Re: Rettsstatens Banesår

Brumle Måseegg

On 28 Jan, 16:23, Eljon <ska...@broadpark.no> wrote:
> Rettsstatens Banesår
> mandag,28 januar 2008
> Skrevet av: Arild_Helgeland

Den artikkelen er full av feil. Det vil føre alt for vidt å påpeke
alle sammen, skal derfor bare peke på et par stygge eksempler på
historieforfalskning.

"Så tok en enorm heksejakt til, den 9. mai på kryss og tvers over hele
Norge. Noe endog tilnærmelsesvis lignende har aldri noen gang hendt i
Nord-Europa. Ikke engang i Finnland efter den fryktelige borgerkrigen,
eller frihetskrigen som finnlenderne foretrekker å kalle den. Det
ville kreve en egen bok skulle man beskrive de skamløse redsler som
fulgte."

I virkeligheten var det adskillig verre for kollaboratørene i de
fleste andre land. Særlig i Nederland og Frankrike der standrett med
påfølgende skyting var det vanlige. Naziraddene ble stilt for retten
og dømt i samsvar med loven.

"Tre dager senere (11. mai) da Hjemmefronten til sin ergrelse oppdaget
at Norge og Tyskland etter kapitulasjonen 10. juni 1940 hadde hatt
våpenstillstand de siste fem år, ble en symbolsk overgivelse arrangert
av propagandahensyn på Akershus Festning"

Norge og Tyskland hadde ikke hatt våpenstillstand. Det som skjedde
var teknisk sett at troppene i Nord-Norge fikk såkalt "ærefull
avmarsj" Det stemmer at Hæren ble demoblilisert, men Marinen var i
full kamp hele tiden under det norske splittflagget. Hva flyvåpenet
angår så var ikke flyet lengre flyvedyktig i juni 1940. Men et nytt
og effektivt RNAF ble bygd opp i Canada og senere satt inn i kampene,
under norsk flagg og for norsk regning.

"Ingen NS-medlem hadde noen sinde skadet jøder.>>"

Men de hadde i alle fall gitt tyskerne god hjelp når det gjaldt å
oppspore disse.

typen fra hovedstaden

Du kan få meg som sannhetsvitne. Jeg er ikke stolt over det jeg skriver nå,
men det er sannheten om min far og den kan ikke skjules.

Jeg har dommen han fikk i Bergen Lagmannsrett i august 1945 og den lød på
medlemsskap i Nasjonal Samling fra 1934-1945. Den lød også på å ha oppgitt
hemmelige koder og teknologi til okkupasjonsmakten og tjent store
pengesummer på det og ha holdt kurs i disse koder for fienden. Min far var
ingeniør på radiostasjonene i Norge og det var tekniske installasjoner som
vidrerebefordret radiosignalene fra NRK Radio utover hele landet.

Min far anga også en rekke jøder for å opprettholde et godt forholdt til
sitt parti Nasjonal Samling. Mange av disse angitte personer døde i tyske
konsentrasjonsleire. Det var 530 flotte norske borgere av jødisk avstamming
som ble sendt med Skipet Donau fra Oslo senhøstes 1942. Bare litt over 30 av
disse overlevde og kom tilbake til Norge. Tidligere Stortingspresident Jo
Benkow fra Høyre (oppr. Benkowitz) var en av disse som mistet
familiemedlemmer i Hitlers redselsleire. Trygve Bratteli tidligere norsk
statsminister fra Arbeiderpartiet var en av de mange som endte i tyske leire
som var noe mildere, da det var politiske og ikke jødiske fanger der.
Bratteli slapp fra det med livet, mens de fleste jøder ble myrdet på
bestialsk måte i Hitlers leire.

Dessuten underviste min far Das Wehrmacht i hemmelige norske koder for
telegrafi og radiosamband. Min far er født 54 år før meg og jeg er født
mange år etter krigen og har ingen skyld i min fars landssvik, jeg akter
ikke å gjøre det som ser ut til å være politisk sport i dag; å laste dagens
mennesker for fortidens synder. Jeg akter derfor ikke et øyeblik å skamme
meg over at far sviktet oss alle for 60 år siden. Jeg er født lenge etter
andre verdenskrig og har ikke noe ansvar for den.

Men jeg er slettes ikke stolt av far og tar full avstand fra alle hans
gjerninger og alle hans politiske standpunkter.

Min far fikk 45000 kr. i bot og 5 års fengsel, (i dagens pengeverdi i 2008
ca. 4 mill kr.) men slapp ut igjen allerede i 1948. I hele etterkrigstiden
fikk han ingen jobb tilsvarende hans høye tekniske utdannelse og han døde
nedbrutt av sykdom i 1964. Bare så synd at hans 3 sønner endte på grusomme
barnehjem og mistet all arv og all støtte fra samfunn og slekt. Det norske
etterkrigsammfunnet hatet også nazistenes barn og hatet også nazist-barn
som var født mange år etter krigens slutt.

Dette bør gi oss alle en påminnelse om at det vi gjør av dumheter lett kan
ramme våre barn, og det er dumt det!

På sett og vis er Bibelens ord om at arvesynden følger i 7 slektsledd i
hvert fall oppfylt for 2 slektsledd allerede, men vi har tenkt å stoppe
trenden då vi ikke tror på arvesynden, så dagens barnebarn av far tar vi
godt vare på og hjelper så godt vi kan.

typen fra Oslo

Brumle Måseegg

On 28 Jan, 17:11, "Brumle Måseegg" <herman.bru...@gmail.com> wrote:

> Den artikkelen er full av feil. Det vil føre alt for vidt å påpeke
> alle sammen, skal derfor bare peke på et par stygge eksempler på
> historieforfalskning.

Etter å ha sjekket kildene finner jeg det viktig å komme med et PS til
mitt innlegg.

Helgeland oppgir at ". Mine arbeider er mye basert på Maria
Steinsvik's "Frimodige Ytringer" ..." I dette heftet finner man
bl.a. biskop Bergravs hyrdebrev av 23 oktober 1940, det han beroliger
sine prester for bekymring for at de skulle bli utsatt for politisk
press. Dette mente han da var utenkelig og henviste til
Haagkonvensjonens §45 som han mente gjorde det klart at en ikke
behøvde spekulere på noe slikt.

Men hun underslår totalt at alerede 15 januar 1941 sendte samtlige
biskoper et åpent brev til departementet, et brev som sektene sluttet
seg til umiddelbart, og innledet en kamp som kulminerte 24 februar
1942 ved at samtlige biskoper, og senere nesten alle prestene
fratrådte sine embeder.

Og det var ikke rettet mot okkupasjonsmakten, men mot Nasjonal Samling
og hva dets regjering foretok seg. Og det var heller ikke tyskerne,
som ofte oppførte seg temmelig korrekt, men mot deres "norske"
spyttslikkere, som provoserte så og si hele landet, fra Høyesterett
til idrettslag, til å instille sin virksomhet, til å delta i den brede
front som dannet seg mot naziraddenes ærgjerrige planer om å
nazifisere landet vårt.

Jeg vil oppfordre Eljon og andre interesserte å finne frem til andre
kilder. Det vrimler av de. Blant annet har vi verket "Våre falne" som
skal finnes på de fleste av landets biblioteker.