Re: Jøden gerontius forsvant

1 view

Brumle Måseegg

On 12 Apr, 13:03, "Isachsen" <tavekkor...@c2i.netinvalid> wrote:

> Lede kampene? hvilke kamper var det han ledet? Han hadde vel ingen kommando
> i den britiske hær.

Den viktigste norske del av krigsinnsatsen har jeg alt nevnt ovenfor.
Særlig vår hurtiggående tankflåte hadde en enorm strategisk betydning.
Handelsflåtens kamp under slaget om Atlanterhavet var absolutt av stor
betydning. Oljetankere som har vært under ild ble mottatt som
krigsskip etter vellykte slag (Ohio i Valetta)

Flyvåpnet og Linges uavhengige kompani gjorde også sitt. Viktigere var
det som skjedde på hjemmefronten vhor en rekke forsøk på å
nazifisere befolkningen ble slått tilbake. (Skolefront, idrettsfront,
kirkefront osv.)

> Det er nok riktig.

> Jo, det ble da undertegnet en kapitulasjonsavtale i juni engang.

Ikke av noen som hadde rett til å underskrive en slik avtale.

> Det ble gjort noen fjottede forsøk på å få i stand en eller annen> form for juridisk holdbar nasjonal ledelse som kunne tvinges til
>
> En eller annen slags ledelse måtte vel nordmennene ha, ellers ville det
> blitt en ren tysk administrasjon i landet. Regjeringen hadde jo reist til
> England. Den kunne selvsagt ikke lede et okkupert Norge derfra.

Ja, etter at tyskerne oppdaget at ingen i administrasjonen til
Quisling på alvor, ble det opprettet et sivilt administrasjonsråd, som
fungerte til 25 september 1940.

> Helt klart kan det ikke ha vært. De allierte oppfattet Norge som okkupert
> og ikke-krigførende.

Nei, det gjorde de ikke. Norge var regnet som krigførende, og særlig
vårt "Norske uavhengige kompani 1" som senere fikk navn etter sin
første sjef, Linge, deltok i en rekke kamphandlinger sammen med andre
allierte tropper. Vårt flyvåpen (RNAF) gjore også en betydelig
innsats. Norske fallskjermtropper deltok med heder under befrielsen
av Walcheren. Marinen kjempet sammen med de allierte såvel med
konvoitjeneste som under D-Dagen og slaget ved Nordkapp.

> Det samme gjorde vel tyskerne.

Slett ikke. Derfor ble alle norske offiserer arrestert og satt i
fangenskap i Tyskland.