Ny PC, men den er så treg....!

Elisabeth Zanabi

jeg har gjort noe alle sa jeg ike skulle gjøre - kjøpt datamaskin på
El-Kjøp. Jeg har egentlig ik epeiling påd atamaskiner. Denne her kostet
vel rundt 10.000, det er en celeron prosessor og 64mb minne. Mer vet jeg
ike.

problemet er at den er så vanvittig treg når jeg chatter på ICQ. Etter en
time må jeg restarte alt. Jeg merker dessuten at den generelt venter litt
når jeg utfører komandoer..

Jeg har prøvd å reisntallere ICQ med en nyere versjon og samme probleme r
der. Det er altså ike ICQ det er noe galt med.

jeg kjøpte ikke installasjonsveiledning fra el-kjøp. kan jeg likevel klage?
hvordna kan jeg gå fram for at jeg skal få opphevet kjøpet (det er det jeg
har mest lyst til å gjøre). Det er nå 10 dager siden jeg kjøpte maskinen.

Elisabeth

Pernille Nylehn

On Sun, 30 Apr 2000 01:18:17 +0200, "Elisabeth Zanabi"
<el...@frisurf.no>, wrote in <96KO4.14534$By1.2...@news1.online.no>:

|jeg har gjort noe alle sa jeg ike skulle gjøre - kjøpt datamaskin på
|El-Kjøp.

Fy!

|Jeg har egentlig ik epeiling påd atamaskiner. Denne her kostet
|vel rundt 10.000, det er en celeron prosessor og 64mb minne. Mer vet jeg
|ike.

Hm. Den gjorde visst ikke underverker for tastingen din heller. ;)

> [...]
|
|Jeg har prøvd å reisntallere ICQ med en nyere versjon og samme probleme r
|der. Det er altså ike ICQ det er noe galt med.

Et råtips (men obs jeg er neppe noen ekspert!): En del datamaskiner
selges med en masse rare programmer og spill og slikt som man ikke har
bruk for, og som tar opp unødig mye plass. Hvis du går gjennom
innholdet og fjerner alle programmer du ikke trenger (kan være lurt å
få hjelp av noen som har peiling, så du ikke sletter ting som er
nødvendige for at maskinen skal puste og slikt) kan det være du får en
mye raskere maskin.

> [...]
|har mest lyst til å gjøre). Det er nå 10 dager siden jeg kjøpte maskinen.

Du kan vel klage uansett, hvis det er så at maskinen ikke svarte til
forventningene. Eller du kan kreve at de gjør det som skal til for at
den fungerer etter dine behov. Såsant det er mulig, da.

--
Pernille Nylehn

Da jeg var ung, hatet jeg svevende svar. Nå kan jeg ikke selv gi andre.
Aksel Sandemose

Paal

> [...]
>få hjelp av noen som har peiling, så du ikke sletter ting som er
>nødvendige for at maskinen skal puste og slikt) kan det være du får en

Er enig i dette. Det er sikkert ikkje noke i veien med maskina, sjøl om 64mb
er "litt lite", men ikkje lite nok til at du skal få problem med å køyre
vanlige program. Få en bekjent som har litt peiling til å fjerne det som du
allikavel ikkje kjem til å bruke. Eventuelt slette alt og kun legge inn dei
program som du ønsker / veit du vil bruke. Det er beire å legge inn
programma etterkvart som du treng dei enn å legge inn alt på en gang og
bruke 1/3

lykke til

mvh
Paal

Elisabeth Zanabi

Pernille Nylehn <pernill...@pki.uib.no> skrev i
meldingsnyheter:0=8LOWPYQ5dh0jL...@4ax.com...

> Fy!

> Hm. Den gjorde visst ikke underverker for tastingen din heller. ;)

Tastaturdysleksi er vanskelig å behandle. Det krever jo... at jeg tar meg
tid til å se på hva jeg skriver, og det gidder jeg rett og slett ikke.
Dessuten er det ett elelr annet her som gjør at stavekontrollen ike
automatisk slår seg på når jeg sender meldingen.

(klipp)

> Et råtips (men obs jeg er neppe noen ekspert!): En del datamaskiner
> selges med en masse rare programmer og spill og slikt som man ikke har
> bruk for, og som tar opp unødig mye plass.

Ikke min. jeg har installert et minimum av programmer, og ingen spill. Den
gamle PC'n min, med bare 32 mb, har langt flere programmer installert, og
funker forholdsvis bra likevel.

> [...]
> få hjelp av noen som har peiling, så du ikke sletter ting som er
> nødvendige for at maskinen skal puste og slikt) kan det være du får en

Litt peiling har jeg da, Pernille... jeg kan avisntallere programmer og til
og med defragmentere disken og sånt. Jeg har til og med klart å montere et
kort inne i maskinen min en gang LOL!

> Du kan vel klage uansett, hvis det er så at maskinen ikke svarte til
> forventningene. Eller du kan kreve at de gjør det som skal til for at
> den fungerer etter dine behov. Såsant det er mulig, da.

Vet ike hvor lett det er. Selgeren så ike ut som om han var helt god. og
gliset han prøvde å skjule når jeg som et fruentimmer kom inn på
dataavdelingen, ga meg mistanker. Hadde det ikke vært for at jeg var
smådesperat pga hovedoppgaven, og det var siste dag før påskeferien, vile
jeg ha gått til en annen butikk.

Men.. jeg skal prøve... Etter at jeg får levert oppgaven på torsdag. Tenkte
jeg bare skulle fiske her etter noen gode argumenter jeg kan bruke, for å få
kjøpet opphevet.

Elisabeth

Pernille Nylehn

On Sun, 30 Apr 2000 14:59:36 +0200, "Elisabeth Zanabi"
<el...@frisurf.no>, wrote in <kGWO4.14758$By1.2...@news1.online.no>:

|Pernille Nylehn <pernill...@pki.uib.no> skrev i
|meldingsnyheter:0=8LOWPYQ5dh0jL...@4ax.com...

^^^^^^^^^^
(ett tips: det skal stå "news:" og ikke "meldingsnyheter:" her!)

|Tastaturdysleksi er vanskelig å behandle. Det krever jo... at jeg tar meg
|tid til å se på hva jeg skriver, og det gidder jeg rett og slett ikke.

Hm ... et meget behandlingsresistent tilfelle, med andre ord. Hun
_vil_ ikke bli frisk!

> [...]
|gamle PC'n min, med bare 32 mb, har langt flere programmer installert, og

Hm. Da blir det verre.

> [...]
|og med defragmentere disken og sånt. Jeg har til og med klart å montere et

Jeg mente ikke å antyde at du ikke hadde peiling, men jeg har selv
klart å slette essensielle saker (ikke spør hva, det blir for pinlig!)
fra harddisken under "vårrengjøringen" og jeg synes også jeg har "litt
peiling". :)

|Vet ike hvor lett det er. Selgeren så ike ut som om han var helt god. og
|gliset han prøvde å skjule når jeg som et fruentimmer kom inn på
|dataavdelingen, ga meg mistanker.

Kjøpsloven gjelder vel uansett om selgeren er en fisk?

--
Pernille Nylehn

Herman Robak

"Elisabeth Zanabi" <el...@frisurf.no> writes:

> [...]

> Jeg har prøvd å reisntallere ICQ med en nyere versjon og samme probleme r
> der. Det er altså ike ICQ det er noe galt med.

Hvordan er den ellers? Oppstart, åpning av bilder, avspilling av
lyd, åpning av dokumenter, visning av www-sider fra harddisken (ikke
fra nettet)

Det kan tenkes at modemet suger, eller at nettverksdriverne gjør en
råtten jobb for ICQ. Jeg rågjetter på at ICQ-chat krever tilnærmet
"sanntid" overføring for å se behagelig ut, noe som billige
software-modemer og treige nettverksdrivere takler dårlig;
gjennomsnittlig hastighet er kanskje høy, men det går i store rykk.

Dette var et skudd i tåka, men...

--
Herman Robak
IFI, UiO

Magni Onsoien

> [...]

> Dessuten er det ett elelr annet her som gjør at stavekontrollen ike
> automatisk slår seg på når jeg sender meldingen.

I ni av ti tilfelle (eller noko slikt) skreiv du "ike" i staden for
"ikke". Noko seier meg difor at du har fått ein ekkel uvane ved å bruke
stavekontroll på newsmeldingane dine ;) (Du har vel kanskje sørga for at
<kva program du no bruker> ekspanderer "forkortingar" av typen "ike" for
deg også?)

XFUT satt.

Magni :)
--
Ed is so good for you.

Elisabeth Zanabi

Herman Robak <her...@nntp.ifi.uio.no> skrev i
meldingsnyheter:wafog6r...@mimming.ifi.uio.no...
(klipp)

> Hvordan er den ellers? Oppstart,

Litt raskere enn den gamle. jeg legger mekre til at programmer bruker litt
lengre tid på å avslutte ennd en forrige. og at musa noen ganger ikke
følger med...

>åpning av bilder,

raskt og greit, men jeg har lagt merke til noe hvite striper på bilder som
er på nettet.

avspilling av
> lyd,

har ikke prøvd så mye. men å motta mp3 filer over ICQ er fordømt håpløst.

>åpning av dokumenter,

Rask. Det eneste jkeg legger merke til at <- tasten går tregt. Det er
raskere å slette en setning ved å merke den med musa og slette, enn å trykke
på <-.

visning av www-sider fra harddisken (ikke
> fra nettet)

Øh?

> Det kan tenkes at modemet suger, eller at nettverksdriverne gjør en
> råtten jobb for ICQ.

Modemet er det samme som jeg brukte på gamle PC'n. Kan det være noem ed
nettverksdriveren da?

> [...]
> software-modemer og treige nettverksdrivere takler dårlig;
> gjennomsnittlig hastighet er kanskje høy, men det går i store rykk.

Problemet med ICQ er at det funker ganske ålreit til å begynne med, men så
blir det bare tregere og tregere... Til slutt klarer ikke maskinen følge
med i forhold til hvor fort jeg skriver. Så det blir bare beepe-lyder
liksom... Jeg må restarte hele datamaskinen for å fåd et til å fungere
tilfrtedstillende igjen. men problemet oppstår igjen etter ca en halv time.

> Dette var et skudd i tåka, men...

Jeg trenger alle innspill...

Elisabeth

Elisabeth Zanabi

Pernille Nylehn <pernill...@pki.uib.no> skrev i
meldingsnyheter:pTsMObIOho=nXs2KTbY...@4ax.com...

> ^^^^^^^^^^
> (ett tips: det skal stå "news:" og ikke "meldingsnyheter:" her!)

Søren og... MÅ du minne meg på alle mine utilstrekkeligheter?? jeg som
nettop har klart å skifte fra Sv. til Re. på Outlook? Jeg hadde en nyvunnet
selvtillit.. men selv ikke min høye IQ kan hjelpe meg med det der...
Hmmm... Kan du?? (hehehe!)

(klipp)

> Hm ... et meget behandlingsresistent tilfelle, med andre ord. Hun
> _vil_ ikke bli frisk!

Folk får elske meg som jeg er.. jeg er verdt det:-)

(klipp)

> [...]
> klart å slette essensielle saker (ikke spør hva, det blir for pinlig!)
> fra harddisken under "vårrengjøringen" og jeg synes også jeg har "litt

Kan hende jeg har litt mer peiling enn du da? Siden jeg ennå ike har gjort
sånne bommerter...:-P

og

> Kjøpsloven gjelder vel uansett om selgeren er en fisk?

Ja, selvfølgelig... men... Hva hvis han sier at jeg nok burde ha kjøpt den
andre PC'n som kostet 18.000 kr og jeg ikke kunne forventet meg noe mer av
den jeg kjøpte til 10.000? Eller han målbinder meg med tekniske
spesifikasjoner?? Hva hvis han sier at PC'n min SKAL oppføre seg sånn?

Jeg gruer meg virkelig.... Det er nå jeg ønsker at jeg hadde en tøff
storebror som var dataingeniør.

Elisabeth

Anders Lund

> jeg kjøpte ikke installasjonsveiledning fra el-kjøp. kan jeg likevel
klage?

Klage på hva? At den ikke er skikklig konfigurert? Dersom ikke maskinen
fungerer skikkelig, kan du vel alltids reklamere i.h.t. kjøpsloven? Jeg ser
at Elkjøp har en mengde "vilkår" i forbindelse med datamaskinene sine, men
jeg tror de fraskriver seg langt mer ansvar enn de egentlig kan.

> hvordna kan jeg gå fram for at jeg skal få opphevet kjøpet (det er det jeg
> har mest lyst til å gjøre). Det er nå 10 dager siden jeg kjøpte maskinen.

Angrefristloven gjelder stort sett bare ved postordre, gatesalg, dørsalg
osv., og ikke dersom du har oppsøkt selger (si at du har kjøpt den på
postordre da!). Du kan neppe kreve å heve kjøpet. Elkjøps
30-dagers-pengene-tilbake-uten-spørsmål garanti gjelder ikke for datautstyr,
så det kan være vanskelig å få returnert maskinen (jeg handlet hos Thorn en
gang, og angret som en hund 5 minutter etter at jeg hadde gått ut av
butikken, men jeg måtte likevel slite med et labert stereoanlegg i ett år
etterpå. Det er ikke gøy!). Jeg synes du skal gå til butikken å be dem om å
ta den i retur. Kanskje gråte en skvett? Jeg tipper det er mulig å få dem
til å ta den i retur, men du må nok jobbe litt for å overbevise dem.

Jeg tror forresten ikke at du har blitt lurt. Du har fått en maskin, og den
er helt sikkert brukbar bare du får konfigurert den skikkelig.

-Anders

Elisabeth Zanabi

Anders Lund <ander...@jusstud.uio.no> skrev i
meldingsnyheter:8eikkv$nij$1...@readme.uio.no...

> klage?
>
> Klage på hva? At den ikke er skikklig konfigurert?

Det var sånn automatisk innstallasjonsgreier når jeg slo maskinen på første
gangen. Alt gikk knirkefritt. Jeg gadd ikke betale 1000 kr for at elkjøp
skulle se at maskinen installerte seg selv.

> [...]
> at Elkjøp har en mengde "vilkår" i forbindelse med datamaskinene sine, men
> jeg tror de fraskriver seg langt mer ansvar enn de egentlig kan.

Eksemeplvis?

> [...]
> ta den i retur. Kanskje gråte en skvett? Jeg tipper det er mulig å få dem
> til å ta den i retur, men du må nok jobbe litt for å overbevise dem.

Gråte...? Jeg hater gjøre meg til. maskinen fungerer iek som forventetn.
Vanskeligere behøver det ikke være, ikke sant?

> Jeg tror forresten ikke at du har blitt lurt. Du har fått en maskin, og
den
> er helt sikkert brukbar bare du får konfigurert den skikkelig.

Kan ikke du fortelle meg hva som må konfigureres da? Eller gi meg tips om
hvor jeg kan ringe? Bør jeg ringe Siemens Nixdorf, eller skal jeg ringe
Microsoft, eller El-Kjøp, eller hva?

Elisabeth

Ansgar G Grimsrud

"Elisabeth Zanabi" <el...@frisurf.no> wrote in message

> Kan ikke du fortelle meg hva som må konfigureres da? Eller gi meg tips om
> hvor jeg kan ringe? Bør jeg ringe Siemens Nixdorf, eller skal jeg ringe
> Microsoft, eller El-Kjøp, eller hva?

Hvis du vil spørre om råd angående konfigurering så kan jo disse gruppene
være til hjelp:

Husk og ta med info om maskinen og hva du kjører av programmer hvis du spør
der.

agvg

Henrik Gram

> [...]

>Gråte...? Jeg hater gjøre meg til. maskinen fungerer iek som forventetn.
>Vanskeligere behøver det ikke være, ikke sant?

Jo, når du ikke ifølge loven kan få ophævet købet (som jeg kunne
forstå var det du helst ville), så må der skrappere midler til. Jeg
tror ikke der bliver problemer med at ophæve købet hvis bare du er
fræk nok til at lave en masse ballade mens der er mange kunder i
butikken.

-Henrik Gram

Herman Robak

Elisabeth Zanabi <el...@frisurf.no> skrev bl.a. dette:

> Bør jeg ringe Siemens Nixdorf, eller skal jeg ringe

^^^^^^^^^^^^^^^
uh-oh!

> Microsoft, eller El-Kjøp, eller hva?

Min broder slet med gjentatte ominstallasjoner og ymse herk og heft
på sin Siemens Nixdorf. Tyskerne var visst ikke riktig heldige med
den der...

Jeg lukter konfig-trøbbel! Stålsett deg, Elisabeth!

--
Herman Robak
Oslo/Horten

Anders Lund

> [...]
> gangen. Alt gikk knirkefritt. Jeg gadd ikke betale 1000 kr for at elkjøp
> skulle se at maskinen installerte seg selv.

Jeg er ikke spesiellt negativ til Elkjøp, men jeg lurer på hva de gjør for
de 1000 kronene. Vi må vel forutsette at maskinen er skikkelig skrudd sammen
og at all maskinvare fungerer som den skal (men, det er absolutt ikke umulig
at noen av komponentene kan være ødelagte). Jeg tror du kan få maskinen til
å fungere skikkelig, men dersom du angrer på at du har kjøpt ny maskin er
vel kanskje ikke det noen stor trøst.

> Eksemeplvis?

Denne fant jeg hos Elkjøp på Carl-Berner i Oslo, og om den gjelder overalt
vet jeg ikke: (http://www.elkjop-carlberner.no/elkjops.html)

En ukes oppstartsgaranti? Enten så fungerer maskinen eller så fungerer den
ikke. Fysiske feil på maskinen må de rette i mer enn 7 dager etter kjøpet.

> Gråte...? Jeg hater gjøre meg til. maskinen fungerer iek som
forventetn.
> Vanskeligere behøver det ikke være, ikke sant?

For å få hevet kjøpet har du i tre muligheter:

1. Angrefristloven - men den gjelder altså ikke dersom du faktisk har møtt
opp hos selger, og kjøpt maskinen der. I et slikt tilfelle kan du ikke kreve
at selger tar maskinen tilbake, dvs. du vil neppe komme noen vei juridisk.

2. Elkjøps 30-dagers garanti - gjelder bl.a. ikke for datautstyr.
Datamaskiner er ganske sikkert unntatt for at folk ikke skal "låne" maskiner
til prosjekter o.l. At du skulle gråte for å få dem til å ta maskinen i
retur var ment som en spøk, men jeg tror det er mulig at de vil hjelpe deg
dersom du viser at du ikke bare har "lånt" maskinen. Jeg tror det er mer
taktisk å spørre pent om de vil ta maskinen tilbake enn å storme inn kreve å
få hevet kjøpet. Jeg tror du har mest igjen for å fosøke å få selgerens
sympati.

3. Kjøpsloven - Du kan kreve å få hevet kjøpet med hjemmel i kjøpsloven, men
bare dersom det foreligger en vesentlig mangel eller selgeren ikke klarer å
rette opp evt. mangler. Du ma la Elkjøp få mulighet til å rette evt. mangler
før du kan kreve heving med hjemmel i kjøpsloven.

Så slik jeg ser det har du egentlig bare to muligheter: Beholde maskinen og
forsøke å få den til å fungere skikkelig, eller prøve å overtale selger til
å ta den i retur.

> Kan ikke du fortelle meg hva som må konfigureres da? Eller gi meg tips om

> hvor jeg kan ringe? Bør jeg ringe Siemens Nixdorf, eller skal jeg ringe

> Microsoft, eller El-Kjøp, eller hva?

OBS jeg kan lite om data, men slik ville jeg gjort det (du bør sjekke det
jeg skriver med en som kan data):

- Ikke åpne maskinen. Du vil ikke at selgeren skal kunne påstå at du har
ødelagt den!

- Jobb systematisk!

- Sjekk systeminnstillingene i Windows (Start - Innstillinger -
Kontrollpanel - System) Gå inn på enhetsbehandling og hver enkelt enhet.
Sjekk egenskaper til hver enhet, og der vil det stå om enheten fungerer
optimalt, evt. om det er noe feil. (Skjermkort har ofte skapt konflikter)

- Rett evt. feil.

- Hvis du ikke finner feil bør du vurdere å installere alle programmene på
nytt, men manuelt.

- Før du formaterer harddisken må du sørge for å ha:

- - OBS: Oppstartsdiskett!

- - alle programmer du skal bruke (iallefall alt som skal til for å komme på
nett) tilgjengelig på CD evt. til nød på diskett.

- - oppdaterte versjoner av drivere.

- - tatt backup av filer du vil ta vare på, brukernavn og passord til ISP
osv.

- Installer Windows ("manuelt") på den formaterte harddisken. Få Windows til
å fungere skikkelig før du går videre. Du kan sjekke lydkort,
internett-tilkobling osv. med bare Windows installert. Dersom du ikke klarer
å installere Windows skikkelig, kan det være noe feil med maskinen.

- Fortsett å installere programmer, og sjekk at ting fungerer etter hver
installasjon. Ting bør fungere som det skal, og dersom feil oppstår vet du
muligens hvilket program som skaper problemer.

Virker ikke noe av dette bør du ta kontakt med butikken.

Arne H. Jakobsen

Hei!
Bare til orientering så er faktisk Windows 98 tregere enn Windows 95 på
oppkopling mot Internett.
Kanskje din forroge PC kjørte Windows 95.
Er modem/ISDN kortet konfigurert riktig. Fjern alle protokoller som ikke er
i bruk. Dersom du har flere protikoller setter dette ned hastigheten.
Normalt er det kun TCP/IP protokollen som skal være krysset av.

Dette som et lite hint som muligens kan hjelpe?

Hilsen AHJ

Elisabeth Zanabi

John Hilt <jh...@offline.no> skrev i
meldingsnyheter:3915023...@news1.online.no...
> G'day all!

> Du gidder ikke stave, du gidder ikke kjøpe andre steder enn på Elkjøp,
> og du gidder ikke ditt og du gidder ikke datt.
>
> Kanskje har resultatet blitt etter innsatsen ...

LOL! ja det er best at jeg like godt innser det, her jeg sitter og ikke
gidder skrive mer på hovedoppgaven i natt: jeg er et giddalaust menenske.
Kan jeg reklamere foran skaperen min, mon tro? Gidder ikke tenke på at
livet mitt er min feil:-P

Elisabeth

mr.jakob...@gmail.com

Heisann

som råd kan jeg anbefale deg et fantastisk produkt som er tilgjengelig til rimelig pris - når vi tar i betraktning dens ytelse.

Gjerne sjekk det ut her:
http://pcregistryshield.com/norsk/?ap_id=odje