LaRS.
Ikke ett-åringer, men moren hans. Det var slett ikke noe vanskelig.
Tuben var laga slik at jeg kunne klemme ut en dråpe som ble
"hengende" ytterst, så var det bare å dra litt i øyelokket, og
plassere dråpen forsiktig der.
Moren forteller at det ikke er noe vondt, det var bare litt
ubehagelig at salven var kald, så litt temperering er sikkert lurt
til en ettåring.
Og selvfølgelig må man ha hjelp til å holde ham fast - det slapp
jeg med moren, hun var ganske så rolig.
Lykke til!
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >
Hvorfor poste med fullt navn?
http://www.loken.no/Usenet/fulltnavn.html
Nå er det 3 dager siden vi sluttet med å ta på salve, og hun går stadig
rundt og spør om "salve, nei?". Hun ønsker ikke mer, og ønsker å høre
meg si "nei vi trenger ikke mer salve nå" Ellers måtte jeg teste salven
på meg selv for å finne ut om det sved eller no, men det var bare litt kaldt
agb
Både jeg og min datter har en tendens til å få øyekatarr når vinteren
kommer, og kloramfenikol-salven er kald og guffen. Så vidt jeg husker
fra forrige dosering, så skulle salven påføres om kvelden (altså en
gang om dagen). Jeg ventet til min datter var sovnet, og lurte salven
på øyet ubemerket. Nå når hun er blitt større, så er det ikke noe
problem i det hele tatt, det gjør ikke vondt heller. Har du skikkelig
problemer på dagtid med salven, kan du spørre legen om du ikke får
dråper i tilegg.
Litt verre var det å ha salve på øyet til den nye katten vår som kom
til oss med øyekatarr... ;)
Hege
> Både jeg og min datter har en tendens til å få øyekatarr når vinteren
> kommer, og kloramfenikol-salven er kald og guffen. Så vidt jeg husker
> fra forrige dosering, så skulle salven påføres om kvelden (altså en
> gang om dagen). Jeg ventet til min datter var sovnet, og lurte salven
> på øyet ubemerket. Nå når hun er blitt større, så er det ikke noe
> problem i det hele tatt, det gjør ikke vondt heller. Har du skikkelig
> problemer på dagtid med salven, kan du spørre legen om du ikke får
> dråper i tilegg.
Vi har dråper til dagtid. Det er sånn passe greit. Hun ser på den med
blikk som sier "Hva er det for en rar greie du har der, pappa?" Så
kommer dråpen og sirkuset begynner. Det andre øyet får kanskje en
dråpe. Kanskje _i_ selve øyet. :-)
Skal prøve å gi salve når hun har sovnet.
LaRS.
> Er det noen som har erfaring med å gi ett-åringer salve mot
> øyekatar?
Gjentatte ganger..
> Guffa skal liksom under det nedre øyelokket. Mmm. Ja,
> jøss. "Mer, pappa! Gi meg mer salve under øynene!"
Du trenger ca. 7 hender, og vilje til å holde ungen
_godt_ fast. Det blir en smule bråkete, men det funker,
erfaringsmessig. Man føler seg ikke så veldig snill, nei.
---Ketil