Importere vin og brennevin til Sverige

Knut Sparhell

Etter at jeg leste om dette i avisene så har jeg forsøk. Her er en rapport:

1. Jeg går til www.vinospritbolaget.se eller www.vinospritbolaget.com

2. Jeg velger norske kroner på websiden (viktig hvis man skal betale
via giro)

2. Jeg bestiller f.eks 3 x 3 liter vin (bag-in-box) til totalt kr
251,86 (altså kun 83,95 per 3-literskartong!). Sprit er enda billigere.

3. Jeg angir betaling via giro i norsk bank, da det er enklest og uten
gebyrer.

4. Jeg bestiller frakt via Locadi (på Locadi har jeg tidligere tegnet
et årsmedlemskap til ca SEK 199,-) fra Tyskland til utlevering i
Strømstad, for SEK 179,- dvs. kun ca NOK 149,-

5. Jeg betaler Locadi straks, med VISA, for frakten.

6. Jeg går til min nettbank og overfører kr 152,86 til Hanse Trading
Gmbh, Oslo.

Straks kommer bekreftelser fra begge selskap pr mail. Dagen etter
kommer en oppatering av ordren pr mail, som angir at betaling er
mottatt, varene plukket ut og pakket for forsendelse.

8-10 dager etter ringer en fyr fra Banverket, Sverige og opplyser om en
pakke til meg, jeg reiser straks til Strömstad jernbanestasjon (ca 50 km
herfra) og henter ut en pakke adressert til meg, kun mot legitimasjon.

Hva jeg så gjør med pakken er en annen sak, gir den bort til svenske
slektninger eller drikker det meste der, men man kan kjøre over nye bru
og svinge innom tollen, selvfølgelig. Mange hopper jo over akkurat
dette punktet, enten varene er hentet i Sverige eller man selv kommer
reisende helt fra Tyskland. Det jeg sparer er altå reisen til Tyskland,
mot en fraktbeløp på kr 153,-. Eller jeg sparer svensk eller norsk
alkoholavgift, ettersom hva alternativet er. Og besparelsen *kan* altså
bli formidabel, om "glemmer" tollen til Norge, drikker den i Sverige,
eller man deler pakkens innhold opp i frie kvoter (det bør man,
naturligvis, og ikke si at jeg oppfordrer til annet).

Eneste ulempe er at Locadi krever Internet Explorer.....

Jeg har hentet min første leveranse og lagt inn bestilling på min andre.
Det fungerer utrlig greit, er altså min erfaring så langt.

OBS: Svenska Tullen *mener* at dette er i strid med svensk lov og har
fått rettslig medhold i at de *kan* ta beslag i varene, og det har
forekommet. Andre mener det er fullt lovlig, i henhold til EU-reglene
om varehandel, altså så sant man holder seg innenfor kvoten svensker kan
ha med inn i Sverige, og det er mye. Og til Norge gjelder selvfølgelig
enten norske kvoter eller man skal fortolle dette, men det har
selvfølgelig ikke svenske Tullen noe med, kun det norske Tollvesen.

Mer om saken på nevnte nettsted.

Noen som har prøvd, andre erfaringer? Prisvurdering?
Lovlighetsbetraktning?

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Message has been deleted

Knut Sparhell

[...]

6. Jeg går til min nettbank og overfører kr 251,86 til Hanse Trading

Sturle Fladmark

Knut Sparhell <kn...@sparhell.no> wrote:

> [...]
> pakke til meg, jeg reiser straks til Strömstad jernbanestasjon (ca 50 km
> herfra) og henter ut en pakke adressert til meg, kun mot legitimasjon.

Du kjører 100 km. Statens sats for kjøregodtgjørelse 3 kr/km.

Du bruker 300 kr på transporten. Samt taper minst 1,5 timer arbeidtid.
150 kroner der om du er lavtlønnet. For å kjøpe boxevin til 400,86 for 9
liter. Eller 850,86 om vi tar med alt.

Skal ikke vurdere heller å begynne med heimeproduksjon av eplesider
eller plommevin? Det er langt billigere og dessuten legalt.

:p

--
Sturle Fladmark

Tor-Einar Jarnbjo

Knut Sparhell wrote:

> Noen som har prøvd, andre erfaringer? Prisvurdering?
> Lovlighetsbetraktning?

Prisnivået var i hvert fall ikke mye å skryte av og ligger på sprit fort
30-40% over vanlige tyske priser. En flaske Absolut koster f.eks 11,50
på Ikea (også smaksvariantene) og du får den sikkert enda billigere
andre steder.

Men i Kiel er det jo også mange vanlige butikker som tjener grovt på å
selge dyr sprit til lettlurte nordmenn og svensker ...

Tor-Einar

Anders Haltbakk

Knut Sparhell wrote:
> Noen som har prøvd, andre erfaringer? Prisvurdering?
> Lovlighetsbetraktning?

Har jevnlig bestillt fra http://www.vinsajten.nu/ Alle forsendelsene har
kommet igjennom uten problemer, men vær obs på at den svenske tullen har
tatt enkelte beslag den senere tiden. Ellers anbefaler jeg dere å gå inn
http://www.bottleprice.com

Thomas Skogestad

* Knut Sparhell

| OBS: Svenska Tullen *mener* at dette er i strid med svensk lov og har fått
| rettslig medhold i at de *kan* ta beslag i varene, og det har forekommet.

I dagens Adresseavisen sier butikkbestyreren ved Systembolaget i Funäsdalenat
man selv må føre varene over grensen for å få tollfrihet.

Internett-sprit enda billigere
http://www.adressa.no/nyheter/article585092.ece

--
Thomas Skogestad

Geir Harris Hedemark

Knut Sparhell <kn...@sparhell.no> writes:
> Noen som har prøvd, andre erfaringer? Prisvurdering? Lovlighetsbetraktning?

Totalt ulovlig. Tollfrihet inntrer først om du selv befrakter varene.

Geir

Knut Sparhell

I følge svensk lov, ja. Men i Sverige gjelder ikke bar svensk lov, men
også EU-rett. Så hvis den svenske er strid med EUs, er det vel den
loven som er ulovlig? Den svenske stat ble saksøkt for dette i april,
men jeg har ikke sett noe resultat ennå.

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Knut Sparhell

Bestyreren er forpliktet til å si det. Sjefen for Systembolaget, Anitra
Steen, har gått hardt ut mot både privatimporten og avisenes omtale av den.

At man risikerer å få varene beslaglagt av Tullen betyr ikke at importen
er ulovlig. Svenske Tullen har imidlertid fått rettens medhold i at de
kan ta beslag inntil EU-retten måtte ha sagt sitt.

http://www.drugnews.se/article.asp?id=2765
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10752917.asp
http://www.aperitifmag.se/upload/info/files/Aperitif_3_2005.pdf (side 22)

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Thomas Skogestad

* Knut Sparhell

| Den svenske stat ble saksøkt for dette i april, men jeg har ikke sett noe
| resultat ennå.

Hva ble staten saksøkt for? Hva menes det skal være ulovlig?

--
Thomas Skogestad

Kjell Aanvik

"Thomas Skogestad" <barryg...@gmail.com> skrev i melding

Vin og brennevin er varer som skal kunne omsettes fritt innen EU, på linje
med alle andre varer.
Det ønsker den svenske staten å forhindre.

Tror de taper.

Kvotene alle snakker om, 110 liter øl osv, det gjelder hvor mye man kan
transportere selv over grensene, uansett hvis man importerer mindre enn
disse kvotene er vin og brennevin varer.
Kun det.

Knut Sparhell

Thomas Skogestad wrote:
> * Knut Sparhell

> Hva ble staten saksøkt for? Hva menes det skal være ulovlig?

Transportselskapet Locadi har saksøkt den svanske staten fordi Tullen
har tatt beslag i kundenes pakker, ut fra at det strider mot EU-rett.

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Thomas Skogestad

* Knut Sparhell

| Transportselskapet Locadi har saksøkt den svanske staten fordi Tullen har
| tatt beslag i kundenes pakker, ut fra at det strider mot EU-rett.

Ja, etter at disse kundene først har fått noen andre til å smugle vin over
grensen for seg. Er det noen grunn til at det ikke skal betales avgift i
disse tilfellene?

--
Thomas Skogestad

Kjell Aanvik

"Thomas Skogestad" <barryg...@gmail.com> skrev i melding

????
De har kjøpt varer i andre EU-land, i beskattet tilstand. Da er det fri flyt
av varer og tjenester som gjelder.
Kjøper MedelSvensson en brukt bil i Tyskland, og dermed betalt tysk moms, er
det bare å registrere den på svenske skilter.

Hvorfor skulle vin og brennevin være noe annerledes?

Kjell Aa

Thomas Skogestad

* Kjell Aanvik

| ????

Systembolagets begrunnelse for hvorfor dette er ulovlig. Sto i Adressa
tidligere i uka.

http://www.adressa.no/nyheter/article585092.ece?service=print

--
Thomas Skogestad

Knut Sparhell

Det er smugling og det er smugling..

Kvalifisert smugling er det når man tar inn ulovlige varer eller en
ellers lovlig vare i et kvantum som er ulovlig.

Det er kanskje smugling, eller bør kanskje kalles avgiftsunndragelse
(lovlig eller ulovlig sådan) å ta inn varer i et kvantum og til et
formål som er lovlig, men uten å fylle alle betingelsene man anser
fremgår av svensk lov (her reise selv, ikke bruke en befrakter).

Mange anser det er defintivt ikke som smugling å ta inn slike varer ved
hjelp av befrakter til privat forbruk inn i Sverige. Det er da i høyden
unndragelse av avgift, men slik unndragelse kan være lovlig gjort selv
om staten taper på det. Det er heller ikke "å få andre til" noe annet
enn det som enhver gjør når man bruker Posten eller andre transportører
til å bringe varer. Hvis noen smugler så er det den som beordrer
frakten. Det er fastslått at transportøren er fri for ansvar her. Men
det kan altså anses import i et lov- og avgiftsmessig grenseland, inntil
EU-domstolen har sagt sitt.

Såvidt jeg har forstått vil ikke Tullen ha avgift eller organisere
innkreving fordi de anser importen ulovlig uansett, eller fordi
EU-regler ikke tillater dem å ta den (aner ikke). Tullen og
Systembolaget anser trolig at Systembolaget skal innkreve avgiften
gjennom det salg de har og det detaljmonopol de har.

(Jeg snakker for ordens skyld kun om til Sverige. Videre til Norge er
noe annet.)

Det har muligens oppstått et hull i det svenske "alkoholsystemet", noe
som vil gjøre at EU-landene vil måtte aksellerere bestrebelsene for å
harmonisere skatter og avgifter, og ikke bare la dominoeffekten styre.
Dette vil også få betydning for Norge fordi rettighetene ikke begrenset
til svensker. Det kan bli livlig trafikk av nordmenn som henter pakker
på jernbanestasjonen i Strömstad og andre grensebyer om det ikke blir
begrenset på noe vis. Jeg har prøvd opplegget, så jeg kan bekrefte hvor
enkelt det er og at det fungerer. Advarer gjerne mot å ta slike varer i
for stort kvantum av gangen til Norge.

Det skal bli spennede å se hva EU-domstolen kommer til når saken kommer
opp (berammet neste år). Selv ikke svenske domstoler har våget ta for
gitt hva den kommer til, men anser Tullens beslag-praksis som grei
inntil avgjørelse.

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Knut Sparhell

Thomas Skogestad wrote:
> * Kjell Aanvik

> Systembolagets begrunnelse for hvorfor dette er ulovlig. Sto i Adressa
> tidligere i uka.
>
> http://www.adressa.no/nyheter/article585092.ece?service=print

Den er kun: "bestemmelsene sier at man selv skal føre varene over
grensen for å slippe å betale toll".

Det er akkurat dette som er det springende punkt. Systembolaget er eid
av den svenske staten og ikke en lovfortolker man bør sette for mye lit
til i en slik sak.

Import under et visst kvantum anses som til privat forbruk, og også mer
om man kan sannsynliggjøre det som rent privat. Svensk lov krever
visstnok at man reiser selv, og svensk lov gir Systembolaget monpol på
detaljomsetning. Det gjenstår altså privat import via befrakter.
Såvidt jeg skjønner er det vanskelig å tolke EUs bestemmelser slik at
dette kan stilles som krav for import av varer privat, men EU har
godtatt det svenske monopolet på omsetning.

Skal man argumentere for at dette er ulovlig/smugling så må man altså
begrunne det med at EU-bestemmelsene faktisk åpner for slike krav om at
man selv reiser, eventuelt at EU er irrelevant. Jeg vet ikke, og jeg er
veldig dårlig i jus, men ser at noen mener den ikke gjør det.

Men jeg værer at vi her er vitne til noe som kan få store konsekvenser.

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Thomas Skogestad

* Knut Sparhell

| Det er akkurat dette som er det springende punkt. Systembolaget er eid
| av den svenske staten og ikke en lovfortolker man bør sette for mye lit
| til i en slik sak.

Det er ikke Systembolaget som fortolker regelverket når det foretas beslag,
men, etter det jeg forstår, Tullvesenet.

--
Thomas Skogestad

Thomas Skogestad

* Knut Sparhell

> [...]
| (berammet neste år). Selv ikke svenske domstoler har våget ta for gitt hva
| den kommer til, men anser Tullens beslag-praksis som grei inntil

Du later til å tro at det er noe spesielt og uvanlig at en domstol venter på
EF-domstolens avgjørelse etter at den har stilt den et spørsmål.

Det er vel ikke reist traktatbruddsøksmål? Det vel bare en svensk domstol som
stilt EF-domstolen et tolkningsspørsmål?

--
Thomas Skogestad

Knut Sparhell

Thomas Skogestad wrote:
> * Knut Sparhell

> Du later til å tro at det er noe spesielt og uvanlig at en domstol venter på
> EF-domstolens avgjørelse etter at den har stilt den et spørsmål.

Nei, jeg tror på ingen måte det (er uvanlig). Jeg refrerer kun hva jeg
har lest og min oppfatning av fakta, og ikke min mening om avgjørelsen.

Nå er det neppe domstolen som har stilt spørsmål, men den har tydeligvis
registrert at saken skal opp. Noen har vel klaget inn saken. Merk at
det er forskjell på at på den ene siden at Tullvesenet, i god tro, har
lov til å beslaglegge (inntil videre) og på den andre siden saken om
selve importen er ulovlig for individet. Såvidt jeg har forstått
foreligger ingen aktuell dom i slike saker. Den svenske stat kan
kanskje måtte komme til å tilbakebetale eller erstatte om oppfatningen
av rettstilstanden er gal.

> Det er vel ikke reist traktatbruddsøksmål?

Det tror jeg bestemt ikke.

Husk at svenske lover i utgangspunktet ikke står over EUs eller gjelder
inntil EU har sagt sitt og fått Sverige til å endre dem i henhold til
disse. Det er EUs lover som gjelder, og hva som er lov vil ved tvil da
naturligvis måtte avgjøres av en domstol.

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Knut Sparhell

Ja, nettopp. Det var altså et tilsvar til, sitat "Systembolagets

begrunnelse for hvorfor dette er ulovlig".

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Thomas Skogestad

* Knut Sparhell

| Nå er det neppe domstolen som har stilt spørsmål, men den har tydeligvis
| registrert at saken skal opp.

Så hvordan har saken havnet der? Er det en annen domstol som har stilt et
spørsmål angående akkurat det samme?

| Noen har vel klaget inn saken.

Og EF-domstolen har tatt på seg oppgaven som klagebehandler?

--
Thomas Skogestad

Knut Sparhell

Thomas Skogestad wrote:

> Og EF-domstolen har tatt på seg oppgaven som klagebehandler?

Det er vel det domstoler gjør. Jeg forsto det slik at saken var
berammet neste år, men har ingen detaljer.

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Knut Sparhell

Thomas Skogestad wrote:
> * Knut Sparhell

> Så hvordan har saken havnet der? Er det en annen domstol som har stilt et
> spørsmål angående akkurat det samme?

Fra Svenska Dagbladet
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10955594.asp

Den centrala frågan är om det svenska förbudet mot egen import via
speditör strider mot EU:s regler. Högsta domstolen har begärt ett
förhandsavgörande från EU:s domstol. Det väntas komma först nästa år.
Om EU inte accepterar det svenska ställningstagandet kan det bli en dyr
affär för Sverige.
Då har nämligen alla privatpersoner som fått sina beställningar
beslagtagna av tullen rätt till ersättning.
-------------------------

Fra SVT
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=482164&lid=puff_482155&lpos=lasMer

EU-kommissionen drar nu Sverige inför EG-domstolen för att regeringen
vägrar privatpersoner att få importera sprit och vin för eget bruk,
uppger Rapport.

Nu får alla de som handlar alkohol över internet stöd av
EU-kommissionen. Kommissionen anser att den svenska lagstiftningen
bryter mot EU:s lagar, och därför drar man nu Sverige inför EG-domstolen.

-Det spelar väl ingen roll om man kör den över gränsen själv eller om
man anlitar någon annan, det ska vara sak samma. Det är vår uppfattning,
och det tror vi även är EG-domstolens uppfattning, säger advokat Ola
Wiklund.

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

pres...@gmail.com

Jeg har gode erfaringer med Locadi, men styr unna Spritbox.com og Box-expressen. Fullstendig useriøse firmaer. Betalte på forskudd for 3 måneder siden, har ikke sett snurten av hverken varer eller penger. Responderer dårlig på henvendelser, kommer med stadige bortforklaringer og purringer driter de i.

JanP-Trondheim