NetCom

Jon Wikne

At en faktura kan forsvinne i posten og jeg senere får purring
på den, er vel bare slikt jeg må regne med at kan skje.

Men at purringen sendes som B-post, slik at den korte fristen
de setter før abonnementet stenges i praksis allerede er så
godt som utløpt når jeg får purringen, det er bare helt på
trynet! Med purregebyr på 61kr måtte de da for helvete kunne
sende dette som A-post! Grrrr.

-- Jon

Alf P. Steinbach

Eklinger.

Stone

"Jon Wikne" <jon-...@wikne.no> wrote in message

Bruk Avtale-giro

Jon Wikne

Å nei, du! Da trekkes det automatisk om man ikke passer på,
selv om fakturaen eventuelt er feil. eFaktura derimot kan
vurderes.

-- Jon

Stone

"Jon Wikne" <jon-...@wikne.no> wrote in message

Jeg brukte lenge e-faktura på alt som var mulig
Nå bruker jeg bare Avtalegiro ( hvis det finnes )
Jeg sjekker ofte hvilke poster som har kommet
og det er bare 1 post som har vært feil siste 3 år
( den var fra Telenor )
No problem

Harald Hanche-Olsen

["Stone" <st...@mail.no>]

> Jeg brukte lenge e-faktura på alt som var mulig
> Nå bruker jeg bare Avtalegiro ( hvis det finnes )

Man kan da bruke begge deler samtidig? Det gjør jeg mange steder.
Det gir meg rikelig tid til å sjekke fakturaen og eventuelt stoppe
betalingen dersom jeg skulle finne noe feil.

--
* Harald Hanche-Olsen <URL:http://www.math.ntnu.no/~hanche/>
- It is undesirable to believe a proposition

Harald Ljøen

On 12.08.2011 18:55, Harald Hanche-Olsen wrote:
> Man kan da bruke begge deler samtidig?

Nei, det kan man ikke alltid.

Er man "kunde" av f eks AS Fjellinjen kan man velge Avtalegiro men ikke
e-faktura. Det er mange eksempler på det samme, og det finnes sikkert
eksempler på det motsatte også.

Stone

"Harald Ljøen" <hlj...@gmail.com> wrote in message

Ja det stemmer
men du kan slette av avtalegiro i Nettbanken

Harald Hanche-Olsen

[Harald Ljøen <hlj...@gmail.com>]

> Nei, det kan man ikke alltid.
>
> Er man "kunde" av f eks AS Fjellinjen kan man velge Avtalegiro men
> ikke e-faktura.

Joda, det samme gjelder jo NRK. Og American Express. Men de sender i
hvert fall sine papirfakturaer i god tid. Men hvis noen tilbyr begge
deler, er det vel ikke mulig for dem å tvinge deg til å velge mellom
dem, er det vel?

Arve Loktu

"Jon Wikne" <jon-...@wikne.no> skrev i melding

Men hva er det med denne B-posten? Blir det billigere for Posten å lagre
posten i 2-3 uker før de leverer?
Jeg begriper ikke poenget. At den kunne ta en dag eller to ekstra kan man jo
forstå, men 3 uker?

Harald Ljøen

On 20.08.2011 15:31, Arve Loktu wrote:
> Men hva er det med denne B-posten? Blir det billigere for Posten å lagre
> posten i 2-3 uker før de leverer?

Med minmumsantall på 20 stk brev, og frihet til å levere innenfor videre
rammer, så blir det nok litt biligere fro Posten.

> Jeg begriper ikke poenget. At den kunne ta en dag eller to ekstra kan
> man jo forstå, men 3 uker?

Jon Wikne bor åpenbart utenfor Europa... :-P

"B-post tar 3-5 virkedager i Norge, minst 4 virkedager i Europa og minst
10 virkedager til resten av verden."

Ref:
http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/brev-og-frimerker/b-%C3%B8konomi-b-post

Jon Wikne

Harald Ljøen wrote:

[...]

> Jon Wikne bor åpenbart utenfor Europa... :-P
>
> "B-post tar 3-5 virkedager i Norge, minst 4 virkedager i Europa og minst
> 10 virkedager til resten av verden."

I dette tilfellet var purringen datert 29/7, og lå i min postkasse
i Oslo (!) den 10/8. Jeg kan selvsagt ikke være sikker på at NetCom
sendte purringen samme dag som de skrev den ut. Det er jo slutt på
at konvolutten datostemples av posten. Men når NetCom opererer med
14 dagers frist før abonnement(ene) stenges, er dette uansett ikke
akseptabelt.

-- Jon