Gode råd for en som tar opp boliglån for første gang?

Georg Kristiansen

Skal forhåpentligvis ta opp mitt første boliglån like over påske. Det ser ut
til at det blir i en annen bank enn min faste bankforbindelse per i dag.

Det virker greit, og banke ligger ca. midt på treet mhp. lån på disse
"prisbarometerne" som Dinside.no og Dagbaldet ofte opererer med.

Ettersom jeg er "førsteresi" på boliglån, lurer jeg på om noen har noen
særskilte tips og ting jeg bør passe på? Evt. nettsider jeg bør lese?
(finner ikke noe særlig annet enn disse barometerne, skulle gjerne funnet en
side med mer kvalitativ info om bankene, kundeerfaringer etc.)

hilsen
Georg

Bjoern Frantzen

On Tue, 6 Apr 2004 20:10:36 +0200, Georg Kristiansen wrote:
> [...]
>
> Det virker greit, og banke ligger ca. midt på treet mhp. lån på disse
> "prisbarometerne" som Dinside.no og Dagbaldet ofte opererer med.

Ble litt nysgjerrig på hvorfor du velger en midt-på-treet bank når du
likevel tar opp dette lånet i en annen bank enn der du allerede har
kundeforhold?

Kunne du ikke like gjerne gått rett på en av de billigste?

--
Bjørn Frantzen

Georg Kristiansen

"Bjoern Frantzen" <bj...@bjoff.net> wrote in message

> [...]
> kundeforhold?
>
> Kunne du ikke like gjerne gått rett på en av de billigste?

Tja...manglende respons på mine forespørsler. Dessuten er banken jeg nå
vurderer gunstig for førstegangsetablerere som meg, uten mye egenkapital og
sikkerhet.

Georg

Georg Kristiansen

"Geir Haatveit" <nos...@haatveit.nu> wrote in message
> Finn ut om du kvalifiserer til "førstehjemslån" i de ulike bankene -
> du får i så fall ofte bedre rentebetingelser, mulighet for lengre
> periode med avdragsfrihet, og kan låne mer (ofte 100 %) av kjøpesummen
> enn med "vanlig" boliglån.

Jepp, jeg kvalisfiserer til dette (i den jeg nå vurderer) - kan låne 90% til
"bankens beste rente", dvs. som om det skulle vært 60%. Renten er fra 3,05%.

> Sjekk om fagforeningen din har avtale med en bank som gir bedre
> betingelser til medlemmene. Det kan faktisk enkelte ganger lønne seg å
> melde seg inn i fagforeningen for å oppnå disse betingelsene hvis du
> ikke allerede er medlem. Foreningene i Akademikerne har f.eks. avtale
> med DnB - se http://www.medlemsradgiveren.no/ for priser. Andre
> foreninger har tilsvarende avtaler.

Godt tips pr i dag er jeg ikke medlem i noen forening. Skal sjekke dette
opp.

> Og selvfølgelig - vent med å si opp BSU-avtalen din for å bruke
> innestående til boligen før kontoen er fylt helt opp! Putt penger i
> BSU fremfor å nedbetale på lånet (penger i BSU er i praksis
> nedbetaling av lån, siden pengene må gå til bolig uansett -
> forskjellen er at du får skattefradrag for BSU).

Enda bedre tips. Jeg har i dag kun spart ett år på BSU, dvs. har 15 000
innestående. SKal alltids greie meg uten disse i finansieringen, samt greie
å spare opp til full BSU-konto - jeg har jo fortsatt mye skattefordel igjen
her.

> Bankene binder tilbud om boliglån opp mot det utroligste, slik som
> spareavtaler i aksjefond, plikt til å ha lønnskonto med div.
> debet/kredittkort, plikt til å ha lønnskontokreditt osv. Selv om du må
> betale årsavgift f.eks. for "totalprogram" for å få lånet, betyr ikke
> det nødvendigvis at det lønner seg å bruke denne lønnskontoen fremfor
> f.eks. Skandiabanken. Dette må du regne på i det enkelte tilfelle
> (hvis du bruker kort mye, og den nye banken tar betalt pr transaksjon,
> vil det nesten alltid lønne seg med Skandiabanken.)

Må opprette lønnskonto. Bruker bla. Skandiabanken per i dag, og
kundeveilederen i min var også av den oppfatning at "du kan jo bare overføre
lønn til skandiabanken og bruke den til å betale regninger og kortbruk". Så
Skandiabanken skal jeg absolutt fortsette med.

> Hvis du kjeder deg, sett deg ned å regn på optimalt antall terminer pr
> år (termingebyr vs. rentekostnader), og prøv å overbevise banken om at
> du skal ha 3,14 terminer i året - hverken mer eller mindre!

Hvordan kom du frem til akkurat 3,14?

> Geir Haatveit.

Takk for tips!

Georg

Robert-

> [...]
> du får i så fall ofte bedre rentebetingelser, mulighet for lengre
> periode med avdragsfrihet, og kan låne mer (ofte 100 %) av kjøpesummen

Det holder ikke bare å kvalifisere til "førstehjemslån", du må også
huske å si det magiske ordet til saksbehandleren og vips så får du
et mye bedre tilbud.

Robert-
Spam lovers: tan...@libero.it,baccivi...@libero.it,inv...@artprice.com,
art...@artprice.com, webm...@artprice.com, mark...@artprice.com,
in...@kjws.com,he...@surveilance.no,rentin...@tiscali.it

Frode Tennebø

On Tuesday 06 April 2004 20:10 Georg Kristiansen wrote:

> Skal forhåpentligvis ta opp mitt første boliglån like over påske. Det
> ser ut til at det blir i en annen bank enn min faste bankforbindelse
> per i dag.

Gratulerer.

> [...]
> lese? (finner ikke noe særlig annet enn disse barometerne, skulle
> gjerne funnet en side med mer kvalitativ info om bankene,

Enkelte banker gir bra renterabatt hvis du også har BSU i samme bank.
akkurat nå utgjør dette sansynligvis lite, men på evt. sikt når renta
går opp igjen kan det være av betydning.

-Frode

--
^ Frode Tennebø | email: fr...@tennebo.com | Frode@IRC ^
| with Standard.Disclaimer; use Standard.Disclaimer; |

Nils Chr. Framstad

Geir Haatveit <nos...@haatveit.nu> writes:

> Og selvfølgelig - vent med å si opp BSU-avtalen din for å bruke
> innestående til boligen før kontoen er fylt helt opp!

Og dersom man _ikke_ har BSU, så bør man fluksens opprette en. Nå var
dette kvittert ut i akkurat dette tilfellet, men som et generelt råd:
Hvis man tenker på hva man kan spare på å gå i banken med en krone og
opprette en BSU-konto, så er det litt av en deal.

(Detaljer om ordningen:
http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-19991119-1158.html#map165 . Nå er
det store muligheter for at den forsvinner, men ikke med
tilbakevirkende kraft.)

--
mailto:skrotpost...@hotmail.com

(Adressen er opprettet for å teste det opplagte, ikke for bruk.
Adressen i headerne er aktiv.)

Bjørn Mork

"Georg Kristiansen" <h...@online.no> writes:

> [...]
> (finner ikke noe særlig annet enn disse barometerne, skulle gjerne funnet en
> side med mer kvalitativ info om bankene, kundeerfaringer etc.)

Sjekk hvordan de forskjellige bankene vurderer 60/80%-grensene.
Erfaringsmessig er det store forskjeller i hvordan de beregner
låneverdien på leiligheter, og dette har mye å si for hvor mye du må
betale om du trenger toppfinansiering

Bjørn
--
Save the cardboard cut-outs!

monat...@gmail.com

Det viktigste er at du låner hos en pålitelig långiver som tilbyr en akseptabel rente. Dette kan du gjøre hvis du sammenligner boliglån.