Kjøleskap og kompressorer

Tobias Brox

Vi skal kjøpe et kjøleskap - og fruen hevder at to kompressorer er et
must. Jeg er usikker, prisen på kjøleskap med to kompressorer er en
god del høyere, og jeg frykter at det vil være mer støy fra et
kjøleskap med to kompressorer. Hvem har rett?

--
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E

Clas Mehus

On Tue, 22 Jul 2008 17:04:33 +0000 (UTC), Tobias Brox
<tob...@stud.cs.uit.no> wrote:

> [...]
>god del høyere, og jeg frykter at det vil være mer støy fra et
>kjøleskap med to kompressorer. Hvem har rett?

Det kan godt være mer støy fra en kompressor som er større/jobber
hardere enn to små. Kjøleskapet jeg har nå har to kompressorer, og kan
ikke si annet enn at det er svært stillegående (sjeldent jeg hører at
det er noe som går overhode...). Hvis man så bort fra de aller
billigste kjøleskapene, var det ikke all verdens forskjell i pris
mener jeg å huske for å få to kompressorer. Har et 2 meters-skap med
55/45-fordeling med to kompressorer og vifte og betalte vel 5500 som
standardpris på Expert for noen år siden. Altså ikke salg eller noe...

Når det gjelder fordeler med to kompressorer husker jeg ikke helt.
Mener å huske de skulle være mer stabil avkjølingsmessig, samt at man
kan tine av frysedelen uten å slå av selve kjøleskapet. For en skal
avtining ikke være nødvendig sier de, men tipper de fleste ender opp
med å måtte gjøre det en gang i blant uansett. Det er vel ellers slik
man kan ha mer kontroll på temperaturen, så når fryseren settes på
maks blir det fryseboks i kjøledelen også.

Ellers er det kjekt med sirkulasjonsvifte i kjøleskapet for å få en
mer jevn temperatur rundt om kring i det....

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Lars-Erik Østerud

Tobias Brox skrev:

> Vi skal kjøpe et kjøleskap - og fruen hevder at to kompressorer er et
> must. Jeg er usikker, prisen på kjøleskap med to kompressorer er en

Vi har en og jeg kan skrive under på følgende:

1) Det blir sammenheng. Hvis du har hatt det varmt i kjøleskapet så
blir ftryseren ekstra kald mens den jobber med å kjøle ned skapet
(samme skjer den andre veien)

2) Siden en kompressor gjør at kjølemiddelet er felles må den "route"
den enten til kjøle eller frysedelen etter hva som skal kjøles ned.
Dette medfører ventiler som åpnes og lukkes. Jeg HATER klikkingen.

Ellers har vi ikke merket noen ulemper med å ha bare en kompressor.
--
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605

Tobias Brox

[Clas Mehus]

> Ellers er det kjekt med sirkulasjonsvifte i kjøleskapet for å få en
> mer jevn temperatur rundt om kring i det....

Jeg tror sirkulasjonsvifte er en del av "no frost"-konseptet.

Det ser ikke ut til at vi finner noe kjøleskap med både "no frost" og
dobbel kompressor til noen fornuftig pris. Hm. Hva er viktigst?

Joachim Mæland

On Thu, 24 Jul 2008 09:48:49 +0000, Tobias Brox wrote:

> Hva er viktigst?

At kona blir fornøyd... ;-)

Personlig ville jeg selvsagt valgt et kjøleskap med vifte, men det er i
første rekke for å imponere øltørste kompiser. Mulig Dragen(TM) ville
foretrukket to kompressorer...

--
Regards/mvh Joachim Mæland

If everything seems under control, you're just not going fast enough.
-Mario Andretti

Tobias Brox

[Joachim Mæland]

> At kona blir fornøyd... ;-)

Godt tips. Jeg skal slutte å blande meg inn i slike filleting og la
henne bestemme, selv om det svir litt i bankkontoen ;-) I det minste
får vi kjøleskap da ... og det er jo kjekt å ha ;-)

"no frost" er viktigst mener hun - et "selling point" for kompressorer
er at man kan defroste fryseren uten å måtte skru av kjøleskapet og
vice versa, men med "no frost" trenger man ikke defroste fryseren (i
allefall i teorien).

Fruen ville i utgangspunktet ha en Electrolux til ca 40000 RUR (hm -
under 9000 NOK, jed trodde det var nærmere 10000 NOK), men den er
visst helt solgt ut. I stedet blir det antageligvis en enkompressors
"no frost" fra Samsung til ca 30. Faktisk er et av salgsargumentene
for akkurat dette kjøleskapet at det lager lite støy, og det er noe
jeg bryr meg om.

Billigste tokompressors er fra Ukraina, "Nord" til 16000 RUR. Men det
er hvitt. Fruen vil selvfølgelig ha metallisk overflate. Det plager
meg noe å betale mer enn dobbel pris for et kjøleskap bare fordi
fargen er gal ;-)

Marianne Kristiansen

On Thu, 24 Jul 2008 20:57:33 +0000 (UTC), Tobias Brox wrote:

> [...]
> er hvitt. Fruen vil selvfølgelig ha metallisk overflate. Det plager
> meg noe å betale mer enn dobbel pris for et kjøleskap bare fordi

Åååå, håper fruen også passer på at dere får et som er overflatebehandlet
slik at ikke hvert minste tørk med kluten synes, altså etterlater
"vannmerker". Eller synes det er veldig moro å tørke kjøleskapet ørten
ganger og gni det tørt. Vi har metallisk fra Whirlpool(Jeg gren meg til et
side by side med ismaskin og vann. well, ikke bokstavlig akkurat, men jeg
stod iallfall på mitt). Overflaten er satt inn med et eller annet slik at
ikke hvert minste merke synes(bortsett fra på håndtakene, de er visst
ikke...) Et svosj med kluten over døra, samme om kluten er våt eller tørr,
fikser biffen.

--
Fellesreise med matkurs og klosteropphold på Chios
Gjesteforeleser: Tove Cecilie Fasting, forfatter av "Hellas folket maten

Tobias Brox

[Marianne Kristiansen]

> Åååå, håper fruen også passer på at dere får et som er overflatebehandlet
> slik at ikke hvert minste tørk med kluten synes, altså etterlater
> "vannmerker".

Ja, hun er oppmerksom på dét.

Jo Stein

Tobias Brox skrev:

> [...]
> er hvitt. Fruen vil selvfølgelig ha metallisk overflate. Det plager
> meg noe å betale mer enn dobbel pris for et kjøleskap bare fordi

Kjøle/fryse-skapet som vi har på hytta var hvitt. Jeg fant det på
gjenbruksstasjonen og tok det med til hytta fordi det ellers så ut til å
være helt OK. Jeg malte det grått med litt grov kost slik at man tydelig
kan se at det er blitt malt.

Masse protester fra kone og barn, men nå har vi hatt det i noen år og
alle er blitt glad i det.
--
jo
U.S. NATIONAL DEBT CLOCK

Lasse G. Dahl

* Jo Stein:

> [...]
> gjenbruksstasjonen og tok det med til hytta fordi det ellers så ut til å
> være helt OK. Jeg malte det grått med litt grov kost slik at man tydelig

Det hørtes egentlig ganske stilig ut, i riktige omgivelser. Post gjerne et
bilde dersom du har!

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado

Dag-Erling Smørgrav

Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> writes:
> Billigste tokompressors er fra Ukraina, "Nord" til 16000 RUR. Men det
> er hvitt. Fruen vil selvfølgelig ha metallisk overflate.

Du kan tipse henne om hvor innigamperæven vanskelig det er å holde
børstet stål rent og pent, så forandrer hun nok mening.

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no