, som i følge Nenseth egentlig heter Thomas
Tellander, ser ut til å være på grensa til å sprekke som et lemmen.
Kanskje best å følge ditt råd om å roe det litt sånn at han ikke påfører
seg hjerteinfarkt, magesår og impotens.

Mentalt er han jo allerede impotent :-))

Beklager. Greide ikke dy meg >;->

Pelle Thomsen

Johan Tauler skrev:

> [...]
> seg hjerteinfarkt, magesår og impotens.
>
> Mentalt er han jo allerede impotent :-))

Nei, det er nok den uomtvistelige tunge intellektualiteten din
som drev deg til dette høydepunktet i din pågående demonstrasjon
av mental og bibelsk overlegenhet.

:-)

Jon Tore Lie

Sigurd Nordmann wrote:

> [...]
>
> Siden du intellektuelt rager langt over mange av disse folka her, må du
> passe deg for fristelsen ved å gå for langt ;-)

Noen datakyndige som ser om Tauler og Nordmann er den samme?

Harald Mossige

Jon Tore Lie skreiv:

Der finnes mange gode verktøy for slikt, men, er det egentelig så
interessant å finna utav det?

HM

Sigurd Nordmann

Jon Tore Lie skrev:

Ikke den samme men vi er nære brødre i Ånden kan du si.

Tellander sier at vi bruker samme server. Det gjør vi riktig nok ikke
men kunne godt gjort det.

Hvilken server som brukes sier egentlig ikke noe som helst. Johan har i
alle fall to maskiner om ikke tre og fire. Faren hans har bygget en hel
masse. Derfor kan det være at Johan fra en annen maskin kanskje av og
til bruker samme server som jeg. Den serveren jeg benytter var det Johan
som la inn på maskina mi. Hvilke servere som burde brukes var det faren
til Johan som opplyste Johan om.

Johan har altså lært mye om news, servere og den slags av faren sin som
er en skikkelig datanerd.
Faren til Johan sitter forresten støtt begravet i linux-koding alltid
kledd i svart T-skjorte med bilde av en lunux-figur på brystet og ditto
svart dongeribukse :-) Så har Johan igjen lært oss andre i
kameratgjengen hvordan ting fungerer.

Chrisjoy

On 19 Jul, 02:32, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dewnull> wrote:
> Chrisjoy skrev i
>
> [ ... ]

> Jeg har ikke snakket om Darwin, så hvorfor vil du nu pludselig blande ham
> ind i sagen?

Jeg vet ikke, men jeg tror det kan ha å gjøre med at jeg leste
"Darwin" da du skrev "Dawkins".

Johan Tauler

Harald Mossige wrote:
> Jon Tore Lie skreiv:

> Der finnes mange gode verktřy for slikt

Kan du nevne noen?

Ole Irgens

On Sat, 19 Jul 2008 16:29:06 +0200, Jon Tore Lie <jo...@online.no>
wrote:

>Noen datakyndige som ser om Tauler og Nordmann er den samme?

Det er samme person, ja.

OI

Andreas Falck

C Lund skrev i

> Forøvrig så er Jesus og Gud samme "person" da de begge
> er del av treenigheten.

Nej da, - det er de da ikke. De kan da aldrig være samme "person".

Andreas Falck

Chrisjoy skrev i

[ ... ]

> Jeg vet ikke, men jeg tror det kan ha å gjøre med at jeg leste
> "Darwin" da du skrev "Dawkins".

Dette er jo ikke noget særsyn. De fleste modstandere af kristendom og
naturvidenskabelig kreationisme "læser" jo som oftest alt andet end det der
bliver skrevet ;-)

Der er ikke ret mange af jer der faktisk ved noget som helst om hvad
naturvidenskabelig kreationisme er, og derfor angriber i en helt masse
stråmænd i stedet for at forholde jer til hvad disse kreationistiske
naturvidenskabelige forskere rent faktisk har sagt og skrevet.

Andreas Falck

ropert skrev i

[ ... ]

> Så det eneste alternativet til å være kristen er å være ateist?

Nej, du kan da også vælge at være hedning og afgudsdyrker.

Andreas Falck

Ole Irgens skrev i

Og det dokumenterer du hvordan?

Hans Petter Nenseth

Andreas Falck skrev:

> Ole Irgens skrev i

> Og det dokumenterer du hvordan?

Du er vel en av de svært få her som faktisk ønsker dette dokumentert.
Mens guden din tror du på helt ukritisk.

Slike selvmotsigelser blant kristne er hysterisk morsomme.

--
Livet er en gave.
Religioner hindrer deg å åpne og bruke gaven.

Andreas Falck

Hans Petter Nenseth skrev i

[ ... ]

> Du er vel en av de svært få her som faktisk ønsker dette dokumentert.

Jeg er ikke forundret over at ateister (altså de fundamentalistiske af
slagsen) stiller sig helt tilfreds med at der blot kan slynges den slags
påstande ud, uden at det skal dokumenteres.

Jeg synes at det er ret og rimeligt at man beder om dokumentation for den
slags påstande.

Eller finder du det helt i orden at det også bliver påstået at Hans Petter
Nenseth (eller hvilket navn du tidliger, nu eller engang i fremtiden ønsker
at optræde under) er den samme som Terje Henriksen fra Kirkenes?

Hans Petter Nenseth

Andreas Falck skrev:

> [...]
> slagsen) stiller sig helt tilfreds med at der blot kan slynges den slags
> påstande ud, uden at det skal dokumenteres.

Jeg tror ikke på Irgens fordi jeg er ateist.

> Jeg synes at det er ret og rimeligt at man beder om dokumentation for
> den slags påstande.

I dette tilfellet er altså først indisiene og deretter Irgens
bekreftelse nok for meg.

> [...]
> Petter Nenseth (eller hvilket navn du tidliger, nu eller engang i
> fremtiden ønsker at optræde under) er den samme som Terje Henriksen fra

Hverken TH eller jeg er anonyme her.
En slik påstand ville være absurd.

Harald Mossige

Hans Petter Nenseth skreiv:

> Du er vel en av de svært få her som faktisk ønsker dette dokumentert.
> Mens guden din tror du på helt ukritisk.
>
> Slike selvmotsigelser blant kristne er hysterisk morsomme.

Nå missforstår du nok.
Han husket en sommer for et par år siden da en annen gikk amok under
"psevdonymer". Han kan ikke glemme at han ble avslørt.

HM

Ole Irgens

On Sat, 19 Jul 2008 22:33:05 +0200, "Andreas Falck"
<dew...@dewnull.dewnull> wrote:

>Og det dokumenterer du hvordan?

Sjekk headerne i newsmeldingene til "nordmann" og sjekk deretter de
samme headerne til "tauler" fra noen måneder tilbake. Samme
newsserver, samme newsklient. Tilfeldig? Neppe.

OI

Andreas Falck

Ole Irgens skrev i

> Sjekk headerne i newsmeldingene til "nordmann" og sjekk deretter de
> samme headerne til "tauler" fra noen måneder tilbake. Samme
> newsserver, samme newsklient. Tilfeldig? Neppe.

Så når en person bruger samme newsreader og samme newsserver som en anden
har gjort for et par måneder siden, så er disse to den samme person.

Vi kan hermed konstatere at således kun er nogle ganske, ganske få egentlige
skribenter i denne gruppe. Langt de fleste "personer" er de samme med hver
deres fake-profil.

Har du undersøgt hvor mange andre personer der har samme newsreader og samme
newsserver som du bruger? Og skulle alle disse så også være dig der skriver
under andre profil-navne?

Du må komme med noget langt stærkere hvis du ikke vil betragtes som
nedladende skiderik.

Sigurd Nordmann

Andreas Falck skrev:

> [...]
> der skriver under andre profil-navne?
>
> Du må komme med noget langt stærkere hvis du ikke vil betragtes som

I følge Ole Irgens sin "dokumentasjon" så er Johan Tauler og Hans Petter
Nenseth også samme person :-)

Andreas Falck

Sigurd Nordmann skrev i

> I følge Ole Irgens sin "dokumentasjon" så er Johan Tauler og Hans
> Petter Nenseth også samme person :-)

Nu har Ole irgens jo aldrig ligefrem virket specielt sanddru eller
troværdig. Mere som en skoledreng der har tisset i bukserne en kold blæsende
vinterstormsdag.

C Lund

In article <48824cc3$2$90274$1472...@news.sunsite.dk>,

"Andreas Falck" <dew...@dewnull.dewnull> wrote:
> C Lund skrev i
> Nej da, - det er de da ikke. De kan da aldrig være samme "person".

Samme guddom da.

Eller prøver du å si at kristendommen slett ikke er monoteistisk?

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Pelle Thomsen

Sigurd Nordmann skrev:

> I følge Ole Irgens sin "dokumentasjon" så er Johan Tauler og Hans Petter
> Nenseth også samme person :-)

Hvis du skal påstå slike ting, ville det vært fint med
et sitat fra ole I, som bekreftet påstanden din.

Kristne lystløgnere og hyklere er det flust med her på gruppa,
og forøvrig ligner utspillene dine og falske-"Tauler"
veldig mye på tåkelegging, og på hverandre.

Dette med at du dukker opp rett etter falske-"Tauler"s
hatefulle idiotpostinger og underbuksevulgarisme og hyller
ham for hans intellektuelle "kraft" er jo både vittig og i
seg selv et sterkt indisium.

Andreas Falck

C Lund skrev i

[ ... ]

> Samme guddom da.
>
> Eller prøver du å si at kristendommen slett ikke er monoteistisk?

Den dag du viser at du har viljen til at ville forstå, da vil jeg gerne tage
en debat med dig om den kristne bibelske monoteistiske gudsforståelse. - Den
adskiller sig en hel del fra den katolske hedenskde udgave.

Andreas Falck

Pelle Thomsen skrev i

> Hvis du skal påstå slike ting, ville det vært fint med
> et sitat fra ole I, som bekreftet påstanden din.

Hvorfor dog det? De har vel samme newsreader og newsserver - Tilfældigt?
Næppe?

Christer Solskogen

On 2008-07-20, Andreas Falck <dew...@dewnull.dewnull> wrote:
> Ole Irgens skrev i

> Så når en person bruger samme newsreader og samme newsserver som en anden
> har gjort for et par måneder siden, så er disse to den samme person.

Overhodet ikke.
Men når man ser på skrivemåten, og hvor mye de hyller hverandre (tauler
har sansynligvis ingen andre enn han selv som hyller han) så er det
naturlig å tro at det er samme person.

Men dersom to (tilsynelatende) bruker samme newsserver, og klient er det
ikke nok for å si at det er samme person, nei.

--
chs, for fellesskapets beste.

Chrisjoy

Andreas Falck skrev:

> Dette er jo ikke noget s�rsyn. De fleste modstandere af kristendom og
> naturvidenskabelig kreationisme "l�ser" jo som oftest alt andet end det der
> bliver skrevet ;-)

Det er mulig, men nu er ikke jeg i den klasse du snakker om. Jeg er
ikke motstander av kristendom. Er det ikke tilstrekkelig hva jeg har
gjort, når jeg gjorde deg oppmerksom på at jeg gjorde feil da jeg
leste?

> [...]

> str�m�nd i stedet for at forholde jer til hvad disse kreationistiske

> naturvidenskabelige forskere rent faktisk har sagt og skrevet.

Jeg er heller ikke i denne klasse. Hvorfor tilpasser du ikke dine svar
til hva og hvem du besvarer?

Andreas Falck

Chrisjoy skrev i

[ ... ]

> Jeg er heller ikke i denne klasse. Hvorfor tilpasser du ikke dine svar
> til hva og hvem du besvarer?

Absolut *ALT* bestyrker at du ikke har sat dig spor ind i hvad
naturvidenskabelig kreationisme er! Så derfor var mit svar direkte rettet
mod dig såvel som andre der deler din mening omkring dette emne.

Men hvis du nu igen skulle finde på at postulere at du ved hvad
naturvidenskabelig kreationisme er, så må du jo lige først gøre dig den
ulejlighed at du kommer med en udredning der viser at du ved hvad du taler
om.

Andreas Falck

Christer Solskogen skrev i

[ ... ]

> Men dersom to (tilsynelatende) bruker samme newsserver, og klient er
> det ikke nok for å si at det er samme person, nei.

Så dette til trods, så siger altså også du, at fordi de bruger samme
newsreader og samme newsreader som så mange andre, så er disse to personer
altså alligevel den samme person.

Ole Irgens

On 20 Jul, 18:25, Christer Solskogen <solsko...@carebears.mine.nu>
wrote:

> [...]
>
> Men dersom to (tilsynelatende) bruker samme newsserver, og klient er det
> ikke nok for å si at det er samme person, nei.

Neida.

Men inntil nylig var "Tauler" en av svært få som brukte den tyske
newsserveren albasani.net til sine postinger. Når så "Sigurd Nordmann"
dukker opp, og bruker samme (uvanlige) newsserveren og den samme
newsklienten (Thunderbird), og i tillegg bruker båndbredde på
hyldningsprosa av den samme "Tauler", går det an å legge to og to
sammen og tenke seg at det ikke er så usannsynlig at svaret kan bli
fire.

OI

Message has been deleted

C Lund

In article <48835bf4$1$90271$1472...@news.sunsite.dk>,
> [...]

> en debat med dig om den kristne bibelske monoteistiske gudsforståelse. - Den
> adskiller sig en hel del fra den katolske hedenskde udgave.

Katolikkene er akkurat like kristne som du er.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Chrisjoy

On 20 Jul, 19:00, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dewnull> wrote:
> Chrisjoy skrev i
>
> [ ... ]

> Absolut *ALT* bestyrker at du ikke har sat dig spor ind i hvad
> naturvidenskabelig kreationisme er!

Det er noe vi ikke bør udelukke vilkårsløst, men det er noe du ikke
har mestret å vise, pratmaker.

Sigurd Nordmann

Ole Irgens skrev:

Johan og jeg er venner. Johan satte opp min PC for bruk på news. Vi er
også med i samme menighet. Jeg mener å ha lest at Johan opp til flere
ganger har skrevet om at han har holdt et lite news-kurs for en gjeng
hos oss? Johan igjen har lært dette av sin far.

Faren til Johan er en tidligere newser fra den gang dette mediet besto
av folk fra universitetskretser. Han trakk seg ut da "tullingene", som
han uttrykker det, overtok news.

Skal forresten hilse fra Johan. Johan er nå et sted på Nord-Jylland
sammen med kone og datter i hans foreldres flotte bobil. Med mindre han
kommer over åpne trådløse nettverk og ikke har noe bedre å ta seg til
vil det være taust fra den kanten en stund fremover.

Pelle Thomsen

Sigurd Nordmann skrev:

> Johan og jeg er venner. Johan satte opp min PC for bruk på news.

Til tross for at jeg, etter sigurds fjollete hyllningspost
av falske-"taulers" idiotpostinger, selv gjorde meg tanker
om både barnet middbrød (en annen gærning med flere alias)
og at de kunne være samme mentalpasient -
tror jeg "sigurd" forteller sannheten - for selv om disse
kristne ofte ikke er til å stole på, og opererer med avdøde
kristne alias, er denne sigurd hakket smartere enn det rabiate
kålhodet falske-"tauler", hvis man altså trekker fra de imbesile
vennskapspostene.

Jan BM

Jeg trodde også Normann og Tauler var en og samme, men man legger fort
merke til at Normann faktisk både har noen argumenter, kan belegge disse
til en viss grad og jeg mener også han har svart adekvat på noen
spørsmål. Jeg har heller ikke lagt merke til personangrep fra Normann.
Det er også lett å velge ut et avsnitt eller to av Taulers innlegg og
google, de er stort sett klippet fra en blogg av en annen ekstrem teist.

At Tauler og Normann er så til forveksling like kan ha sammenheng med at
de er i samme menighet, det er ikke uvanlig at kamerater ligner
hverandre, det er vel heller ikke uvanlig at det forekommer former for
"ensarting" innenfor mange teistiske miljøer, hjernevasking er muligens
et for sterkt ord, så kanskje "sinnsbleking" passer bedre? Jeg forstår
forøvrig også Taulers behov for å skaffe seg alliansepartnere da han helt
klart ikke mestrer news, at han derfor "verver" venner og kjente er
naturlig.

J a n B e r g M i c h e l s e n

Chrisjoy

On 22 Jul, 17:44, Jan BM <kun_forn...@sfjbb.net> wrote:

> Jeg trodde også Normann og Tauler var en og samme,

Føler du det ikke ganske flaut å medvirke til å redusere en diskusjon
til å handle om hvem som har skrevet hva?

Du _har_ nemlig tiltrekkelig intelligens til å bli flau, ikke sant?
Du vet dessuten at et arguments holdbarhet hverken styrkes eller
svekkes av signatur, ikke sant?

ropert

On Sun, 20 Jul 2008 19:00:49 +0200, "Andreas Falck"
<dew...@dewnull.dewnull> wrote:

> [...]
> naturvidenskabelig kreationisme er! Så derfor var mit svar direkte rettet
> mod dig såvel som andre der deler din mening omkring dette emne.

LOL.

Andreas Fyllik har ikke fått med seg at Chrisjoy er kristen :D

ropert

On Sat, 19 Jul 2008 13:38:01 +0200, Johan Tauler
<johan_...@himmelen.com> wrote:

> [...]

Hvorfor svarte du ikke på dette.

Du påstår at Hitler var ateist.

Så ber jeg deg om å bevise det.

Hvorpå du prøver å bevise at han ikke var kristen.

Du prøver altså å bevise at han var ateist ved å bevise at han ikke er
kristen. Med andre ord sier du indirekte at det eneste alternativet
til å være kristen er å være ateist.

> Det eneste merkelige her er dine konklusjoner.

Du svarer ikke på spørsmålene mine. Hvorfor ikke? Er det fordi du
skjønner at du har driti på draget?

ropert

On Sat, 19 Jul 2008 22:14:15 +0200, "Andreas Falck"
<dew...@dewnull.dewnull> wrote:

> ropert skrev i
>
> [ ... ]

> Nej, du kan da også vælge at være hedning og afgudsdyrker.

Javel, men hva har dette med Hitlers påståtte ateisme å gjøre?

Pelle Thomsen

Hysj, ikke forstyr tvillinggjenforeningen fra helvete.

Christer Solskogen

Føler du det ikke er ganske flaut å aldri bli tatt seriøst? Du _har_
nemlig tilstrekkelig intelligens til å bli flau, ikke sant?

Jan BM

Tue, 22 Jul 2008 12:28:09 -0700; Chrisjoy, skrev:

> Føler du det ikke ganske flaut å medvirke til å redusere en diskusjon
> til å handle om hvem som har skrevet hva?

Nei, i tilfellet Normann og Tauler så var jeg faktisk i tvil, den
sistnevnte var i den tiden i kill-filtret og poppet stadig fram under
ulike nick, noe som gjorde det til en aktuell problemstilling. At det i
seg selv er uinteressant om det er den ene eller den andre som sier dette
eller hint, er jeg enig med deg i, men når meningsfeller er til de grader
like og _ikke_ er en og samme person, så blir jeg nysgjerrig på hvilke
faktorer som skaper slik ensrettning.

> Du _har_ nemlig tiltrekkelig intelligens til å bli flau, ikke sant?

På hvilken måte oppfatter du at intelligensen styrer egenskapen vi har
til å bli flaue? Jeg oppfatter det mer som en slags sosialiserings
egenskap.

> Du
> vet dessuten at et arguments holdbarhet hverken styrkes eller svekkes av
> signatur, ikke sant?

Naturligvis, men jeg tror du vil være enig i at noen fremkaller støy i så
stor grad at det er uinteressant og forholde seg til hva de har å si,
selv om de også av og til kan komme med argumenter som er verdt og
forholde seg til, slik man av og til kan slumpe å finne en nesten like
fin boks med kattemat om man roter i nok søplekasser.

Andreas Falck

C Lund skrev i

[ ... ]

> Katolikkene er akkurat like kristne som du er.

Påstår du at jeg er kristen?