Samer, som innvandrere

Claus Jørstad

Nå synes jeg det er på tide at man tar et oppgjør med same-kravene som i
overdreven grad blir lagt fram.
Samer krever ditt og datt, frekke som de er, og på toppen av de hele er
de den eldste gruppen av innvandrere i Norge! Dette er en ukultur, som
helt sikkert vil smitte over på andre innvandringsgrupper, etterhvert
som tiden skrider fram.
Det verste i denne saken, er at AP i spissen faktisk ønsker å framelske
samers krav, og gi dem det de krever! De tar ikke hensyn til det faktum
at samer bare er godt forplantet innvandrere i Norge, og at det faktisk
bor nordmenn i Finnmark! En liten gruppe med mennesker, 8.000
registrerte, skal altså dominere over en folkegruppe på 75.000, i et
fylke som er på størrelse med Danmark? Dette lukter det kolonisering og
Apartheid av!
Som om ikke dette er nok, krever faktisk en del samer egne lover for seg
og sine! De vil ha en egen rettslig instans, egne lover, i eget område.
Hvor skal dette ende? Skal Norge til slutt bli et land hvor man er
underlagt lover og regler till innvandrer/minoriteter? Skal Norge til
slutt bli et land hvor nordmenn er en gruppe som styres av diverse
koloniherrer av utenlandsk opprinnelse?

Jeg kaller dette apartheid, for det er det det er.

--
Claus Jørstad aka "Snowballs"
cla...@abex.no | ICQ: 8159038

KJELL I JOHNSEN

Jeg antar påstanden om samer som innvandrere, er forsøk på en spøk i en
stille, kjedelig påsketid. Om ikke, regner jeg med at kritikken mot å
"kreve ditt og datt" vil bli utvidet til å omfatte de fleste krevende
grupper her til lands, som: bilister, bønder, fiskere, vanlige
arbeidstakere, forbrukere, LO, NHO, alenemødre/fedre, lærere, pensjonister,
homofile, prester, syklister, pilsens venner og fanden og hans oldermor.

Kjellemann

Claus Jørstad wrote:

> [...]
> de den eldste gruppen av innvandrere i Norge! Dette er en ukultur, som
> helt sikkert vil smitte over på andre innvandringsgrupper, etterhvert

Klipp

Hallaj

Samer som innvandrere? Er du virkelig dum eller bare spiller dum?

Hallaj

Claus Jørstad

Hallaj wrote:

> Samer som innvandrere? Er du virkelig dum eller bare spiller dum?

A; Lær deg å quote riktig.
B; Skikkelig særiøst å møte noen med "er du dum?" men det sier vel mer om DEG
og DIN intelligens.
C; Samer er innvandrere ja. Kanskje du burde prøve å greve nesa ned i
historiebøker du og.

Claus Jørstad

KJELL I JOHNSEN wrote:

> Jeg antar påstanden om samer som innvandrere, er forsøk på en spøk i en
> stille, kjedelig påsketid.

Nei.

> [...]
> homofile, prester, syklister, pilsens venner og fanden og hans oldermor.

Nå er det ikke snakk om slike krav da.
Når krevde bilistene eget land?
Når krevde pilsens venner bruksretten til et område?
Når krevde husmødrene en egen domsol?
Når krevde prestene overskuddet fra oljeforekomstene på norsk
kontinentalsokkel?
Tror du noen gang noen av disse gruppene evnt kommer til å gjøre det?

Herman Frittz

On Tue, 18 Apr 2000 19:01:17 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

> [...]
>og DIN intelligens.
>C; Samer er innvandrere ja. Kanskje du burde prøve å greve nesa ned i

Jeg gidder ikke krangle på pkt 1 og 2 men nøye meg med punkt 3.

Den første innvandrer kom hit til landet for ca 10 000 år siden, og
slo seg i følge videnskapen sansynligvis til ved strandkanten omtrent
der Hønefoss ligger i dag.

Det er ikke umulig at han utalte at "alt dette skal tilhøre meg og
mine etterkommere" I så fall tilhører landet etter din logikk kun de
som kan bevise at de nedstammer direkte fra ham og hans friller.

Alle vi andre som har på en eller annen måte blitt besudlet rasemessig
av andre enn disse har intet her i landet å gjøre, men kan muligens få
lov til å bo her etter en frivillig kastrering????

Herman Frittz

22 68 15 90

Per ambages ad aspera

Claus Jørstad

Herman Frittz wrote:

> [...]
> Den første innvandrer kom hit til landet for ca 10 000 år siden, og
> slo seg i følge videnskapen sansynligvis til ved strandkanten omtrent

Javel. Til din informasjon finnes det spor i Finnmark etter bosetting som er
datert til 8.000 år før kristus. Og det er IKKE samisk, for de kom først for 3.000
år siden.

> Alle vi andre som har på en eller annen måte blitt besudlet rasemessig
> av andre enn disse har intet her i landet å gjøre, men kan muligens få
> lov til å bo her etter en frivillig kastrering????

Fysj du er rasistsk!
Jeg trudde naziene var ille, de vil bare kicke innvandrere ut, men du ønsker altså
å kastrere dem?

Geir Hongrų

On Tue, 18 Apr 2000 15:38:02 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Nå synes jeg det er på tide at man tar et oppgjør med same-kravene som i

>overdreven grad blir lagt fram.

Nå synes jeg det er på tide at man tar et oppgjør med rasistiske
Finnmarkinger.

Geir Hongrų

<cla...@abex.no> wrote:

>A; Lær deg å quote riktig.
>B; Skikkelig særiøst å møte noen med "er du dum?" men det sier vel mer om DEG
>og DIN intelligens.

>C; Samer er innvandrere ja.

Det er bare rasister som mener at samer er innvandrere. Ved å
forfalske historien på den måten stiller du i samme klasse som David
Irving.

Å, han er helten din han, ja? Sorry, da.....

J.M.SKOGAN

<cla...@abex.no> wrote:

> [...]
>og DIN intelligens.

>C; Samer er innvandrere ja. Kanskje du burde prøve å greve nesa ned i

Det er vel ingen tvil om at samene først bosatte seg på Finnmark. At
Finnmark flere tusen år senere ble en del av Norge kan vel knappest
holdes imot samene, for ikke å si; hva pokker vedrører det samene?
Polakkene ble ikke russere selv om russerne okkuperte Polen fra 1945
til 1989. Dersom samene krever et eget fedreland kan de regne med min
støtte. (Akkurat her er jeg uenig med FrP sin politikk).

Å sammenligne samene med andre minoriteter er helt på jordet spør du
meg.

jms

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Det er bare rasister som mener at samer er innvandrere.

Hvor har du det fra? De er jo det, og det er et faktum kun idioter kan benekte!

> Ved å
> forfalske historien på den måten stiller du i samme klasse som David
> Irving.

Hvem er det?

> Å, han er helten din han, ja? Sorry, da.....

Snakker du til speilbildet ditt?

Claus Jørstad

"J.M.SKOGAN" wrote:

> Det er vel ingen tvil om at samene først bosatte seg på Finnmark.

Det er stor tvil om det. Det som det tyder på, er at samene kom hit for 3.000 år
siden. Men her finnes spor etter annen befolkning som kan dateres tilbake til
8.000(!) år før kristus! Og den befolkninga ER nordmennene!

> [...]
> til 1989. Dersom samene krever et eget fedreland kan de regne med min
> støtte. (Akkurat her er jeg uenig med FrP sin politikk).

Nå som samene er blitt avvist som urbefolkning, er altså dette ingen vits å
kommentere.
men det er ganske så interresant at du vil skyve vekk 75.000 nordmenn fra sitt
hjemland, til fordel for en liten etnisk gruppe på 7.000 mennesker.......

> Å sammenligne samene med andre minoriteter er helt på jordet spør du
> meg.

Hvorfor det?

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Nå synes jeg det er på tide at man tar et oppgjør med rasistiske
> Finnmarkinger.

Bare finnmarkinger? Skal man ikke ta et oppgjør med alle rasister?
Men det var morro å høre i denne debatten.. For da vil du ta oppgjør med
samene da...Som krever særbehandling på bakgrunn av sin "etnisistet"..:)))

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 00:58:56 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Hvor har du det fra? De er jo det, og det er et faktum kun idioter kan benekte!

>Hvem er det?

Engelsk nazisvin som påstår at Holocaust aldri fant sted. Altså en
revisjonist på linje med de som påstår at nordmennene var i Finnmark
før samene.

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 01:04:17 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Bare finnmarkinger? Skal man ikke ta et oppgjør med alle rasister?

Samer er det først og fremst Finnmarkinger som har rasistiske
holdninger mot.

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> [...]

"det er bare rasister som forteller sannheten"

> Engelsk nazisvin som påstår at Holocaust aldri fant sted. Altså en
> revisjonist på linje med de som påstår at nordmennene var i Finnmark
> før samene.

Altså er du og dine likesinnede nazisvin, som prøver å forfalske historien om samer.
Javel.
Irving-historien har gitt deg blod på tann, hva? Skal du bruke den propagandaen lenge
som motargument på saker som dreier seg om innvandring/rasisme osv? GI DEG MED EN
GANG.

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Samer er det først og fremst Finnmarkinger som har rasistiske
> holdninger mot.

Hvor har du dette fra? Bor du plutselig i Finnmark? Eller har du
plutselig blitt same?
Du kan ikke slenge ut slike påstander som det behager deg i øyeblikket!
Det henger ikke på greip! Er du så lite særiøs at du stempler folk og fe
i hytt og pine, og setter merkelapper på mennesker du ikke en gang vet
noe om bare for å få fram meninga di?

Fytte grisen!

Herman Frittz

On Tue, 18 Apr 2000 21:51:23 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Javel. Til din informasjon finnes det spor i Finnmark etter bosetting som er
>datert til 8.000 år før kristus. Og det er IKKE samisk, for de kom først for 3.000
>år siden.

Jeg synes ikke det spiller noen rolle.

>Fysj du er rasistsk!
>Jeg trudde naziene var ille, de vil bare kicke innvandrere ut, men du ønsker altså
>å kastrere dem?

Jeg har intet ønske om å bli kastrert, derfor godtar jeg ikke ditt
krav om 8000 års botid i riket. Jeg tillater meg å regne alle for
fullverdig norske om de har en botid tilsvarende den Christian Magnus
Falsen hadde.

Herman Frittz

On Wed, 19 Apr 2000 01:03:01 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Det er stor tvil om det. Det som det tyder på, er at samene kom hit for 3.000 år
>siden. Men her finnes spor etter annen befolkning som kan dateres tilbake til
>8.000(!) år før kristus! Og den befolkninga ER nordmennene!

Er du helt sikker på at ikke den befolkningen er en urbefolkning som
ble utslettet av germanske innvandrere i folkevandringstiden?

Og hvor stor del av dagens norske befolkning stammer fra mennesker som
har flyttet inn de siste 2000 årene?

> [...]
>hjemland, til fordel for en liten etnisk gruppe på 7.000 mennesker.......

Hvor mange av disse 75.000 kan vise til at deres familier har bebodd
Finnmark de siste 3000 årene? I alle fall må du trekke fra de ca 1500
kvenene.........

Herman Frittz

On Tue, 18 Apr 2000 20:26:51 GMT, geir...@online.no (Geir Hongrø)
wrote:

>Nå synes jeg det er på tide at man tar et oppgjør med rasistiske
>Finnmarkinger.

Det som tiden forlengst er inne for å ta et oppgjør med er alle de
tullebukkene sydfra som neppe har krysset Polarsirkelen en gang men er
så i de grader overbevist om at de vet så mye bedre enn Finnmarkingene
selv hvordan dette området skal styres.

Verst har det vært siden etter krigen, da Arbeiderpartiet startet
med å døtte på fylket et eget Finnmarkskontor, som liksom skulle leke
at de ledet gjenreisingen. Dette ble da henlagt til Tromsø, dvs
opptil 80 mil fra det de skulle bestyre. Resultatet ble et sabla rot
som fra Stortingets talerstol ble omtalt som "Forargelsens hus" . også
av APs egne representanter nordfra.

Et eksempel: Denne "planleggingsgruppen" besluttet at Vardø burde
flyttes til fastlandet, noe som var vel og bra, og nok kunne hatt noe
for seg. Men nedverdige seg til å spørre noen der oppe fra til råds
gjorde de ikke, så de besluttet å legge byen inne i en dal hvor det
vistnok ifølge sagnet skal være mulig å få et glimt av sola kl 1200
sthansdagen....

Vardøværingene ga selvsagt blaffen i dette tøvpratet, og byen ble
gjenreist der den var og fortsatt er.

Dette tøvet har da fortsatt helt frem til våre dager, hvor det samiske
flertallet i Alta har tigget departementet om at den kvænske
minoriteten i kommunen, som faktisk til og med utgjør sin egen
skolekrets, må få slippe lære seg samisk, men neida. De departementale
kopistene kan ikke godta dette.....

Og her sitter da Claus og Geir og krangler om hvordan samene i
Finnmark bør ha det.....

Det kunne selvsagt ikke ramle noen av herrene inn å spørre hva samene
selv mener......

Claus Jørstad

Herman Frittz wrote:

> Jeg synes ikke det spiller noen rolle.

_DU_ synes ikke det spiller en rolle. Nok om deg. Men det spiller faktisk en stor rolle
for de 75.000 menneskene som fortsatt ønsker å bestemme over sine egne liv!

> Jeg har intet ønske om å bli kastrert,

Det er du som snakker om kastrering.

> derfor godtar jeg ikke ditt
> krav om 8000 års botid i riket.

Men du godtar samenes krav om det? Med "kun" 3.000 års botid? Og som et folk bestående
pr register, med 7.000 mennesker?

> Jeg tillater meg å regne alle for
> fullverdig norske om de har en botid tilsvarende den Christian Magnus
> Falsen hadde.

(sneversyn)
Så da går du inn for at pakistanere skal få overta Oslo etterhvert, da?

Claus Jørstad

Herman Frittz wrote:

> Er du helt sikker på at ikke den befolkningen er en urbefolkning som
> ble utslettet av germanske innvandrere i folkevandringstiden?

Hvem da? Samene? Hvordan kan de da eksistere idag?
Hvis du snakker om den "opprinnelige" befolkning": Hvem? Har du plutselig noe nytt å
komme med, som samfunnet generell har gått glipp av i dine undersøkelser?

> Og hvor stor del av dagens norske befolkning stammer fra mennesker som
> har flyttet inn de siste 2000 årene?

Si det? Ihvertfall jeg.

> Hvor mange av disse 75.000 kan vise til at deres familier har bebodd
> Finnmark de siste 3000 årene? I alle fall må du trekke fra de ca 1500
> kvenene.........

Med din retorikk bør altså kvenene overta Finnmark? (for den saks skyld kan jeg
opplyse deg om at kvenene kom hit på 1700tallet.)
Hvor mange av samene kan påvise at deres ætt har bodd her de siste 3.000 årene? For
en god del av dem kommer fra Finland og nord-russland...(lett å påvise, med bakgrunn
i navnene deres og språket)

Claus Jørstad

Herman Frittz wrote:

> [...]
> tullebukkene sydfra som neppe har krysset Polarsirkelen en gang men er
> så i de grader overbevist om at de vet så mye bedre enn Finnmarkingene

Hø? Dette kan ikke være dine ord.

> Verst har det vært siden etter krigen, da Arbeiderpartiet startet
> med å døtte på fylket et eget Finnmarkskontor, som liksom skulle leke
> at de ledet gjenreisingen.

Vel, mesteparten av hjelpen kom fra Russland. Og eget arbeid. Samt
marshall-hjelpen. Og endel sørfra. Men glem ikke at Finnmark var i en spesiell
situasjon i forhold til resten av landet, hvor hele finnmark var brent til
grunnen...

> Dette ble da henlagt til Tromsø, dvs
> opptil 80 mil fra det de skulle bestyre. Resultatet ble et sabla rot
> som fra Stortingets talerstol ble omtalt som "Forargelsens hus" . også
> av APs egne representanter nordfra.

Slik er det da fortsatt.. Ting styres fra sentralt hold..

> [...]
> gjorde de ikke, så de besluttet å legge byen inne i en dal hvor det
> vistnok ifølge sagnet skal være mulig å få et glimt av sola kl 1200

Hvor har du dette fra?

> Dette tøvet har da fortsatt helt frem til våre dager, hvor det samiske
> flertallet i Alta

Samisk flertall i Alta? Er du på bærtur?

> har tigget departementet om at den kvænske
> minoriteten i kommunen,

Den største delen av kvænsk minoritet befinner seg i Troms. Og slettes ikke i
Alta

> Og her sitter da Claus og Geir og krangler om hvordan samene i
> Finnmark bør ha det.....

Hva? jeg snakker om hvordan VI vil ha det! Ikke Samene! Og når jeg sier vi,
tar jeg faktisk med samene, fordi _vi_ har alltid sett på oss som et felles
folk her. Så det så. Men når samer kommer og krever særbehandling, og krever
retten til landet, basert på ufullstendig fakta, og med ilo-konvensjonen i
handa bare fordi de er blitt definert som minoritet, da er grensa nådd.
Faktum er at 75.000 mennesker føler seg tråkket på, og tilsidesatt, og både på
norsk og samisk side blir disse kravene og særbehandling som gjøres fra
sosialialpolitisk side, sett på som mildt sagt tåpelige. Det skaper ubehag og
konflikter mellom folk som har levd i samhørighet i 200 år.

> Det kunne selvsagt ikke ramle noen av herrene inn å spørre hva samene
> selv mener......

Se ovenfor.
Jeg skal sette deg inn i situasjonen:
Fra samisk hold finnes det to posisjoner: De som krever alt dette, og gjerne
ser at nordmenn dro dit peppern gror, slik at de kan få landet
(finnmark->sørover så langt de kan spore). Desverre er det disse folkene som
sitter i Sametinget. Jeg kaller disse samiske ekstremister.
Dernest har du de andre: de som ønsker at livet skal fortsette slik det er
idag, uten krangel, krav og rop om særbehandling. Som resten av Finnmarks
befolkning.

Til sist skal du få noe som kan få deg til å tenke to ganger:
Samerettsutredninga går inn for at "områder der samisk tradisjon har blitt
bedrevet" skal gies til samene.. I denne omgang er det snakk om indre strøk av
Finnmark.. Men med en gang man gir dem dette, har man altså legalisert kravet
deres. Så da kan du tenke deg hva mer som kan kreves, med referat til hva de
har fått? Hvis du ikke kan tenke deg, skal jeg gi deg tips: Reindrift har
blitt, og blir, drevet så langt sør som Hedmark og Hardangervidda....

Herman Frittz

On Wed, 19 Apr 2000 06:28:04 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Hø? Dette kan ikke være dine ord.

>Vel, mesteparten av hjelpen kom fra Russland.

Dette er jug. De som hadde greid å overvintre fikk riktignok noe å
spise, men det var alt, og etter at russerne trakk seg ut var det null
og niks fra den kanten.

Russerne krysset ikke Tana en gang forresten. Resten av fylket var et
millitært tomrom.

> Og eget arbeid. Samt
>marshall-hjelpen.

Marshallplanenen ble vedtatt av den amerikanske kongressen i mars
1948. Innen da hadde heldigvis de fleste finnmarkinger fått tak over
hodet.

>Og endel sørfra. Men glem ikke at Finnmark var i en spesiell
>situasjon i forhold til resten av landet, hvor hele finnmark var brent til
>grunnen...

Nettopp. Særlig ettersom Nygaardsvolds regjering i London hadde lagt
planer for at befolkningen fra utværene skulle flyttes inn til
tettsteder for å bli industriarbeidere.

>Slik er det da fortsatt.. Ting styres fra sentralt hold..

Si heller vanstyres.

>Hvor har du dette fra?

Det kom ut aviser på den tiden også.

>Samisk flertall i Alta? Er du på bærtur?

Det ble nå i alle fall vedtatt at samisk skulle være skolesproget der,
og dermed nektet departementet at den ene skolen skulle få være norsk.
Leser ikke du aviser?

>Den største delen av kvænsk minoritet befinner seg i Troms. Og slettes ikke i
>Alta

Vel det var vel en del norsktalende der også, men det var særlig
kvænene som protesterte mot samifiseringen

> [...]

>(finnmark->sørover så langt de kan spore). Desverre er det disse folkene som
>sitter i Sametinget. Jeg kaller disse samiske ekstremister.

Jeg tror vi egentlig er enige. Om Hongro skulle titte på dette synes
jeg da også at han bør få vite at de virkelig velstående reineierne,
som Hætta & co, har en meget stor innflydelse over sametinget......
Det er forresten de som driver med så store flokker at det er fare for
at reinlavet skal bli uttyddet.

>Dernest har du de andre: de som ønsker at livet skal fortsette slik det er
>idag, uten krangel, krav og rop om særbehandling. Som resten av Finnmarks
>befolkning.

Det er de jeg sikter til når jeg sier " Det kunne selvsagt ikke ramle
noen av herrene inn å spørre hva samene selv mener......" Men du har
tydeligvis gjort det likevel. I motsetning til visse andre.....

Jeg beklager, jeg bygget min indignasjon vesentlig over en del av
Hongros uttalelser. Men du forstår sikkert at jeg så litt rødt her.

> [...]

>har fått? Hvis du ikke kan tenke deg, skal jeg gi deg tips: Reindrift har
>blitt, og blir, drevet så langt sør som Hedmark og Hardangervidda....

Dessuten er Oslo landets største samiske by.....

G.L.

On Wed, 19 Apr 2000 04:11:23 GMT, jmsk...@online.no (J.M.SKOGAN)
wrote:

> [...]

>til 1989. Dersom samene krever et eget fedreland kan de regne med min
>støtte. (Akkurat her er jeg uenig med FrP sin politikk).

Faktisk er dette ikke lenger sikkert; da ny forskning som pågår har
vist at nordmenn var det langt tidligere enn man antok inntil nylig.
Trolig får man bedre viten om dette spørsmålet kanskje allerede i år?

Det er totalt "på jordet", for å bruke din egen formulering at samene
krever et eget "Sameland". Hva har de gjort for å fortjene dette?

Ingenting annet enn å formere seg og å tillate vidden utnyttet til
reinsdrift i en målestokk som nå gjør at reinsdyrene kreperer fordi
det ikke er mat til alle! Alle samer som vil kan ikke drive med
reinsdyr, det bør vel være rimelig klart i et gitt område.

Denne saken er et glimrende eksempel på disharmonien mellom for mange
ressursutnyttere og de til rådighet stående ressurser.

>Å sammenligne samene med andre minoriteter er helt på jordet spør du
>meg.

Helt enig. Samene er en folkegruppe i den norske befolkning og bør
opptre som de nordmenn de er og ellers tilpasse seg sitt norske
samfunn. Ingen bør ha noe imot at de - som norske bygdefolk ellers -
opprettholder sin kultur og sine skikker - i Norge, men det er ikke
vår oppgave å finansiere deres særegenheter og å imøtekomme hva de
måtte finne på av "særkrav", qua samer.
God Påske!

Georg Lavik.

Claus Jørstad

"G.L." wrote:

> Faktisk er dette ikke lenger sikkert; da ny forskning som pågår har
> vist at nordmenn var det langt tidligere enn man antok inntil nylig.
> Trolig får man bedre viten om dette spørsmålet kanskje allerede i år?

Fra samisk hold refererer det til skrevet materiale fra fra 17-1800-tallet. Dette
kaller jeg "unnlatelse av bevis", for dette er kun den skrevne fakta som er
nedskrevet i senere tid. Ser man historisk på det, finnes man beviset for nordmenns
bosetting (faktisk i form av nedtegnelser!) ved Tore Hund.. Når han levde osv, vet
jo alle.
Punkt to er jo at alle samiske kulturminnefunn som er gjort, samt forskning, viser
at samene kom for 3.000 år siden, ETTER at polarisen trakk seg tilbake. De kunne
ikke ha kommet vandrende før dette, pga polarisen. Men det finnes spor etter
mennesker som dateres tilbake til 8.000 år før kristus, som kun kunne ha kommet dit
vandrende oppetter kysten (innlandsisen lå da som størst, og begynte da sin
tilbakegang.. Og først noen tusen år senere var den trukket så langt tilbake at
noen kunne komme vandrende øst-/nordfra)

> Det er totalt "på jordet", for å bruke din egen formulering at samene
> krever et eget "Sameland". Hva har de gjort for å fortjene dette?

De er en minoritet, samt definert som urbefolkning.. Fantastisk, hva? (det må jo
sies at de er ikke definert som urbefolkninga i Norge, men samme pokker krever de
retten til land og vann.)
Og får de gjennom disse kravene i Norge, vil det få internasjonale konsekvenser, i
andre land hvor det finnes samer og/eller "urbefolkning"

> [...]
> det ikke er mat til alle! Alle samer som vil kan ikke drive med
> reinsdyr, det bør vel være rimelig klart i et gitt område.

Sant. De er blitt påkrevd å slakte ned flokkene, men gjør de det? Nei. De klager på
at de ikke får styre som de selv vil, istedet..

> [...]
> opprettholder sin kultur og sine skikker - i Norge, men det er ikke
> vår oppgave å finansiere deres særegenheter og å imøtekomme hva de

Ja, jeg er hjertens enig.. Men enkelte gir uttryk for at de gir faen, så protestene
fra ordentlig folk når ikke fram.

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 04:01:28 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Hvor har du dette fra? Bor du plutselig i Finnmark? Eller har du
>plutselig blitt same?

Jeg hører jo stadig rasistiske utspill mot samene fra Finnmarkinger,
mens andre gir egentlig faen. Det viser klart at det jeg sier stemmer.

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 03:49:09 GMT, hf...@online.no (Herman Frittz)
wrote:

>Det kunne selvsagt ikke ramle noen av herrene inn å spørre hva samene
>selv mener......

Det er nettopp det vi skal gjøre, og samene selv vil fremdeles bo i
Norge, men med en betydelig grad av indre selvstyre og spesielle
rettigheter. Da skal de også få det som de vil.

Claus Jørstad

Herman Frittz wrote:

> Dette er jug. De som hadde greid å overvintre fikk riktignok noe å
> spise, men det var alt, og etter at russerne trakk seg ut var det null
> og niks fra den kanten.

Mat er viktig.

> [...]
> Marshallplanenen ble vedtatt av den amerikanske kongressen i mars
> 1948. Innen da hadde heldigvis de fleste finnmarkinger fått tak over

Brakker..

> Si heller vanstyres.

> Det kom ut aviser på den tiden også.

Og dem har du lest?

> Det ble nå i alle fall vedtatt at samisk skulle være skolesproget der,
> og dermed nektet departementet at den ene skolen skulle få være norsk.
> Leser ikke du aviser?

Hæ?
Jeg BOR i Alta! Hvor tar du dette fra? Nå bør du sjekke opp likviditeten til de
informantene dine!

> [...]
> som Hætta & co, har en meget stor innflydelse over sametinget......
> Det er forresten de som driver med så store flokker at det er fare for

Og her kom du glimrende tilbake med korrekte opplysninger, til forskjell fra
enkelte ting lengre oppe.. :)

> Det er de jeg sikter til når jeg sier " Det kunne selvsagt ikke ramle
> noen av herrene inn å spørre hva samene selv mener......" Men du har
> tydeligvis gjort det likevel. I motsetning til visse andre.....

Takker.

> Jeg beklager, jeg bygget min indignasjon vesentlig over en del av
> Hongros uttalelser. Men du forstår sikkert at jeg så litt rødt her.

Vel, skal ta litt kritikk selv, jeg skrev vel heller ikke særlig mye som kunne tyde
på at jeg skrev til fordel for begge parter. :)

> Dessuten er Oslo landets største samiske by.....

Du må ikke avsløre sånt da ;)

Atle Brunost

> Engelsk nazisvin som påstår at Holocaust aldri fant sted. Altså en
> revisjonist på linje med de som påstår at nordmennene var i Finnmark
> før samene.

Ærlig talt Hongrø, nå får du pinadø skjerpe deg her.

For det første har Irving aldrig påstått at Holocaust aldrig fant sted, han
satt spørsmålstegn
ved om det er korrekt at Tyskerne drepte så mange som 6 millioner jøder (ett
tall ingen noensinne
har bevist er riktig, men som er det høyest MULIGE antall drepte).

For det andre, nevn en historiker (hvem som helst) som hevder samene var her
før oss (germanerne)
er du snill..

Atle Brunost

> [...]
> ble utslettet av germanske innvandrere i folkevandringstiden?
>
> Og hvor stor del av dagens norske befolkning stammer fra mennesker som

Det er uintressant når det her snakkes om at en såkalt "urbefolkning" skal
ha særegne
rettigheter kun fordi de er samer - og da uavhengig om de har bodd her i 50
eller 3000 år.
Når den egentlige urbefolkningen er germanere, bør vel da alle germanere -
uavhengig om de
har bodd her 50 eller 8000 år - som kan påvise at de tillhører den germanske
folkegruppen
(som er det store flertallet i Finmark) ha større rett til å påberope seg
spesielle rettigheter enn
samene.

Claus Jørstad

Atle Brunost wrote:

Hurra! Endelig en med fornuften i behold!

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Jeg hører jo stadig rasistiske utspill mot samene fra Finnmarkinger,
> mens andre gir egentlig faen. Det viser klart at det jeg sier stemmer.

Gjrø du? Dette er en påståelse som jeg føler er stigmatisering fra din
side. Så fremt du ikke kan komme med noen konkrete uttalelser, og da på
generelle uttalelelser fra mer enn 2 personer, bør du la vær å skrive
slikt.

Herman Frittz

Var det ikke Alta da det var så meget snakk om når det gjaldt sproget
i skolen? Det var i alle fall til en av kommunene der hvor de sa at
alle skolene i samme kommune måtte ha samme sprog.

Herman Frittz

On Wed, 19 Apr 2000 13:24:16 GMT, geir...@online.no (Geir Hongrø)
wrote:

>Det er nettopp det vi skal gjøre, og samene selv vil fremdeles bo i
>Norge, men med en betydelig grad av indre selvstyre og spesielle
>rettigheter. Da skal de også få det som de vil.

Den lille klikken som står bak sametinget, eller flertallet av den
samiske befi\olkningen???

Claus Jørstad

Herman Frittz wrote:

> Var det ikke Alta da det var så meget snakk om når det gjaldt sproget
> i skolen? Det var i alle fall til en av kommunene der hvor de sa at
> alle skolene i samme kommune måtte ha samme sprog.

Nei :)
Det var i Tana eller Porsanger, hvis jeg ikke husker feil.. Midt-/øst-finnmark,
iallefall.
Alta er den største kommunen og den største byen i Finnmark, med 18.000
innbyggere....Mangfoldet er nok litt større her, og befolkningen er i hovedsak
norsk.

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Det er nettopp det vi skal gjøre, og samene selv vil fremdeles bo i
> Norge, men med en betydelig grad av indre selvstyre og spesielle
> rettigheter. Da skal de også få det som de vil.

Hvorfor det? Bryr du deg ikke om at flertaller er nordmenn? Og flertallet
av både samer og nordmenn ikke ønsker dette? Fordi de vil skape konflikter
som du bare kan grøsse til, i norsk sammenheng?

Claus Jørstad

Herman Frittz wrote:

> Den lille klikken som står bak sametinget, eller flertallet av den
> samiske befi\olkningen???

Hva med den største gruppen, nemlig nordmenn?

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 17:36:12 GMT, hf...@online.no (Herman Frittz)
wrote:

>Den lille klikken som står bak sametinget, eller flertallet av den
>samiske befi\olkningen???

De som regner seg selv som samer, dvs. de som faktisk er representert
i Sametinget.

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 20:48:41 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Hvorfor det? Bryr du deg ikke om at flertaller er nordmenn?

Flertallet i Karasjok og Kautokeino er ikke nordmenn.

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 18:50:52 GMT, geir...@online.no (Geir Hongrų)
wrote:

>Flertallet i Karasjok og Kautokeino er ikke nordmenn.

Rettere sagt: De er ikke en del av den norske kulturen. Alle norske
statsborgere er nordmenn.

Hallaj

On Tue, 18 Apr 2000 19:01:17 +0200, Claus J|rstad <cla...@abex.no>
wrote:

>A; L{r deg } quote riktig.
>B; Skikkelig s{ri|st } m|te noen med "er du dum?" men det sier vel mer om DEG
>og DIN intelligens.
>C; Samer er innvandrere ja. Kanskje du burde pr|ve } greve nesa ned i
>historieb|ker du og.

Ahha, dersom Samer er "innvandrere" so er Pakistanere "urbefokning".
Det at folk har vandret til et nytt land for flere tusen }r siden gj|r
dem ikke til Innvandrere flere tusen }r etter og det i et samfunn der
de er den eldste folkegruppen. ] kalle Samene for innvandrere er et
d}rlig lek med begreper og etter min mening den som gj|r det er enten
dum eller spliller dum.

Hallaj (avsl|rer dumhet)

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> De som regner seg selv som samer, dvs. de som faktisk er representert
> i Sametinget.

Så da skal ca 30-40 mennesker altså styre og eie hele finnmark? :)

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Flertallet i Karasjok og Kautokeino er ikke nordmenn.

Finnmark er mer enn bare Kautokeino og Karasjok....*daah*

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Rettere sagt: De er ikke en del av den norske kulturen. Alle norske
> statsborgere er nordmenn.

Er de ikke? De er både definert som, og sett på, som både nordmenn OG
samer. Fordi de nettopp er norske statsborgere.

Claus Jørstad

Hallaj wrote:

Poenget mitt med denne var faktisk å se framover i tiden med innvandring, relatert
til innvandring for lang tid tilbake.
Samer, som en gruppe med innvandrere for 3.000 år siden, krever altså idag
rettigheter og land.

Og så over til poeng nummer 2, i denne:
Samer, som innvandrere for 3.000 år siden , krever idag ting og tang. Med hvilken
rett? De er tross alt innvandrere, ikke URBEFOLKNING.
Man snakker jo alltid om opprinnelig befolkning, urbefolkning osv. Er det så galt
å gjøre det i denne sammenheng?

Ja jeg vet jeg har satt det litt på spissen.. Men det skaper litt mer fres over
debatten ;)

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 23:48:03 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

> [...]
>Samer, som innvandrere for 3.000 år siden , krever idag ting og tang. Med hvilken
>rett? De er tross alt innvandrere, ikke URBEFOLKNING.

Visst faen er det de som er urbefolkning i Finnmark, og det vet du
inderlig godt.

Fordi om noen KELTERE var en tur innom Finnmark for 10.000 år siden
betyr ikke det at det har vært nordmenn der i 10.000 år.

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 23:05:49 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Så da skal ca 30-40 mennesker altså styre og eie hele finnmark? :)

De 30-40 menneskene som sitter der representerer faktisk samiske
velgere over hele Norge.

Geir Hongrų

On Wed, 19 Apr 2000 23:07:19 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Finnmark er mer enn bare Kautokeino og Karasjok....*daah*

Jo, men samene ønsker først og fremst råderett over Finnmarksvidda, og
den befinner seg stort sett i de to nevnte kommunene.

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Jo, men samene ønsker først og fremst råderett over Finnmarksvidda, og
> den befinner seg stort sett i de to nevnte kommunene.

Og her glimrer du til med din enorme viten, ser jeg?
Her skal jeg legge fram et par-3 krav som er fremmet fra samisk hold:
-Overskuddet fra eventuelle oljeforekomster på norsk sokkel utenfor nordnorge.
-Retten til å fiske i Altaelva (som er privateid/interresent-selskap)
-Egen lov og domstol for de områdene der samer er (Finnmark, Troms, Nordland,
midtre sør-norge o.l. Og så må man ta med Oslo, siden Oslo er den plassen med
flest registrerte samer.)

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Visst faen er det de som er urbefolkning i Finnmark, og det vet du
> inderlig godt.

Det er de faen ikke. Jeg har argumentene for at de IKKE er det, du bare protesterer som
en gretten liten unge!

> Fordi om noen KELTERE var en tur innom Finnmark for 10.000 år siden
> betyr ikke det at det har vært nordmenn der i 10.000 år.

Hva i helvete har keltere med dette å gjøre?
Og det folket som VAR her for 10.000 år siden, var faen ikke på en liten pakketur her!
Pokker mann du begynner å irritere vettet av meg med de grassalt usannsynlig
helt-på-jordet-uttalelsene dine!
Enten bør du avslutte barnehagen, eller bruke litt av det vettet du har fått!

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> De 30-40 menneskene som sitter der representerer faktisk samiske
> velgere over hele Norge.

Vet du hvor mange som står oppført i samemantallet? 7.800 mennesker (+/-noen
hundre).
Og så skal kvener ha egne lover og eget land? Så sigøynere? +++?

Herman Frittz

On Wed, 19 Apr 2000 20:47:27 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

> [...]
>innbyggere....Mangfoldet er nok litt større her, og befolkningen er i hovedsak

Auda, Auda, husket jeg feil og blandet sammen Alta og Tana igjen. Jeg
beklager på det dypeste. Men realiteten er dog den samme, at hele
kommunen værsågod må bruke samisk, at departementet ikke går med på at
kretsene selv kan velge sprogform, slik at en av kretsene kan bruke
norsk. Idiotisk departementalt innfall kaller jeg det.

Herman Frittz

On Thu, 20 Apr 2000 04:49:48 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Vet du hvor mange som står oppført i samemantallet? 7.800 mennesker (+/-noen
>hundre).
>Og så skal kvener ha egne lover og eget land? Så sigøynere? +++?

Hør nå her. Geir er sosialdemokrat. Et viktig kjennetegn på det
partiet er at det aldri har hatt evnen til å fornye seg. De grupper
som det var "synd på" på Marcus Thranes tid er de grupper som det er
synd på i dag. Så derfor skal de ha samfunnets bevågenhet. De grupper
det ikke var synd på på den tiden er det slett ikke synd på i dag, så
de skal man bare trampe mest mulig ned i sølen.

Thrane kjente til samene. De drev alle sammen med reindrift, det
visste han helt sikkert også. Og de var det synd på da, så derfor er
det synd på de i dag. Så de får få rikelig åpen og skjult støtte fra
det offentlige. Uansett.

Sigøynerne også. Selvsagt.

Men kvænene? Hvem hadde hørt om de i Thranetiden? I alle fall ikke
Marcus...... Og derfor eksisterer de simpelthen ikke i Kongelig Norske
Arbeiderpartis bevisshet.

Jarle Synnevåg

Claus Jørstad <cla...@abex.no> skrev i
meldingsnyheter:38FE6FA9...@abex.no...

> [...]
> -Retten til å fiske i Altaelva (som er privateid/interresent-selskap)
> -Egen lov og domstol for de områdene der samer er (Finnmark, Troms,

Jeg ser med spenning frem til den dagen da muslimene vil innføre
Sharia-domstoler i Finnmark og får samene på nakken for det :-) Da har
"antirasist"-apene fått et problem !

Jarle Synnevåg

Geir Hongrų

<cla...@abex.no> wrote:

>Vet du hvor mange som står oppført i samemantallet? 7.800 mennesker (+/-noen
>hundre).

Pluss en del samer i Sverige, Finland og Russland.

>Og så skal kvener ha egne lover og eget land? Så sigøynere? +++?

Kvener har sitt eget land, det heter Finland. Sigøynerne vil ikke ha
noe land.

Geir Hongrų

On Thu, 20 Apr 2000 04:47:05 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>-Overskuddet fra eventuelle oljeforekomster på norsk sokkel utenfor nordnorge.

Der blir det neppe satt igang noen boring noen gang. Og generelt sett
synes jeg nok de bør nøye seg med ting som befinner seg i de samiske
delene av Nord-Norge.

>-Retten til å fiske i Altaelva (som er privateid/interresent-selskap)

Nasjonalisering er jeg av prinsipp alltid for. Altaelva bør åpnes for
ALLE som vil fiske der, også ikke-samer. Gratis!

>-Egen lov og domstol for de områdene der samer er (Finnmark, Troms, Nordland,

>midtre sør-norge o.l. Og så må man ta med Oslo, siden Oslo er den plassen med
>flest registrerte samer.)

Isåfall bør de heller danne en egen stat i Karasjok og Kautokeino, så
kan de som vil bo i Sameland flytte dit. En slik statsdannelse vil jeg
støtte på dagen.

Geir Hongrų

On Thu, 20 Apr 2000 13:57:39 +0200, "Jarle Synnevåg"
<jarl...@online.no> wrote:

>Jeg ser med spenning frem til den dagen da muslimene vil innføre
>Sharia-domstoler i Finnmark og får samene på nakken for det :-) Da har
>"antirasist"-apene fått et problem !

Sharia-domstoler er jeg motstander av i Norge uansett. Så slapp av.
Norge skal ha én lov, og den skal alle som oppholder seg i Norge følge
uansett.

Claus Jørstad

Herman Frittz wrote:

> [...]
> kretsene selv kan velge sprogform, slik at en av kretsene kan bruke
> norsk. Idiotisk departementalt innfall kaller jeg det.

Dette er jo et generellt problem, angående språk.

Sørpå debatteres nynorsk, og dens "fortreffelighet", men de tenker ikke på at Norge er
et 2språklig samfunn, med samisk og norsk. (3 med kvenenes finsk, men jeg synes ikke
den teller, da den er i så mindretall)
Dette er jo også et annet spørsmål, nemlig "hva skal vi med nynorsk som
sidemålsundervisning?". En god del mennesker her, deriblant jeg, har ofte kontakt med
samer, og skulle gjerne heller sett at vi lærte samisk i sidemål, enn nynorsk. Vi kan
ikke kommunisere eller forstå samisk!

Mitt forslag som jeg skal prøve å jobbe for i politkken, er at vi får selv velge
sidemålsundervisninga.
Norsk bør og skal være hovedspråk, enhver debatt på det er tåpelig, men når mennesker
skal velge sidemål kan dem da stå fritt til å velge nynorsk, finsk, samisk, tysk,
fransk, whatever they want.

Claus Jørstad

Herman Frittz wrote:

> [...]
>
> Men kvænene? Hvem hadde hørt om de i Thranetiden? I alle fall ikke
> Marcus...... Og derfor eksisterer de simpelthen ikke i Kongelig Norske

Hehe. Du viser iallefall argumenter enkelte ganger som jeg kan like, for det om
man kan være uenig i en del saker :)

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Pluss en del samer i Sverige, Finland og Russland.

Så samene i HELE Skandinavia skal styre!??
Lykke til, jeg antar du har meldt uflytting til Zimbabwe

> Kvener har sitt eget land, det heter Finland. Sigøynerne vil ikke ha
> noe land.

Har de?

Tør jeg spørre hvor godt opplyst du egentlig _er_ om verdene utenfor stua di?

Claus Jørstad

"Jarle Synnevåg" wrote:

> [...]

> Jeg ser med spenning frem til den dagen da muslimene vil innføre
> Sharia-domstoler i Finnmark og får samene på nakken for det :-) Da har

Jeg tillater meg også å påpeke et manglende svar fra Hongrø på disse
argumenene.

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Der blir det neppe satt igang noen boring noen gang.

Det vet man ikke. Spørsmålet er heller ikke _om_ det kommer, men problematikken er
de kravene de er gale nok til å legge fram.

> Og generelt sett
> synes jeg nok de bør nøye seg med ting som befinner seg i de samiske
> delene av Nord-Norge.

Finnmark, Troms, Nordland, Trøndelag, indre strøk av Sørnoge og Oslo... For det bor
mest samer i Oslo.

> Nasjonalisering er jeg av prinsipp alltid for. Altaelva bør åpnes for
> ALLE som vil fiske der, også ikke-samer. Gratis!

Det er privat grunn! Hvor mye fisk tror du hadde vært igjen, hvis alle kunne fiske
som de selv vil? har du noen gang hørt ordet "beskatning"?

> Isåfall bør de heller danne en egen stat i Karasjok og Kautokeino, så
> kan de som vil bo i Sameland flytte dit. En slik statsdannelse vil jeg
> støtte på dagen.

Hehe...

Herman Frittz

On Thu, 20 Apr 2000 14:15:49 GMT, geir...@online.no (Geir Hongrø)
wrote:

> [...]

>Nasjonalisering er jeg av prinsipp alltid for. Altaelva bør åpnes for
>ALLE som vil fiske der, også ikke-samer. Gratis!

Da løser man jo problemet lett over en 10-12 års periode, for da vil
det nemlig ikke finnes mere laks i Altaelva.......

>Isåfall bør de heller danne en egen stat i Karasjok og Kautokeino, så
>kan de som vil bo i Sameland flytte dit. En slik statsdannelse vil jeg
>støtte på dagen.

Det forekommer meg at du er temmelig inkonsekvent i ditt syn på
innvandring og på samene.

Geir Hongrų

On Thu, 20 Apr 2000 05:22:45 GMT, hf...@online.no (Herman Frittz)
wrote:

> [...]
>det ikke var synd på på den tiden er det slett ikke synd på i dag, så
>de skal man bare trampe mest mulig ned i sølen.

De gruppene som det var synd på på Marcus Thrane sin tid bør man først
og fremst vokte interessene til slik at det aldri mer noensinne blir
synd på dem igjen. Arbeiderpartiet arbeider også for mer penger til
f.eks. sosialklienter, innvandrere og enslige mødre. Altså de virkelig
svakeste idag.

Geir Hongrų

On Thu, 20 Apr 2000 18:10:30 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Så samene i HELE Skandinavia skal styre!??

Samene i hele Skandinavia bør alle ha en viss råderett over samiske
områder, ikke bare i Norge, men også i Sverige og Finland.

>Lykke til, jeg antar du har meldt uflytting til Zimbabwe

>Har de?

Kvenene er finner. Finnene har sitt eget land.
Samene er samer, samene har ikke sitt eget land

Ser du forskjellen?

Jarle Synnevåg

Geir Hongrø <geir...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:38ff3ebf....@news.online.no...

(...)

> Jeg er motstander av "privat grunn".

Du er i følge deg selv sosialdemokrat. I følge deg selv bygger
sosialdemokratiet på kapitalisme. Kapitalisme uten privat grunn ?????
Booooiiiing ! Nytt møte med deg selv i døra. Gjorde det vondt ?

Jarle Synnevåg

Geir Hongrų

On Thu, 20 Apr 2000 18:14:57 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

> [...]
>de kravene de er gale nok til å legge fram.

>Finnmark, Troms, Nordland, Trøndelag, indre strøk av Sørnoge og Oslo... For det bor

Jeg er motstander av "privat grunn". Hvis det er problemer med
beskatningen så får staten innføre reguleringer av fisket der istedet.
Det er urettferdig at bare tyske rikinger skal fiske der. Naturen er
for alle!

Geir Hongrų

On Thu, 20 Apr 2000 17:58:15 GMT, hf...@online.no (Herman Frittz)
wrote:

>Da løser man jo problemet lett over en 10-12 års periode, for da vil

>det nemlig ikke finnes mere laks i Altaelva.......

Slikt går an å regulere på andre, og bedre, måter enn gjennom
privatpersoners lommebøker.

Geir Hongrų

On Thu, 20 Apr 2000 18:07:25 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

> [...]
>samer, og skulle gjerne heller sett at vi lærte samisk i sidemål, enn nynorsk. Vi kan

For en gangs skyld er jeg enig med deg.

Jarle Synnevåg

Geir Hongrø <geir...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:38ff3ebf....@news.online.no...

(...)

> Jeg er motstander av "privat grunn".

Hørte jeg ordene
............kulakk............kollektivisering..............gulag.....folkem
ord ?
Riv maska av en sosialdemokrat og finn en verdig arvtaker etter Stalins
blodstenkte mordere. Riv maska av en muslim, og finn en
fundamentalist/terrorist. Riv maska av dem begge, slipp dem løs på
hverandre, sit back, relax and enjoy ! (God Påske).

Jarle Synnevåg

Herman Frittz

<cla...@abex.no> wrote:

> [...]

>skal velge sidemål kan dem da stå fritt til å velge nynorsk, finsk, samisk, tysk,

Jeg vil bare si at vi er tydeligvis blitt temmelig enige til slutt, og
ønske deg en god påske.

Geir Hongrų

On Thu, 20 Apr 2000 21:09:31 +0200, "Jarle Synnevåg"
<jarl...@online.no> wrote:

> [...]
>
>Hørte jeg ordene
>............kulakk............kollektivisering..............gulag.....folkem

Fordi om kommunen eier marka i de fleste av landets kommuner så ser
jeg ikke helt hva dette har med kommunismen å gjøre.

En annen sak er at bortsett fra Gulag så er ingen av disse tingene
eksempler på overgrep under kommunismen. Selv om Stalin gjorde en del
gale ting (drap på politiske motstandere, Gulag, mangel på
ytringsfrihet og demokratiske valg) så var ikke alt han gjorde
nødvendigvis galt av den grunn.

Jarle Synnevåg

Geir Hongrø <geir...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:38ff519b....@news.online.no...

> [...]
>
> En annen sak er at bortsett fra Gulag så er ingen av disse tingene
> eksempler på overgrep under kommunismen.

Ånei ? Du bekrefter bare hvor rett jeg har. Vet du hvor mange menneskeliv
som gikk tapt so følge av kollektiviseringen av jordbruket i Sovjet ?

>Selv om Stalin gjorde en del
> gale ting (drap på politiske motstandere, Gulag, mangel på
> ytringsfrihet og demokratiske valg) så var ikke alt han gjorde
> nødvendigvis galt av den grunn.

Det skal vel godt gjøres at ALT noe en person gjør er galt. Når noen sier at
ikke alt det Hitler gjorde var galt er vedkommende øyeblikkelig nazist. Nå
sier du at ikke alt Stalin gjorde var galt. Konklusjon: Du er
kommunist/stalimist etter din egen logikk.

Jarle Synnevåg

Jarle Synnevåg

Geir Hongrø <geir...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:38ff3e77....@news.online.no...

(...)

> Kvenene er finner. Finnene har sitt eget land.

Litt kjapp den der. Ta en titt på:

http://home.sol.no/~solhanse/kveeni1.htm

Jarle Synnevåg

Jan Bojer Vindheim

Claus Jørstad <cla...@abex.no> wrote:

> Hvor ser du at NORGE skal fordeles til samene? De kommer jo opprinnelig fra de
> sibirske steppene, for tusenvis av år tilbake.

Norskingene kom jo fra kaukasus,
sende dem tilbake dit de kom fra !
--
jan bojer vindheim
www.vindheim.net

Jarle Synnevåg

Claus Jørstad <cla...@abex.no> skrev i
meldingsnyheter:38FFAA14...@abex.no...

> Negrene stammer opprinnelig fra apene, send dem opp i trærne?

Og livet skal ha oppstått i havet, ta en svømmetur :-)

Jarle Synnevåg

Geir Hongrų

On Fri, 21 Apr 2000 03:08:36 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Negrene stammer opprinnelig fra apene, send dem opp i trærne?

Og vi som er hvite stammer opprinnelige fra negrene (som i sin tur
stammer fra apene), send oss opp i trærne også?

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

Ja, er det ikke det du mener da? Evnt hvis vi skal sendes tilbake synonymt med
evolusjonen; Send oss tilbake til afrika, negrene tilbake i trærne, og apene tilbake i
havet.

Jan Bojer Vindheim

Claus Jørstad <cla...@abex.no> wrote:

> Negrene stammer opprinnelig fra apene, send dem opp i trærne?

Hvorvidt vi mennsker - negre eller ikke - stammer apene er omstridt
men det er alment aksepteret at de første mennskene oppsto i Afrika.
la oss alle flytte tilbake dit!

----
jan bojer vindheim
www.vindheim.net

Geir Hongrų

On Fri, 21 Apr 2000 15:45:29 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Ja, er det ikke det du mener da? Evnt hvis vi skal sendes tilbake synonymt med
>evolusjonen; Send oss tilbake til afrika, negrene tilbake i trærne, og apene tilbake i
>havet.

Jeg synes faktisk heller at alle mennesker skal leve sammen uansett
hvem de stammer fra. Men så lenge som det ikke fungerer bør i hvert
fall alle folkeslag ha rett til å styre seg selv i sitt eget
selvstendige land.

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

> Jeg synes faktisk heller at alle mennesker skal leve sammen uansett
> hvem de stammer fra.

Nå fungerer jo ikke verden helt slik da, Kardemommeby er og blir en fantasi-historie.

> Men så lenge som det ikke fungerer bør i hvert
> fall alle folkeslag ha rett til å styre seg selv i sitt eget
> selvstendige land.

Også Norge, ikke sant? Så når mesteparten av Norge's befolkning feks ikke ønsker
innvandring, så er deres ord lov. Og når 99% av nordmennene i Finnmark ønsker å fortsatt bo
i "eget" land, så bør de jo få det.

Claus Jørstad

Jan Bojer Vindheim wrote:

Men hva med de stakkars apene da? Tror du de liker at vi tar over landet
demses? ;)

Geir Hongrų

On Fri, 21 Apr 2000 21:00:08 +0200, Claus =?iso-8859-1?Q?J=F8rstad?=
<cla...@abex.no> wrote:

>Nå fungerer jo ikke verden helt slik da, Kardemommeby er og blir en fantasi-historie.

Jeg har faktisk tro på å motarbeide menneskenes negative sider, og
xenofobi er helt klart blant disse.

>Også Norge, ikke sant? Så når mesteparten av Norge's befolkning feks ikke ønsker
>innvandring, så er deres ord lov.

Det er et mindretall av Norges befolkning som ikke ønsker innvandring.
Totalt rundt 25 prosent mener at dagens innvandringspraksis er for
liberal, og selv blant disse er det et flertall som mener at vi
fortsatt skal ta imot kvoteflyktninger.

> Og når 99% av nordmennene i Finnmark ønsker å fortsatt bo
>i "eget" land, så bør de jo få det.

Hvor mange av dem er det som bor i Karasjok og Kautokeino, da?

Michel

Michel

Claus Jørstad

"Geir Hongrø" wrote:

Ca 5%. Men så omhandler ikke samenes krav KUN karasjok og Kautokeino. Kan du være så snill å
få det inn i huet?

J.M.SKOGAN

<cla...@abex.no> wrote:

>Det er stor tvil om det. Det som det tyder på, er at samene kom hit for 3.000 år
>siden. Men her finnes spor etter annen befolkning som kan dateres tilbake til
>8.000(!) år før kristus! Og den befolkninga ER nordmennene!

Det er gjort funn på Finnmarkskysten som dateres 10.000 år tilbake i
tid. Disse funnene sier ingenting om hvem de stammer fra. At samene
kom hit før 3000 år er det imiderligtid liten tvil om. Man regner med
at samene begynte å vandre ut fra sine opprinnelige områder allerede
for 25-30.000 år siden. Samene vandret ikke konsekvent nordover. Spor
etter samiske (og eskimoer) steinalder bosetninger er gjort både i
Norge, Sverige, Danmark, Russland, Finnland, Alaska, Canada og
Grønnland. Samene regnes for opprinnelig å være nært beslektet med
eskimoene og muligens stamfar for de øvrige innfødte i USA. Disse
opprinnelige samene (f.eksempel skoltesamene) finnes det vel knapt
noen igjen av i Norge. De fleste norske samer er blandet med finnsk,
norsk og svensk blod. I Russland finner man imiderligtid opprinnelige
samer og selvsagt i de områder hvor eskimoene har levd relativt
isolert. Men denne utblandingen kan ikke brukes imot samene så lenge
de holder på sine tradisjoner, kultur og språk.

Det er forøvrig ikke noe avgjørende poeng å krangle om hvem som kom
først til Finnmark. Samene har vært der i tusenvis av år og er den
eldste befolkningsgruppen av de som nå besitter området. At Finnmark
ble en del av Norge i 1751 hadde samene ingen innflytelse over. At
samene så på seg selv som et eget folk og vegret seg så godt de kunne
mot den norske innvandrerokkupasjonen er hevet over tvil. Det er denne
kampen mot en historisk urett samene fører videre i vår tid. Det er å
håpe på at de lykkes med dette, både for deres egen del og for vår
del, for om 100-200 år vil vi være i samme situasjon som samene er i
dag. Da vil vi norske være en minoritet i eget land med dagens
liberale innvandringspolitikk. Tenk over det. Historien kan fortelle
oss at bøtta har en tendens til å ville snu seg over tid.

> [...]
>hjemland, til fordel for en liten etnisk gruppe på 7.000 mennesker.......

Norske samer er slett ikke avvist som urbefolkning. Tvert imot har
samene status som urbefolkning både i Norge og FN.

Når det gjelder å skyve bort: For meg er det helt likegyldig hvor
mange som skyves bort kontra antallet innfødte. Dersom jeg hadde en
annen innstilling medførte dette at jeg aksepterte tyveri av annen
manns land så sant denne tyven hadde flere personer i sitt bo enn hva
den forulempede hadde.

Dersom Finnmark blir en samisk stat er det opp til denne staten å
avgjøre kravene til statsborgerskap. Valget er da enten å innvilge
statsborgerskap til de norske som søker om dette, eller besørge en
repatriering av de norske innvandrerne. Førstnevnte vil vel være det
mest sannsynlige fordi en samisk stat vil få store problemer med å
gjennomføre en repatriering. Dermed så vil den norske bosetningen
bestå, men det sier seg selv at det ikke kan bli noe demokrati i denne
staten for da vil jo den norske befolkningsdelen lett kunne ta makten.

>Hvorfor det?

Fordi samene, i likhet med nordmennene, er urinnvånere til Norge mens
f.eksempel iranere og franskmenn helt bevisst har forlatt sitt
hjemland og flyttet til et land som allerede er bebodd og organisert
som egen nasjon. Disse minoritetene har derfor ikke samme historiske
krav på land, vann og selvstyre. At andre minoriteter i Norge kan
komme til å fremme krav om selvstyre betrakter jeg imiderligtid som en
selvfølge og det kommer helt sikkert til å skje.

Avsluttningsvis vil jeg tilføre at jeg ikke har problemer med å forstå
din synsvinkel på dette, i all den tid du som nordmann i dette området
føler behov for å sikre deg og dines interesser. Nordmenn som slo seg
ned i Finnmark etter 1751 må sies å ha vært i god tro stilt ovenfor
det faktum at Finnmark sett fra det norske folkets ståsted da var en
del av Norge. Reduksjon, eller bortfall, av det norske folkets
interesser i Finnmark må derfor kompenseres på en eller annen måte.

jms

Yngve Engkvist

Det skaper ubehag og
> konflikter mellom folk som har levd i samhørighet i 200 år

Dette er den vanlige oppfatningen av hvordan tilstanden har vært i Finnmark.
Særlig om den som gjenforteller "historien" er norsk. Vi har levd fredelig
sammen i 200 år.... Staten Norge hadde en uttalt, skrevet og gjennomført
assimileringspolitikk som var basert på at den samiske kulturen skulle
utslettes. (Dette varte i nettopp 200 år)

> [...]
som
> sitter i Sametinget. Jeg kaller disse samiske ekstremister.

Det er nok en påstand som du muligens vil få problemer med å dokumentere.
"Alle" på Sametinget har neppe som mål å skulle fortrenge norske folk
sørover. Dette ville føre til en enda større avfolkning enn fylket opplever
allerede... Men kom gjerne med eksempler på Sametingspolitikere som har
denne målsetningen.

> Dernest har du de andre: de som ønsker at livet skal fortsette slik det er
> idag, uten krangel, krav og rop om særbehandling. Som resten av Finnmarks
> befolkning.

Det er ikke rart at folk helst så at ting forblir slik de var, mange har
blitt hundset i barndommen fordi de var av samisk slekt, og det er ikke
artig å oppleve samme skiten enda en gang.

Silje Karine Muotka

Claus Jørstad

Yngve Engkvist wrote:

> [...]
> "Alle" på Sametinget har neppe som mål å skulle fortrenge norske folk
> sørover. Dette ville føre til en enda større avfolkning enn fylket opplever

Jeg skrev heller ikke "alle". Jeg skrev "to posisjoner". Ekstremister finnes i
alle lag, sjikt, politiske hold, raser, folkeslag etc etc..

> Men kom gjerne med eksempler på Sametingspolitikere som har
> denne målsetningen.

Janos Trosten.
Dessuten må du ikke glemme det som er problemet! Det er ikke hva de enn måtte
mene innerst inne, men hva de gir uttrykk for, og hva folk oppfatter det som.

> Det er ikke rart at folk helst så at ting forblir slik de var, mange har
> blitt hundset i barndommen fordi de var av samisk slekt, og det er ikke
> artig å oppleve samme skiten enda en gang.

Og da nytter det ikke å stikke hue i sanda og forfekte samepolitiske utspill.
Det finnes noe som heter "ris til egen bak".
Men hvis samene også skal begynne å spille på tidligere histories hendelser, og
kreve alt mellom himmel og jord på bakgrunn av lite intelligente ting som
skjedde for et par hundre år siden, gidder iallefall ikke jeg å støtte noe som
måtte komme fra samisk hold. Da kan dem seile sin egen sjø.

Yngve Engkvist

> [...]
måtte
> mene innerst inne, men hva de gir uttrykk for, og hva folk oppfatter det

Dersom avisene hadde brydd seg om hva mer "seriøse"politikere uttaler seg
om, ville du hatt et mer nyansert syn på hva sametingspolitikere mener.
Janos roper høyest og verst, derfor synes avisene at han er mest interessant
å sitere. (Han passer veldig godt med hva de "helnorske" avisene synes om
sametingspolitikere. Sametingspresidenten er ikke sitert særlig ofte.) Men
ikke en gang Janos har gitt uttrykk for at norske personer i Finnmark skal
måtte flytte fra landsdelen.

Finnmarks

> Og da nytter det ikke å stikke hue i sanda og forfekte samepolitiske
utspill.
> Det finnes noe som heter "ris til egen bak".

Jeg vil tro det går an å fremme samepolitiske saker uten at det skal bli
noen form for hevnaskjoner mot de norske, dersom det er dette du tenker på?
En del av idèen med samiske krav er jo også å få større lokal styring med
blant annet naturressurser. Dette får også nordmenn innenfor de samiske
områdene nyte godt av. For eksempel ville også nordmenn i en kommune som
Tana kunne få større innvirkning på ressursforvaltningen av elva.
Selvfølgelig vil dette kunne virke urettferdig for nordmenn fra andre deler
av landet, kanskje må disse betale mer for å fiske i elva enn
lokalbefolkningen. Økonomisk utbytte kan dermed i større grad tilfalle
lokalbefolkningen, og i mindre grad til staten. Jeg synes ikke det er riktig
at en Tanaværing som fisker i Tanaelva skal betale like mye i avgifter til
staten som det en fra for eksempel østlandet gjør. Og dersom kommunen kunne
fått mer penger direkte, kunne kanskje dette hjulpet litt på...

> [...]
> skjedde for et par hundre år siden, gidder iallefall ikke jeg å støtte noe

Hvilket grunnlag skal man eventuelt ha for å kreve noe? Jeg er enig i at å
gjøre galt en gang til, ikke fører til et riktig utfall. Samtidg tror jeg at
dagens system kan endres, uten at de som ikke føler seg samisk må lide for
det. Husk også på at den samiske befolkningen kaller seg norske samer, altså
regner man seg også som norsk samtidig som man er same.

Claus Jørstad

Yngve Engkvist wrote:

> [...]
> å sitere. (Han passer veldig godt med hva de "helnorske" avisene synes om
> sametingspolitikere. Sametingspresidenten er ikke sitert særlig ofte.)

Og jeg har heller aldri sagt "alle" eller gitt uttrykk for alle. Men jeg peker
på dem som faktisk sitter med reel makt, og de som er villig til å utnytte
(misbruke) sin makt, og ta et skritt lengre enn det som var intensjonen...

> Men
> ikke en gang Janos har gitt uttrykk for at norske personer i Finnmark skal
> måtte flytte fra landsdelen.

Så svar meg da hvilket inntrykk de fleste føler?
Så svar meg hva den genereller nordman føler etter et besøk på vidda, hvor han
kom litt for nær en reineier?

> [...]
> noen form for hevnaskjoner mot de norske, dersom det er dette du tenker på?

Korrekt. Derfor vil jeg heller ha bort Sametinget, og inn med Samerådet, som kan
tale samers sak.

> En del av idèen med samiske krav er jo også å få større lokal styring med
> blant annet naturressurser.

Overstyring? Eller styring i samsvar med norske interresser?

> Dette får også nordmenn innenfor de samiske
> områdene nyte godt av.

*host*

> [...]
> staten som det en fra for eksempel østlandet gjør. Og dersom kommunen kunne
> fått mer penger direkte, kunne kanskje dette hjulpet litt på...

Vel, diverse problemstillinger kan vi sikkert sette opp i massevis, men jeg skal
peke på endel som burde vært litt lengre framme i tankegangen også hos de
samiske politikere, som tross alt sliter MYE med arbeidsledighet:
Diamanter, gull osv, hvor samer nekter, og fortsatt kommer til å nekte, bare
fordi det er tradisjon at reinen skal få skite akkurat *der*.
Ellers kan jeg nevne latterlige utspill som er helt på jordet, med at
oljeinntekter skal tilfalle samer......
Andre punkt som slettes ikke er populære: Altaelva. Enough said 'bout that one.
Siste utspill, som i mine øyne beviser at de fleste samepolitiske saker baserer
seg på å ta avstand fra det norske samfunn, nemlig egen lovgivning som samer...
Med dertil tilhørende juridisk instans.

> [...]
> det. Husk også på at den samiske befolkningen kaller seg norske samer, altså
> regner man seg også som norsk samtidig som man er same.

Pose og sekk, kalles dette.

Yngve Engkvist

> Norske samer er slett ikke avvist som urbefolkning. Tvert imot har
> samene status som urbefolkning både i Norge og FN.

Det er litt utrolig å tenke på at det har fantes noen man kunne kalle
nordmenn i Finnmark før den samiske befolkningen bosatte seg der. Samisk er
en kultur, eller en gruppe med relativt like kulturtrekk.( man finner trekk
av dagens kunsthåndverks ornamentikk i alle fall 3000 år tilbake i tid.) Det
jeg forbinder med norsk, er statsborgerbegrepet, og muligens noen felles
kulturtrekk i nyere tid. At noen kunne si at man selv var norsk før
13-1400-tallet tror jeg ikke er så sannsynlig. Og ettersom grensene i store
deler av Finnmark ikke blre helt klargjort før på midten av 1800-tallet
kunne man kanskje si at befolkningen var russisk, eller finsk eller svensk?
Og ettersom mange mener at man ikke skal bruke historiske forhold for å
fremme krav, så burde vi vel ikke ha klaget dersom Finnmark var under
russisk administrasjon heller?

Claus Jørstad

Yngve Engkvist wrote:

> sitt

> Det er litt utrolig å tenke på at det har fantes noen man kunne kalle
> nordmenn i Finnmark før den samiske befolkningen bosatte seg der.

Dette er tull av deg. Vikingene er jo også ansett som nordmenn, men det er ikke
det som er poenget her!
Samer het tidligere lapper, og går man ennå lengre tilbake var de nok et annet
folk. De kom vandrende fra de Sibirske områdene, fra nord-øst.
Det har vært et annet folkeslag i Finnmark/nordnorge lenge før de kom for 3.000
år siden, og med tanke på de funn som er gjort, dras de mot de samme som er
gjort ellers i Europa og Norge, altså samme folk. Og da snakker vi altså om
nordmenns forgjengere. Og da snakker vi altså om at nordmenn er den opprinnelige
urbefolkning i Norge, ikke samene.

> Samisk er
> en kultur, eller en gruppe med relativt like kulturtrekk.( man finner trekk
> av dagens kunsthåndverks ornamentikk i alle fall 3000 år tilbake i tid.)

Parallene med deres kultur er mer nærliggende de man finner hos folkeslag på de
russiske steppene, og fysiske trekk er mer nærliggende feks eskimoer osv.

> Det
> jeg forbinder med norsk,

Du forbinder ja.

> er statsborgerbegrepet, og muligens noen felles
> kulturtrekk i nyere tid.

Mystisk hvordan europeiske land og dets folk, er de eneste i verden hvor enkelte
personer der anser nasjonaliteten med kun statsborgerskapet....

> At noen kunne si at man selv var norsk før
> 13-1400-tallet tror jeg ikke er så sannsynlig

Hva skal man da anse seg som?
Skal du da altså hevde at de folkene opp i gjennom historien før 13-1400tallet
for samisk? Ukjent? Skal du be historieskrivere om å fjerne historien om feks
Tore Hund? (antar du kjenner historien hans...)

> . Og ettersom grensene i store
> deler av Finnmark ikke blre helt klargjort før på midten av 1800-tallet
> kunne man kanskje si at befolkningen var russisk, eller finsk eller svensk?

De har endra seg mye, mange ganger, opp i gjennom tiden. Jeg foretrekker å se på
landet slik det er i dag, ikke hvordan det var for 300 år siden, eller 10.000 år
siden.

> Og ettersom mange mener at man ikke skal bruke historiske forhold for å
> fremme krav, så burde vi vel ikke ha klaget dersom Finnmark var under
> russisk administrasjon heller?

Dette baserer seg på etnisk opprinelse, ikke utøvende statsmakt. Samer krever
landet mens de hevder de er urbefolkning i disse områder, noe som de fleste vil
avvise basert på eldre historiske faktum! Jeg synes det er direkte latterlig å
nedskrevne ting først fra 17-1800-tallet i denne debatten, når *alle* vet at
historien går lengre bak enn som så, og man velger å overse de klareste
bevisene.

--
Claus Jørstad aka "Snowballs" | cla...@abex.no | ICQ: 8159038

http://www.DesktopDollars.com/default.asp?id=clausj

hermann hansen

> [...]

> Alta er den største kommunen og den største byen i Finnmark, med 18.000
> innbyggere....Mangfoldet er nok litt større her, og befolkningen er i

Befolkningen i Alta er i hovedsak samisk og/eller kvensk kanskje med unntak
av Tverrelvdalen.

HKH

Claus Jørstad

hermann hansen wrote:

Hihi :))
Ja det håper du vel?

--
Claus Jørstad aka "Snowballs" | mailto:cla...@abex.no | ICQ: 8159038
http://www.futurenorway.com | http://ung.ialta.net | http://frp.ialta.net

Idar Iversen

> Hihi :))
> Ja det håper du vel?

Hehe. Morsomt ja. Sikkert en del som har sameblod, jeg er kanskje en av dem,
men å si at det kun er "Dalingene" som er Nordmenn....LOL! Kunne vært
Sametingspresidenten som sa det ja!

/ii - for tiden Altagutt

hermann hansen

> Hihi :))
> Ja det håper du vel?

Jeg håper ikke jeg vet. Jeg ser da bort fra nyinnflyttede søringer som er i
mindretall. Dialekten har klare samiske språkrester såvel syntaktisk som
fonetisk. Når vi snakker om fenotyper, eks. lite skjeggvekst, høye kinnbein,
lav høydevekst, er det bare å ta seg en tur rundt på/i City
(stormannsgalskap må være kimen til det navnet), Elvebakken eller Bossekopp
(samisk Bossegåppi, <usikker på stavemåten>).

HKH

Claus Jørstad

Idar Iversen wrote:

Velkommen til "bygda" :)
Stikk gjerne innom nettkafen(HardDisk Cafe) vår for å diskutere politikk med
meg! :)

Claus Jørstad

hermann hansen wrote:

> [...]

> (stormannsgalskap må være kimen til det navnet), Elvebakken eller Bossekopp
> (samisk Bossegåppi, <usikker på stavemåten>).

"Bohsegohppas" tror jeg det er. Uansett:
Og så?
Fordet om en god del plasser i Alta/Finnmark har samiske navn, betyr det slettes
ikke at Alta i hovedsak består av samer. Men tydeligvis er det stedsnavn du
legger til grunn for hva som er befolkningens opprinnelse.
Dessuten er det sikkert like bra representert med norske stedsnavn der, som
samiske. Elvebakken, Bukta, Amtmandsnes, Tverrelvdalen, Rafsbotn, Eiby, Kviby,
Talvik, Kåfjord, Kvænvikmoen, Stengelsmoen, osv osv.
Dessuten heter det ikke "City", det heter Sentrum. City var en gang betegnelsen
på folkemunne på det området.
Og hvis du plukker med deg brillene neste gang du vandrer der, vil du se at de
fleste er som resten av Norge. I hovedsak.
Nyinnflyttede søringer? Svært få av dem. Eventuellt har du _lest_ lite av Alta's
historie, som faktisk strekker seg langt tilbake i tid. Vet, gjør du iallefall
ikke, så jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt gidder å forsøke på dette
tøvet ditt. Antageligvis har du for lite fritid.

It is loading more messages.